var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2049;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","42"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","22"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","14")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2049","0","האם קיים מאסר עפ"י התורה?","03/05/10 08:43","יט אייר","תש"ע","08:43","בתר ממוצע","הרמב"מ בהלכות רוצח פרק ד' הלכה ז' פוסק
זרקו בו עשרה אבן זה אחר זה וכל אחת מהן אין בה כדי להמית וזרק אחד אבן באחרונה ויש בה כדי להמית ומת הרי זה האחרון נהרג עליו. רוצח שנגמר דינו ונתערב באחרים ולא נודע מי הוא מהן כולן פטורין. ורוצח שלא נגמר דינו שנתערב ברוצחים אחרים שנגמר דינן כולן פטורין מן המיתה שאין גומרין דינו של אדם אלא בפניו ואוסרין את כולן:

הכסף משנה אומר שהלכה זו מדברת על הכהו עשרה בני אדם

אודה אם מישהוא יכול להוסיף בענין זה.","138","","5126","True","True","False","","828","193.27.93.1","0","0","סנהדרין|עט ע"ב",""),new Message("2050","2049","שאלה טובה","03/05/10 14:14","יט אייר","תש"ע","14:14","שאינו יודע לשאול","לא ברור לי לאיזה כסף משנה התכוונת ולשם מה הבאת אותו.

הגמרא אמרה כך:
רוצח שנתערב באחרים כולן פטורין ...
הכא ברוצח שלא נגמר דינו שנתערב ברוצחים אחרים שנגמר דינן עסקינן רבנן סברי אין גומרין דינו של אדם אלא בפניו הלכך כולן פטורין ור' יהודה מיפטרינהו לגמרי נמי לא כיון דרוצחין נינהו הלכך כונסין אותן לכיפה ריש לקיש אמר באדם דכולי עלמא לא פליגי דפטירי

הרמב"ם אמר כך:
ורוצח שלא נגמר דינו שנתערב ברוצחים אחרים שנגמר דינן כולן פטורין מן המיתה שאין גומרין דינו של אדם אלא בפניו ואוסרין את כולן.

ואכן, לא ברור גם לי מה המקור של הרמב"ם.

בכסף משנה כתב:
ומ"ש ואוסרין את כולן. זה ע"פ מ"ש בפרק זה שאוסרין את המכה בבית הסוהר מיד.

וכוונתו להלכה ג:
המכה את חבירו באבן או באגרוף וכיוצא בהן אומדין אותו, אם אמדוהו לחיים נותן חמשה דברים ונפטר, ואפילו חלה המוכה והכביד ומת מחמת המכה הרי זה פטור. ואם אמדוהו למיתה אוסרין את המכה בבית הסוהר מיד וממתינים לזה, אם מת יהרג המכה ואם הקל ונתרפא רפואה שלימה והלך בשוק על רגליו כשאר הבריאים משלם המכה חמשה דברים ונפטר.

ע"פ כתובות לג ע"ב:
אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו ונקה המכה וכי תעלה על דעתך שזה מהלך בשוק וזה נהרג אלא מלמד שחובשין אותו ואי מית קטלינן ליה ואי לא מית שבתו יתן ורפא ירפא","48","","5126","True","True","False","","216","77.126.250.182","0","2049","סנהדרין|עט ע"ב",""),new Message("2053","2049","תירוץ הערוך-לנר:","03/05/10 15:50","יט אייר","תש"ע","15:50","הראל","הכא ברוצח שלא נגמר דינו שנתערב ברוצחים אחרים. עיין ברמב"ם (פ"ד מהל' רוצח ה"ז) שכתב ע"ז שכולן פטורין ממיתה ואוסרין את כולן ולכאורה מניין לו זה דאוסרין את כולן והכ"מ כ' שם דאתיא מהא דחובשין את הרוצח ביש ספק אם יקום ויתהלך בחוץ ואין זה ענין לכאן גם כבר העיר הלח"מ בפ' י"ד מהל' סנהדרין (ה"ז) למה הוצרך הרמב"ם להביא הך דינא דנתערב רוצח באחרים כשרים דכולן פטורין הא בגמ' קאמר דזה פשיטא ונ"ל דבלא"ה קשה עוד לישנא דר' יהודה דקאמר כונסין אותו לכיפה ופירש רש"י דמאכילין אותו לחם צר ומים לחץ ואח"כ שעורים ואין זה במשמעות לשונו דה"ל לפרש כך כמו דמפרש לקמן (פא ב)

