var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17159;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17159","0","מדוע זה נקרא "נסיונות"?","27/01/12 08:06","ג שבט","תשע"ב","08:06","שאינו יודע לשאול","אולי היה מתאים יותר לומר "עשרה חטאים"?

תניא אמר ר' יהודה עשר נסיונות ניסו אבותינו להקב''ה שנים בים ושנים במים שנים במן שנים בשליו אחת בעגל ואחת במדבר פארן
שנים בים אחת בירידה ואחת בעלייה בירידה דכתיב {שמות יד-יא} המבלי אין קברים במצרים בעלייה כדרב הונא דא''ר הונא ישראל שבאותו הדור מקטני אמנה היו כדרבה בר מרי דאמר רבה בר מרי מאי דכתיב {תהילים קו-ז} וימרו על ים בים סוף ויושיעם למען שמו מלמד שהיו ישראל ממרים באותה שעה ואומרים כשם שאנו עולים מצד זה כך מצרים עולים מצד אחר אמר לו הקב''ה לשר של ים פלוט אותם ליבשה אמר לפניו רבש''ע כלום יש עבד שנותן לו רבו מתנה וחוזר ונוטלה הימנו אמר לו אני נותן לך אחד ומחצה שבהם אמר לפניו רבש''ע כלום יש עבד שתובע את רבו אמר לו נחל קישון יהיה ערב מיד פלטן ליבשה דכתיב {שמות יד-ל} וירא ישראל את מצרים מת על וגו'
שנים במים במרה וברפידים במרה דכתיב {שמות טו-כג} ויבואו מרתה ולא יכלו לשתות וכתיב {שמות יז-ג} וילן העם על משה ברפידים דכתיב {שמות יז-א} ויחנו ברפידים ואין מים לשתות וכתיב {שמות יז-ב} וירב העם עם משה
שנים במן דכתיב {שמות טז-כט} אל תצאו ויצאו אל תותירו ויותירו
שנים בשליו ראשון ובשליו שני בשליו ראשון {שמות טז-ג} בשבתכם על סיר הבשר בשליו שני {במדבר יא-ד} והאספסוף אשר בקרבו
בעגל כדאיתיה
במדבר פארן כדאיתיה
","48","","4474","True","True","False","","1114","84.228.227.201","0","0","ערכין|טו ע"א",""),new Message("17164","17159","נסיונות - בדיקות","27/01/12 11:06","ג שבט","תשע"ב","11:06","דוד כוכב","כמו בשמות טז, ד:
לְמַעַן אֲנַסֶּנּוּ הֲיֵלֵךְ בְּתוֹרָתִי אִם לֹא.

כך ניסו ישראל את הקב"ה, כתינוק הבודק את אביו אם אוהבו גם כשאינו נוהג כשורה.

וזה לשון הקדושת לוי לר' לוי יצחק מברדיטשב, במדבר פרשת בלק:
"במדבר שאמרו רבותינו עשרה נסיונות נסו כו', חס ושלום לא ירחם השם יתברך, כיון שאין מטיבים מעשיהם. אבל באמת על ישראל שופע התעוררות העליון מחמת זכות אברהם יצחק ויעקב, וזהו הוא תמיד".

ובפרקי משה לר' משה אלמושנינו, נולד בערך בשנת רע"ח, על אבות פרק ה, ד:
"עשרה נסיונות נסו אבותינו את המקום במדבר, שנאמר וינסו אותי זה עשר פעמים וכו'. אחר אשר הוכיח השכר הנתן לאומה הנבחרת בחמלתו עליהם מפני אהבת האבות אברהם יצחק ויעקב הביא העשרה הח', אשר הוכיח בו שהטובות שעשה השם ית' לאומה הנבחרת לא עשה אותם רק בעבור אהבתו עם אבותם, ולא בעבור עצמם, כי הם הכעיסוהו בהבליהם כמה פעמים, ובכל זאת לא הניח לאיש לעושקם, והצילם מיד כל הקמים עליהם לכלותם, והוא אומרו עשרה נסיונות נסו אבותינו את המקום במדבר וכו' ".","125","","4474","True","True","False","","185","95.86.117.245","0","17159","ערכין|טו ע"א",""),new Message("17169","17159","ז"ל השיטמ"ק","28/01/12 18:53","ד שבט","תשע"ב","18:53","כדי","בדף טו: אות ג: גליון. תימה, למה קורא עוון העגל נסיון, הא כפרו בעיקר. ושמעתי מפי הר"ר ממרויש, דעשרה נסיונות היינו עשרה כעסים שהכעיסו את הקב"ה. "והנם זועפים" מתרגמינן: נססין. הרא"ש ז"ל. עכ"ל.","249","","4473","True","True","False","","169","46.116.140.87","0","17159","ערכין|טו ע"א",""),new Message("17175","17169","כ"כ החזקוני","29/01/12 02:29","ה שבט","תשע"ב","02:29","דוד כוכב","לשון המשנה במסכת אבות פרק ה:
עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִסּוּ אֲבוֹתֵינוּ אֶת הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא בַמִּדְבָּר, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר יד, כב), וַיְנַסּוּ אֹתִי זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים וְלֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹלִי.
השאלה כאן שקולה איפוא לבאור מילת "וינסו" שבפסוק זה.

ואכן פירש שם החזקוני: "וינסו ויכעיסו כמו והא אינון נסיסין ולכך הסמ"ך דגושה".
פירוש זה היה מסור אצל בעלי התוספות, שכבר הביאוֹ רבי יוסף בכור שור: "וינסו, - ויכעיסו, כמו "והא אינון נסיסין", ולפיכך הסמ"ך דגושה, מצאתי". (הבכור שור, החזקוני, והרא"ש, שלשתם מבעלי התוספות הם).

אבל רש"י פירש: "וינסו - כמשמעו". ובודאי שאינו כחזקוני. אלא נראה כוונתו כמשמעות הפירושים שהבאתי לעיל.","125","","4472","True","True","False","","148","213.151.51.155","0","17159","ערכין|טו ע"א",""),new Message("17185","17175","דברי החזקוני קצת צ"ע","29/01/12 10:19","ה שבט","תשע"ב","10:19","כדי","במה שכתב: ולפיכך הסמ"ך דגושה. שהרי אף אם נפרש מילה זו כפשוטה מלשון נסיון, הרי היא מבניין פיעל ולמה לא תהיה הסמ"ך דגושה.","249","","4472","True","True","False","","148","85.250.116.1","0","17159","ערכין|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);