var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=20934;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("20934","0","ה-"נ" באשרי","05/08/12 01:43","יז אב","תשע"ב","01:43","ירושלמי","אף פעם לא הבנתי את הלימוד הזה שחסר ה-"נ" באשרי בגלל שזה מסמן על נפילתם של "שונאי ישראל" (לשון סגי נהור, כמובן).

- הלא יש רבבות מילים המתחילים ב-"נ" שאין להם משמעות רעה;
- הלא יש מאות מילים רעות המתחילות בכל אות ואות באלף-בית;
- הלא יש עשרות פרקים ותפילות המסודרים על פי האלף-בית, ולא חוששים מלכלול את האות "נ".

מה מיוחד ב-"אשרי" שדווקא שם אסור להכניס "נ", ומה מיוחד אצל "נ" שדווקא מילה אקראית שלה מסיר אותה ב-"אשרי"?","288","","4289","True","True","False","","1463","109.67.97.210","0","0","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20940","20934","ברוח הקדש","05/08/12 02:44","יז אב","תשע"ב","02:44","המכריע","ראיתי לפני עשרות שנים בספר אחד, דומני בספר של הרב בלוי רבה של פרדס כץ, שמביא שהכוונה שדוד ראה ברוח הקדש את הפסוק נפלה בת יהודה וגו', והיה בידו לשבץ פסוק זה במקומו באות נ' אך נמנע מכך ולהיפך מיד הביא מאמר של סמיכה.","199","","4289","True","True","False","","227","212.179.87.186","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20941","20934","אין צורך בדבר מיוחד ב-"אשרי" דוקא","05/08/12 02:47","יז אב","תשע"ב","02:47","דוד כוכב","זו מחוה על מנת להפיל את הנפילה. וזו ההזדמנות.
מה גם שענין הנפילה עניינו דוקא כאן - באשרי. וכמו שממשיך המזמור כתרופה למכה: סומך ה' לכל הנופלים.","125","","4289","True","True","False","","186","95.86.116.250","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20974","20934","כדאי לעיין בפסוק","05/08/12 13:37","יז אב","תשע"ב","13:37","קותי","תהלים פרק קמה

(יג) מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים וּמֶמְשַׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר:

גם דוד המלך ידע שאינו מובטח שזה יהיה הבית האחרון
קרוב לודאי שהיתה בידם מסורת כזו או אחרת
וגם לא יכלו להתעלם מפסוק מפורש בתורה וקם העם הזה וזנה ועונש הגלות שמובא בתוכחה

אם קוראים את הפסוק הנ"ל ולא ממלמלים אותו
מרגישים מיד שהמשורר קצת נסחף כי היו דורות בהם היה הסתר פנים שלא ראו את ממשלתך לא העם היהודי ולא הגויים (אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם )

ולכן ההמשך של סומך ה' לכל הנופלים טבעי לחלוטין והדילוג על האות נון לא נעשה בגלל הנפילה אלא בגלל הסמיכה שהתבקשה למי שקורא ומבין את מה שאמר משורר תהילים.

המדרש אינו נכנס סתם לתוך הטקסט. המדרש בא לענות על קושי שעולה בפני הקורא.","217","","4289","True","True","False","","234","89.139.181.20","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20989","20934","אי אפשר להתעלם","05/08/12 18:12","יז אב","תשע"ב","18:12","אמלתראות","מטקסט ה"אשרי" שמצאו במגילות ים המלח אכן כתוב שם פסוק ל"נו"ן".

וכדרכה של תורה דרשינן כשחסר נון

שאלה בצדה, נניח שנחסר נון בימי האמוראים האם זאת לא דורשת מהם לדרוש להעם מה הפשט בזה? הלא הכל מן השמים וגם אם נחסר בדרך אקראי [אין דבר כזה אפי' הטבע ביד הקב"ה] הדרש שדורשין עליה היא תורת אמת, ועד שלא נחדש בית דין הגדול להחליט אם להחזיר מהמגילות [אם ימצאו שפסוק זה היה גם מקובל במסורת טהורה כמובן] אז הדרש נשאר להדורות שנחסר.

