var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17146;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17146","0","מדוע נכנסים לויים קטנים לעזרה?","26/01/12 12:51","ב שבט","תשע"ב","12:51","Almuaddib","למדנו היום במשנה:

אין הקטן נכנס לעזרה לעבודה אלא בשעה שהלוים אומרים בשיר

ולא היו אומרים בנבל ובכנור אלא בפה כדי ליתן תבל בנעימה




כמה שאלות כאן:

1. מדוע יש צורך בלוי קטן לעבודות בעזרה? שאר הלויים לא יכולים לאחוז במטאטא בעצמם?

2. מדוע אינו נכנס אלא בשעה שהלויים אומרים בשיר?

3. על מי נאמרת ההלכה השניה שצוטטה כאן, שלא היו מנגנים אלא שרים?



השאלה השלישית כאן, שנויה במחלוקת בין מפרשי המשנה. לגבי שתי השאלות הראשונות, לא ראיתי התייחסות ישירה.

ומה אתם חושבים?","107","","4480","True","True","False","","980","212.25.82.194","0","0","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17150","17146","להדגיש את המגמה העיקרית של כניסתם","26/01/12 18:45","ב שבט","תשע"ב","18:45","שלמה שטרסברג","נראה לומר שעיקר כניסתם היא לצורך ליווי בשירה בגלל היופי שמתקבל בשילוב של קול הילד ולשם כך נכנסים ולצורך זה דווקא ולכן נכנסים רק בשעה שהלווים אומרים בשיר אלא שאמרה המשנה שכיוון שכבר הורשו להיכנס אפשרו להם לסייע גם בכיבוד העזרה וסגירת הדלתות (לא בגלל שהמבוגרים לא יכולים אלא שפעמים צריכים עזרה נוספת והם יכולים לעזור כיוון שהם כבר ממילא בפנים והדבר גם יכול להרגילם ולחבב עליהם את המצוות)","205","","4480","True","True","False","","206","95.86.90.147","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17161","17146","פטור בלא כלום לא אצא","27/01/12 09:33","ג שבט","תשע"ב","09:33","Almuaddib","כך חשבתי על השאלות הללו:


1.
ו- 2. אין צורך בלוי קטן, יש צורך בחינוכו של הלוי הקטן. דא עקא, מי יתיר לו להכנס שלא לשם עבודה?
נלע"ד שכך השתמשו בשירת הקטנים כבעילא לכניסתם. הואיל ולצורך הוספת קולות גבוהים (סופרן), כדי ששירת הלויים תהיה יפה יותר, התירו כניסת לויים קטנים לשיר, כשהם כברבפנים - יוכלו להתחיל ללמוד את מלאכתם העתידית. וכך אני מבין את דברי רש"י ורבנו גרשום על אתר. שהרי מדברי רש"י ברור כי נכנסו לעזרה כדי לטאטא או להגיף, אך לא יכלו להכנס לצורך זה בכל זמן, אלא רק כשנכנסו בזמן השירה - ונלע"ד כפי שכתבתי לעיל.

ובהשוואה להיום, דומה הדבר לאבל שמחתן את בנו, שמציעים לו להגיש יחד עם המלצרים חלק מהאוכל, כדי להתיר לו להיות נוכח באולם. נכנס לצורך היתר, וכבר נמצא שם.


3. מחלוקת בין הפרשנים, אם נכתב על ילדי הפלא הלויים שקולם נאה, או שמא על הלוים העומדים על הדוכן.","107","","4479","True","True","False","","230","77.126.215.54","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17205","17146","נגינת הלויים בבית המקדש","30/01/12 00:51","ו שבט","תשע"ב","00:51","הודו_כי_טוב","מאחד מאתרי חב"ד","207","","4476","True","True","False","","194","46.117.14.249","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17156","17150","הקטנים עזרו?","27/01/12 02:57","ג שבט","תשע"ב","02:57","המכריע","מי אמר שהם עזרו. כוונת רש"י שהם לא כיבדו ולא הגיפו רק שוררו.ראה לשונו. וזו התשובה על כל שאלות הרב אלמואדיב. הם היו קטנים ופסולין לעבודה, ולא נכנסו לעזרה לעבודה, כלומר יכלו להיכנס אבל לעבודה לא נכנסו אלא בשעה שהלויים אומרים. וזו עבודתן להצטרף לשירה. כיון שלא ניגנו בכלי שיר לרש"י, רק בפה. וכנראה ת"ק ס"ל דאף אם היו מהמנין אין זה הופך לעבודה דבדיעבד ודאי כשר גם אם חסר המנין, ולראב"י מהאי טעמא צריך יב מבלעדיהם כדי שיהא ברור שאין זו עבודה ולכן לא יעמדו על הדוכן.

עכ"פ אף אחד לא אמר שצריך אותם או לא צריך אותם לכבד. באו לומר שיש ליזהר שלא יצטרפו לשום עבודה המחוייבת דבעינן לה גדולים. (יתכן שכיבוד קשור למשמרת המקדש. ויל"ע).

