var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29216;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29216","0","שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס","09/07/13 03:44","ב אב","תשע"ג","03:44","קותי","תלמוד בבלי מסכת סוטה דף כב עמוד ב

אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס.

למי הכוונה? האם זמרי בן סלוא היה צבוע?

אולי הכוונה לזמרי הזה
מלכים א פרק טז

(ט) וַיִּקְשֹׁר עָלָיו עַבְדּוֹ זִמְרִי שַׂר מַחֲצִית הָרָכֶב וְהוּא בְתִרְצָה שֹׁתֶה שִׁכּוֹר בֵּית אַרְצָא אֲשֶׁר עַל הַבַּיִת בְּתִרְצָה:
(י) וַיָּבֹא זִמְרִי וַיַּכֵּהוּ וַיְמִיתֵהוּ בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וָשֶׁבַע לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו:
(יא) וַיְהִי בְמָלְכוֹ כְּשִׁבְתּוֹ עַל כִּסְאוֹ הִכָּה אֶת כָּל בֵּית בַּעְשָׁא לֹא הִשְׁאִיר לוֹ מַשְׁתִּין בְּקִיר וְגֹאֲלָיו וְרֵעֵהוּ:
(יב) וַיַּשְׁמֵד זִמְרִי אֵת כָּל בֵּית בַּעְשָׁא כִּדְבַר יְקֹוָק אֲשֶׁר דִּבֶּר אֶל בַּעְשָׁא בְּיַד יֵהוּא הַנָּבִיא:

זאת שמעתי המורה שלי לתנ"ך עוד בבית הספר היסודי

השאלה לפורום
כיצד מתבארים דברי ינאי אם מדובר בזמרי בן סלוא ?
האם יש מקור נוסף להעמדת האימרה של ינאי בזמרי מספר מלכים?","217","","3947","True","True","False","","1351","79.181.212.139","0","0","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29217","29216","אתה רציני","09/07/13 04:33","ב אב","תשע"ג","04:33","עם הארץ","נשיא שבט שהולך ובועל ארמית זה לא מספיק צבוע ?
אתה יכול לדמיין את אחד מגדולי ישראל עושה את מעשה זמרי?
ותקרא רש״י על האתר ותראה שמביא עוד פרוש, שינאי המלך הזהיר את אשתו
מלהתיחד עם הפרושים הצבועים שהיו פרוצים בעריות כזמרי.","248","","3947","True","True","False","","246","108.132.48.246","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29220","29216","תתייראו מהמורים לתנ"ך...","09/07/13 08:59","ב אב","תשע"ג","08:59","המכריע","הללו. שמבקשים שיכבדום כמורים וכו'.
מדוע לשיטתו נבחר פינחס כניגוד לאותו זמרי שבימי אסא?
אולי יש איזה פנחס אחר בתנ"ך מאותו דור?
זה מה שבוער למורה בבית ספר יסודי להכניס בראש של תלמידיו הצעירים?
אתמהה.","199","","3947","True","True","False","","211","213.151.53.72","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29223","29216","כבר קדמו","09/07/13 10:00","ב אב","תשע"ג","10:00","כדי","לאותו מורה הגאון ר' ראובן מרגליות בספר שיחות חכמים.

וחוששני שהמורה נטל את הרעיון משם וביקש ליטול שכר כ...","249","","3947","True","True","False","","314","79.182.165.234","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29230","29216","להשלמת התמונה שמעתי בשמו של","09/07/13 18:11","ב אב","תשע"ג","18:11","קותי","הרב זוננפלד זצ"ל נקודה שהופכת את זמרי בן סלוא לצבוע
עיקר הנקודה שהיו שתי עברות
עריות וע"ז
זמרי טען למשה בו ונתיר את העריות ונציל את העם מחטא עבודה זרה

גדולי הפורום ונכבדיו בודאי ימצאו תיכף ומיד היפך פורסם הדבר
ואני מאוד אודה לקבל את המקור לתועלתי ולתועלת כולם.","217","","3947","True","True","False","","280","79.181.212.139","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29262","29216","אני משתומם על הרעיון הלא הגיוני הזה","12/07/13 05:28","ה אב","תשע"ג","05:28","חננאל","הפשט הוא כך: זמרי לא היה צבוע, וינאי לא טען שהוא צבוע. זמרי היה רשע גמור, שעושה מעשיו בפרהסיא. הצבועים עושים כזמרי בסתר, וכלפי חוץ מראים את עצמם צדיקים כפנחס.

אין צורך בפלפולים. במיוחד כשהפלפול לא משהו: במה זמרי שבמלכים דורש שכר כפנחס? במה הוא צבוע?","81","","3944","True","True","False","","259","84.228.226.121","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29219","29217","רש"י בסוטה?","09/07/13 08:55","ב אב","תשע"ג","08:55","המכריע","הכוונה לדברי רש"י שם בסוטה כב: "ואיכא דמפרש לה לענין צניעותא"???

