var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29030;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","54"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29030","0","" כל המצות מברך עליהן עובר לעשייתן״","27/06/13 01:41","יט תמוז","תשע"ג","01:41","עם הארץ","אז מאיפה המנהג אצל נשות האשכנזים ( ובכללם אישתי שת׳ למרות עשרות תחינות ובקשות )לברך על נרות שבת לאחר ההדלקה.","248","","3977","True","True","False","","946","184.33.116.88","0","0","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29031","29030","המנהג הוא מהרמ"א סימן רסג סעיף ה","27/06/13 03:15","יט תמוז","תשע"ג","03:15","המכריע","וזה לשונו;
ויש מי שאומר שמברך אחר ההדלקה (מרדכי), וכדי שיהא עובר לעשייתו לא יהנה ממנה עד אחר הברכה, ומשימין היד לפני הנר אחר הדלקה ומברכין ואח"כ מסלקין את היד וזה מיקרי עובר לעשייה,
"וכן המנהג".

ובזה סרה תלונתך מעל רעייתך.
ואם היא תתלונן עליך איכככה זה אתה מתלונן עשרות פעמים בלי לבדוק אפילו פעם אחת מה כתוב בהלכה - מה תענה על תלונתה המוצדקת לכאורה?
(א"ה. המשפט האחרון שכתבתי כאן בדרך הלצה, הינו מיותר ופוגעני ואיננו יאה, וכבר השיב עליו בטוב טעם הרב המכנה עצמו עם הארץ בסמוך, ואינני מוחקו כדי שלא יפריע להבנת דבריו בהמשך).","199","","3977","True","True","False","","253","95.86.76.96","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29037","29030","אשריך יהודי, אשריך!","27/06/13 10:28","יט תמוז","תשע"ג","10:28","Almuaddib","בזמנו סיפרו על יהודי אחד שהגיע אל הרב ראש הישיבה - הרב שך - והתלונן על אשתו שאינה מקפידה במצוות כאלו ואחרות. הוא בא להתייעץ עם הרב אם להתגרש ממנה בשל כך.
"נידה שומרת?" שאל הרב. "שבת שומרת?" המשיך. "המטבח כשר?" - ולמשמע שלוש התשובות החיוביות, אמר לו "אז תסתדר".


אשריך יהודי, שהפגם ההלכתי היחיד שיש בביתך הוא שאשתך מקפידה לשמור את מסורת אמה בידה.

והאמת והשלום אהבו.","107","","3977","True","True","False","","156","77.127.133.76","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29032","29031","הממממ עם כל הכבוד ......","27/06/13 03:38","יט תמוז","תשע"ג","03:38","עם הארץ","סימן רסג, וכך קבלתי מרבותי

לג )הברכה צריכה להיות קודם ההדלקה, שאפילו לדעת האומרים שקבלת שבת תלויה בהדלקת הנרות, אין האשה מקבלת שבת בברכה, אלא עד שתסיים הדלקת כל הנרות שברצונה להדליק לכבוד שבת. וממילא דין הדלקת נרות בערב שבת ככל שאר המצות שמברכים עליהם עובר לעשייתן. דהיינו קודם עשייתן. כדאיתא בפסחים (ז:). וכן פסק הרמב''ם (בפרק ה' מהל' שבת ה''א) בזו הלשון: וחייב לברך קודם ההדלקה, בא''י אמ''ה אקב''ו להדליק נר של שבת. וכ''כ ראבי''ה (סי' קצט) והמרדכי (פרק במה מדליקין סי' רצג) והאור זרוע ח''ב (דף נז ע''ג), וכ''כ בספר הפרדס (פרק יג עמוד קנח), ובספר הבתים הלכות שבת (שער ששי עמוד רעג), ובשבולי הלקט (סי' נט). ולדעת הרמב''ם (סוף פרק ג מהלכות אישות) אם בירך אחר עשייתן ברכה לבטלה היא. וכן פסקו האחרונים (ביורה דעה סימן יט). ולכן אשה המברכת לאחר ההדלקה נכנסת בספק ברכה לבטלה לדעת מרן השלחן ערוך. ואף שהאשכנזים נוהגים כדברי הרמ''א לברך אחר ההדלקה, מנהג הספרדים לכל עדותיהם לברך קודם ההדלקה, על פי דעת הגאונים והרמב''ם והשלחן ערוך, ואין לשנות מהמנהג. ומה שראינו בכמה קהלות שגם הספרדים נהגו כדעת הרמ''א, עשו כן על פי הוראות רבני האשכנזים, שלא טוב עשו בעמם להורות לספרדים נגד דעת מרן השלחן ערוך, ולכן יש להחמיר ולחזור למנהג הקדום של הספרדים, לברך קודם ההדלקה. ועל הצד היותר טוב נכון שתעשה תנאי פעם אחת בשנה, שאינה מקבלת שבת בברכת הדלקת הנרות. ואין חילוק בכל זה בין איש לאשה, אלא שבאיש אין צריך להתנות. דאפילו לדעת בעל הלכות גדולות שקבלת שבת תלויה בהדלקת הנרות, אין קבלת שבת תלויה בברכה, אלא בגמר ההדלקה שניכר בה כבוד שבת. [שו''ת יביע אומר ח''ב סימן טז. וחלק ט' חאו''ח סימן כד עמוד לד. וחלק י' סימן כא עמוד כט]. ומצוה להודיע דין זה בשיעורי תורה, להודיע לעם שכן דעת רבותינו הפוסקים הראשונים. ואין לשנות מדבריהם כלל. ושומע לנו ישכון בטח. [ילקוט יוסף שבת כרך א' עמוד קנט, ועמוד תקנב. שארית יוסף חלק ג' עמוד שפז. ובאורך בילקוט יוסף על הלכות ציצית סימן ח' הערה יט, ובמה שכתבנו בירחון קול תורה סיון תשס''ג עמוד יב].

