var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16779;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","44"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16779","0","סדר התורה בפרשת ערכין","16/01/12 23:48","כא טבת","תשע"ב","23:48","שלמה שטרסברג","מדוע אין התורה כותבת את דיני ערכין לפי סדר כרונולוגי מהקטן לגדול או להיפך?","205","","4485","True","True","False","","1585","95.86.74.216","0","0","ערכין|ב ע"א",""),new Message("16782","16779","פותחים בתכלית, בשלם","17/01/12 01:59","כב טבת","תשע"ב","01:59","דוד כוכב","סוף מעשה במחשבה תחילה.
כמו שבציווי מלאכת המשכן פותחים בארון.

לאחר מכן עוברים על הכל, בסדר הכרונולוגי.","125","","4484","True","True","False","","121","95.86.103.208","0","16779","ערכין|ב ע"א",""),new Message("16800","16779","דוק בטווחי הגיל וכמות החייבים במצוות:","17/01/12 10:05","כב טבת","תשע"ב","10:05","יהודי_קדום","נראה מסברה שאפשר והקריטוריון היה מי חייב בכל המצוות וגילם:

30 יום עד 5 שנים - אין חייבים.
5-20 ---------------לא כולם חייבים
20-60------------------כולם חייבים
60 ומעלה-------------כולם חייבים

וכיון שמספר האנשים בגילאי 20-60 הוא ודאי הרב ביותר היו הם הראשונים .
אחריהם בכמות ובמצוות היו בטווח 13-20.
אחריהם בכמות ובמצוות היו ה 60 ומעלה.
אחרונים באו אלה שאין עליהם ציווי.

שני רמזים לסברתי זו:
רמז ראשון: ערך נפש בני 30 יום עד 5 שנים הוא 5 שקלים לפדיון בדיוק כפדיון בכור שהוא מצווה מפורשת.
רמז שני (שמעתי בע"פ מהרב ד"ר דני רביב ואני מחבר דבריו לכאן):
לספר ויקרא שני סיומים:
א. סיום אחד הוא הפסוק האחרון בפרק כ"ו ובו פרשת בחוקותי : "{מו} אֵ֠לֶּה הַֽחֻקִּ֣ים וְהַמִּשְׁפָּטִים֮ וְהַתּוֹרֹת֒ אֲשֶׁר֙ נָתַ֣ן יְהוָ֔ה בֵּינ֕וֹ וּבֵ֖ין בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל בְּהַ֥ר סִינַ֖י בְּיַד-מֹשֶֽׁה"".
ב. סיום שני הוא הפסוק האחרון בפרק כ"ז "אֵלֶּה הַמִּצְוֹת אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינָי" פרק זה הוא פרשת 'הערכין'. כל הכתוב בה מכוון אל "המתנדב בעם" ורוצה (כמעשה הנזיר ושאר נדרים) למצוא לעצמו חופש ומרחב עצמאי בתוך מסגרת התורה ומצוותיה (מצוות האדם ב'ערכין' ממוקמת לאחר מצוות התורה). כמובן שפרשה זו אינה בכלל פירוט המצוות שאדם חייב בהן וודאי אינה בגדר חוקה אלא רשות : " אִ֕ישׁ כִּ֥י יַפְלִ֖א...".
נשים לב לשני הסיומים: הראשון "אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן יְהוָה "
השני " אֵלֶּה הַמִּצְוֹת אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה"
וכי ה' ציווה אותנו 'ערכין'?
אומר על כך הרב ד"ר דני רביב ומדגיש את הסיום השני: ברגע שאדם מקיים את החלק ראשון "הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן יְהוָה" הרי ש "אֵלֶּה הַמִּצְוֹת" אותן קיבל על עצמו בחלק השני, ב'ערכין' יהיו כאילו "אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה".

מכאן אנו למדים (רק?) לאחר שאדם מקיים את "בחוקותי" יוכל, אם יחפוץ, להוסיף על עצמו " נֶ֑דֶר בְּעֶרְכְּךָ֥ נְפָשֹׁ֖ת לַֽיהוָֽה" שאז יש לו ערך ונדרו יהא בגדר המצוות הכלולות בתורה כאילו ה' ציווה.

אך כאמור מה שהבאתי לשאלתו בגדר סברא בעלמא .","233","","4484","True","True","False","","208","79.177.151.141","0","16779","ערכין|ב ע"א",""),new Message("16801","16782","לפי הטבלה הבאה לא נראה כדבריו","17/01/12 10:38","כב טבת","תשע"ב","10:38","יהודי_קדום","וכן גם אם נקח סברתו ש"..פותחים בארון" אין ההמשך נראה לי בסדר כרונולוגי :

