var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23526;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23526","0","ולא עוד אלא שמטפשים","03/10/12 21:25","יז תשרי","תשע"ג","21:25","עם הארץ","הגמרא בסוף עמוד סג מדברת קשות על ת״ח הלומדים לבד.
האם יש הצדקה למילים קשות כל כך ? וראינו הרבה גדולי דור ( הרב אלישיב זיע) שלמדו כמעט כל חייהם לבדם.","248","","4229","True","True","False","","1132","108.132.62.107","0","0","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23539","23526","הרב אלישיב","04/10/12 01:15","יח תשרי","תשע"ג","01:15","אדמון","העביר שיעורים ההתכתב עם רבנים ושאלו אותו הרבה שאלות.","308","","4228","True","True","False","","163","31.44.143.254","0","23526","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23540","23526","שנזכה ללמוד וללמד לקיים ולעשות","04/10/12 03:41","יח תשרי","תשע"ג","03:41","הודו_כי_טוב","מי שלומד רק בשביל ללמוד לעצמו התורה נהפכת לו לסם מוות
או חברותא או מיתותא","207","","4228","True","True","False","","419","46.117.14.249","0","23526","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23542","23526","מדובר בלימוד בתחילת הדרך","04/10/12 10:25","יח תשרי","תשע"ג","10:25","ינון","בס"ד

בשנותיו הראשונות של הלומד (ולא נכנס לקביעה כמה בדיוק) עליו לעשות לעצמו רב - וישקיע עצמו בשימוש ת"ח - ולקנות לעצמו חבר, כך שהחלקים הטעונים ליטוש אצלו ילוטשו ע"י חברו ויועיל לחברו באותו עניין (ידוע שלימוד יחד מועיל ליישור סברות עקומות).
המשנה/ברייתא באבות פרק ו אומרת שמ-48 דברים שהתורה נקנית בהן: שימוש חכמים, דיבוק חברים, פלפול התלמידים..נושא בעול עם חברו ומעמידו על האמת ועל השלום, והמחכים את רבו.
כל אלו מכריחים תקשורת בלימוד עם הזולת ב-3 הרמות: רמת הרב, רמת החבר, רמת התלמיד.

אחרי שהלומד בנה את עצמו בלימוד, עיצב את דרכו בלימוד, שימש ת"ח והבין את כללי הלימוד מרבותיו, יישר את הלך הסברא שלו ע"י חבריו, והחכים מתלמידיו, אפשר שישב לבד ויעסוק בתורה.

כל אותם גדולי דור שראינו שלמדו כמעט כל חייהם לבדם- באותו חלק שאינו בכלל ה"כמעט", הם למדו לא לבדם.","301","","4228","True","True","False","","284","85.64.234.131","0","23526","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23557","23526",""האם יש הצדקה ..."","04/10/12 19:30","יח תשרי","תשע"ג","19:30","מחכים","'עם הארץ' כתב:
"האם יש הצדקה למילים קשות כל כך ?"
תסלח לי אבל אסור לחשוב כך על הגמ'..
כל דברי הגמ' הם צודקים ואם אנו לא מבינים זה בנו הבעיה!

ולעצם העינין יש בזה משא ומתן בפוסקים (עיין בספר ואין למו מכשול הלכות תלמוד תורה פרק כ''ב עמ' שפ''ט) והרבה מהם אומרים שאדם שלומד עם ספרים זה נחשב כלומד בחבורתא
אני אישית לומד עם אוצר החכמה ופרוייקט השות וגם עם התקליטור התורני ועוד כמה תוכנות חינמיות ותאמין לי זה הרבה פעמים יותר טוב מחברותא, כמעט לכל שאלה שתעלה לך באמצע הלימוד יש כבר איזה ספר אחרון או קדמון שכבר שאל את זה , וגם מה שלא שאלת שואלים ואתה רואה ומחכים.","337","","4228","True","True","False","","102","109.64.166.174","0","23526","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23543","23542","Bottom line","04/10/12 12:16","יח תשרי","תשע"ג","12:16","עם הארץ","יש אנשים שלמדו את כל הש״ס יודעים את כל השולחן ערוך בע״פ .
אך הלימוד לא לימד אותם כלום.
מהות לימוד התורה הקדושה היא לשנות את מהות האדם.
בכל אדם יש מידות שצריך להלחם לתקן ( אין צדיק....ולא יחטא) ולא משנה אם תלמד לבד או בחברותא אם הלימוד שלך הוא מן השפה לחוץ ולא שינת מידותיך לא עשית כלום.","248","","4228","True","True","False","","245","108.132.62.107","0","23526","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23569","23542","בהחלט לא רק בתחילת הדרך","04/10/12 22:18","יח תשרי","תשע"ג","22:18","דוד כוכב","והראייה לכך, מה שאירע לרבי אלעזר בן ערך, כמפורט פה.","125","","4228","True","True","False","","160","95.86.88.81","0","23526","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23555","23543","ברור שאתה צודק, ויש גם דוגמאות כאלו","04/10/12 19:12","יח תשרי","תשע"ג","19:12","ינון","בס"ד

למשל, אותו האיש, שהגמרא מספרת עליו שהגם שהיה מהתלמידים הקרובים לריב"פ, לא הניח לאורחותיו והליכותיו של ריב"פ להשפיע עליו כראוי ולא למד ממנו דבר. לכן הרשה לעצמו לחשוב מחשבות זימה כשרבו שיבח את האכסנאית, ולכן התייאש מהתשובה כאשר פירש את סימן ההמתנה של רבו כדחייה נוספת.

