var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23304;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23304","0","הערות לדף נג:","24/09/12 04:35","ח תשרי","תשע"ג","04:35","המכריע","נג:
א. ת"ר גחלים לוחשות וכו'. זה נכנס אגב גררא שהזכיר עמיא ואזלא, אמנם עוד לא סיים את הענין הראשון ומביא בסמוך את שיטת רבא דפליג על רב יהודה וסייעתו.
בין מלוזמא של טבריא וכו'. לכאורה להערוך (ומקורו בירושלמי כמובא ברב נסים גאון) דהיינו מטבע מאי נפ"מ בין חזקיה לעולא. אמנם פונדיון ואיסר הם שתי מטבעות שונות לגמרי וחזקיה מחמיר דבעינן להכיר אפילו בין שתי מטבעות שוות שרק הדיוקן שונה וכדומה.
אביי הוי מברך אדבי בר אבוה. לא נתפרש אי היינו כרב יהודה או כרבא, ובזמנם היה הדבר ידוע אם אביי היה גר בשכינות סמוכה להם או מרוחקת, אבל רש"י כבר לא ידע.
וידוע המנהג להבחין בין העור לציפורן. ויש שאמרו בדרך דרוש שיש לבדוק לאור השבת את הצפרניים שלנו, לקראת ימי המעשה, אם הן לא חדות מדי...
ומה שאמר רבי זירא מריש הוה אמינא וכו', יצויין שיש כעין זה בריש מכילתין דף ו:. אולי יש בעוד דוכתי.

ב. אשכח ארנקא דדהבא. לכאורה פשוט שהוא משום דכך נפיק מפומייהו דבית שמאי. אבל השני שאכלו אריה יל"ע מה עניינו.
ובהא דרבב"ח יש לפרש שלא היתה כאן עוולה מצידו לעכבם, שהרי ביקש מהם והסכימו, ואילו היה זה יונה של זהב היו באמת מסכימים מרצון, ואצלו ההידור הזה היה שווה באמת כמו יונה של זהב, אלא את זה לא היו מסוגלים להבין, ולכן אמר באופן שמשמע שבאמת שכח יונה, אבל כוונתו היתה ששכח דבר ששווה כיונה. ובפרט למה שהביאו בסמוך ישראל ניצולין במצוות, רמז להם שהרי אנו במדבר וצריכים לסייעתא דשמיא מליסטים ואריות וכדומה, והיונה הוא רמז למצוות שזו ההגנה האמיתית.
ג. א"ל רב לחייא בריה וכן ר"ה לבריה. ויל"ע הלא דבר הוא מדוע דוקא לבניהם אמרו ולא לתלמידיהם. וכמדומה דאכן אין ראוי ללמד לתלמיד דבר כזה שיש בו סרך חטפנות, אבל אב לבנו מותר לומר דבר כזה. והבן את חכמת החיים שרמוזה כאן.
ד. אבל בעידן מפטרייהו עונין. צ"ב מאי ס"ד שלא לענות בברכת ההפטרה שהיא ברכה גמורה ולא להתלמד. ויל"ע. (ידוע המעשה בבעל הלבוש שקיבל נזיפה מרבו ר' יצחק אבוהב על שלא ענה אמן אחר ברכת קטן).
ה. מעכב את הברכה. ברש"י שמותר לאכול. והב"ח הגיה שאסור. והוא תמוה מאד, שהרי להדיא למדנו לעיל מב. דשמן מעכב דעד אז לא הסיח דעת מהסעודה ויכול לאכול ללא ברכה ראשונה, וללא ספק לזה כוונת רש"י בפירושו השני, והגהת הב"ח צ"ב.","199","","4239","True","True","False","","1005","79.177.170.104","0","0","ברכות|נג ע"ב",""),new Message("23313","23304","לא הייתה כאן עוולה שהרי ביקש והסכימו","24/09/12 09:57","ח תשרי","תשע"ג","09:57","שלמה שטרסברג","וכי אם בעיני להקים ת"ת חדש למאות אברכים שיעסקו יומם ולילה בהתמדה למצווה גדולה יחשב אני יכול לאסוף כסף מאנשים עבור פדיון שבויים או האכלת יתומים ואלמנות וכ' וכי אין גניבת דעת בכך ואף חשש גזל שיתכן שלמטרה זו הסכימו כי מבינים את ערכה וחשיבותה ולמטרה אחרת על אף שאני רואה בה מצווה חשובה מאוד לא הסכימו לתת מכספם וכ'

