var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2023;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","76"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","66"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2023","0","דְּחָפוֹ לַבּוֹר וְסוּלָּם בַּבּוֹר","02/05/10 14:41","יח אייר","תש"ע","14:41","שלום","אָמַר רָבָא: דְּחָפוֹ לַבּוֹר וְסוּלָּם בַּבּוֹר, וּבָא אַחֵר וְסִילְּקוֹ, וַאֲפִילּוּ הוּא קָדַם וְסִילְּקוֹ - פָּטוּר, דִּבְעִידָּנָא דְּשַׁדְיֵיהּ יָכוֹל לַעֲלוֹת הוּא.

רש"י מסכת סנהדרין דף עז עמוד ב

ואפילו הוא - הדוחף עצמו.
קדם וסלקו - קודם נפילתו של זה - פטור.

דברי רש"י אינם מובנים – מאי רבותא שקודם נפילתו של זה לקח את הסולם ? מן הסתם נפל הלה והדוחף הוציא את הסולם ומנע ממנו הצלה. ובזמן שהיה הנופל בבור הוא היה בבחינת "בעידנא דשדייה" שהיה יכול להינצל.
שאלה זאת ראיתי שואל ב"משנה הלכות" לג' מנשה קליין (הקטן) שליט"א, ואני מביא קטעים מתשובתו :


והרמב"ם לא כתב כן :

והרמב"ם בפ"ג מהל' רצושמ"ה הי"א כתב וכן הדוחף חבירו בבור והיה שם סולם שיכול לעלות עליו או שזורק בו חץ והי' תריס בידו להגן עליו ובא אחר וסלק את הסולם והסיר את התריס, שניהן אין נהרגין בב"ד אפילו היה הדוחף עצמו הוא שחזר וסלק הסולם פטור ממיתת ב"ד ונדרש ממנו הדם, והנה לא כתב שלקח הסולם קודם שנפל לבור ומשמעותו לכאורה לאחר שנפל, וכן משמעות הוא שחזר וסילק הסולם משמע לאחר שדחפו ונפל בבור וק"ל. (הובא בשו"ת משנה הלכות חלק יד סימן רעח)


והנה תירוצו (לענ"ד דחוק למדי) של בעל המשנה הלכות שליט"א:


שו"ת משנה הלכות חלק יד סימן רעח

נחזור לדידן כי נראה דברי רש"י מתפרשין כפי פשוטן שמיירי שדחפו לתוך הבור וקודם שנפל לתוך הבור קדם וסילק הסולם נמצא הגם שנפילתו בבור היתה כבר לאחר שסילק הסולם ומ"מ לא נתחייב מיתת ב"ד כיון דהעונש בא לו על הדחיפה ובשעת הדחיפה הי' שם סולם והי' בידו לצאת ולהציל עצמו ולכן אפילו סילק מיד אחר זה הסולם החיוב אינו בא רק על מעשה הראשון ומעשה זו בפטור ממיתה היתה וסליקת הסולם לא הוי רק גרמא ופטור ממיתת ב"ד כנלפענ"ד, והארכתי קצת כי אהבה דוחקת לפלפל בדברי תורה ויהיו נא דברי אלו לרצון לפני אדון כל.
ידי"נ קשור באהבתו בלב ונפש, מנשה הקטן.

אם מישהו מכיר הסבר אחר אשמח לשמוע (בשוטנשטיין לא עיינתי).","136","","5124","True","True","False","","843","212.143.134.129","0","0","סנהדרין|עז ע"ב",""),new Message("2028","2023","התשובה פשוטה לענ"ד:","02/05/10 14:58","יח אייר","תש"ע","14:58","חננאל","תוסיף את המילה 'אפילו' לפני המילה 'קודם' ברש"י. והרי לך הרבותא: הו"א שכיון שעוד לא נפל בודאי ימות מעצם הדחיפה - יהיה חייב, קמ"ל. ולא תימא שיהיה פטור רק אם הוציא את הסולם לאחר שנפל.","81","","5124","True","True","False","","170","77.127.123.139","0","2023","סנהדרין|עז ע"ב",""),new Message("2029","2023","תשובת הגרז"נ גולדברג","02/05/10 15:01","יח אייר","תש"ע","15:01","שלום","(תודה לגוגל)

