var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23395;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","61"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23395","0","הכיצד כתב הרב רפאל ברדוגו את הדבר הבא?","27/09/12 08:47","יא תשרי","תשע"ג","08:47","הראל","שלשה מעין העולם הבא, אלו הן: שבת, שמש, ותשמיש.
תשמיש דמאי?
אילימא תשמיש המטה - הא מכחש כחיש!
אלא: תשמיש נקבים.


הרב רפאל ברדוגו [והזכרתיו פה] (שרביט הזהב, כרך א, עמ' נג):
נראה שאין זה אלא דחייא בעלמא, ועיקר הפירוש תשמיש ממש, והגם דמיכחש כחיש, סוף סוף יש בו תענוג רב על כל תענוגי העולם... ולקוצר דעתי אין שום ספק דפירוש הברייתא הוא תשמיש ממש, כפשט תשמיש בכל מקום... אחר זמן רב שכתבתי הפירוש של תשמיש שהוא כפשוטו, אינה ה' לידי ספר קדמון כתב משם החסיד מהר"ר שלמה אלקבץ זלה"ה, שפירש כן ולאו בפירוש איתמר אלא מכללא... ושנייחס להרב הנזכר שלא ראה מסקנא דש"ס, חסרון גדול הוא לרב כמוהו חלילה, אלא ברור כמ"ש.

האם מי שלמד את הגמרא חשב שמדובר בדחייא בעלמא?
ואם אפשר להשתמש בעיקרון זה של "דחייא בעלמא" - מה הגבול?
","46","","4235","True","True","False","","1962","77.124.102.136","0","0","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23417","23395","דווקא הצדק עם הגמרא","27/09/12 22:44","יא תשרי","תשע"ג","22:44","עלי","דחיית הגמרא נכונה !
מדובר בתשמיש נקבים, והדבר פשוט לענ"ד.
שלושת הדברים שהם מעין עוה"ב גורמים תחושת הרפיה ושחרור עמוקה :
השבת משיבה נפש האדם החש שהמתח של ששת ימי המעשה פג ליממה עם כניסתה. החשיפה לשמש המחממת בבוקרו של יום מצינת הלילה נותנת אף היא תחושת הרפיה ושחרור חמימה, ואף תשמיש נקבים גורם לתחושת שחרור והרפית הבטן, מה שאין כן תשמיש המיטה, שאעפ"י שגם הוא גורם שחרור מהמתח המיני והרפיה ניכרת בכל זאת הוא גורם גם לתחושת מותשות ועייפות ניכרת.
בעוה"ב בג"ע עדיין לא הייתי, אך נראה ששם יש שחרור מהמתח של עלמא דשקרא, ועייפות אין שם.","209","","4235","True","True","False","","262","95.86.118.111","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23516","23395","להראל, ראה באיגרת רמב"ם לחכמי לוניל","03/10/12 15:30","יז תשרי","תשע"ג","15:30","בן הזמנים","(איגרות רמב"ם, מהדורת הרב שילת עמ' תקז)
"לא נניח תלמוד ערוך ונפסוק ההלכה ממשא ומתן של הגמרא."
כלומר שכאשר יש 'תלמוד ערוך' - מימרא בגמרא שאומרת בפירוש דין מסוים,
ובמקום אחר הגמרא אומרת תירוץ בתוך 'משא ומתן' דברים הסותרים לדין זה,
נפסוק לפי ה'תלמוד הערוך' ונאמר שאותו התירוץ הוא שינויא בעלמא.
(עיי"ש גם בעמ' תקט, וראה גם בספר "הרמבם ללא סטיה מן התלמוד" בהוצאת מוסד הרב קוק, מאמר בנושא. {אינני זוכר את שם המחבר})

בעניננו, אין 'תלמוד ערוך' הסותר את הגמרא הזאת, ובכל זאת הוא חולק על הגמרא מסברתו, ואין בעיה בדבר, כיון שאין נפקותא לדינא.