מסתבר שבשעה שהלויים שרו היו יכולים גם ישראלים שבעזרה להצטרף לשירתם, וממילא אין בכך כלום שהלוי הקטן משורר אם יש גדולים מלבדו.","199","","4479","True","True","False","","159","212.179.87.180","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17157","17156","אבל מה זה משנה היכן ראשם ?","27/01/12 07:37","ג שבט","תשע"ב","07:37","עלי","מדוע מצוין במשנה שראשי הלויים הקטנים מצויים בגובה רגלי הלויים הבוגרים שעל הדוכן, וכי לא מספיק היה לציין שהיו עומדים על הארץ ולא על הדוכן ?","209","","4479","True","True","False","","145","212.117.142.227","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17158","17156","ככל הנראה הם נכנסו ע"מ ללמוד לשיר","27/01/12 07:43","ג שבט","תשע"ב","07:43","יאירה","ולהינות מהאזנת הניגונים של מזמורי תהילים ותשבוחות לקב"ה יתברך!","192","","4479","True","True","False","","239","85.250.123.22","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17163","17157","ביטוי דומה","27/01/12 10:51","ג שבט","תשע"ב","10:51","דוד כוכב","במסכת סנהדרין דף יז ע"ב:
"וביבנה ארבעה: רבי אליעזר, ורבי יהושע, ורבי עקיבא, ושמעון התימני דן לפניהם בקרקע".
על דרך מסכת אבות פרק א משנה ד:
יְהִי בֵיתְךָ בֵּית וַעַד לַחֲכָמִים, וֶהֱוֵי מִתְאַבֵּק בַּעֲפַר רַגְלֵיהֶם.
מורה על מקומו וענוותנותו של התלמיד.

כך הקטנים, אינם חלק מצוות המשרתים בקודש, אלא צוערים שרתים ללוויים בלבד.","125","","4479","True","True","False","","123","95.86.117.245","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17165","17161","עוד על ראשם בין רגלי הלויים","27/01/12 11:58","ג שבט","תשע"ב","11:58","עלי","עקרונית יכלו הצוערים לעמוד על הארץ ליד הדוכן בעזרת הכהנים או בעזרת ישראל, אולם קיים פער גבהים בין העזרות ועזרת הכהנים גבוהה מעזרת ישראל.
לענ"ד המשנה מציינת שראשי הצוערים נמצאו בין רגלי הלויים כדי להדגיש שהם עמדו בשטח עזרת ישראל דווקא, כי אף אם היה שם דוחק אך הדבר לא הפריע לעבודת הקרבנות, משא"כ אילו עמדו בעזרת הכהנים. עי"כ גם היה ברור שאין שירתם חלק מה'עבודה' של הקרבנות כשל שאר הלויים שעמדו ממש על הדוכן אלא רק סיוע !","209","","4479","True","True","False","","185","212.117.142.227","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17170","17161","ברור מדברי רש"י?","28/01/12 21:15","ד שבט","תשע"ב","21:15","המכריע","דומני שאפשר לקרוא את רש"י אחרת. וכוונתו שלא היו נכנסים כלל לכבד ולהגיף, אלא כל כניסתם היתה אך ורק לסייע לשירת הגדולים וממילא רק באותה שעה, ואין כוונתו לומר שבאותה הזדמנות כבר היו מכבדים וכל שכן שלא היו מגיפים שזו עבודה ממש הפסולה בקטן.","199","","4478","True","True","False","","166","212.179.87.180","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17230","17165","אך לא לפירוש הרמב"ם","30/01/12 09:48","ו שבט","תשע"ב","09:48","Almuaddib","","107","","4476","False","True","False","","114","81.218.141.168","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17171","17170","וכן מוכח","28/01/12 21:22","ד שבט","תשע"ב","21:22","כדי","שהבין את רש"י הכ"מ בפ"ג מכלה"מ ה"ז.","249","","4478","True","True","False","","138","85.250.116.1","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17182","17170",""...לשום עבודה כגון לכבד את העזרה..."","29/01/12 09:14","ה שבט","תשע"ב","09:14","Almuaddib","כך כתב רש"י:

אין לוי קטן נכנס לעזרה - לשום עבודה כגון לכבד את העזרה ולהגיף את הדלתות אלא בשעה שהלוים עומדים על הדוכן בשיר אז נכנסים לוים קטנים לשורר עמהן


ואף ברטנורא פירש את המשנה בהאי לישנא:

אין קטן נכנס - אין לוי קטן נכנס לעזרה לשום עבודה, כגון לכבד את העזרה ולהגיף את הדלתות:



ואולי פירושו של הרמב"ם נובע מהקושיה איך בכלל יכולים הקטנים לבצע מלאכה כלשהי, שכן כעולה מפירושו - ה"קטן" כאן אינו קטן ממש, אלא בשעה שנכנס לעבודה. וכמובן, יקשה על דבריו מהדברים שנכנסים כדי להוסיף קולות דקים.","107","","4477","True","True","False","","174","212.25.82.194","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17189","17182","על הרש"י הזה כולנו מדברים","29/01/12 15:20","ה שבט","תשע"ב","15:20","המכריע","אתה לא מביא כאן רש"י חדש. אנו רק טוענים שאפשר לקרוא את רש"י הזה בצורה אחרת. נסה נא שוב.