עפ"י הסדר בתורה:
1-- 20-60
2-- 5-20
3-- חודש עד 5 שנים
4-- 60 ומעלה

לפי הסברו אני רואה בהדיא, לפי הסדר הנ"ל, שאין סדר כרונולוגי וממילא קשה ההשוואה למלאכת המשכן.
אני מגדיר "כרונולוגי" כסדר הגילאים - מגדול לקטן או להיפך.
לי קשה - אשמח להבין.","233","","4484","True","True","False","","174","79.177.151.141","0","16779","ערכין|ב ע"א",""),new Message("16807","16800","גם לדבריך","17/01/12 13:26","כב טבת","תשע"ב","13:26","שלמה שטרסברג","חודש עד 5 שנים היה צריך להיות אחרון ולא לפני 60 ומעלה","205","","4484","True","True","False","","209","213.151.49.171","0","16779","ערכין|ב ע"א",""),new Message("16812","16801","תיקון","17/01/12 16:06","כב טבת","תשע"ב","16:06","דוד כוכב","אמנם פותחים בתכלית, בשלם.
לגבי ההמשך, אמנם, הסדר הוא מאותו השלם לקצוות. קודם לעבר תחילת החיים, אותה חייבים לעבור כדי להגיע לגיל העמידה. ואחר כך לעבר הזקנה.","125","","4484","True","True","False","","106","95.86.103.208","0","16779","ערכין|ב ע"א",""),new Message("16810","16807","נראה שכב' צודק אבדוק בע"ה בהמשך היום.","17/01/12 15:06","כב טבת","תשע"ב","15:06","יהודי_קדום","","233","","4484","False","True","False","","133","79.177.151.141","0","16779","ערכין|ב ע"א",""),new Message("16842","16807","בכ"ז טווחי הגיל מיישבים שאלתו הנפלאה כך:","18/01/12 09:13","כג טבת","תשע"ב","09:13","יהודי_קדום","ונראה לי שהפעם יצאה ברכה מתחת ידי :

אכן יש סדר כרונולוגי בשלושת טווחי הגיל הראשונים:

1=== 20-60 ------->1 כי הם עיקר חיי האיש (רמב"ן על במדבר כ"ו, ו')
2=== 5-20
3=== 5- חודש

טווח הגילאים אכן מסודר בסדר כרונולוגי - עד הגיל הרביעי:

4=== 60 ומעלה

לכאורה היה מקומו להצטרף כראשון בקבוצה לעיל אך הוא שונה:
התורה רומזת על שונותו בכותבה בלשון שונה את הפסוק : (אני מקווה שירשמו לי חידוש זה בשמים אם נכון הוא )
א. התורה כותבת בו פעמיים את המילה "אם": וְ֠אִם מִבֶּן-שִׁשִּׁ֨ים שָׁנָ֤ה וָמַ֙עְלָה֙ אִם-זָכָ֔ר וְהָיָ֣ה עֶרְכְּךָ֔ חֲמִשָּׁ֥ה עָשָׂ֖ר שָׁ֑קֶל וְלַנְּקֵבָ֖ה עֲשָׂרָ֥ה שְׁקָלִֽים"
בכל המקרים האחרים לא כתבה התורה " אִם-זָכָ֔ר וְהָיָ֣ה עֶרְכְּךָ֔ " אלא תמיד כתבה: "וְהָיָ֧ה עֶרְכְּךָ֛ הַזָּכָ֖ר" . בקבוצת הגיל הראשונה אין שאלה לגבי זכרותו של הזכר לגבי הזקנים יש מקום לשאלה אם הוא ממלא תפקידו כזכר (זכר ודאי וכו') כאן יש שאלה.

ב. נשים לב עוד שרק בטווח הגילאים הרביעי התורה אומרת " וְהָיָ֣ה עֶרְכְּךָ֔ חֲמִשָּׁ֥ה עָשָׂ֖ר שָׁ֑קֶל " ללא הוספת "הַזָּכָ֔ר " כבמקרים האחרים - מה רומזת על גיל זה התורה נשאיר לפעם אחרת - מה ששייך לכאן הוא שטווח גיל זה שונה ואינו יכול להכלל בקבוצה הראשונה כי משהו השתנה מה'ערכך' ה 60 ומעלה ל'הערכך' האחרים.

לכן נראה לי הסברה שבראש דבריי .

יישר כוח גדול על שאלתו.","233","","4483","True","True","False","","188","79.177.151.141","0","16779","ערכין|ב ע"א",""),new Message("16819","16812","תיקון ??? תמהני...","17/01/12 18:26","כב טבת","תשע"ב","18:26","יהודי_קדום","לענ"ד - ברגע שכב' חזר בו מ"לאחר מכן עוברים על הכל, בסדר הכרונולוגי." שהוא תוצאה ("לאחר מכן") של המשפט הקודם גם שאר המשפטים נופלים .
ושמא - כמקובל אצלנו - התכלית והשלם הם הזקנים בדוקא? מדוע ולמה לקבוע שהתכלית והשלם הם בני העשרים+? מנין דווקא ההשוואה למשכן?? אולי נשווה לסדר עבודה של כהן גדול ביום הכפורים? וכו' וכו'.

צריך עוגן כלשהו לתשובה בוטחת כפי שניתנה או לסייג אותה בתחילתה וכו'.

הנה כך נראה התיקון המוצע על ידי כב':

1-- 20-60 ----------------התכלית - השלם
2-- 5-20-------------------גיל העמידה (נו באמת לזה ייקרא גיל העמידה...?!)
3-- חודש עד 5 שנים ------תחילת החיים
4-- 60 ומעלה -------------זקנה

אשמח לראות כאן את השלם או לפחות קצהו.....
כזקן אני מרשה לעצמי להרגיש שווה מפעם לפעם ","233","","4484","True","True","False","","165","79.177.151.141","0","16779","ערכין|ב ע"א",""),new Message("16828","16819","הסבר","17/01/12 22:38","כב טבת","תשע"ב","22:38","דוד כוכב","פה מדובר על ערכין, ומבחינה זו, מה לעשות, הערך הגבוה והשלם ביותר הוא בגיל 20-60. זה משום ערך העובדים שבגיל זה, התורה אינה מחשיבה את ה'ערך' על פי הערך הרוחני. לגיל 20-60 קראתי גיל העמידה, לא לגיל אחר.

ההשואה למשכן היא לענין הרעיון של "סוף מעשה במחשבה תחילה". והבן היטב.","125","","4484","True","True","False","","110","95.86.103.208","0","16779","ערכין|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);