var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23581;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","68"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","58"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","43")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23581","0","חיזוק ללימוד מסכת שבת (ממוהרא"ש)","05/10/12 09:38","יט תשרי","תשע"ג","09:38","לינקוש","[הרב אליעזר שלמה שיק]

בעזה"י יום חמישי חול המועד חג הסוכות י"ח תשרי הילולא דרביז"ל ה'תשע"ג

שלום וברכה אל ... נ"י

אף על פי שלא כותבים בחול המועד, אבל בדבר האבד כולם מתירים, ולכן באתי לעורר אותך היות שהיום מתחילים ללמוד בסדרת דף היומי מסכת שבת, ולכן אני מאד מבקש אותך אל תהיה בטלן, תתחיל היום ללמוד דף גמרא בסדרת דף היומי, כי חבל על כל יום שלא לומדים את הדף גמרא, ולכן אל תפספס אפילו יום אחד מלימוד דף גמרא, ואפילו רק בגירסא, ואפילו שאתה לא מבין שום דבר, אף על פי כן תהיה חזק בלומר את הדף גמרא, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה יט.) לעולם ליגריס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר שנאמר (תהלים קי"ט כ') "גרסה נפשי לתאבה", ומובא בזוהר (קדושים פה:) ומאן דתיאובתיה למלעי באורייתא [ומי שיש לו רצון ללמוד תורה] ולא אשכח מאן דיוליף ליה [ולא מוצא מי שילמד אותו] והוא ברחימותא דאורייתא לעי בה [והוא מרוב אהבה לומד תורה] ומגמגם בה בגמגומא דלא ידע. [ומגמגם בלימוד ולא מבין מה שלומד] כל מלה ומלה סלקא [כל מילה ומילה עולית למעלה בשמים] וקודשא בריך הוא חדי בההיא מלה [והקדוש ברוך הוא שמח עם המילים שהוא גורס] וקביל לה ונטע לה סחרניה דההוא נחלא [ומקבל אותם מילים ונוטע מזה אילנות סביב על נחל העליון] ואתעבידו מאלין מלין אילנין רברבין ואקרון ערבי נחל [ונעשים מאלו המילים שמגמגם בתורה, אפילו שהוא לא מבין אילנות גדולות, ונקראים ערבי נחל], מכל זה רואים את מעלת האדם שזוכה אפילו לגמגם בתורה, איך שזה מאד מאד חשוב למעלה, ועל כן תעשה לעצמך קביעות חזקה ללמוד בכל יום דף גמרא, וזה יציל אותך מכל רע, ואני מאד מבקש אותך לטובתך הנצחית שתציית אותי ולא תתחרט, כי דף גמרא ביום זה חיות להנפש, ואשרי מי שחזק בלימוד דף גמרא בכל יום, שזה ישמור אותו מכל רע, וימשיך עליו את הארבע מלאכי השמירה, שהם ראשי תיבות ג'מ'ר'א', ג'בריאל מ'יכאל ר'פאל א'וריאל, ואפילו רק בגירסא לגרוס את הדף זה יתן לך סיפוק נפשי מאד, ואפילו ללמוד בלי הבנה זה יעזור לך, וכן בחג ובחול המועד תהיה חזק בזה מאד מאד, כי חבל על כל יום שעובר בלי לימוד דף גמרא, שזה שמירה לאדם ומדביק אותו אל האור אין סוף ברוך הוא, ואי אפשר לתאר ולשער את גודל הזכות של אדם שגורס ולומד בכל יום דף גמרא, שאז ממשיך על עצמו צלם אלקים, והרב הקדוש רבי שלמה מזעוויל זי"ע אמר כשאדם אינו לומד כל יום דף גמרא, הפנים שלו נעשה צורה של חיה ובהמה, וכו', ולכן אשרי מי שזוכה לחטוף בכל יום דף גמרא, שזה מזכך את האדם, וכל זמן שאדם חזק ללמוד בכל יום דף גמרא, זה ישמור אותו מכל רע, וחכמינו הקדושים אמרו (סנהדרין כד.) במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר רבי ירמיה זה תלמודה של בבל; ולכאורה איך יכולים לומר על תלמוד בבלי את הלשון הזה שהושיבני בחושך כמתי עולם? אלא הפירוש הוא אחרת, דייקא מחמת שאנחנו נמצאים בגלות מר מאד שחושך לנו ולא אור, והושיבו אותנו במחשכים, ואנחנו נדמים בגלות כמו מת, מה יכול להחיותינו? על זה אמר רבי ירמיה זה תלמודה של בבל, היינו ללמוד הרבה תלמוד בבלי, ואמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ריד) שהקליפה המחטאת את העולם בכל מיני לכלוך נקראת לילי"ת, שעולה כמספר תלמו"ד ועל ידי לימוד תלמוד מבטלים אותה לגמרי, והשם של הקליפה נקראת על שם יללה שאדם מילל מרוב צער ומרירות שעובר עליו, ומאבד לו את הרצון לשוב אליו יתברך, וכן נקרא על שם לילה, שאז הוא זמן חושך, ועל ידי לימוד תלמוד מאיר לו הלילה בסוד (תהלים קל"ט) "ולילה כיום יאיר", ולכן אשרי מי שלומד תמיד גמרא שהיא תלמוד, שעל ידי זה יאיר לו אפילו בגלותו המר, ויאיר עליו מלך הכבוד אורו יתברך.","58","","4235","True","True","False","","2017","77.127.126.91","0","0","שבת|ב ע"א",""),new Message("23582","23581","המשך","05/10/12 09:39","יט תשרי","תשע"ג","09:39","לינקוש","כל זה אני כותב לך עכשיו בחול המועד, כי זה דבר האבד מאד מאד אם לא תעשה עכשיו התחלה בלימוד דף גמרא, חבל שתפספס את זה, כי רק זה הנצחון של בר ישראל אם הוא חזק בלימוד דף גמרא בכל יום אפילו בגירסא, כי כל זמן שאדם מדפדף בכל יום דף גמרא, הוא ישאר יהודי ירא שמים, והס"מ יודע את זה, ובשביל זה הוא מונע את האדם מללמוד דף גמרא עם כל מיני תירוצים וכו', הרי אתה ממילא לא מבין מה שאתה מדבר וכו', הרי אתה ממילא לא מבין מה שאתה לומד וכו', כל זה ביטויים של הס"מ, אבל באמת כשבר ישראל אפילו גורס את הדף גמרא פעם פעמיים, זה מה שיציל אותו, וזה יפתח לו את המח שבסוף הוא כן יבין, ובפרט שהיום יש כל מיני פירושים קלים ונוחים להבין את הדף גמרא, יעזור הקדוש ברוך הוא שתציית אותי, ולא תתחרט לא בעולם הזה ומכל שכן לא בעולם הבא, כי אלו הדפים גמרא יסובבו את נשמתך, וישמרו אותה מכל פגעי ומקרי הזמן, ומכל מיני משחיתים שיש בעולם וכו' וכו', אשרי האדם שאינו מטעה את עצמו בזה העולם.
חזק ואמץ מאד מאד להיות בשמחה, ותשתדל מאד לשמור על הילדים עם מי הם מתחברים, כי היום זה מאד מאד מסוכן וכו', חברים רעים, ולכן צריכים לשמור עם מי הילדים מתחברים, ואל תיקח את זה בקלות, כי לפעמים תולעת אחת יכול לקלקל שק תפוחים יפים וכו', צריכים רק ילד אחד מקולקל שמקלקל אחר כך את אחרים, ולכן כל אבא ואמא צריכים לשמור מאד מאד על ילדיהם, וזה מעיקר החינוך שצריכים למסור את נפשו עבור זה.
יעזור הקדוש ברוך הוא שיהיה לך פיתקא טבא, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.

