var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=22549;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","45"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("22549","0","וכל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו","02/09/12 21:32","טו אלול","תשע"ב","21:32","mendelea","וא''ר אמי גדולה דעה שנתנה בין שתי אותיות שנאמר {שמואל א ב-ג} כי אל דעות ה' וכל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו שנאמר {ישעיה כז-יא} כי לא עם בינות הוא על כן לא ירחמנו עושהו

למה אסור לרחם, הלא זה ביד הקבײה. שאנחנו מתפלל אתה חונן לאדם דעת.....","324","","4257","True","True","False","","2705","173.77.101.110","0","0","ברכות|לג ע"א",""),new Message("22553","22549","כל מי שאין בו דעת את ה'","02/09/12 21:39","טו אלול","תשע"ב","21:39","Almuaddib","","107","","4257","False","True","False","","306","77.125.88.202","0","22549","ברכות|לג ע"א",""),new Message("22555","22549","ברוך הבא ","02/09/12 21:45","טו אלול","תשע"ב","21:45","דוד כוכב","ראה מה שכתב בספר חשוקי חמד לרב יצחק זילברשטיין (חתנו של הרב אלישיב) תהי זכות הזכרת דבריו לרפואתו.

כל שאין בו דעה אסור לרחם עליו
לרחם על חלושי הדעת
שאלה. אדם שנולד חלוש דעת האם אסור לרחם עליו?!
תשובה. אמרו רבותינו זכרונם לברכה במסכת ברכות דף לג ע"א כל מי שאין בו דעת אסור לרחם עליו. ועוד אמרו (עיין ויק"ר סוף פ"א): מי שאין בו דעת, נבלה טובה הימנו. ואמרו עוד: כל מי שיש בו דעת כאלו נבנה בית המקדש בימיו. ואמרו עוד: גדולה דעה, על כן קבעוה ברכה ראשונה לאמצעיות. ואמרו עוד (ויק"ר פ"א ו): דעה חסרת מה קנית, ואם דעה קנית מה חסרת. ובאמת בדעת תלוי כל היהדות וכל שלמות האדם וכל טובת העולם הזה והעולם הבא, וזה כל האדם. ובודאי שמה שהחמירו בעונש וגנות מי שאין בו דעת הוא למי שהיה יכול ללמד דעת ומחמת התרשלותו וגאותו ולכתו אחר יצרו לא למד דעת. והדעת האמור כאן אינו לדעת לפלפל בחכמה, כי לא המדרש הוא העיקר אלא המעשה (אבות א, יז), וצריך דעת לדעת ולהתנהג בדרך ישרה על ידי התורה כראוי לאיש יהודי, ולהתנהג במדות טובות וישרות בשלום ובמישור עם כל אדם, ולקבל הכל בשמחה ובטוב לבב, ולהיות שמח בחלקו, ולהתנהג בדרך ארץ, ולעשות הטוב והישר בעיני אלקים ואדם, כי כן מחייב השכל והדעת הישר. ובאמת אמרו (סוטה דף ג ע"א): אין אדם חוטא אלא אם כן נכנס בו רוח שטות.
והדעת היותר גדול שצריך, הוא להכיר לעצמו שאין בו דעת, ולבקש לעולם ללמד דעת מכל אדם, וכל שכן ממי שגדול ממנו בחכמה ובשנים שצריך ללמד דעת ממנו או מספרים ומפי סופרים ילמד אדם איזוהי דרך ישרה, ואפלו אם אין דעתו מסכמת לדעתם יבטל דעתו מפני דעתם, ויאמין באמונה שלמה שאם ריק הוא ממנו, מחמת קצר ידיעתו וחסר הבנתו, ולעולם בישישים חכמה, ארך ימים תבונה. וזו היא רעת האדם בארץ, שהוא חכם בעיניו.","125","","4257","True","True","False","","339","95.86.64.15","0","22549","ברכות|לג ע"א",""),new Message("22557","22549","מסילת ישרים מפורש!","02/09/12 21:50","טו אלול","תשע"ב","21:50","כדי","מדבריו בסוף פרק ב מתבאר שעניין הדיעה כאן נוגע לענייני יר"ש (כלומר שימוש בדיעה) וז"ל:
אך אם האדם מפקח על עצמו, אז הקדוש ברוך הוא עוזרו וניצול מן היצר הרע, אבל אם אינו מפקח הוא על עצמו, ודאי שהקדוש ברוך הוא לא יפקח עליו. כי אם הוא אינו חס, מי יחוס עליו. והוא כענין מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (ברכות לג.) כל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו. ע"כ.

