var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1629;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","58"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1629","0","אל יחסר המזג...","06/03/10 20:23","כ אדר","תש"ע","20:23","עומר","בס"ד

הגמ' שואלת בזקן ממרא באיזה מצב מדובר:

אם במקצתן שיצאו - יכול להיות שהזקנים שבפנים סוברים כמו הממרא, [ולכן יכול להיות שהלכה כמותו - ולפיכך לא ניתן להרוג אותו - (מה שכתוב בסוגריים אמרתי מעצמי)].

אלא מדובר בכל הזקנים שיצאו, ולא ייתכן שיצאו כולם שלא לדבר מצווה מהלימוד לא יחסר המזג - שלא יחסרו מ-23 דיינים בב"ד (עיינו במקבילות מהיכן הגעתי ל-23).

השאלה שלי היא כזו:

יכול להיות שיש בב"ד 23 דיינים, ויצאו החוצה 47 דיינים, וישנו זקן ממרא כנגד 47 הדיינים, והוא חולק עליהם (ופשוט שאין הלכה כמותו, מכיוון שהרוב מחוץ לב"ד)...

ואם נאמר כך, כל ההוכחה נופלת....

שבוע טוב!","59","","5187","True","True","False","","927","84.109.190.113","0","0","סנהדרין|יד ע"ב",""),new Message("1660","1629","האם יש צורך להמרות מול שבעים ואחת?","10/03/10 08:11","כד אדר","תש"ע","08:11","ברוך","התשובה הפשוטה לשאלתך, לכאורה, היא שיש דין שהזקן צריך להמרות מול כל הסנהדרין, ללא קשר לשאלה האם המיעוט חושב כמוהו או לא. אמנם, מן הגמרא משמע שלא כך, שהרי היא מדגישה שהפטור נובע מכך שייתכן שהזקנים שאינם סוברים כדעת הזקן הממרא.
ודן בכך גם הערוך לנר על אתר:
"לכאורה יש להבין דאימא שיצאו רוב סנהדרין לדבר הרשות באופן שנשארו עוד כ"ג במקומו. וכיון דהם הורו לו כן מה מהני לו אם האחרים שנשארו בלשכה יסכימו עמו הא מכ"מ הוא זקן ממרא כיון דהולכין אחר רבים. וא"ל דמכל מקום לא מיקרי זקן ממרא כל זמן שלא המרה על הבית דין כשהם כולם ביחד. א"כ מי דחיק הגמרא לומר דלמא הנך דאיכא גוואי קיימי כוותיה וצ"ל עפמש"כ התוס' בד"ה אלימא דלא מתרמי שימצאו כולן ביחד א"כ ה"ה י"ל ג"כ דלא מתרמי שימצאו הרוב ביחד:"

אמנם, נראה לענ"ד, שבכל אופן אין המראתו המראה אלא מול כל הסנהדרין, ואף אם הרוב אינו סובר כמוהו. ומה שהגמרא תולה בכך שדילמא אלו שנשארו סוברים כמוהו, הרי שזוהי סיבת הפטור, שכל עוד אין הסנהדרין מכונסים יחד לא נשמעו עוד כל הדעות בפני כולם, ואף אם הזקן הממרא אינו מצליח לשכנע את הרוב, ייתכן שאותם שנשארו יצליחו. ועל כן אין המראתו המראה עד שיתברר כי גם אחרי דיון בו השתתפו כל הזקנים כולם אין דעתו מתקבלת.","86","","5183","True","True","False","","230","87.68.42.0","0","1629","סנהדרין|יד ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);