המאחל לך מועדים לשמחה","58","","4235","True","True","False","","450","77.127.126.91","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23803","23582","האם זה נראה לך נכון?","11/10/12 21:14","כה תשרי","תשע"ג","21:14","צביאל","האם באמת דעת גדולי הדור ס"ל דאפילו בלא הבנה נחשב ללימוד או שמא זה חידושו של המוהר"ש? אני פעם שמעתי שרק תהילים וזוהר אפשר לגרוס בלי הבנה אבל כל השאר לא,ומי שגורס אותם סתם אומר דברים. כלומר שזה לא מועיל. אז מה הדין בדברים אלו?","264","","4229","True","True","False","","368","79.180.146.212","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23804","23803","זכור לי שפעם הוא ציטט קטע מהזוהר","11/10/12 21:36","כה תשרי","תשע"ג","21:36","חזון","המחשיב לימוד גמרא גם כך. אם אמצא, אביא את הציטוט.","75","","4229","True","True","False","","357","192.115.103.11","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23805","23804","זה כתוב בדבריו המובאים פה-","11/10/12 21:58","כה תשרי","תשע"ג","21:58","צביאל","תקרא את דבריו פה לאט ותראה את זה. קדושים פה:!
אבל שאלתי היא אולי יש על כך מקורות סותרים או שאפשר להסביר את הזוהר הנ"ל בדרך שונה כמו שיש הרבה שמסבירים את הגמ' בע"ז "לעולם ליגרס איניש והדר ליסבר" בצורה שונה מאיך שהמוהרא"ש מסביר זאת!","264","","4229","True","True","False","","311","79.180.146.212","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23806","23805","יש מדרש,","11/10/12 22:05","כה תשרי","תשע"ג","22:05","ינון","בס"ד

שאומר שאפילו תלמיד שלומד וטועה ומשנן דין טהור על דבר טמא ולהפך הקב"ה אומר עליו "ודיגלו עלי אהבה" אל תקרי ודגלו אלא ודילוגו.

