var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15324;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15324","0","שכר אריכות הימים","15/11/11 02:59","יח חשון","תשע"ב","02:59","דוד כוכב","למה לא הזכירו פסוק נוסף של אריכות ימים?
אֵיפָה שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ לְמַעַן יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ.

בקישור זה,
ובקישור המובא שם.","125","","4547","True","True","False","","1000","95.86.110.238","0","0","חולין|קמב ע"א",""),new Message("15326","15324","יפה מאוד","15/11/11 06:04","יח חשון","תשע"ב","06:04","קותי","שניהם אומרים אותו הדבר על שלושה דברים העולם עומד
שמעון הצדיק היה בזמן הבית ולכן כלל עבודה וכו'
רבן שמעון בן גמליאל היה אחר החורבן לכן היה חייב לנסח את הדבר במילים אחרות
דין = לתורה בגלל שגלתה סנהדרין לא יכלו להורות בתורה ממש
אמת = לעבודה כי דובר שקרים לא יכון כנגד עיני
שלום= גמילות חסדים וזה לקח מחורבן הבית","217","","4547","True","True","False","","170","89.139.184.233","0","15324","חולין|קמב ע"א",""),new Message("15329","15324","בעניין שכר מצוות בעוה"ז","15/11/11 12:53","יח חשון","תשע"ב","12:53","עלי","יסלחו כל החכמים שכתבו על התלבטויותיהם בעניין שאני מתערב.
היה צריך רבי יעקב הקרוי על שם יעאע"ה, לזכור את שאמר יעקב אבינו :"קטנתי מכל החסדים ומכל האמת..." ולדעת שאם אדם חטא מנכים לו משכרו ואם מגיע לו עונש בעוה"ז, גם אם יש לו מצוות ומגיע לו שכר, עלול הוא להיענש על עבירותיו ולא תמיד יגנו עליו המצוות.
ככלל, אין הקב"ה מודיע לאדם את חשבונותיו, וכל אדם נידון לפי מדרגתו, והקב"ה מדקדק עם הצדיקים ( גם זה רק איתם ולפי מדרגתם ) כחוט השערה, ו'ק-ל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא', ומן הסתם גם עם שאינם צדיקים מדקדק הקב"ה, והגדרת 'צדיק אחד בסדום' אינה כצדיקי 'לוז שם העיר' שתושביה אינם מתים.
יכלה אפוא הגמרא להציע שהאדם שעלה בסולם לקיים מצוות כאו"א ושילוח הקן, נידון למיתה כעונש על עבירה אחרת קודמת, ולכן חשבונו מוצדק היה, ולכן מובן ששאלת הגמרא נובעת ממקום אחר. בשלב זה אשאיר לכם לענות מאיזה מקום.
( כידוע, ההבדל בין רש"ע לצדי"ק בגימטריא הוא חשבו"ן, שכן הצדי"ק היה אולי רש"ע תחילה, ומאחר ועשה לעצמו את חשבונו של עולמו, לחשב שכר מצוה כנגד הפסדה ולהיפך, שב בתשובה ונעשה צדיק ).
אולי ראוי גם לציין שכל אחד מהמושגים בסיפור יש לו משמעות רוחנית ( קבלית ? ) :
סולם=תפילה, כוא"א= גם הקב"ה הוא אבינו שבשמים, שילוח הקן של האם=השכינה, וכן הלאה, ודי לחכימא.","209","","4547","True","True","False","","208","212.117.142.227","0","15324","חולין|קמב ע"א",""),new Message("15330","15329","הממממ","15/11/11 13:30","יח חשון","תשע"ב","13:30","Almuaddib",""היה צריך רבי יעקב הקרוי על שם יעאע"ה, לזכור את שאמר יעקב אבינו :"קטנתי מכל החסדים ומכל האמת..." ולדעת שאם אדם חטא מנכים לו משכרו ואם מגיע לו עונש בעוה"ז, גם אם יש לו מצוות ומגיע לו שכר, עלול הוא להיענש על עבירותיו ולא תמיד יגנו עליו המצוות."


חוששני שאתה מעמיס את דעותיך שלך על דברי רבי יעקב, נכדו של אחר.


רבי יעקב, לא כדבריך אמר, ובצורה די ברורה אמר את דבריו. רבי יעקב "השליך" את פתרון בעיית שכר מצוות לעבר העולם הבא. אתה, סובר אחרת, ודבריך לגיטימיים - אך לא ברור לי מדוע אתה מנסה לתבוע מרבי יעקב לסבור כמוך.


גם אתה וגם רבי יעקב, נמצאתם ניצבים מול השאלה התאולוגית הקשה ביותר שיש: איך יתכן "צדיק ורע לו".

גם אחר עמד מול שאלה זו, אלא שתשובתו היתה במעשה - נפק חטא.

לבי אומר לי שגם לו היה שומע את תשובתו של נכדו, לא היה מסתפק בה, שכן מול "לעולם שכולו טוב", היה מציב את דברי הכתוב "על פני האדמה".

וכי העולם הבא הוא "על פני האדמה"?