( ולמה מהרת להסיק שלא בדקתי את ההלכה?)","248","","3977","True","True","False","","261","184.33.116.88","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29033","29032","עמך הסליחה","27/06/13 05:06","יט תמוז","תשע"ג","05:06","המכריע","אבל זו לשון הודעתך שהטעתה אותי;

"אז מאיפה המנהג אצל נשות האשכנזים ( ובכללם אישתי שת׳ למרות עשרות תחינות ובקשות ) לברך על נרות שבת לאחר ההדלקה".

דומני שמה שאתה מצטט מילקוט יוסף לא קשור להמנהג אצל נשות האשכנזים.

שכן כתב שם;
ואף שהאשכנזים נוהגים כדברי הרמ''א לברך אחר ההדלקה, מנהג הספרדים לכל עדותיהם לברך קודם ההדלקה, על פי דעת הגאונים והרמב''ם והשלחן ערוך, ואין לשנות מהמנהג. ומה שראינו בכמה קהלות שגם הספרדים נהגו כדעת הרמ''א, עשו כן על פי הוראות רבני האשכנזים, שלא טוב עשו בעמם להורות לספרדים נגד דעת מרן השלחן ערוך,

ואם כוונתך היתה שלא טוב עושות נשות אשכנז הנוהגות על פי הרמ"א ועליהן לשנות את מנהגן מפני הדעות האחרות המובאות בהרחבה בילקוט יוסף, (למרות שהוא לא היה מורה כך לבנות אשכנז כמובן בבירור מדבריו), אז שום בקשות לענ"ד לא יועילו. ואני משער שגם אתה לא כיוונת לזאת. (אולי באמת היה מועיל אם תבאר שוב יותר מדוייק על מי התלונה).

ואם אתה ספרדי ואשתך שתחי' מבנות אשכנז, ודאי עליה לנהוג כמנהגי בעלה שיחי', ואז לשון תלונתך מאד שלא בדקדוק, שהרי התלונה צריכה להיות על נשים שנוהגות כמנהג בית אביהן ולא נשמעות למנהג בעליהן. גם כשהאשה שתחי' מבנות ספרד ובעלה אשכנזי, ובלי קשר לברכת הדלקת הנרות.

