var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2244;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2244","0","היכן הם גבת ואנטיפרס?","17/05/10 21:32","ד סיון","תש"ע","21:32","שאינו יודע לשאול","והיה ביום ההוא יסור סבלו מעל שכמך ועולו מעל צוארך וחובל עול מפני שמן
א''ר יצחק נפחא חובל עול של סנחריב מפני שמנו של חזקיהו שהיה דולק בבתי כנסיות ובבתי מדרשות
מה עשה נעץ חרב על פתח בית המדרש ואמר כל מי שאינו עוסק בתורה ידקר בחרב זו
בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה


מדן ועד באר שבע - הכוונה היא מהצפון ועד הדרום.

אבל מה הכוונה של "מגבת ועד אנטיפרס"? - היכן הם במפת ארץ ישראל?","48","","5103","True","True","False","","4927","77.127.184.124","0","0","סנהדרין|צד ע"ב",""),new Message("2246","2244","שאלה ותשובה","17/05/10 23:00","ד סיון","תש"ע","23:00","משיב מאורות דף היומי","במחילה ממך, אני ממש לא מבין מה זה מעניין, כי זה נראה לי שולי לגמרי ביחס לכוונת הגמ'.

ומ"מ יש מידע בקישור הזה:

ד. מגבת ועד אנטיפרס- במדרש רבה נזכרה עכו במקום גבת אבל שני המקומות נמצאים בצפונה של ארץ-ישראל בעוד אנטיפרס מזוהה עם מגדל –אפק ליד ראש העין (מגדל-אנטיפטרוס).

חג שמח.","142","","5103","True","True","False","","1043","85.130.130.141","0","2244","סנהדרין|צד ע"ב",""),new Message("2247","2244","ראה על הגליון של מהדורת שטיינזלץ","17/05/10 23:07","ד סיון","תש"ע","23:07","דוד כוכב","וראה עוד על תל אפק (אנטיפטריס).","125","","5103","True","True","False","","734","95.86.68.29","0","2244","סנהדרין|צד ע"ב",""),new Message("2250","2244","למה לא כתוב פעמיים מדן ועד ב"ש?","18/05/10 08:42","ה סיון","תש"ע","08:42","משיב מאורות דף היומי","בזכות שאלתך נשאלה שאלה זו.

והתשובה: אולי בגלל שמגבת ועד אנטיפרס הוא קו אלכסוני עכו-ראש העין, כאשר מדן ועד ב"ש הוא קו ישר, והכוונה כאילו אמר בדקו מצפון לדרום וממערב למזרח.","142","","5102","True","True","False","","575","85.130.130.141","0","2244","סנהדרין|צד ע"ב",""),new Message("2252","2244","יש להוסיף","18/05/10 12:21","ה סיון","תש"ע","12:21","ארז","שגמרא זו מביאים בדר"כ להמחיש את ירידת הדורות, אך כבר ידוע שדורו של חזקיה היה חריג בדבר זה, שכן בכל שאר ספרי הנביא ועוד מקורות, מסופר על חוסר הפתיחות של הכהנים כלפי העם. על הכהנים היה ללמד תורה לעם אך הם עסקו בה בחדרי חדרים ולא הפיצו ולימדו בכל הארץ.","79","","5102","True","True","False","","410","95.86.113.29","0","2244","סנהדרין|צד ע"ב",""),new Message("2255","2244","תגובת הרב פרופ. יואל אליצור","18/05/10 13:27","ה סיון","תש"ע","13:27","דוד כוכב","המומחה לזיהויי מקומות בא"י