אז נלענ"ד שאם על טהור טמא כך, על גרסא ללא טעות (גם אם ללא הבנה) על אחת כמה וכמה!","301","","4229","True","True","False","","606","132.69.229.230","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23817","23805","חמור נושא ספרים","12/10/12 05:18","כו תשרי","תשע"ג","05:18","Almuaddib",""... כמא חמאר יחמלו אלכתאב"


כך כינה אנשים כאלו רבנו בחיי.","107","","4228","True","True","False","","400","84.228.126.96","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23814","23806","ראה","12/10/12 01:20","כו תשרי","תשע"ג","01:20","דוד כוכב","מסכת שבת דף סג ע"א:
"אמר רבי אבא אמר רבי שמעון בן לקיש: שני תלמידי חכמים המדגילים זה לזה בהלכה - הקדוש ברוך הוא אוהבן, שנאמר (שיר השירים ב) ודגלו עלי אהבה. אמר רבא: והוא דידעי צורתא דשמעתא, והוא דלית להו רבה במתא למיגמר מיניה".

רש"י:
"המדגילים - מאספין זה את זה, ואומרים: בא ונלמוד ונבין בין שנינו, הואיל ואין לנו רב ללמדנו.
צורתא - שורש הדבר קצת למדו מרבם".

רבא מצריך איפוא שיבינו משהו, את הבסיס.","125","","4228","True","True","False","","247","95.86.104.171","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23816","23814","סיום הש״ס בשנה 7 דפים ליום בגרסא","12/10/12 03:18","כו תשרי","תשע"ג","03:18","עם הארץ","מצוה גדולה ורבה ללמוד 7 דפים גמרא בגירסה (אפילו שאינו מבין) בכל יום ומסיימים את כל הש"ס במשך שנה. אומר החפץ חיים כשיגיע לעולם האמת ילמדו אותו את כל התורה כולה. אם לא ילמד את כל הש"ס ילמדו אותו רק את מה שלמד בלבד. לכן ה'חפץ חיים'  אומר שזו מצוה גדולה ורבה. וכן גדולי הדור שליט"א אמרו לרב אמנון יצחק שליט"א בלשון הזה;

מבצע סיום הש"ס תוך שנה אחת

שיחה של הרב אמנון יצחק עם הרה"ג הרב חיים קנייבסקי שליט"א לסיים את הש"ס בשנה אחת ע"י לימוד 7 דפים ביום (משך שעה לערך) בגירסא אעפ"י שלא מבין ע"פ הגמרא ע"ז י"ט

הרב אמנון יצחק: "שלום כבוד הרב, שלום עליכם, מה שלום הרב"?
הרה"ג חיים קניבסקי: "מה שלומכם"..?
הרב אמנון: "ברוך ה' הרב. אני עושה עכשיו מבצע לכל הבעלי תשובה ללמוד 7 דפים גמרא, כל יום בגרסא, בשביל לגמור את הש"ס במשך שנה, כי יש אנשים שמפחדים לפתוח בכלל אפילו גמרא וה'חפץ חיים' אמר שמי שלא למד מלמדים אותו רק מה שהוא קרא ומה שהוא למד, אבל אם יהיה חסר לו לא ילמדו אותו, לכן הוא ממליץ שללמוד בגרסא"..

הרה"ג חיים קניבסקי: "נכון"
הרב אמנון: "לפחות פעם אחת בחיים את הש"ס"
הרה"ג חיים קניבסקי: "נכון"!
הרב אמנון: "ואחר כך לחזור וללמוד בעיון. אז אני רציתי ברכה ושהרב ימליץ על זה"   
הרה"ג חיים קניבסקי: "ברכה והצלחה וכל טוב"!
הרב אמנון: "אמן"
הרה"ג חיים קניבסקי: "דבר טוב, ה'חפץ חיים' אמר כך"!

הרב אמנון: "אז אפשר לפרסם את זה ברבים"?
הרה"ג חיים קניבסקי: "כן! כן"!
הרב אמנון: "יופי, יישר כח הרב, כל טוב לרב"
הרה"ג חיים קניבסקי: "שיהיה בהצלחה"!
הרב אמנון: "אמן. יש כבר יותר מ-100 איש שקיבלו על עצמם תוך יומיים שלשה"..
הרה"ג חיים קניבסקי: "טוב מאד"! (בחיוך רחב ומאושר)
הרב אמנון: "ברוך ה' הרב"...

