var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=22705;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("22705","0","תפילת הדרך","05/09/12 15:09","יח אלול","תשע"ב","15:09","שלמה שטרסברג","א. ביחס לשאלה בגמרא עד כמה נחלקו הראשונים
רש"י והר"א ועוד הסבירו שהכוונה מהו השלב בדרך שעדיין אפשר לומר תפילת הדרך והתשובה עד פרסה אבל אח"כ כבר אי אפשר לומר תפילת הדרך ואילו בה"ג וכן הכריעו רוב הפוסקים סובר שהשאלה היא על איזה אורך דרך צריך לומר תפילת הדרך והתשובה היא שרק מדרך של פרסה מחוץ לעיר מחויב בתפילת הדרך.

שיטת רש"י מאוד תואמת את פשט הגמרא של הימלך בקונך וצא היינו שאלת רשות או מפגש עם אלוקים לפני היציאה לדרך ולכן אם לא עשית זאת פספסת

אבל לשיטת בה"ג לא ברור כ"כ מה זה הימלך בקונך וצא

ב. לשיטת בה"ג בפשטות הסיבה היא מפני הסכנה ולכן בפרסה הסמוכה לעיר שאין סכנה לא מברך . ישנה מחלוקת באם פרסה הכוונה דווקא מרחק ולכן היום אפילו בנסיעה קצרה במכונית כשעבר מרחק פרסה יברך (מ"ב) או שדווקא בדרך שיש בה זמן של הליכת פרסה (72 דקות) מברכים (הרב עובדיה יוסף)
ולכאורה לשיטתו הרי הסכנה היא בריחוק הפיזי מהעיר ששם כבר ישנם ליסטים וחיות רעות וא"כ מדוע הזמן משנה? ואם נאמר שהיום אין כמעט את החשש של הליסטים והחיות הרעות ולכן לא משנה כ"כ הקרבה לעיר א"כ גם בנסיעה ארוכה לא יברך כי הכבישים בד"כ לא שוממים ויש אנשים ותחנות דלק ופונדקים ומכשירים ניידים להזעיק עזרה וא"כ אולי בכלל אין לנו דין היוצא לדרך?
ואם הסכנה היא בגלל תאונות דרכים שקימות היום והמכונית היא בחזקת סכנה א"כ גם בדרך קצרה וגם בתוך העיר יש מקום לתקן תפילת הדרך","205","","4254","True","True","False","","1068","164.138.112.51","0","0","ברכות|ל ע"א",""),new Message("22710","22705","לגבי תפילת הדרך בימינו","05/09/12 15:34","יח אלול","תשע"ב","15:34","בתר ממוצע","תשובת הרב מוצפי שליט"א:
וכיום משום סכנת הדרכים (תאונות וכו ל"ע) יש לברך אפילו בתוך העיר בלי שם ומלכות.
ואילו בנסיעה מחוץ לעיר יש לברך בשם ומלכות כל זמן שנוסע (הלוך חזור באותו יום) 72 דקות כולל פקקים.

סיפור מעניין לגבי "חיות רעות" בימינו:
נסעתי עם חבר באוטו וקראתי תפילת הדרך ואז בסיום הברכה אמר לי החבר מה העניין של חיות רעות זה הרי לא קיים היום? ואז אמר לי תדע לך שזה קיים.
סיפר החבר כי יום שישי נסע באופנים באחד מהיערות והינה פתאום מאחריו שואטים עליו 2 כלבים גדולים בנביחות איומות.. כל עוד נפשו בו הצליח לחמוק... ואז אמר לי דברי חז"ל נשארים על עטמדם "אין חדש תחת השמש..."","138","","4254","True","True","False","","240","193.27.93.1","0","22705","ברכות|ל ע"א",""),new Message("22723","22705","ברמת הגולן באמת חוששים פחות לליסטים","05/09/12 16:29","יח אלול","תשע"ב","16:29","יהודי_קדום","אבל החשש מחיות רעות קיים גם קיים. חיות רעות, וגם פרות, המתרגשות מפנסי המכונית בלילה ועולות לכביש בדהרה וכו' ולא משנה הקרבה לעיר.

ומה קורה בכבישי יו"ש? כבר במרחק ק"מ אחד יש האורבים לנפשנו כחיות רעות...