אכן אי קשיא מה שאומרת הגמרא שדחף חבירו לבור ואחר כך סילק הסולם פטור מטעם דבעידנא שדחפו יכול לעלות מהבור, דוק מזה שאם סילק הסולם ואח"כ דחפו לבור חייב מיתה בידי אדם כרוצח גמור, ואם הכוונה שמת בבור מחמת הרעב איך יתכן לחייבו מיתה, הא רבא עצמו סובר שם שכפתו ומת ברעב פטור ולמה בדחפו לבור יתחייב? אלא עכצ"ל שמת בבור לא מחמת הרעב, ורש"י שם ד"ה קדם פירש: קודם נפילתו של זה, ואם היה הכונה שמת ברעב למה פירש שסילק לפני שנפל? אלא נראה שרש"י מפרש שדחפו לבור ואילו היה סולם היה נופל על הסולם והיה יוצא מהבור. אבל קדם וסילק הסולם לפני שנפל ולכן נפל בתחתית הבור ומת מחבטת הקרקע שבבור, ודומה למה שמבואר בב"ק כו, הזורק כלי מראש הגג והיו תחתיו כרים וכסתות ובא וסילקן או קדם וסילקן פטור. (אלא שצ"ע למה לא ציירה בגמרא בדוחף כך שדחף חבירו מהגג והיו כרים וכסתות וקדם וסילק). עכ"פ אם הכוונה כן בודאי שחייב המסלק בידי שמים כרוצח שבזה ודאי מה שסילק גרם שימות מחמתו. ועוד יותר שהשו"ע בסימן שפ"ו פסק בדין זה שזרק כלים מראש הגג והיו שם כרים וכסתות ובא אחר וסילק, שהמסלק חייב לשלם מדינא דגרמי ובודאי כל שנחשב בדיני נזיקין חשיב כגורם לרציחה ודינו כרוצח בדיני שמים.","136","","5124","True","True","False","","145","212.143.134.129","0","2023","סנהדרין|עז ע"ב",""),new Message("2031","2029","הצעה נוספת","02/05/10 15:24","יח אייר","תש"ע","15:24","משיב מאורות דף היומי","א. בדחפו לבור, א. שיש פטור דשיעור מיתה גם בדחפו לבור שיש בו סולם ובשעה שמגיע לעומק הבור מתברר שיש בדחיפה כדי להמית ע''י שאחר סילק הסולם קודם שמגיע לבור, ואפ' אם הדוחף בעצמו בירר את מעשה הדחיפה שלו וסילק הסולם קודם שהנדחף יגיע לבור, פטור, והטעם כי הסולם הוא חיצוני למזיק של הבור, ולכן אין בכח סילוק הסולם לברר שיש שיעור מיתה בהדחיפה למזיק שבבור שהוא או הבל או מים. ולא היינו יודעים דין זה מדחפו שבמשנה, כי במשנה איירי שבאמת גם בסוף לא התברר שיש בהדחיפה למים כדי להמית כי מת בגלל ששעה גרמה לו, לכן רבא מחדש שגם בבור שבסוף מת רק בגלל הבור פטור בגלל שאין שיעור מיתה במזיק אליו הוא דחף.
ואפ' שמציאות הסולם עושה שאין בדחיפה להבל הבור כדי להמית, אפ' שאין הסולם חלק ממזיק של הבור, אבל מכיון שבפועל יש סולם או כל דבר אחר המאפשר עלייה מהבור, אין הדחיפה להבל מוגדרת מעשה רציחה, כי אין ההבל הורג אם יש סולם, אפ' שהסולם הוא חיצוני למזיק ההבל. אבל להיפך, סילוק הסולם אינו יכול לברר שיש כדי להמית במעשה הרציחה, מכיון שהדבר ההורג הוא ההבל ולא הסולם, לכן צריך שהבירור של כדי להמית יהיה במה שהורג בעצמו ואם הבירור הוא ע''י סילוק סולם, מוגדר שההבל נהיה כדי להמית ע''י גרמא, ולא ע''י התחזקות ההבל עצמו או התחלשות הניזק עצמו לפני שנכנס להבל.
ב. סילוק הסולם ע''י האחר אינו נקרא מצמצם אפ' לר''ז שפריעת מעזיבה הוא מצמצם, והטעם שהסולם אינו דבר המונע מגע בין האדם למזיק של הבור, אלא הוא רק דבר המאפשר יציאה ממגע זה, ולכן סילוק הסולם אינו עושה חיבור בין האדם להבל כמו בפרע מעזיבה, [וכן אינו עושה ניתוק בין האדם לחמצן שמחוץ לבור כמו בכפה עליו גיגית]. ג. הדחיפה לבור וסילוק הסולם ע''י הדוחף אינם מצטרפות למעשה אחד של מצמצם כדין ביתא דשישא, [ולא מבעיא להרמב''ם דמודה רבא בביד''ש שחייב, אלא אפ' להשיטות שרק ר''ז מחייב בביד''ש, כאן פטור לכו''ע], והטעם שהסולם אינו הגדרה ובירור במזיק של הבור, אבל בביד"ש הנר הוא הגדרה ובירור במזיקות של הבית גופא.","142","","5124","True","True","False","","201","82.166.18.134","0","2023","סנהדרין|עז ע"ב",""),new Message("2032","2029","במחיכ"ת, נ"ל שזה לא עומד:","02/05/10 15:28","יח אייר","תש"ע","15:28","חננאל","אם כן שהדברים תלויים בחבטה - לא שייך יכול לעלות! [וכן מפורש בבית הבחירה ובפסקי הרי"ד]

