var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15210;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15210","0","שאלה בנושא טעם כעיקר","10/11/11 09:06","יג חשון","תשע"ב","09:06","מענה קולי","שאלה שהתקבלה במענה הקולי של פורטל הדף היומי:

... ור''ע טעם כעיקר מנא ליה
יליף מבשר בחלב לאו טעמא בעלמא הוא ואסור הכא נמי לא שנא
ורבנן מבשר בחלב לא גמרינן דחידוש הוא
ומאי חידוש
אילימא דהאי לחודיה והאי לחודיה שרי ובהדי הדדי אסור - כלאים נמי האי לחודיה והאי לחודיה שרי ובהדדי אסור
אלא דאי תרו ליה כולי יומא בחלבא שרי בשיל ליה בשולי אסור
ור''ע נמי בשר בחלב ודאי חידוש הוא אלא יליף מגיעולי נכרים


הסוגיה מחפשת מקור לטעם כעיקר.
חכמים טוענים שלא ניתן ללמוד מבשר בחלב - בגלל שזה חידוש,
ומה החידוש? דאי תרו ליה כולי יומא בחלבא שרי בשיל ליה בשולי אסור.

אבל - גם בשאר איסורים - טרם למדנו את דין טעם כעיקר - לכאורה אי תרו ליה כולי יומא יהיה אסור, לא?
שהרי מדוע אסור המקרה של "תרו ליה כולי יומא..." - זה הרי לא מדין "כבוש כמבושל", כי אז היה אסור גם בבשר בחלב, אלא כנראה זה מדין "טעם", ואם כך, גם בשאר איסורים טרם למדנו שהטעם אוסר (שהרי זה מה שבאים לחפש).","126","","4558","True","True","False","","864","77.124.121.85","0","0","פסחים|מד ע"ב",""),new Message("15212","15210","כבוש בבשר בחלב","10/11/11 16:12","יג חשון","תשע"ב","16:12","המכריע","בזכרוני שמבואר בפרי מגדים שדין כבוש כמבושל אינו שנחשב "בישול" ולמשל הכובש בשבת לא נחשב מבשל, וכן אם נמצא מקומות נוספים של איסור או מצות בישול, כמו בישול פסח אינו לוקה על כבוש, יל"ע היטב אם זה נכון,

ועכ"פ דין כבוש כמבושל בא לומר שכבוש נותן טעם כמו על ידי בישול אבל לא שכבישה היא בישול. ובשאר איסורים אי אסור בישול הוא רק מדין טעם וכבוש כמוהו כבישול לענין נתינת הטעם, והיכא שכבוש מותר גם בישול מותר,

אבל בשר בחלב מן התורה אין נאסר משום טעם אלא דוקא בבישול, ואם יכבוש מותר מן התורה למרות שנותן טעם ורק בבישול אסור, וזהו בדיוק כוונת הגמרא שלא ניתן ללמוד מבב"ח ששם אין זה מדין טעם רגיל. (תיאורטית לו יצוייר שהיה בישול בלי נתינת טעם אולי גם היה אסור. וגם אם לא, היינו מפני שיש דין בבישול שמשפיע על הטעם או טעם שבא על ידי בישול דוקא) ולכן אי אפשר ללמוד דין טעם משם. ודוק היטב.

בזכרוני שהפמ"ג מוכיח מכמה דינים כגון חמי טבריה או בחמה שנותן טעם אבל אין זה גדר בישול לחלק מהשיטות ומן התורה יהא מותר בבב"ח. שכל פעולה שאין לה שם בישול לענין שבת אינה אוסרת בב"ח אף אם נותנת טעם.","199","","4558","True","True","False","","191","212.179.87.180","0","15210","פסחים|מד ע"ב",""),new Message("15226","15210","תוספת הדגשה, על דברי המשיבים הקודמים","11/11/11 08:23","יד חשון","תשע"ב","08:23","דוד כוכב","מאן דאמר שאין טעם כעיקר סובר שאין די בטעם בלבד כדי לאסור, וטעמו הוא שאין בטעם ממשות בעין. אבל גם הוא מודה שכאשר יש באיסור שיעור חשוב בעין, כגון כזית בכדי אכילת פרס, שהתערובת נאסרת, ואין המיעוט בטל ברוב.
ואילו בבשר וחלב, אפילו מחצה בשר ומחצה חלב מעורבים, ויש גם ממשות וגם טעם גם של בשר וגם של חלב, ואפילו נכבשו ונבלעו זה בזה, החידוש הוא שלא נאסרו.","125","","4557","True","True","False","","112","95.86.114.157","0","15210","פסחים|מד ע"ב",""),new Message("15213","15212","אכן כן","10/11/11 16:21","יג חשון","תשע"ב","16:21","הראל","וכך אולי גם משמע מרש"י על אתר:
תרי ליה. שורהו בחלב כל היום שרי כלומר מותר לשרותו בתוכו ואינו עובר עליו אפילו על אכילתו דלא אסרה תורה אלא דרך בישול ואפילו יהיב ביה טעמא ומיהו מדרבנן אסור:

ואולי רוצה לומר שבבשר בחלב חייבים דווקא על בישול, ולא על אופנים אחרים כגון כבוש דהוא רק כמבושל.

ויוצא כאן דבר מעניין - דלא לומדים מבשר בחלב כיוון דהוא חידוש ודינו לקולא, דבו חייבים רק על בישול ממש ולא גם על כבוש ודומיו.","46","","4558","True","True","False","","266","77.124.121.85","0","15210","פסחים|מד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);