מכל מקום- אדם הלומד תורה לשמה, ברצון ומגמה להשתנות ולהתקן, כאשר ילמד תורה מרבו גם ילמד ממנו ארחות חיים והליכות מוסר; כאשר ילמד תורה עם חברו יבואו לידי ביטוי במהלך הלימוד נושאים שונים בבין-אדם-לחברו שיבין שעליו לשפץ, בנוסף על הליטוש הסברתי; כאשר ילמד תורה לתלמידיו ויהיה עליו להוות דוגמא, יתקן ממילא את דרכיו.

נכון שגם אדם הלומד לבד יכול לעשות כן על מנת לתקן את דרכיו ולישר את שכלו, אך כאשר מראש לא היתה לו הדרכה לדרך הישרה שיבור לו האדם, ברוב הפעמים יש להניח שיטעה בשיקול הדעת ולא יגיע למסקנה הנכונה.","301","","4228","True","True","False","","284","79.179.23.147","0","23526","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23588","23569","מה שאירע לר"א בן ערך","05/10/12 10:29","יט תשרי","תשע"ג","10:29","ינון","בס"ד

לא היה בגלל שישב בד בבד ועסק בתורה (שהרי אם זה כן היה משום כך, היתה הגמרא מביאה כאן את הסיפור כמעשה לראיה), אלא משום שישב והמתין שיבואו אליו ובינתיים בטל מלימוד תורה עד ששכח תלמודו. ולא התטפש, שהרי, כשבכה הוא ובכו הם ובקשו רחמים וחזר תלמודו חזר לגדולתו (בשם אחר, כמו ר"מ שחזר בשם אחר).","301","","4227","True","True","False","","290","79.179.23.147","0","23526","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23614","23588","תשובות","07/10/12 00:10","כא תשרי","תשע"ג","00:10","דוד כוכב","הטענה שהיה לגמרא להביא את המעשה כראיה, אינה ראיה הכרחית. אין דרך הגמרא להביא בכל מקום כל ראיה אפשרית. ואמרו, (ירושלמי מסכת ראש השנה פרק ג ה"ה) "תני בשם רבי נחמיה: היתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה, דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר".
ניתן למצא דוגמות רבות לכך ברפרוף בספר מסילת ישרים או המספיק לעובדי ה' לרבי אברהם בן הרמב"ם או בספר דומה, בכל פרק או נושא הם מביאים מספר ראיות מדברי חז"ל המפוזרים במקומות שונים, ובכל מקום כזה לא הביאה הגמרא את המובאות האחרות כראיה, גם כאשר הם ממקור תנאי.

אין סיבה לומר שמכיון שרבי אלעזר בן ערך לא היה עם חבריו הוא לא למד כלל. אדרבה, על מעשה זה אמרו במסכת שבת דף קמז ע"ב:
"והיינו דתנן, רבי נהוראי אומר: הוי גולה למקום תורה, ואל תאמר שהיא תבא אחריך. שחבריך יקיימוה בידך, ואל בינתך אל תשען".
כלומר אל תשען על בינתך שתלמד לבד, אלא נחוצים גם חבריך, שכן הם אלו שיקיימו את התורה בידך.

וכשחזר תלמודו, הוא לא חזר לגדולתו כקדם.
שכן אמרו במסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק כט:
"ומפני מה לא נתגדל שמו בחכמה? אלא כיון שיצאו מירושלים אמר אנה אלך? והוא שאמר נלך למאוס לעיר יָפָה שֶׁמֵּימֶיהָ מתוקים לא נתגדל שמו בחכמה, והם שאמרו נלך לנו לְיַבְנֶה למקום שמאהבים התורה, למקום שתלמידי חכמים מרובים, הם נתגדל שמם בחכמה".
ואכן גם לבסוף "לא נתגדל שמו בחכמה", וכמעט ולא נמצאות בדברי חז"ל שמועות מפיו. ואילו דברי רבי אליעזר ורבי יהושע מלאים בש"ס.","125","","4225","True","True","False","","220","95.86.73.110","0","23526","ברכות|סג ע"א",""),new Message("23626","23614","זה אמנם לא הכרחי, אבל זה עובד","07/10/12 03:30","כא תשרי","תשע"ג","03:30","ינון","בס"ד

והתוס' מלאים בראיות מעין אלו. ההבדל הוא האם באותם מקומות אחרים מדובר במעין מה שכאן או שלא. כאן לא נאמר ולו ברמז מעין מה ששם וגם שם אפילו לא נרמז מעין מה שכאן. דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר כאשר ניתן לקשר ביניהם מבחינת הנושא. ולא נאמר כלל זה על דברים שבשתי מסגרות שונות, כלומר- לא ניתן לומר שהדבר עני בגמרא ועשיר במדרש. רק אם הוא מופיע בכמה מקומות באותו מקבץ.

המקור בילקוט שמעוני אומר בזה הלשון: "וישב עד ששכח תלמודו". לא משמע מכאן ששכח תלמודו מתוך שלמד לבד.
ואגב, כמדומני שרבי נהוראי זה הוא רבי אלעזר בן ערך לאחר שחזר תלמודו (ואולי טעיתי).

ואמנם לא חזר לגדולתו כבראשונה, אך חזר למעלת ת"ח. ודאי שלא יחזור לגדולתו כבראשונה, כדי שלא יבואו להיות כמוהו ולסמוך על רחמי שמים שבדיעבד יחזירו מה שיאבד. וגם אולי בגלל שלא ארכו שניו. גם רב יוסף ששכח תלמודו - אע"פ שזה היה באונס ואין להשוות - לא חזר לגדולתו כבראשונה, שהרי היה אומר סברה ואביי היה מקשה עליו "לימדתנו רבנו אחרת" והיה חוזר בו (משמע, שסברתו החדשה היתה פחותה מסברתו שלפני ששכח תלמודו).","301","","4225","True","True","False","","236","85.64.234.131","0","23526","ברכות|סג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);