var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15168;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15168","0","כשאין עני וכהן","08/11/11 20:53","יא חשון","תשע"ב","20:53","המכריע","א. ולא לעורבים. קצ"ב דהרי הנידון לכאורה היה האם מחוייב להצניע ולשמור לעניים שזו הקושיא בסמוך מתרומה, ומה קשור דרשא זו. ולכ' נראה דהוא בא לשאול אם להשאיר בשדה או ליקח לעצמו ועל זה הביא ברייתא (או דרש מעצמו) ולא לעורבים, אלא דממילא משמע דנוטלן לעצמו ולא שומרן לעניים ועל זה מקשה מתרומה ועדיין צ"ב. וגם המשך הסוגיא צ"ב דמשני תרומה טבלה, ר"ל וע"כ מפרישה, והרי עיקר הנידון הוא האם מחוייב לשמור עליה עבור עני וכהן ולזה לא יועיל מה דטבלה, שהרי יוכל להפריש ולא לשמור. וכנראה אחרי שבא לידו בשעת הפרשה, סברא הוא דמחוייב לשמור. ויותר נראה דהנידון היה האם יקח לעצמו מהשדה דזה כמו ביטול הפרשה, ועל זה מביא ולא לעורבים דיקח אף דהוא כעין מבטל הפרשה, והקשה מתרומה מדוע לא יימנע מלהפריש ועל זה מתרץ טבלה, ושוב מעיר ממתנות דאם אין כהן אמאי שם בדמים יאכלם בלא שומא. ודוק.

ב. קדים רבי אמי וזכה. כל הענין צריך ביאור. מה מקשה ולא שיטול מעצמו הלא זה נאמר במתנות כהונה ולא כאן שהיה מתנת חולין בעלמא, ודוחק דהיה פדיון מעשר עני וכדומה. ומה התשובה לעניים, וכי יכול כהן לחטוף מתנות אם ייתנם לעניים. והדמיון לכהן גדול גם הוא זר, וכי כל אדם גדול מוטל על הציבור להעשירו עד כדי שיוכל לדאוג לזה לבד. וכנראה דהכל עולה לענין אחד, דהקושיא רק מכיון דמצינו ולא שיטול מעצמו, כך ראוי לנהוג בכל מתנה, ועל ראוי בעלמא כזה יש מקום להקל לצורך עניים ולדמות אדם חשוב לכהן גדול.","199","","4560","True","True","False","","809","212.179.87.180","0","0","חולין|קלד ע"ב",""),new Message("15185","15168","ב. העיקר התכלית","09/11/11 02:10","יב חשון","תשע"ב","02:10","דוד כוכב","לקושיה בסע' ב' אני הבנתי כך:
דין "ולא שיטול מעצמו" תכליתו כמסקנת אביי לעיל בדף קלג ע"א "הצנועים מושכין את ידיהם" - אפילו מתנות כהונה המקודשות עדיף לכתחילה שתגענה לאחרים, ולא ראוי לכהן לנסות לגרום לכך שיגיעו אליו עצמו. ק"ו בממון חולין הנידב ללומדי תורה.
אולם המאמר "והכהן הגדול מאחיו - שיהא גדול מאחיו בנוי בחכמה ובעושר", פירושו שראוי לגרום לכך שהכהן הגדול כן יתעשר בפועל ממתנות אחרים.
והוא הדין לכל "ראש" בעמיו, ורבי אמי היה ראש הסנהדרין (מה גם שהיה גם כהן). וכן אמרו במסכת יומא דף כב ע"ב: "אמר רב נהילאי בר אידי אמר שמואל: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור - מתעשר".","125","","4559","True","True","False","","102","95.86.83.178","0","15168","חולין|קלד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);