אז אל תענה לי "מין", תענה לי עם ציטוט ממקור על הסבר זה שהיא אינה מקובלת","267","","4289","True","True","False","","241","68.199.173.180","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20958","20940","זה לא פסוק קצת מוזר","05/08/12 09:41","יז אב","תשע"ב","09:41","ירושלמי","...להופיע באמצע רשימת שבחות להקב"ה? נשמע לי בלי קשר.","288","","4289","True","True","False","","208","109.67.97.210","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20957","20941","Circular reasoning","05/08/12 09:38","יז אב","תשע"ב","09:38","ירושלמי","אינני יודע איך אומרים את זה בעברית ("חשיבה מעגלית"?) אך הגמרא אומרת שהפסוק של "סומך" הוכנס דווקא על מנת לכסות את הנפילה המשתמעת מן הפסוק החסר. אם דוד היה מכניס פסוק אחר המתחיל ב-"נ", ופסוק המתחיל ב-"ס" שלא קשור כלל לסמיכת נופלים, לא היינו דנים בזה.

אז השאלה שלי היא, למה "להפיל את הנפילה" באשרי ולא, בואו נגיד, בתהילים קיט? איזו תכונה של אשרי גורמת לך להגיד שעניינו דווקא כאן?","288","","4289","True","True","False","","296","109.67.97.210","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20959","20957","בעברית: "מערכה על הדרוש"","05/08/12 09:51","יז אב","תשע"ב","09:51","כדי","","249","","4289","False","True","False","","350","109.65.241.254","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20962","20957","בסדר, קח סיבה","05/08/12 10:13","יז אב","תשע"ב","10:13","דוד כוכב","הובא בשם הגר"א בספר שנות אליהו. חי' מהר"ץ חיות. תולדות יעקב. אוצר אגדות (הובא בספר קול אליהו על אגדות על הש"ס על הדף כאן):

"אמר ר"א כל האומר תהלה לדוד בכל יום שלשה פעמים מובטח לו שהוא בן עולם הבא, מאי טעמא אילימא משום דאתיא באל"ף בי"ת נימא אשרי תמימי דרך דאתיא בתמניא אפין, אלא משום דאית בי' פותח את ידך, נימא הלל הגדול דכתיב בי' נותן לחם לכל בשר, אלא משום דאית ביה תרתי, ופירש"י דאית ביה תרתי דאתיא באל"ף בי"ת ויש בו שבח הכנת מזון לכל חי, והנה לכאורה התיבות לכל חי ברש"י מיותרות, וי"ל דכוונתו כך הוא, משום דלכאורה המזמור קי"א הללויה אודה ה' בכל לבב וגו' אתי נמי באל"ף בי"ת, ואית ביה נמי פרנסה טרף נתן ליראיו, וטרף הוא מזונות, לכך פירש"י דבמזמור קי"א כתיב רק ליראיו, אבל בתהלה לדוד יש בו שבח הכנת מזון לכל חי, כדכתיב פותח את ידך ומשביע לכל חי וגו' ".

המזמור של "אשרי" היה איפוא מראש מזמור מיוחד. והוא הוכן במיוחד כדי לאומרו בכל יום ג' פעמים. ודוקא משום שבחו ולהיותו על סדר הא-ב הושמטה מסדר זה האות נ' - במטרת תרופה למכת הנפילה, על ידי שתֵּאָמֵר בכל יום בפיפיות עמך בית ישראל.