דומני שכדאי שתקרא היטב את הרש"י, אולי תרצה לתקן משהו בדבריך בשמו.","199","","3947","True","True","False","","223","213.151.53.72","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29224","29219","לא הבנתי","09/07/13 12:16","ב אב","תשע"ג","12:16","עם הארץ","אולי לכבודו יש הסבר אחר לדברי רש״י ?","248","","3947","True","True","False","","207","108.132.48.246","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29221","29220","כולם ודאי מתכוונים לפנחס בן אלעזר ולא","09/07/13 09:25","ב אב","תשע"ג","09:25","יהודי_קדום","קשה עד שנחשוב שאם יש עוד זימרי מחייב עוד פנחס.
כך יוצא שלכאורה בהבנה מסויימת אפשר ששאלו: ״אולי לא התכוונו במימרא לזימרי בן סלוא וכן התכוונו לפנחס בן אלעזר?״ - כי ההשוואה לא נעשית בן שני בני אדם אלא ההשוואה היא במעשי אדם אחד, אותו אדם שאין תוכו, הצבוע, כברו המוחצן כאילו צדיק הוא. ומימרא זו נכונה עד סוף הדורות.
זימרי הוא מודל לצביעות ופנחס מודל לצדיק המקנא לה׳.
נכון הוא לדבר במימרא על זימרי בן סלוא הרשע שהרגו פנחס הצדיק ולא להעמיק חקר באחר אם אין לכך ראיה או אסמכתא במקורותינו. כנלע״ד.","233","","3947","True","True","False","","198","79.179.140.108","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29225","29223","תבורך מן השמים על דברים רבים","09/07/13 16:22","ב אב","תשע"ג","16:22","קותי","בין השאר שמצאת סימוכין לדבריו של המורה שלי לתנ"ך שהיה צנוע עניו וישר דרך
מתלמידי תורתו של רשר"ה.

יתכן וקדמו ר' ראובן מרגליות
מצד שני הוא היה בקיא בתנ"ך ויכול היה להעלות את הדבר על דעתו
כפי שגדולים וטובים לא עלה על דעתם ודי למבין

בכל מקרה הוא אף פעם לא ביקש ליטול שכר מעבר לראוי
ומצווה למחות גם על פגיעה בכבודו של אדם ישר.","217","","3947","True","True","False","","437","79.181.212.139","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29231","29224","[ללא נושא]","09/07/13 18:13","ב אב","תשע"ג","18:13","המכריע","אעתיק לשונו ~

ותקרא רש״י על האתר ותראה שמביא עוד פרוש, שינאי המלך הזהיר את אשתו
מלהתיחד עם הפרושים הצבועים שהיו פרוצים בעריות כזמרי

עכ"ל בהודעה הקודמת.

אני לא רואה זאת כלל ברש"י.

רש"י אמר לפני כן שלא תתירא מהפרושים שצדיקים הם ולא יגמלוה רעה, אע"פ שהרג חכמים ונעשה צדוקי, לפי שהיא ובניה לא חטאו להם. אלא מהצבועים שהם רשעים וכו'. ובפירוש ראשון לא אמר רש"י במה רשעותם, והדמיון לזמרי אינו דוקא בהקשר לחטאו אלא בלהיות רשע בכללות. ושוב אמר רש"י דיש מפרש ענין רשעות הצבועין בענייני צניעות ומדמה לגמרי לזמרי.

ומנין הקפיצה להפוך את רבותנו הפרושים התנאים גדולי הדור האמתיים לצבועים הפרוצים בעריות???

אם זה נאמר בשם ה"מורים" הדגולים מאסכולת גרץ וצונץ, ניחא, זה כבר מוכר לנו לצערינו. אבל לא בשם רש"י.

רש"י גם לא אמר מלהתייחד. רק הולך על מה שנאמר בגמ' להיזהר מהם. אפשר אולי לפרש כך אבל זה לא כתוב.","199","","3947","True","True","False","","214","213.151.53.72","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29226","29225","קיבלתי. חוזרני בי.","09/07/13 16:25","ב אב","תשע"ג","16:25","כדי","","249","","3947","False","True","False","","170","79.182.165.234","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29227","29225","י. ברויאר?","09/07/13 17:55","ב אב","תשע"ג","17:55","דוד כוכב","","125","","3947","False","True","False","","107","95.86.64.38","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29269","29226","ראיתי עתה","12/07/13 08:56","ה אב","תשע"ג","08:56","דוד כוכב","הודעה זו: קיבלתי. חוזרני בי. של חכם כדי היא הודעתו מספר 1234.
ללמדך, שקבלת התשובה אין בה חזרה לאחור, אלא אדרבה, התקדמות וריבוי מעלה מעלה...","125","","3944","True","True","False","","150","95.86.64.38","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29411","29226","אמרתי לא אמנע טוב מבעליו","28/07/13 06:05","כא אב","תשע"ג","06:05","קותי","לאחר השיעור בבית הכנסת העליתי את עניינו של זמרי בפני הרב
וגם את דבריו של הרב מרגליות שהושג בעזרתך
אמר לי נחמד אבל כדי שאשתכנע צריך רמז בראשונים