אבל ה' ענה בעצמו על שאלה זו כמה פעמים. והתשובה - כלל אינה תשובה מהסוג שתוכל לכתוב עליה כדבריך. הנה, בספר ירמיהו (פרק יב, בפיסוק וחלוקה שלי, להדגשת המהלך):

שואל-קובל הנביא:

צַדִּיק אַתָּה ה' כִּי אָרִיב אֵלֶיךָ אַךְ מִשְׁפָּטִים אֲדַבֵּר אֹתָךְ:

מַדּוּעַ דֶּרֶךְ רְשָׁעִים צָלֵחָה, שָׁלוּ כָּל-בֹּגְדֵי בָגֶד?

נְטַעְתָּם גַּם-שֹׁרָשׁוּ, יֵלְכוּ גַּם-עָשׂוּ פֶרִי; קָרוֹב אַתָּה בְּפִיהֶם, וְרָחוֹק מִכִּלְיוֹתֵיהֶם. ...



ותשובת ה':

כִּי אֶת-רַגְלִים רַצְתָּה וַיַּלְאוּךָ, וְאֵיךְ תְּתַחֲרֶה אֶת-הַסּוּסִים?!

וּבְאֶרֶץ שָׁלוֹם אַתָּה בוֹטֵחַ, וְאֵיךְ תַּעֲשֶׂה בִּגְאוֹן הַיַּרְדֵּן?!

... {ס}
","107","","4547","True","True","False","","152","81.218.141.168","0","15324","חולין|קמב ע"א",""),new Message("15331","15329","בין יעקב ליעקב","15/11/11 13:48","יח חשון","תשע"ב","13:48","דוד כוכב","יעקב אמר: קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ <למה?>> כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת.
ביאר הגר"א את דבריו: אמת שאני זכאי להבטחת ה', וגם אני עשיתי מעשים טובים אלו ואחרים, אלא שכבר קיבלתי שכרי די והותר, ועל כך תודתי נתונה. ומי יודע אם נותרה בי זכות.

אומר רבי יעקב: ראיתי אדם שקיים גם מצוות כיבוד אב ואֵם, וגם ושילוח הקן, ומיד נפל ומת - בלא שום טובה ובלא שום אריכות ימים!
היכן אריכות ימיו של זה? והיכן טובתו של זה?
והלא לא נתקיים כלל מקרא מלא לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ!!

אלא,
למען יאריכון ימיך - בעולם שכולו ארוך,
ולמען ייטב לך - לעולם שכולו טוב.","125","","4547","True","True","False","","137","95.86.110.238","0","15324","חולין|קמב ע"א",""),new Message("15336","15329","מה חשב רבי יעקב לפני שראה מעשה?","15/11/11 17:13","יח חשון","תשע"ב","17:13","קותי","אחרי שנכשלו ה תירוצים הקודמים שולף רבי יעקב את נשק יום הדין שכר מצוות לעולם הבא

למה צריך לחכות למעשה כזה וכי רבותיו לא למדו אותו לפני כן על שכר מצוות לעולם הבא?

נראה לי שמדובר בסיטוציה מיוחדת מדובר בענישה מאוד בוטה, בימינו היו אומרים "זה לא מצטלם טוב". צריך לתת איזה הסבר איזו הצדקה ורבי יעקב נתן אותה באופן זה.

ואל תתפלאו ישנן מצוות שנועדו למנוע מצב כזה לדוגמא חוזרי המלחמה
ואם נשוי עם 10 ילדים נהרג במלחמה זה יותר טוב? למה הוא אינו חוזר?
חוזרי המלחמה חוזרים בגלל שהדבר נראה כעונש בוטה לא מתחשב והדבר חוזר ועולה כאשר משהו אחר נושא את אשתו וכו'. ולכן למנוע את הסיטואציה הזו את התהייה בלב האנשים מונעים את המצב הזה מלכתחילה.

לפי דרך זו נבין פשט בפסוק בראשית פרק יט

(כט) וַיְהִי בְּשַׁחֵת אֱלֹהִים אֶת עָרֵי הַכִּכָּר וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת אַבְרָהָם וַיְשַׁלַּח אֶת לוֹט מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה בַּהֲפֹךְ אֶת הֶעָרִים אֲשֶׁר יָשַׁב בָּהֵן לוֹט:
מה עניין אברהם לכאן? רש"י פירש מה שפירש. וניתן לפרש שלא להציל את לוט עומד בניגוד בוטה להצלת לוט ע"י אברהם הוא רץ עד משמאל לדמשק נלחם הסתכן הציל והקב"ה לא יכול להציל? זה לא נראה טוב לכן ויזכור את אברהם הוא השווה איך זה נראה מול המעשה של אברהם וחייבים להציל את לוט

גם ראש השנה הוא יום הזכרון הקב"ה אינו שוכח אז למה זכרון? אלא זה יום ההשוואה משווים איך הדברים נראים ואין כאן מקום להאריך

הבנה כזאת של ויזכור ראיתי כמדומני ברד"ק","217","","4547","True","True","False","","219","89.139.161.172","0","15324","חולין|קמב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);