ולמרות לשון רב נחמן בר יצחק: "אפילו הכי" המשתמעת כאילו הדבר נעשה 'בדיעבד', ניכר שהיתה פה מראש כוונת מכוין - להסיר את הנפילה הכואבת, אך להכניסה מיד באופן המתוקן - בקטגוריית הסמיכה.","125","","4289","True","True","False","","238","95.86.116.250","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("21962","20957","יחידה אחת","23/08/12 06:04","ה אלול","תשע"ב","06:04","זקן ומסכן","ראה את נ' החסרה ואת הפסוק הבא כיחידה אחת שענינה "סומך ה' לכל הנופלים", -שבח - ענינו של כל המזמור, נחסרה ה נ' כדי להאדיר את ס' - כגודל הנפילה כן גודל התקומה.","320","","4271","True","True","False","","105","95.86.126.229","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("21001","20959","במחילה מכבוד הרב "כדי"","05/08/12 23:42","יז אב","תשע"ב","23:42","הודו_כי_טוב","לפי גוגל הפרוש הוא מעגלי חשיבה
בתרגום מילה במילה CIRCULAR זה מעגלי/חוזר
REASONING זה הנמקה/שיקול דעת","207","","4289","True","True","False","","203","46.117.14.249","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20966","20962","אם הבנתי נכון את תשובתך","05/08/12 10:51","יז אב","תשע"ב","10:51","ירושלמי","בעצם, לא מדובר על כך שהנפילה איכשהו משתמעת מתוך אשרי, ולכן ה-"נ" הוסר, אלא שדוד החליט שבתפילה מיוחדת מעין זו נסיר את ה-"נ" ככה שכל פעם שאומרים אותה אנחנו במובן מסוים מדחיקים את הנפילה.

במלים אחרות, זה לא שהנפילה "אמורה להיות שם" וחוסר ה-"נ" מתקן את העניין, אלא שלחוסר ה-"נ" משמעות משלעצמה, לא פחות ולא יותר מן המשמעות של כל פסוק אחר שכן נמצא.

הבנתי נכון?","288","","4289","True","True","False","","304","109.67.97.210","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20970","20966","לחידוד מי שאמר את זה זה רב נחמן","05/08/12 11:47","יז אב","תשע"ב","11:47","הללל","שמצחיל ב נ' ונגמר ב נ'.","291","","4289","True","True","False","","172","213.151.38.254","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20972","20966","אכן כך","05/08/12 13:05","יז אב","תשע"ב","13:05","דוד כוכב","(אם גם אני הבנתיך נכון ).","125","","4289","True","True","False","","115","95.86.116.250","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20981","20972","תודה רבה!","05/08/12 15:06","יז אב","תשע"ב","15:06","ירושלמי","תשובה טובה לדעתי.","288","","4289","True","True","False","","123","109.67.97.210","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("20995","20989","או להיפך","05/08/12 21:55","יז אב","תשע"ב","21:55","דוד כוכב","או שבעל המגילה ראה שחסר פסוק על האות נ' והוא הוסיפו מדעתו.
לגבי מגילת ישעיהו שנתגלתה בין מגילות ים המלח, למשל - הוכח שהנוסח שלנו אותנטי ומדויק יותר. במקום המילה יהל שבפסוק (ישעיהו יג, כ) וְלֹא יַהֵל שָׁם עֲרָבִי (יאיר, כמו באיוב לא, כו: אִם אֶרְאֶה אוֹר כִּי יָהֵל) מופיע שם כעין תרגום ב'עברית קלה'.","125","","4289","True","True","False","","160","95.86.116.250","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("21003","20989","מדוע חסכת מאיתנו את הפסוק שמופיע","06/08/12 00:47","יח אב","תשע"ב","00:47","קותי","במגילות הגנוזות?","217","","4288","True","True","False","","197","89.139.181.20","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("21964","20989","האמוראים טעו?","23/08/12 06:26","ה אלול","תשע"ב","06:26","זקן ומסכן","","320","","4271","False","True","False","","71","95.86.126.229","0","20934","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("22044","21962","וכ"כ לעיל ד"ה בסדר","24/08/12 02:11","ו אלול","תשע"ב","02:11","דוד כוכב","","125","","4270","False","True","False","","132","212.76.106.182","0","20934","ברכות|ד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);