ואם שגיתי (בהבנת דבריך הראשונים או האחרונים או בהבנת הרמ"א או ילקוט יוסף) אתי תלון משוגתי וה' הטוב יכפר בעדי. ובכל מקרה אני חש שחשת בצדק לא בנוח עם ההלצה שנקטתי ועל כך באה בקשת הסליחה בכותרת, וגם הוספתי חרטה בצמוד למשפט המקורי בהודעתי הקודמת.","199","","3977","True","True","False","","258","95.86.76.96","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29034","29033","אכן כך","27/06/13 05:23","יט תמוז","תשע"ג","05:23","עם הארץ","אני ספרדי ואשתי שתחי׳ אשכנזייה אבל לא זה נושא הדיון.
כוונת שאלתי היתה , לאור מסקנת הגמרא בפסחים ז׳ , מהיכן הביא הרמ״א שנשים מברכות לאחר הדלקה?","248","","3977","True","True","False","","184","184.33.116.88","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29036","29034","אדרבה","27/06/13 09:45","יט תמוז","תשע"ג","09:45","דוד כוכב","בביאור הגר"א על דברי רמ"א אלו הביא להם מקור דוקא מגמרתנו, שמברכים על הלולב לאחר שלקחו לנוטלו וכבר יצא ידי חובה.
ולפי מ"ש בהודעה 'בעידנא' אין ראיה מדין לולב.","125","","3977","True","True","False","","173","95.86.64.38","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29040","29037","שאני התם","27/06/13 12:26","יט תמוז","תשע"ג","12:26","עם הארץ","לגבי לולב , תירצו התוספות שעדיין צריך לנענע בהלל, וזה נחשב שכאילו עדיין עסוק במצווה.","248","","3977","True","True","False","","223","184.33.116.88","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29041","29040","נשים אשכנזיות גם נוטלות לולב!","27/06/13 12:28","יט תמוז","תשע"ג","12:28","Almuaddib","(חילוק מנהגים עם בברכה או בלי ברכה)","107","","3977","True","True","False","","265","77.127.133.76","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29072","29041","גם ספרדיות נוטלות לולב","28/06/13 12:27","כ תמוז","תשע"ג","12:27","שלום","והיכן מצאת שלא ? אמנם הגרע"י פסק בפשטות שאינן מברכות (ורבים מחכמי הספרדים חלקו עליו בזה), אבל לא ראיתי שאינן נוטלות.","136","","3976","True","True","False","","82","212.143.134.129","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29079","29072","נכון! ובברכה! כך מנהג אבותינו.","28/06/13 16:35","כ תמוז","תשע"ג","16:35","יהודי_קדום","","233","","3976","False","True","False","","126","109.64.110.149","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29085","29079","קצ׳ ש״ע","28/06/13 20:12","כ תמוז","תשע"ג","20:12","עם הארץ","סי׳ תרנח

א) כל מי שחייב בשמיעת קול שופר, ובסוכה, חייב בלולב, וכל הפטור מהם פטור מנטילת לולב, הילכך נשים פטורות מנטילת לולב, שהיא מצות עשה שהזמן גרמא, וכל מצות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות, ומכל מקום יש קצת מצוה שתיטולנה הלולב ובלבד שלא יברכו עליו, דהויא ברכה לבטלה לדעת הרבה פוסקים, ומרן שקבלנו הוראותיו, שאיך יברכו אשר קדשנו במצותיו וצונו על נטילת לולב, וה' לא צוה, כי מן הדין הנשים פטורות. לכן אם חפצות הן ליטול הלולב, יטלוהו בלא ברכה. וכל ירא שמים יזהר שלא לתת להן הלולב לברך עליו, מחשש לפני עור לא תתן מכשול, ושב ואל תעשה עדיף. ובודאי שאין להתחשב במנהג קצת נשים ספרדיות המברכות, שאין זה ברצון חכמים. ואף שאין אנו יכולים למחות בנשים מבנות אשכנז שלא תברכנה, אין להורות להן לכתחלה לברך. [יביע אומר חלק א' סימן לט, ומב. ילקוט יוסף מועדים עמוד קסה]

ב) נכון מאד שנשים מבני עדות המזרח והספרדים, לא תברכנה אפילו ברכת ''שהחיינו''. ותטולנה הלולב בלי ברכה כלל. ומכל מקום נשים הנוהגות לברך שהחיינו בלבד על מצות עשה שהזמן גרמא, אין למחות בידן. ולכן נשים הרגילות לברך על מצוות אלה כדאי להפיס דעתן ולומר להן שתברכנה ברכת שהחיינו בלבד. ומיהו לכתחלה יש להסביר להן שגם ברכת שהחיינו לא תברכנה. [יביע אומר חלק ו' דף קמ. ובחלק ד' סימן נ. ובשו''ת יחוה דעת חלק א' סימן סט. ובילקוט יוסף מועדים עמוד קסו]


הסכמה

ידוע ומפורסם שאנו בני עדות המזרח והספרדים נוהגים בכל הליכותינו כדעת מרן השולחן ערוך זיע״א ולא זזים מהוראותיו ימין ושמאל.","248","","3976","True","True","False","","267","184.33.116.88","0","29030","פסחים|ז ע"א",""),new Message("29086","29085","לצורך ההבהרה - אין זה מקיצור שולחן ערוך","29/06/13 21:56","כא תמוז","תשע"ג","21:56","דוד כוכב","את הספר קיצור שולחן ערוך כתב הרב שלמה גאנצפריד מאונגוואר (אז - בהונגריה), נפטר בשנת תרמ"ו.

הדברים שהבאת הם מספר קצוש"ע ילקוט יוסף.","125","","3975","True","True","False","","162","95.86.64.38","0","29030","פסחים|ז ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);