גם הרי"ף אומר לפעמים על תירוצים מסוימים שהם שינויא בעלמא.","280","","4229","True","True","False","","262","95.86.88.81","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23547","23395","אני לא חשבתי שזו דחיה בעלמא","04/10/12 13:34","יח תשרי","תשע"ג","13:34","מחכים","אני לא חשבתי שזו דחיה בעלמא
והרבה פעמים בש''ס ופוסקים אומרים דחיה בעלמא אבל ברור שאין בזה כללים אלא כל מקרה לגופו צריך שיקול הדעת האם הדברים נאמרו בצורה החלטית וברורה או כדחיה בעלמא ונראה לי שאחרונים לא יכולים לומר על דברי הגמ' דחיה העלמא מכח סברא.
ולעצם הנידון :
לכאורא אין שום נפק''מ אם הכוונה לתשמיש או לתשמיש נקבים.","337","","4228","True","True","False","","124","109.64.166.174","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23418","23417","מי שעבר את גיל מחצית החיים יעיד לטובת","27/09/12 22:50","יא תשרי","תשע"ג","22:50","יהודי_קדום","הגמרא/עלי ","233","","4235","True","True","False","","247","79.177.170.104","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23446","23417","יפה כתבתם כולכם אך ללא קשר לשאלתי ","28/09/12 14:30","יב תשרי","תשע"ג","14:30","הראל","","46","","4234","False","True","False","","265","84.228.106.191","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23436","23418","זמן מחצית החיים הוא מדד יעיל","28/09/12 10:32","יב תשרי","תשע"ג","10:32","ינון","בס"ד

להתפרקות של איזוטופים בטבע, אך ל"התפרקות" האדם - מסופקני, שהרי "ר' אליעזר אומר שוב יום אחד לפני מיתתך", וכתשובה לשאלת התלמידים - אין אדם יודע מתי ימות - "ישוב היום שמא ימות למחר ונמצא כל ימיו בתשובה"...

איני רוצה להכניס ראשי בין הרים גדולים לעניין התשמיש, אבל לגבי דבריו של עלי - נראה לענ"ד שהדברים פשטניים במקצת..

אנשים רבים אמנם חשים פורקן ושחרור בשבת, אך לאו דווקא מהמצווה "לא תעשה כל מלאכה", אלא מהאפשרות לנתב את הפעילות שלהם כרצונם, והם יעדיפו ל"ע לצאת לטייל או להרגע לצלילי מוסיקה, ולטעמם של רבים העיסוק ב'מה אסור' פועל את ההפך מתחושת שחרור - הוא משרה לחץ.

השמש - כמו כן - מסוגלת להיות מעיקה באורה ובחומה לא פחות מהחכשה המעיקה בחוסר אורה וחומה.

על פי הרמב"ם, שבעה"ב נהיה "גופים דקים" - כלומר ללא פסולת, ולא נצטרך לנקבינו, קצת קשה להבין את התירוץ לתשמיש נקבים, שהרי שבת ושמש ישנם בעוה"ב, שהוא עולם שכולו שבת, ונזכה לו ושתזרח לנו "שמש צדקה ומרפא".

ואולי גם הרמב"ם סובר שזו דחייה בעלמא.","301","","4234","True","True","False","","349","132.69.229.230","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23443","23436","ר' ינון יקר: שאל זקניך ויאמרו לך ...","28/09/12 13:35","יב תשרי","תשע"ג","13:35","יהודי_קדום","ולא ישאל על השבת והשמש...)

שבת שלום .","233","","4234","True","True","False","","218","79.177.170.104","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23452","23443","מחילה, לא הבנתי..","29/09/12 19:41","יג תשרי","תשע"ג","19:41","ינון","","301","","4233","False","True","False","","238","132.69.229.230","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23468","23446","בפשטות לא מדובר בדחיה בעלמא","30/09/12 07:51","יד תשרי","תשע"ג","07:51","אלעד סטופל","אלא בדחיה ממש.

אמנם, עדיין קשה שכן המילה תשמיש לא מופיעה בהקשר של בית הכסא.

וראה בדברי הרב שמואל אלכסנדראו, שהסביר הטעם לשינוי של הגמרא מהמובן הפשוט.","282","pdf","4232","True","True","False","","240","79.181.4.139","0","23395","ברכות|נז ע"ב","0-pdf"),new Message("23453","23452","הפרק האחרון של ספר קהלת.","29/09/12 19:45","יג תשרי","תשע"ג","19:45","Almuaddib","","107","","4233","False","True","False","","199","84.228.172.130","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23454","23452","לזאת התכוונתי:","29/09/12 19:48","יג תשרי","תשע"ג","19:48","יהודי_קדום","קישרתי בכותרת כבפרשת השבוע 'האזינו' את הצעתי שישאל אנשים מבוגרים - מעל גיל 60 או משהו כזה - ותשובתם תהא: ההתרוקנות בשירותים גורמת לשחרור גופני והרגשה טובה מאוד. וזהו תשמיש הנקבים.