שלום. לא העמקתי מעולם בענין זה ואמסור בקיצור את 'מצב המחקר'.
א. בבבלי וירוש' מוזכרת גבת 8 פעמים ויש עוד כמה במדרשים, בד"כ בצירוף "מגבת ועד אנטיפ[ט]רס". "מגבת ועד אנטיפרס ששים רבוא עיירות היו ואין לך מקולקלות בכולן כמו בית אל ויריחו", "מגבת ועד אנטיפרס ס' רבוא עיירות היו, הקטנה שבכולן בית שמש", "שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לר' עקיבא מגבת ועד אנטיפרס וכולן מתו בפעם אחת", "בדקו מדן ועד באר שבע מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת וכו'" (דף יומי). והקשר מעניין במיוחד: "שלא יעמוד ביפו ויזרקנה לים, בגבת ויזרקנה למדבר" (קידושין נז:).
ב. מן ההקשרים נראה שמדובר בארץ יהודה. כל החוקרים שעסקו בנושא הסכימו שאנטיפרס היא אנטיפטריס; בחלק מהמקבילות ועדי הנוסח כתוב 'אנטיפטריס' והצורה השנייה צריכה להתבאר כמבטא עממי מקצר (אין לחשוב על בעיה טקסטואלית במסירת הנוסח כיון ש'אנטיפרס' או 'אנטיפריס' מופיע במקורות שונים שאין ביניהם שום תלות). אנטיפטריס (=תל אפק, ראש העין) ידועה במשנת גטין כגבול צפוני של יהודה (במובן המאוחר, לא במובן המקראי) על הדרך הראשית: "והיה הולך מיהודה לגליל הגיע לאנטיפטריס וחזר בטל תנאו".
ג. לפי זה צריכה גבת להיות בדרום. יחיד בין החוקרים הוא י"ז הורוביץ (ארץ ישראל ושכנותיה) שזיהה בגבת (ג'באתא) שבעמק יזרעאל אבל אין זה מתאים לא לתלמידי ר' עקיבא ולא לבית שמש, בית אל ויריחו. השאר סוברים שהשם לא נשמר. ישעיהו פרס זיהה בח' גֻ'בֵּין צפמ"ז לבאר שבע. הדמיון בשם חלקי והנתונים במקורות כלליים מידיי ונראה שעדיף במקרה זה לומר 'איני יודע'.
חג שמח, אורה ותורה.
יואל","125","","5102","True","True","False","","1786","95.86.68.29","0","2244","סנהדרין|צד ע"ב",""),new Message("2265","2246","שאלתי את הרב יואל אליצור","19/05/10 23:54","ו סיון","תש"ע","23:54","דוד כוכב","האם חשוב לברר את מיקומי המקומות הנזכרים בגמרא.
והרי תשובתו:

כל דבר שנזכר בתלמוד צריך להבין כמיטב יכולתנו, גם אם הוא דבר של ריאליה או גיאוגרפיה או לשון, וגם אם אין לו השלכה הלכתית. ולפעמים יש לו השלכה הלכתית, ולפעמים ההשלכה ההלכתית תתברר תוך כדי העיון.
דוגמה לשאלה גיאוגרפית המשפיעה על ההלכה: עיין עירובין סב: - סג. ובתוס' ובריטב"א שם, מחלוקת בין ר"י והראב"ד אם מותר לתלמיד חבר להורות בתוך ג' פרסאות של רבו, לר"י אסור ולראב"ד מותר. והנה שם בגמרא מבואר ברב חסדא היה תלמיד חבר לרב הונא והורה בכפרי בשני דרב הונא (ורב הונא ישב בסורא לפי אגרת רב שרירא 84, ובפומבדיתא לפי רש"י), ושם שרב המנונא תלמיד חבר לרב חסדא והורה בחרתא דארגז בשני דרב חסדא (שישב בדרך כלל בסורא) ושרבינא היה תלמיד חבר לרב אשי ובדק סכין בבבל (ורב אשי היה בסורא). לפי בן ציון אשל בספרו ישובי היהודים בבבל, מבבל לסורא כ-20 ק"מ, מכפרי לסורא כ-45 ק"מ, וזה לכאורה מאשר את שיטת ר"י נגד הראב"ד. אבל מחרתא דארגז לסורא פרסה (מפורש בתשובת רב נטרונאי) וצריך לומר שרב המנונא הורה בשני רב חסדא כשהיה רב חסדא בכפרי ואכמ"ל.","125","","5101","True","True","False","","879","212.76.112.85","0","2244","סנהדרין|צד ע"ב",""),new Message("2253","2250","זה למעשה מה שעמד ביסוד שאלתי","18/05/10 12:31","ה סיון","תש"ע","12:31","שאינו יודע לשאול","ציטטתי לעיל את הגמרא:
בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה

גם אם זה לא נושא מאוד חשוב (כפי שהגבת בהתחלה, למרות שמאידך כן חשוב להבין מה שקוראים) - הרי שבולטת פה הקושיה מדוע לא כתבו פעמיים "מדן ועד באר שבע" או לא כתבו: "בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה".

חשבתי גם כן לבאר כמותך:
מדן ועד באר שבע = מהצפון ועד הדרום
מגבת ועד אנטיפרס = מהמערב למזרח
אבל לא הכרתי את המקומות הללו, ולכן לא ידעתי אם פירוש זה הוא הנכון.","48","","5102","True","True","False","","873","84.229.5.145","0","2244","סנהדרין|צד ע"ב",""),new Message("2254","2253","תודה רבה","18/05/10 13:22","ה סיון","תש"ע","13:22","משיב מאורות דף היומי","וחג שמח,

וגם אם לומדים את הדף היומי כל הלילה, עדיין, הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם.","142","","5102","True","True","False","","457","85.130.130.141","0","2244","סנהדרין|צד ע"ב",""),new Message("2271","2253","הכל כבר כתוב ברש"י","20/05/10 23:00","ז סיון","תש"ע","23:00","משיב מאורות דף היומי","רש"י כבר אומר שמדובר בסוף תחומין.","142","","5100","True","True","False","","643","85.130.130.141","0","2244","סנהדרין|צד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);