אז הנה רמז

המושג 'מעשה זמרי', מופיע פעמיים בתלמוד בבלי. פעם אחת במסכת סוטה בתוך דבריו של ינאי המלך וכך מפרש רש"י במקום, "שמעשיהם מעשה זמרי - שהן רשעים ומבקשים שכר כפנחס אומרים לבריות לכבדן כפנחס" בעוד שבמופע השני של המושג 'מעשה זמרי' במסכת סנהדרין הוא מפרש, "מעשה זמרי – נואף". נראה בבירור שרש"י מבדיל בין שני 'מעשה זמרי' ואצל ינאי המלך אינו מפרש שמדובר בניאוף, ממילא ניתן לומר שכוונתו למעשה זמרי בספר מלכים.

מדוע רש"י נוקט לשון רבים "רשעים" הרי דבריו מוסבים על זמרי ?
מעשה הבוגדנות של זמרי הפך להיות מטבע לשון מקובלת עוד בזמן המקרא וכבר המלכה איזבל משתמשת בו. כאשר יהוא מגיע לבית אחאב הוא פגש את איזבל וכך מתואר בלשון המקרא המפגש ביניהם: "וְיֵהוּא בָּא בַשָּׁעַר וַתֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם זִמְרִי הֹרֵג אֲדֹנָיו". .

כלומר היו שנים שעשו מעשה זמרי זמרי ויהוא שהכריתו את בית המלוכה וקיימו את דבר ה' אבל למעשה היו רשעים ולא היו זכאים לשכר כפנחס

אמרתי לרב והוטב בעיניו
יהי רצון שיוטב גם בעיניכם.","217","","3928","True","True","False","","240","79.180.181.67","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29228","29227","כשאני למדתי ביסודי","09/07/13 18:03","ב אב","תשע"ג","18:03","קותי","ברויר היה סטודנט צעיר
המורה שלי לתנ"ך למד בין השאר אצל אביו של עמוס חכם ז"ל","217","","3947","True","True","False","","201","79.181.212.139","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29232","29230","מובא פה","09/07/13 21:54","ב אב","תשע"ג","21:54","דוד כוכב","במאמר זה, בע' 77.","125","pdf","3947","True","True","False","","167","95.86.64.38","0","29216","סוטה|כב ע"ב","0-pdf"),new Message("29234","29231","[ללא נושא]","09/07/13 23:48","ב אב","תשע"ג","23:48","עם הארץ","מחילה מכבודו, אך לא נראה לי שדייק בדברי,
מהיכן הבאת שקפצתי להפוך את רבותינו התנאים הקדושים לצבועים ופרוצים בעריות ח״ו.
להפך, אם כבר הבאת את לשוני לפחות תדייק, כתבתי על הפרושים הצבועים ולא על האמיתיים.
ואם תדייק בחלק השני של פרוש רש״י, אפשר להסיק,(לא כמו שהבאת) דיש מפרש לענין צניעותא של אשתו, שתזהר מלהתיחד עם הפרושים הצבועים.
עכ״פ ככה אני הבנתי","248","","3947","True","True","False","","213","108.132.48.246","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29235","29232","יישר כח וכל הכבוד","10/07/13 01:41","ג אב","תשע"ג","01:41","קותי","תמוהה שזה לא הופיע בשום מקום כדבר תורה ונשאר בידנו כהתייחסות פולמוסית בלבד.","217","","3946","True","True","False","","180","79.181.212.139","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29265","29262","זמרי במלכים הוא צבוע","12/07/13 07:28","ה אב","תשע"ג","07:28","קותי","כי היה עבד ששרת את מלכו ואחר כך קם עליו להורגו
בזמן עבדותו נראה היה כאוהב והנה קם ונהיה לאויב

ראה את דברי הרב מרגליות שהביא הרב כדי לעיל","217","","3944","True","True","False","","237","79.180.179.71","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29274","29265","ראיתי ולא שוכנעתי","12/07/13 12:40","ה אב","תשע"ג","12:40","חננאל","בלשון חז"ל זה נקרא חנופה. לא צביעות.","81","","3944","True","True","False","","210","84.228.226.121","0","29216","סוטה|כב ע"ב",""),new Message("29276","29274","זה ממש לא נכון נא הצג מקורותיך","12/07/13 13:03","ה אב","תשע"ג","13:03","קותי","","217","","3944","False","True","False","","162","79.179.179.215","0","29216","סוטה|כב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);