שיחה של הרב אמנון יצחק עם עוזרו של הרה"ג יודא לייב שטינמן שליט"א","248","","4228","True","True","False","","3894","184.32.253.163","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23818","23816","דיני סיום מסכת-סיום ללא הבנה","12/10/12 08:13","כו תשרי","תשע"ג","08:13","יהודי_קדום",""בשו"ת פני מבין (או"ח סימן קג) כתב, שצריך לעיין ולהבין את הנלמד במסכת כפי מה שאפשר לו, אבל הלומדים במרוצה ובהעברה בעלמא, ואינם מיגעים עצמם כלל כדי להבין את מה שלומדים, לא נחשב להם הסיום לשמחה וליום טוב. עכ"ד.


וכתב על זה בשו"ת יביע אומר חלק ד (או"ח סימן יג) שמדובר באנשים הידועים לנו שמתרפים על דברי תורה, ואינם מתיגעים בה כלל, נרפים הם נרפים, ולומדים רק לצאת ידי חובת השלמת המסכת [שעליהם המליצו - לב כסיל לשמאלו להפוך הדף שמשמאלו, שכל מגמתם אך ורק לסיים]. אבל הלומד בהבנה אפילו שטחית, אף על פי שאינו מעמיק בלימודו, שפיר דמי, והכל לפי מה שהוא אדם. ומיהו לימוד בלא הבנה כלל, ודאי שלא נחשב סיומו כיום טוב, לפי מה שכתב המגן אברהם (סימן נ) שאינו חשוב לימוד כלל. זולת סיום זוהר הקדוש שנחשב לסיום אפילו כשלא מבין מה שלמד. ע"כ.

ועיין בספר פניני רבינו הקהילות יעקב (חלק א עמוד יג), שמשמע שם שגם לימוד בהבנה ללא רש"י [כגון שכבר למד מסכת זאת בעבר, וכעת עובר עליה ללא רש"י] נחשב לסיום מסכת."
מתוך:
ואין למו מכשול – הלכות תלמוד תורה-פרק טו - דיני סיום מסכת-סיום ללא הבנה
הרה"ג אברהם ישראל שליט"א
","233","","4228","True","True","False","","937","79.177.144.51","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23820","23817","אולי יש לתלות את ההבדל בכוונה","12/10/12 09:21","כו תשרי","תשע"ג","09:21","ינון","בס"ד

כלומר - אם אדם סתם גורס כקריאת שאר ספרים ולא מתכוון להבין ע"מ ללמוד תורה, אז ניתן לומר עליו ככל הדברים המובאים כאן ועוד.

אבל אם אדם לומד וזמנו קצר, והוא קורא במהירות ומתכוון לנסות להבין ע"מ לקיים תלמוד תורה, אז נלענ"ד שגם אם לא מבין הרבה או אפילו לא מבין כלל יש לו שכרעל כך, ורחמנא ליבא בעי, העיקר שהמאמץ שהוא משקיע יהיה אמיתי, ואפילו טעויותיו לפני ה' לרצון, "ודגלו עלי אהבה".","301","","4228","True","True","False","","413","132.69.229.230","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23827","23820","רבינו בחיי היה קיצוני ממה שכתבתי כאן","12/10/12 14:26","כו תשרי","תשע"ג","14:26","Almuaddib","ראה בספרו, שכן הוא מכנה כך את מי ש"מכוונים רק פרוש המילות ולא העניין והתוך שבהן, והם במדרגת "חמור נושא ספרים" ".


ואם לא הבהרתי עצמי, כוונתי היתה למי שמסבירים שיש יתרון בקריאת הגמרא לשם הקריאה, בלי הבן מה קוראים.

חס וחלילה לומר כן על מי שלומד, אפילו מעט מאד וברמה נמוכה, שכל הלומד מקיים מצוות לימוד תורה, וכל אחד לומד כפי יכולתו וכמדרגתו.


אבל לדקלם זה לא ללמוד.","107","","4228","True","True","False","","402","84.228.45.182","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23837","23827","הביטוי "חמור נושא ספרים" - הוא קיצוני?","14/10/12 02:35","כח תשרי","תשע"ג","02:35","דוד כוכב","זו ברכתו של יששכר.","125","","4226","True","True","False","","285","95.86.93.192","0","23581","שבת|ב ע"א",""),new Message("23847","23837","זו ברכתו של יששכר?","14/10/12 07:29","כח תשרי","תשע"ג","07:29","Almuaddib","ודאי שלא לברכה התכוון רבינו בחיי, ועיי"ש.","107","","4226","True","True","False","","302","77.125.137.199","0","23581","שבת|ב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82707);