וכן משמע בריש ויק"ר דאמרו כל ת"ח שאין בו דיעה נבלה טובה הימנו, ומההקשר שם מובן שפירושו דרך ארץ והילוך בדרכים טובות ומתוקנות.

ואם כי איני צירך לחוש למאמר זה, שכל שאינו בכלל הרישא אינו בכלל הסיפא, מ"מ כיוון שיש גורסים אדם, למיחש להו מיבעי, ולכן אברכך בברכת ברוך הבא! ויה"ר שמנוכחתך כאן תצמח לך ולנו רק טובה וברכה!","249","","4257","True","True","False","","417","109.67.208.238","0","22549","ברכות|לג ע"א",""),new Message("22561","22549","אין בו דעת להבין שמרחמים עליו","02/09/12 23:42","טו אלול","תשע"ב","23:42","שלמה שטרסברג","מן הראוי לצרף כאן את הסברו הנפלא של הרב קוק זצ"ל שאדם שיודע מה שורת הדין ונמצא במצוקה ודאי שצריך לעזור לו ולרחם עליו כי ידע להעריך מה שריחמו עליו אבל כשמרחמים על אדם מעבר לשורת הדין ובמיוחד לאדם שלא ידע להעריך זאת ויחשוב שזו שורת הדין שחייבים לו הרי תמיד ישאר במצבו האומלל ולא ינסה לצאת משם כי יחשוב שמצד הדין כולם חייבים לו וכ' ולאדם כזה אסור לרחם עליו כי ברחמיך עליו אתה מקלקל אותו יותר וגורם לו להעמיק במצבו האומלל

ומצורפים כאן דברי הרב בלשונו

<< · עין איה על ברכות · ה · צד · >>
(ברכות דף עמוד): "וכל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו כו'".
יסוד הרחמים יצר השם ית' בנפשות, מפני שהוא שלימות בנפש, כענין צדקה שמצלת מדינה של גיהנם. כי השם ית' הי' יכול לפרנס את עולמו בלי צורך לרחמי בני אדם, אלא שמדת הרחמים היא השלימות. אמנם מי שאין בו דעה להעריך ערך הרחמים, כשמרחמים עליו אינו פונה להשכיל צד השלימות שיש ברחמים, אלא יחשוב שכן היא המדה שלא לחוש על מדת המשפט כלל, ונמצא שע"י מה שמרחמים עליו יותר משורת הדין משרישים בו נטי' להפקר, וחסרון נראה ממדת המשפט שהוא עמודו של עולם. אמנם מי שיש בו דעה, גם כשמרחמים עליו יודע הוא ומכיר שמדת הדין היא יותר ראויה להנהגה תמידית, ושראוי לו להשתדל שיהי' ראוי לכל טוב מצר מדת הדין ולא מצד מדת הרחמים, ע"כ יוסיף אומץ בררכי הטוב והיושר ולא יסמוך על מדת הרחמים יותר מדאי. כענין דחז"לנ ע"פ "אל תאמינו ברע ", אם יאמר לך יצה"ר חטא והקב"ה מוחל לך אל תאמן לו. כי קיומו של עולם ושלימותו הוא רק ההכשר לזכות ע"פ עמל כל אחד כמדת הדין, ובעל הדעה ישקול בצדק מדת הרחמים כמה תוכל להיות גוזרת, אבל לא יסמוך עלי' מהכרתו את השלימות האמיתי.","205","","4257","True","True","False","","449","31.44.137.199","0","22549","ברכות|לג ע"א",""),new Message("22556","22553","זה לא מפורש בפשט הכתוב","02/09/12 21:48","טו אלול","תשע"ב","21:48","ינון","בס"ד

וגם לא רמוז בלשון הלימוד

יש לך מקור לדבר זה?","301","","4257","True","True","False","","359","132.69.229.230","0","22549","ברכות|לג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);