אלא צ"ל שמת מהבל שבבור: ראה ידיעה שפורסמה לפני 9 חודשים "ילדה בת 3 נפלה לבור בירושלים ומתה, כנראה בגלל שאיפת גזים רעילים שנפלטו לתוך הבור מאשפה שהיתה בו. גבר שנחלץ לעזרת הילדה וירד לבור, איבד אף הוא את הכרתו ופונה במצב אנוש" רח"ל.

ואחרי שכתבתי ראיתי שזכיתי לכוון למ"ש במרגליות הים.","81","","5124","True","True","False","","213","77.127.123.139","0","2023","סנהדרין|עז ע"ב",""),new Message("2033","2032","לא אמרתי חבטה אלא","02/05/10 15:35","יח אייר","תש"ע","15:35","משיב מאורות דף היומי","או הבל או מים תוך הבור.","142","","5124","True","True","False","","206","82.166.18.134","0","2023","סנהדרין|עז ע"ב",""),new Message("2037","2032","פשר ר"ת","02/05/10 17:54","יח אייר","תש"ע","17:54","שלום","במרגליות הים לא הבנתי מה זה באמ"צ בשד"י","136","","5124","True","True","False","","81","199.203.172.65","0","2023","סנהדרין|עז ע"ב",""),new Message("2034","2033","ראה שתגובתי אינה אליך.","02/05/10 16:07","יח אייר","תש"ע","16:07","חננאל","","81","","5124","False","True","False","","158","77.127.123.139","0","2023","סנהדרין|עז ע"ב",""),new Message("2036","2034","סליחה","02/05/10 17:42","יח אייר","תש"ע","17:42","משיב מאורות דף היומי","","142","","5124","False","True","False","","172","82.166.18.134","0","2023","סנהדרין|עז ע"ב",""),new Message("2040","2037","שד"י = שדה יצחק לר' יצחק גואיטא","02/05/10 20:47","יח אייר","תש"ע","20:47","חננאל","נמצא באתר היברובוקס","81","","5124","True","True","False","","189","84.229.17.14","0","2023","סנהדרין|עז ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82739);