בדרך כלל אתה גדול מומחינו בהבנת הנקרא וחד מתקיפי קדמאי דארעא ישראל ועדיף לעבור על דבריך בשתיקה, אבל כאן יוצא נפ"מ לדינא בדבר שלכ' נוגד את ההלכה במובהק (הגפת שערים ע"י קטן), ולכן אנו מציעים ודנים לפניך אולי תאשר שיש מקום לקרוא את רש"י אחרת.","199","","4477","True","True","False","","167","212.179.87.180","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17191","17189","אנא חוס עלי, וקרא לי את רש"י הזה אחרת","29/01/12 16:24","ה שבט","תשע"ב","16:24","Almuaddib","כך שלא אבוא לחשוב שרש"י מתיר לקטנים לכבד את העזרה - כפי שאני קורא חזור ושוב.","107","","4477","True","True","False","","190","84.228.243.93","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17194","17191","היכן ראיתם בעולם הנאור","29/01/12 19:23","ה שבט","תשע"ב","19:23","הודו_כי_טוב","שבאמצע הופעה יבואו הסדרנים והעוזרים ויתחילו לטאטא ?
לא כל שכן בבית המקדש ?
והרי גם מודגש שהם עומדים לרגלי הגדולים .","207","","4477","True","True","False","","160","46.117.14.249","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17375","17191","כך מתכוון המכריע שצריך לקרוא","05/02/12 14:24","יב שבט","תשע"ב","14:24","מתפעל","אין לוי קטן נכנס לעזרה - לשום עבודה כגון לכבד את העזרה ולהגיף את הדלתות.
אלא בשעה שהלוים עומדים על הדוכן בשיר, אז נכנסים לוים קטנים לשורר עמהן.

הלוי לא נכנס לשום עבודה, ואיזה עבודה יכול כבר קטנצ'יק לעשות? למשל לכבד את העזרה או לסגור דלת, אבל אינו יכול כי הוא קטן.
אמנם יש משהו שבן לוי הקטן כן יכול, וזה בשעה שהלויים עומדים על הדוכן בשיר, יכול להצטרף ולשורר עמם.","148","","4470","True","True","False","","175","94.188.248.67","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17239","17194","איך בין מויחה","30/01/12 12:48","ו שבט","תשע"ב","12:48","Almuaddib","שירת הלויים כהופעת מקהלה היא בעיניך?","107","","4476","True","True","False","","117","81.218.141.168","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17227","17205","מאמר שאינו מבחין בין תאור לבין גוזמא","30/01/12 09:45","ו שבט","תשע"ב","09:45","Almuaddib","וד"ל","107","","4476","True","True","False","","141","81.218.141.168","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17354","17227","למה במאמר בדיוק אתה מתכוון","05/02/12 01:08","יב שבט","תשע"ב","01:08","sbyas","ומה כ"כ די לחכימא אם יש משהו שאתה חושב שאינו נכון או מוגזם אמור זאת ואם לא הרמיזות הסתמיות מיותרות לחלוטין","255","","4470","True","True","False","","81","95.86.93.105","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17250","17239","אין לדיין אלא מה שעיניו רואות","30/01/12 16:08","ו שבט","תשע"ב","16:08","הודו_כי_טוב","","207","","4476","False","True","False","","235","46.117.14.249","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17391","17354","חזור שני דפים אחורה, למשנה בדף יא.","05/02/12 18:25","יב שבט","תשע"ב","18:25","Almuaddib","","107","","4470","False","True","False","","125","77.124.216.241","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17416","17391","אשמח לפרוש לפרושו על מה בדיוק יצא הקצף?","06/02/12 18:06","יג שבט","תשע"ב","18:06","sbyas","ודאי כוונתך למשנה בדף י. ואני מרגיש שהרב מגלה טפח ומכסה טפחיים שלא כדרכו ולא ידעתי על מה אשמח לפרוש לפרושו על מה בדיוק יצא הקצף?","255","","4469","True","True","False","","86","213.151.44.7","0","17146","ערכין|יג ע"ב",""),new Message("17424","17416",""... גוזמא"","07/02/12 00:48","יד שבט","תשע"ב","00:48","Almuaddib","מה שחז"ל עצמם קבעו שאינו אלא גוזמא, בא זה וקובע כעובדה ממש.","107","","4468","True","True","False","","155","87.68.241.205","0","17146","ערכין|יג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);