var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23546;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23546","0","כאילו לא קרא ק''ש מעולם?! קבא דקשייתא.","04/10/12 13:24","יח תשרי","תשע"ג","13:24","מחכים","למדנו בגמ':
וכי אותו היום נתנה תורה לישראל? והלא אותו יום סוף ארבעים שנה היה! אלא ללמדך: שחביבה תורה על לומדיה בכל יום ויום כיום שנתנה מהר סיני. אמר רבי תנחום בריה דרבי חייא איש כפר עכו: תדע, שהרי אדם קורא קריאת שמע שחרית וערבית, וערב אחד אינו קורא - דומה כמי שלא קרא קריאת שמע מעולם.

כמה קושיות על הגמ'‏

א. מהו ה''תדע'' שאמר ר' תנחום כלומר איך דבריו מהווים ראיה ‏לדברי ר' יהודה?‏
ב. איך ר' תנחום מביא ראיה לר' יהודה מדבר שהוא בעצמו צריך ‏ראיה? כלומר מנין פשוט לר' תנחום שמי שלא קרא ק''ש פעם אחת ‏כאילו לא קרא מעולם הרי דבר זה גופא צריך ראיה.‏
ג. מדוע באמת מי שלא קרא ק''ש פעם אחת כאילו לא קרא מעולם?‏
ד. למה נאמר דבר זה דווקא בק''ש ולא בשום מצווה אחרת שביטל ‏אותה פעם אחת?‏
ה. מדוע נקט דווקא ק''ש של ערבית ולא של שחרית?‏","337","","4224","True","True","False","","1439","109.64.166.174","0","0","ברכות|סג ע"ב",""),new Message("23561","23546","שואל כענין","04/10/12 20:35","יח תשרי","תשע"ג","20:35","ינון","בס"ד

לענ"ד אולי ניתן לכרוך את א' ו-ד' יחד ולהשיב עליהם כך: בק"ש ישנו הפסוק: "והיו הדברים האלה אשר אנוכי מצוך היום - על לבבך", וכן הפסוק: "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי אשר אנוכי מצוה אתכם היום וכו'" והם נדרשים באופן שאנו חווים את הציווי בכל יום מחדש, והדברים חביבים עלינו כאילו היום ניתנו.

ל-ג' נוכל לומר ע"פ הנ"ל, שמשום כך אם ביטל אדם יום אחד, כנראה הוא לא באמת חווה את הנתינה מחדש, ולא הגיע לחיבוב הדברים כיום נתינתם, ועל כן דומה כמי שמעולם לא נחשף אליהם, שאחרת אי אפשר להבין איך לא חביבין עליו.
או בדרך אחר- אם ביטל יום אחד, נוצר "חור" בהתחדשות הנתינה, ומצב כזה - שאתמול לא ניתנה - היה ביום הנתינה בפועל, במעמד הר סיני, שאז זה אכן היה שמעולם לא קראו ק"ש.
או בדרך נוסף - מי שאכן חווה את הנתינה יום-יום, וערב אחד נאנס ופספס, ירגיש כזו תחושת חוסר, וגעגועיו יהיו כאלה עזים, שידמה עצמו כאילו ממש לא קרא ק"ש מעולם.

כך או כך, נ"ל שאין צריך ראיה לדבר כזה, ואולי השבנו גם על ב'.

ובקשר ל-ה', שאם קרא ק"ש בערבית וביטל של שחרית, כבר היתה לו היום פעם אחת של תחושה שהיום ניתנו ואז כבר לא ידמה כמי שלא קרא מעולם.","301","","4224","True","True","False","","311","79.179.23.147","0","23546","ברכות|סג ע"ב",""),new Message("23570","23546","בקוצר","04/10/12 22:36","יח תשרי","תשע"ג","22:36","דוד כוכב","א. תדע, דחזינן שמה שהיה - נשכח. לכן כל יום זו נתינה חדשה.
ב. כל מי שהרגיש מכיר. ולמוחש אין צריך ראיה.
ג. אדם חי בהווה. ומה שהיה - היה, ונשכח (במידת מה).
הגדרה אחרת: הזיכרון נמצא בידיעה, אך אינו משפיע מספיק על החוויה דהשתא (סליחה על צירוף המילים המוזר).
ובספר דרך ה' לרמח"ל חלק ד פרק ד, יא:
"בכל יום מתחדש כל המציאות כלו מלפניו ית'... ונמצא כל יום בחינה חדשה ממש, ובבחינה ההיא מתחדש כל המציאות כלו, ועל זה נאמר, מחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית".
ד. בק"ש מקיימים מצוות ת"ת. ואין לך דבר תורה שמשננים כ"כ. ואעפ"כ נשכח.
ה. לרבותא, למרות שכבר קרא היום, ולא נם בינתיים.

וסליחה מינון שחזרתי על חלק מדבריו.","125","","4224","True","True","False","","147","95.86.88.81","0","23546","ברכות|סג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);