ולכן נ"ל דהרמב"ם הי' מפרש הך מכניסין אותה לכיפה כפשוטו שאוסרין אותו שם לעולם כדי להרחיק את הרוצח שלא יוכל להזיק עוד ולכן גם לענין השור כתב בהל' נזקי ממון רק דכונסין אותן לכיפה עד שימותו שם ולא שממיתין אותו ע"י לחם צר ומים לחץ. והנה בירושלמי פרק זה איתא דר' יוחנן סבר דרוצח שנתערב באחרים כשרים איירי ואח"כ הביא גם אוקימתא דשמואל ור"ל והנה לר' יוחנן ע"כ גם הך מכניסין אותו לכיפה לענין שוורים איירי וחסורי מחסרא וכנראה בירושלמי שם ומדפטרי רבנן לר' יוחנן דוקא בנתערב באחרים מעליא ולא אשמעינן חידוש טפי דאפילו באחרים שלא נגמר דינם כולם פטורים דהא ודאי אין ממיתין אותן כיון שאין גומרין דינו של אדם אלא בפניו ע"כ היינו משום דאז אין פוטרין אותן לגמרי אלא מכניסין אותן לכיפה היינו שאוסרין אותן וידוע דהלכה כר' יוחנן לגבי ר"ל ולגבי שמואל ולכן פסק הרמב"ם כוותי' וכרבנן ולכן הביא מעלי' הך דינא דנתערב באחרים כולן פטורין דהיינו דין המתניתן אבל באחרים שלא נגמר דינן אוסרין את כולן כדמוכח מדיוקא הנ"ל:

והפנה לדבריו גליון מראה מקומות לעיון בדף היומי אות יז המותקן כאן בפורטל.","46","","5126","True","True","False","","361","77.126.250.182","0","2049","סנהדרין|עט ע"ב",""),new Message("2054","2049","ראה גם בקישור זה אודות דין כיפה","03/05/10 19:58","יט אייר","תש"ע","19:58","לינקוש","דין כיפה","58","","5126","True","True","False","","173","77.126.250.182","0","2049","סנהדרין|עט ע"ב",""),new Message("2063","2049","פרטים נוספים בנושא- מאסר","04/05/10 10:07","כ אייר","תש"ע","10:07","בתר ממוצע","רמב"ם הלכות רוצח פרק ב' הלכה ה'
הרי שלא הרגם המלך ולא היתה השעה צריכה לכך לחזק הדבר הרי בית דין חייבין מכל מקום להכותם מכה רבה הקרובה למיתה לאסרם במצור ובמצוק שנים רבות ולצערן בכל מיני צער כדי להפחיד ולאיים על שאר הרשעים שלא יהיה הדבר להם לפוקה ולמכשול ויאמר הריני מסבב להרוג אויבי כדרך שעשה פלוני ואפטר:

הרי לנו דין מאסר עפ"י התורה לא רק לצורך בירור הענין אלא כענישה!","138","","5125","True","True","False","","163","193.27.93.1","0","2049","סנהדרין|עט ע"ב",""),new Message("2051","2050","כל מה שאמרת נכון לגבי מעצר","03/05/10 14:39","יט אייר","תש"ע","14:39","חננאל","שהוא זמן עד שהדברים יתבררו. והוא כבר כתוב בתורה: "ויניחוהו במשמר כי לא פרש מה יעשה לו".

השאלה היתה לגבי עונש מאסר. וזה לא כתוב במקורות שהבאת.","81","","5126","True","True","False","","192","84.228.27.168","0","2049","סנהדרין|עט ע"ב",""),new Message("2052","2051","בהחלט","03/05/10 14:56","יט אייר","תש"ע","14:56","שאינו יודע לשאול","לכן גם השתמשתי בכותרת "שאלה טובה".

הבאתי רק את המקורות שציין הכס"מ על אתר, וממנו קצת משתמע שהוא קושר בין הדברים.

אך בהחלט - לעת עתה - צ"ע.","48","","5126","True","True","False","","219","77.126.250.182","0","2049","סנהדרין|עט ע"ב",""),new Message("2055","2052","ראה במעשה רקח שאין דין של מאסר כלל","03/05/10 20:30","יט אייר","תש"ע","20:30","חננאל","אלא מעצר עד שיתברר מיהו זה שלא נגמר דינו. ומתיישב עם לשון הרמב"ם בהלכה ג, שאוסרים הכוונה עד שיתברר הענין.

והנה הקישור למעשה רקח","81","","5126","True","True","False","","196","87.70.71.217","0","2049","סנהדרין|עט ע"ב",""),new Message("2064","2063","בשו"ע חו"מ צז, טו כתב הרמ"א:","04/05/10 10:31","כ אייר","תש"ע","10:31","דוד כוכב",""אם יש לו, ואינו רוצה לשלם {את חובו}, ב"ד חובשין אותו".

וציין הגר"א למסכת מועד קטן דף טז.
"ומנלן דכפתינן ואסרינן ועבדינן הרדפה - דכתיב (עזרא ז, כו) הֵן לְמוֹת הֵן לִשְׁרֹשִׁי הֵן לַעֲנָשׁ נִכְסִין וְלֶאֱסוּרִין".
ונפסק ברמב"ם הלכות סנהדרין כד, ט
"וכן יש לו {לדיין רשות} לכפות ידים ורגלים ולאסור בבית האסורים".
והביא הגר"א שם שכך נהגו אנשי ריש גלותא במסכת שבת דף קכא:","125","","5125","True","True","False","","106","213.151.46.131","0","2049","סנהדרין|עט ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);