יותר מכך לא התכוונתי.
שבוע טוב","233","","4233","True","True","False","","184","79.177.170.104","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23455","23453","וְיֹתֵר שֶׁהָיָה Almuaddib חָכָם עוֹד","29/09/12 20:21","יג תשרי","תשע"ג","20:21","יהודי_קדום","לִמַּד דַּעַת אֶת הָעָם וְאִזֵּן וְחִקֵּר ....","233","","4233","True","True","False","","181","79.177.170.104","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23456","23453","הפרק האחרון של ספר קהלת:","30/09/12 00:23","יד תשרי","תשע"ג","00:23","יהודי_קדום","קהלת פרק-יב


{א} וּזְכֹר אֶת בּוֹרְאֶיךָ בִּימֵי בְּחוּרֹתֶיךָ עַד אֲשֶׁר לֹא יָבֹאוּ יְמֵי הָרָעָה וְהִגִּיעוּ שָׁנִים אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵין לִי בָהֶם חֵפֶץ: {ב} עַד אֲשֶׁר לֹא תֶחְשַׁךְ הַשֶּׁמֶשׁ וְהָאוֹר וְהַיָּרֵחַ וְהַכּוֹכָבִים וְשָׁבוּ הֶעָבִים אַחַר הַגָּשֶׁם: {ג} בַּיּוֹם שֶׁיָּזֻעוּ שֹׁמְרֵי הַבַּיִת וְהִתְעַוְּתוּ אַנְשֵׁי הֶחָיִל וּבָטְלוּ הַטֹּחֲנוֹת כִּי מִעֵטוּ וְחָשְׁכוּ הָרֹאוֹת בָּאֲרֻבּוֹת: {ד} וְסֻגְּרוּ דְלָתַיִם בַּשּׁוּק בִּשְׁפַל קוֹל הַטַּחֲנָה וְיָקוּם לְקוֹל הַצִּפּוֹר וְיִשַּׁחוּ כָּל בְּנוֹת הַשִּׁיר: {ה} גַּם מִגָּבֹהַּ יִרָאוּ וְחַתְחַתִּים בַּדֶּרֶךְ וְיָנֵאץ הַשָּׁקֵד וְיִסְתַּבֵּל הֶחָגָב וְתָפֵר הָאֲבִיּוֹנָה כִּי הֹלֵךְ הָאָדָם אֶל בֵּית עוֹלָמוֹ וְסָבְבוּ בַשּׁוּק הַסֹּפְדִים: {ו} עַד אֲשֶׁר לֹא (ירחק) יֵרָתֵק חֶבֶל הַכֶּסֶף וְתָרֻץ גֻּלַּת הַזָּהָב וְתִשָּׁבֶר כַּד עַל הַמַּבּוּעַ וְנָרֹץ הַגַּלְגַּל אֶל הַבּוֹר: {ז} וְיָשֹׁב הֶעָפָר עַל הָאָרֶץ כְּשֶׁהָיָה וְהָרוּחַ תָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ: {ח} הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר הַקּוֹהֶלֶת הַכֹּל הָבֶל: {ט} וְיֹתֵר שֶׁהָיָה קֹהֶלֶת חָכָם עוֹד לִמַּד דַּעַת אֶת הָעָם וְאִזֵּן וְחִקֵּר תִּקֵּן מְשָׁלִים הַרְבֵּה: {י} בִּקֵּשׁ קֹהֶלֶת לִמְצֹא דִּבְרֵי חֵפֶץ וְכָתוּב יֹשֶׁר דִּבְרֵי אֱמֶת: {יא} דִּבְרֵי חֲכָמִים כַּדָּרְבֹנוֹת וּכְמַשְׂמְרוֹת נְטוּעִים בַּעֲלֵי אֲסֻפּוֹת נִתְּנוּ מֵרֹעֶה אֶחָד: {יב} וְיֹתֵר מֵהֵמָּה בְּנִי הִזָּהֵר עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה אֵין קֵץ וְלַהַג הַרְבֵּה יְגִעַת בָּשָׂר: {יג} סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם: {יד} כִּי אֶת כָּל מַעֲשֶׂה הָאֱלֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט עַל כָּל נֶעְלָם אִם טוֹב וְאִם רָע: (פפפ)","233","","4232","True","True","False","","219","79.177.170.104","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23511","23468","מה שהבאת מדברי הרב אלכסנדראו","03/10/12 10:16","יז תשרי","תשע"ג","10:16","ינון","בס"ד

סותר את תחילת דבריך, ועד כמה שהצלחתי להבין בדעתי הקצרה, הרב אלכסנדראו מסביר למה זה אכן דחייה בעלמא ולא דחייה ממש","301","","4229","True","True","False","","255","87.68.246.114","0","23395","ברכות|נז ע"ב",""),new Message("23517","23516","תודה. ישר כח.","03/10/12 15:57","יז תשרי","תשע"ג","15:57","הראל","ואגב,
מחבר הספר הוא הרב פרופסור בנימין זאב בנדיקט ז"ל - רבה של שכונת אחוזה בחיפה.","46","","4229","True","True","False","","303","84.228.124.116","0","23395","ברכות|נז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);