תפילת הדרך היא אחת לכל תנאי המגורים והחיים של היהודים.","233","","4254","True","True","False","","148","109.64.148.147","0","22705","ברכות|ל ע"א",""),new Message("22888","22705","אשמח אם מי מחברי הפורום יעזור לי","10/09/12 12:37","כג אלול","תשע"ב","12:37","שלמה שטרסברג","להבין את הקושי המובנה בסוגיה זו במיוחד בסעיף ב'

וכי יעלה על הדעת שבתקופת חז"ל מי שהתרחק פרסה מהעיר על גבי סוס לא צריך לברך כי עדיין לא עבר זמן של מהלך פרסה?

ואם הסכנה בפועל היא הקובעת היום מרחק פרסה לא הוא גורם הסכנה

ולכן אם יש כח בידינו לשנות ולהתאים את התקנה למציאות של ימינו היה מקום לחייב גם בעיר מצד התאונות או לא לחייב בכלל כי הדרכים שלנו לא מוגדרים דרך בגלל הקירבה לכל מקום ומציאות של תחבורה סדירה ומכשירים ניידים לעזרה וכ'

ואם אין כח בידינו לשנות הרי כבר במרחק של פרסה מהעיר התחייב לברך כדעת המ"ב אבל לתרגם לזמן מאוד מוקשה בעיני ואשמח והודה מאוד לחברי שיבארו בפני קושי זה
בתודה שלמה שטרסברג","205","","4249","True","True","False","","239","213.151.49.171","0","22705","ברכות|ל ע"א",""),new Message("22713","22710","על זה אני שואל","05/09/12 15:50","יח אלול","תשע"ב","15:50","שלמה שטרסברג","אם הסכנה היא המרחק מהעיר אז למה 72 דקות ואם עיקר הסכנה היום הם תאונות הדרכים למה לא לברך בשם ומלכות אפילו בתוך העיר ובודאי בנסיעה אפילו פחותה מ 72 דקות?","205","","4254","True","True","False","","207","164.138.112.51","0","22705","ברכות|ל ע"א",""),new Message("22728","22723","ברור שלא כל המקומות שווים ואין מי שיסכים","05/09/12 17:08","יח אלול","תשע"ב","17:08","שלמה שטרסברג","אתך בזה ודאי לשיטות שהסיבה היא מצד הסכנה. לשיטת רש"י שהסיבה היא הימלך בקונך לפני שאתה יוצא לדרך סביר להניח שאין הבדל

נראה פשוט שבמקום שמוחזקת סכנה מברך ישר כשיוצא לדרך וגם בדרך קצרה
ביחס לליסטים בדרך לא נראה לי שיש הבדל גדול ובד"כ אין חשש זה בזמן הנסיעה ביחס לליסטים בבתים כנראה שאתה צודק .

בכל מקרה אני שאלתי שאלות ממוקדות ביחס לגדרי החיוב לשיטות השונות ולא נראה לי שהתיחסת לכך","205","","4254","True","True","False","","209","164.138.112.51","0","22705","ברכות|ל ע"א",""),new Message("22904","22888","ניסיון לבאר","11/09/12 00:37","כד אלול","תשע"ב","00:37","המכריע","כפי שכתבת לדעת המשנה ברורה אכן אין הבדל ואם הדרך היא פרסה אין נפ"מ אם הולך אותה או רוכב בה או נוסע אותה במסילת הברזל או במכונית מסוג כלשהיא. ואם תמיהתך על הרב עובדיה שליט"א אולי כדאי לראות במקור בספרו יביע אומר או יחוה דעת איך הוא מנמק זאת. אילו הייתי צריך למשכוני נפשי על דבריו הייתי אומר שזה ענין של "החזיק בדרך" וזה נמדד בזמן, ואכן לפי זה גם בזמן חז"ל הרוכב על סוס לא התחייב אלא אם כן יש לו לרכוב משך זמן של 72 דקות.
מקור טוב למציאת כל המדברים הוא בספר פסקי תשובות על סימן קי. לולא הסליחות נושפים בעורפי הייתי בל"נ מעיין. אולי מאוחר יותר.","199","","4248","True","True","False","","177","212.179.87.186","0","22705","ברכות|ל ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);