וה"ה כאן הרי ידע שלצורך ברכת המזון לא יסכימו לחזור ומצא המטלה להחזירם

במיוחד שאפילו מי שמכיר בערך ברכת המזון ויתכן שהיה חוזר מצד עצמו לשם כך לגודל ערך המצווה האם הותר לו להטריח ציבור שלם לשם כך האם אין כאן טירחא דציבורא

וכי כבודו שוודאי לי שחשיבות מצווה זו גדולה בעיניו האם היה מחזיר אוטובוס של תלמידים לחניה אם אחד התלמידים היה אומר לו ששכח לברך ברכת המזון? או שהיה אומר לו לברך במקומו?","205","","4239","True","True","False","","283","213.151.49.171","0","23304","ברכות|נג ע"ב",""),new Message("23317","23313","במחילה מכבוד השואל הנכבד","24/09/12 13:14","ח תשרי","תשע"ג","13:14","המכריע","ישנה כאן טעות מאד בסיסית.

אם אני אוסף כסף למטרה מסויימת, הציבור לא עושה משהו בשבילי. אני מציע לו לעשות משהו עבור עצמו.

לכן בודאי ובודאי אינני בעל הבית לרמות אותו ולהחליט עבורו דברים. זו גניבת דעת אמיתית וחשש גזל גמור.

הדגשתי שכאן הם הסכימו להמתין "עבורו". כלומר להם לא יצא מכך כלום. הם היו אנשים טובים שהיו מוכנים להפסיד מעט מזמנם כדי שהוא לא יאבד דבר שחשוב לו.

אילו זו היתה יונת זהב, הם היו ממתינים עבורו. לא עבור עצמם.

לכן אם הם לא מסוגלים להבין שדבר מסויים חשוב עבורו, אין זו גניבת דעת לנקוט דוגמה שתהא מובנת להם. אחרי שהסכמתם היא להמתין עבור מה שחשוב לו בדרגת יונת זהב.

ממילא אין כאן בעיית טירחא דציבורא מאחר שהם מוכנים ומזומנים. כנראה זה גם היה מקובל, וכעין תנאי בהתארגנות השיירה. שמתחשבים לפעמים בצורכי היחיד, אם הנזק לציבור אינו גדול מאד. פעם שמור לי ופעם אחרת אשמור לך.","199","","4239","True","True","False","","163","79.177.170.104","0","23304","ברכות|נג ע"ב",""),new Message("23321","23317","ואם אני אוסף כסף עבור עצמי?","24/09/12 14:42","ח תשרי","תשע"ג","14:42","שלמה שטרסברג","וכי יעלה על הדעת שהמציא סיבה שיותר מדברת אל הציבור כדי שיפתחו את ליבם וכיסם למעני?

כבודו אומנם לא ענה לשאלתי שבסוף, אך אני מרשה לעצמי להניח ונא יתקן אותי כבודו אם אני טועה שלא היה מחזיר אוטובוס שלם של תלמידים אפילו מרחק של 5 דקות נסיעה בשביל תלמיד ששכח לברך ברכת המזון

האם היה רואה כבודו בעין יפה אם התלמיד היה אומר ששכח את התפילין שלו או את ארנק הכסף שלו כדי לעזור לכם לקבל את ההחלטה לחזור למקום שאכל כדי שיברך שם?","205","","4239","True","True","False","","245","95.86.127.201","0","23304","ברכות|נג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);