var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=14417;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("14417","0","קושייה בשיטת רבי חייא בר אבא","06/10/11 20:19","ח תשרי","תשע"ב","20:19","amitaiu","שלום וברכה
קודם כל מקורות כפי שהומלץ
נאמר בברייתא בראש דף קג ע"א:
אכל אבר מן החי מן הטרפה ר' יוחנן אמר חייב שתים
באמצע עמוד מוצע לגבי שיטתו של רבי יוחנן:
איבעית אימא דכ''ע בהמה בחייה לאברים עומדת וכגון שנטרפה לאחר מכאן ובמיתי איסור טרפה חייל אאיסור אבר קא מיפלגי מר סבר (רבי יוחנן) אתי וחייל
ובסוף העמוד מובא לגבי המחלוקת בדברי רבי יוחנן בין רבי חייא בר אבא לבין רב אמי ואבהו בהקשר של אכילת חלב מן החי מן הטרפה:
ואי בעית אימא דכולי עלמא בהמה בחייה לאברים עומדת וכגון שנטרפה לאחר מכאן ובמיתי איסור טרפה מיחל אאיסור אבר קא מיפלגי ...
ועכשיו לקושייתי:
הברייתא בראש דף קג ע"א מציגה שרבי יוחנן סובר שהאוכל אבר מן החי מן הטרפה (בבהמה אחת כפי שמבאר רב יוסף) חייב פעמיים. ואחת האפשרויות בהבנת שיטת רבי יוחנן ("האיבעית אימא" השלישי של אביי) זה שמדובר בבהמה שנטרפה לאחר שכבר נולדה ושכ"ע סוברים ש"בהמה לאיברים עומדת" לפיכך ע"מ שרבי יוחנן יחייב פעמיים (כפי שהברייתא מציינת) במצב כזה צריך שהוא יסבור שאיסור טרפה האחרון יחול על איסור אבר מן החי הקודם (והכוללני יותר)
לעומת זאת (בסוף דף קג ע"א ובראש קג ע"ב) לפי ה"איבעית אימא" השלישי על המחלוקת בין רבי אמי ובין רבי חייא בר אבא בהבנתם את שיטת רבי יוחנן (הזהה ל"איבעית אימא" השלישי של אביי) במקרה של אכילת חלב מן החי מן הטרפה יוצא כי לדברי רבי חייא בר אבא - רבי יוחנן יחייב רק פעמיים (על חלב ועל אבר מן החי ויהיה פטור מהטרפה) מפני שהוא סובר שאין איסור טרפה חל על איסור אבר. לכאורה סתירה (עבור "איבעית אימא" זה) מהברייתא הנ"ל על רבי חייא בר אבא. שמא קיומו של איסור חלב משנה משהו (למרות שלא משמע כך מהגמרא)?

שבת שלום וגמר חתימה טובה

","240","","4587","True","True","False","","785","85.65.176.218","0","0","חולין|קג ע"א",""),new Message("14419","14417","ברוך בואך , ואולי תירוץ לקושיתך:","06/10/11 21:50","ח תשרי","תשע"ב","21:50","הראל","קודם כל, כדי להבין את קושייתך, נראה לי שכדאי להציג את מבנה הסוגיה כך:

חלק א:
... אכל אבר מן החי מן הטרפה ר' יוחנן אמר חייב שתים ור' שמעון בן לקיש אמר אינו חייב אלא אחת ...
אמר אביי כגון שנטרפה עם יציאת רובה מ''ס בהמה בחייה לאברים עומדת ואיסור טרפה ואיסור אבר בהדי הדדי קאתו ומ''ס בהמה בחייה לאו לאברים עומדת ולא אתי איסור אבר חייל אאיסור טרפה
ואיבעית אימא דכ''ע בהמה בחייה לאו לאברים עומדת ובמיתי איסור אבר מיחל אאיסור טרפה קא מיפלגי מר סבר אתי איסור אבר חייל אאיסור טרפה ומר סבר לא אתי איסור אבר חייל אאיסור טרפה
איבעית אימא דכ''ע בהמה בחייה לאברים עומדת וכגון שנטרפה לאחר מכאן ובמיתי איסור טרפה חייל אאיסור אבר קא מיפלגי מר סבר אתי וחייל ומר סבר לא אתי וחייל
רבא אמר כגון שתלש ממנה אבר וטרפה בו מר סבר בהמה בחייה לאברים אינה עומדת איסור אבר ואיסור טרפה בהדי הדדי קאתו ומר סבר בהמה בחייה לאברים עומדת ולא אתי איסור טרפה חייל אאיסור אבר


חלק ב:
אמר ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן אכל חלב מן החי מן הטרפה חייב שתים ...
אמר ר' אבהו א''ר יוחנן אכל חלב מן החי מן הטרפה חייב שלש
במאי קמיפלגי
כגון שנטרפה עם יציאת רובה מ''ד שלש קסבר בהמה בחייה לאברים עומדת דאיסור חלב ואיסור אבר ואיסור טרפה בהדי הדדי קאתו ומ''ד שתים קסבר בהמה בחייה לאו לאברים עומדת ואיסור חלב ואיסור טרפה איכא איסור אבר לא אתי חייל
ואי בעית אימא דכ''ע בהמה בחייה לאו לאברים עומדת ובמיתי איסור אבר וחייל אאיסור חלב ואאיסור טרפה קא מיפלגי מר סבר אתי חייל ומר סבר לא אתי חייל
ואי בעית אימא דכולי עלמא בהמה בחייה לאברים עומדת וכגון שנטרפה לאחר מכאן ובמיתי איסור טרפה מיחל אאיסור אבר קא מיפלגי מר סבר אתי חייל ...


וכעת - אם הבנתי את קושייתך:
אתה מקשה וטוען שהתירוץ/אוקימתא השלישית בחלק א' (בדעת ר' יוחנן!) סותרת את התירוץ/אוקימתא השלישית שבחלק ב' (של ר' חייא בר אבא בדעת ר' יוחנן!) - נכון?

אז נראה לתרץ באופן פשוט שאין הכי נמי ואי אפשר לאחוז את שני התירוצים הללו יחד:
אם תתעקש שדוקא תירוץ 3 שבחלק א' הוא הנכון, אז בהכרח בחלק ב' נשארנו או עם תירוץ מס' 1 או עם תירוץ מס' 2,
ואם תתעקש שדוקא תירוץ 3 שבחלק ב' הוא הנכון, אז בהכרח שבחלק א' נשארנו עם אחד התירוצים האחרים, למעט תירוץ 3 של חלק א.","46","","4587","True","True","False","","239","77.127.103.187","0","14417","חולין|קג ע"א",""),new Message("14420","14419","תודה ","06/10/11 22:09","ח תשרי","תשע"ב","22:09","amitaiu","נראה לי שהבנתי
אם אכן מתעקשים שדווקא תירוץ 3 שבחלק ב הוא הנכון אזי נסביר את הברייתא מחלק א לפי אחד משני התירוצים הראשונים שמופיעים שם כך שלפיהם אכן רבי יוחנן יחייב פעמיים
עכשיו שהסברת, זה נראה פשוט וברור
תודה רבה ","240","","4587","True","True","False","","92","85.65.176.218","0","14417","חולין|קג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);