var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1562;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","49"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","32"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1562","0","תכלת בזמן החורבן","23/02/10 12:38","ט אדר","תש"ע","12:38","דוד כוכב",""שלחו ליה לרבא: זוג בא מרקת, ותפשו נשר, ובידם דברים הנעשה בלוז, ומאי ניהו - תכלת".
מכאן שהתכלת היה מצוי בימי רבא.
והוא הלך ואזל כי הרומאים היו מחרימים אותו עבור מלכיהם.

בכתבי האר"י - שער הכוונות דרושי ציצית דרוש ד, נאמר:
"ודע כי ב' מיני ציציות הם, התכלת והלבן. ר"ל כי בזמן שבית המקדש קיים היה חוט תכלת עם הלבן ובזמה"ז לא יש כי אם לבן".
בהמשך קיימת חזרה שלש פעמים על כך שבזמן בית המקדש היה תכלת, לעומת לבן בלבד בזמן הזה.
יש שרוצים לומר שבימי רבא נשתייר תכלת מזמן בית המקדש.
אולם במסכת מנחות דף מב: אמרו:
"אמר ליה אביי לרב שמואל בר רב יהודה: הא תכילתא היכי צבעיתו לה? אמר ליה: מייתינן דם חלזון וסמנין ורמינן להו ביורה , ושקלינא פורתא בביעתא וטעמינן להו באודרא, ושדינן ליה לההוא ביעתא וקלינן ליה לאודרא".
צמר צבוע בתכלת יכול להתקיים זמן רב. אך כאן אמרו שעצם ההכנה של התכלת הגולמי נעשה בזמן אביי, ודם חלזון נוזלי ודאי לא יכול להתקיים זמן כה רב, ללא אמצעי הקפאה.
וכן כתב בשו"ת ישועות מלכו חלק או"ח סימן א
"הנה אין ספק שבזמן אמוראים היה תכלת וצבעו בו ציצית, גם בימי אביי ורבא לבשו תכלת וצבעו כמפורש במנחות מ"ב ע"ב דאביי שאל לרב שמואל ב"י היכן צבעיתו והוא השיב לו אלמא שהיו עוסקין בצביעות תכלת, וקשה לומר שהיה להם אז דם חלזון מקודם חרבן שהיה יותר מר' שנים".

לכן יש לפרש את דברי האר"י, שהתכלת היה בזמן בית המקדש, אך לא רק בזמן בית המקדש, אלא גם כמה מאות שנים אחר כך.
וגם אם נאמר שבדוקא הוזכר שם עניין האור שהאיר בזמן בית המקדש, שגרם לקיום התכלת, אין ירידת השכינה והסתלקותה נעשית בפעם אחת, אלא בשלבים.
כמו שאמרו באבות דרבי נתן פרק לד
"עשר ירידות ירדה שכינה על העולם... ואחת במקדש...
עשר מעלות נסתלקה שכינה ממקום למקום מכפורת לכרוב...".

ויש שמביאים ראיה מהספרי (דברים פיסקא שנד)
"אמר רבי יוסי פעם אחת הייתי מהלך מכזיב לצור ומצאתי זקן אחד. אמרתי לו פרנסתך במה? אמר לי מחלזון. אמרתי לו וכי מצוי הוא? אמר לי השמים שיש מקום בים שמוטל בהרים וסממיות מקיפות אותו ואין לך אדם שהולך לשם שאין סממיות מכישות אותו ומת ונימק במקומו. אמרתי ניכר הוא שגנוז לצדיקים לעתיד לבא וספוני טמוני חול, ספוני זו חלזון".
הרי לכאורה שאין החלזון מצוי, אלא ספון וגנוז לעתיד לבא.
אלא שאם כן קשה, כיצד התפרנס אותו זקן מהחלזון אם אינו מצוי כלל?
אלא שממקומו בים לא ניתן להביאו, ואעפ"כ הוא מצוי במידת מה, כגון כאשר הוא עולה ממקומו, כמו שאמרו במסכת ציצית פרק א הלכה י
"חלזון למה הוא דומה... ואינו עולה אלא לשבע שנים, לפיכך דמיו ביוקר".","125","","5197","True","True","False","","1122","87.68.48.172","0","0","סנהדרין|יב ע"א",""),new Message("1563","1562","המשך","23/02/10 12:39","ט אדר","תש"ע","12:39","דוד כוכב","על פי משמעות דברי האר"י אפשר שגם התגלות התכלת תלויה בהתגלות אור הגאולה. ולאו דוקא בגמר הגאולה - בנין בית המקדש, אלא לפני כן.
מתי אם כן?
בירושלמי (ברכות פרק א הלכה א ויומא פרק ג הלכה ב) השוו את הגאולה לתהליך המתחיל באילת השחר וממשיך עד לזריחת אור השמש -
"רבי חייא רובא ורבי שמעון בן חלפתא הוו מהלכין בהדא בקעת ארבל בקריצתה.
ראו אילת השחר שבקע אורה.
אמר רבי חייא רובה לרבי שמעון בן חלפתא בירבי! כך היא גאולתן של ישראל, בתחילה קימעא קימעא כל שהיא הולכת היא הולכת ומאיר.
מאי טעמא - כִּי אֵשֵׁב בַּחשֶׁךְ ה' אוֹר לִי.
כך בתחילה - וּמָרְדֳּכַי ישֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ.
ואחר כך - וַיָּשָׁב מָרְדֳּכַי אֶל שַׁעַר הַמֶּלֶךְ (וְהָמָן נִדְחַף אֶל בֵּיתוֹ אָבֵל וַחֲפוּי רֹאשׁ).
ואחר כך - וַיִּקַּח הָמָן אֶת הַלְּבוּשׁ וְאֶת הַסּוּס וגו'.
ואחר כך - וּמָרְדֳּכַי יָצָא מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת.
ואחר כך - לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה".

וזמן התגלות התכלת הוא בין עלות השחר לבין הנץ החמה -
"משיכיר בין תכלת ללבן" (ברכות א משנה ב).
והמסופקים מחמירין כרבי אליעזר האומר "בין תכלת לכרתי".","125","","5197","True","True","False","","162","87.68.48.172","0","1562","סנהדרין|יב ע"א",""),new Message("1566","1563","בלי לגרוע מדבריך","24/02/10 14:17","י אדר","תש"ע","14:17","רוני1988","בלי לגרוע מדבריך שהיו על דרך הדרש, לא מוכרח מהגמ' שבזמן רבא היה תכלת, ואם תראה את הרש"י על המקום תראה שהנשר הוא חיילים פרסיים וכידוע הפרסים שלטו בארץ לפני היונים והרבה לפני חורבן בית המקדש השני וכמובן לפני רבא.
לגבי השאלה ההיסטורית של התכלת יש מאמר באתר פתיל תכלת

כתובות אינטרנט נלוות:
המאמר
אתר האגודה","127","","5196","True","True","False","","107","212.76.100.190","0","1562","סנהדרין|יב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);