var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29361;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29361","0","האמנם "הכי קאמר"?","22/07/13 14:47","טו אב","תשע"ג","14:47","שיננא","דתניא וחטאה בשגגה פרט למזיד
והלא דין הוא ומה שאר מצות שחייב בהן כרת פוטר בהן את המזיד מעילה שאין בה כרת אינו דין שפטר את המזיד
לא אם אמרת בשאר מצות שכן לא חייב בהן מיתה תאמר במעילה שחייב בה מיתה
ת''ל בשגגה פרט למזיד

ואמר ליה רב נחמן בר יצחק לרב חייא בר אבין האי תנא מעיקרא אלימא ליה כרת ולבסוף אלימא ליה מיתה

ואמר ליה הכי קאמר לא אם אמרת בשאר מצות שכן לא חייב בהן מיתה בפחות מכזית תאמר במעילה שחייב בה מיתה בפחות מכזית ...

מר בריה דרבנא אמר הכי קאמר לא אם אמרת בשאר מצות שלא עשה בהן שאין מתכוין כמתכוין שאם נתכוין לחתוך את התלוש וחתך את המחובר שפטור תאמר במעילה שאם נתכוין להתחמם בגיזי חולין ונתחמם בגיזי עולה שמעל

רב נחמן בר יצחק אמר הכי קאמר לא אם אמרת בשאר מצות שכן לא מתחייב בהן שאין מתעסק כמתעסק שאם נתכוין להגביה את התלוש וחתך את המחובר שפטור תאמר במעילה שאם הושיט ידו לכלי ליטול חפץ וסך ידו בשמן של קודש שמעל


מהלך הסוגיה:
1 - יש קושי בברייתא (קושיית רב נחמן בר יצחק)
2 - תירוץ רב חייא בר אבין
3 - תירוץ מר בריה דרבנא
4 - תירוץ רב נחמן בר יצחק

התירוץ של רב חייא בר אבין - איכשהו ניתן להכניס ללשון הברייתא המקורית (כחיסרון בגרסה או בהבנה שלנו).
אך שני התירוצים האחרים לא כל כך מסתדרים עם לשון הברייתא המקורית.

אז איך יש להתייחס לשני תירוצים אלו?
האם שחזור הכוונה המקורית של הברייתא (קשה מאוד לטעון כך, כי זה ממש לא מה שכתוב בברייתא)
או אולי שחזור הגרסה המקורית של הברייתא? (גם קשה לטעון כך, כי עד כדי כך יש טעות בגרסה [משפט שלם נעלם, ומשפט חדש הופיע במקום זה בברייתא]?)
או אולי הצעה פרשנית נוספת (של אמוראים!) לאמור בברייתא (תנאים!)?","146","","3937","True","True","False","","918","77.126.43.103","0","0","פסחים|לב ע"ב",""),new Message("29362","29361","זו קושיית רש"י","22/07/13 18:44","טו אב","תשע"ג","18:44","דוד כוכב","רש"י מסכת פסחים דף לג ע"א:
"רב נחמן בר יצחק אמר - הא לא הוה ליה למיתני דהא בשאר מצות נמי אם היה מתעסק בחתיכה ואפילו בשל היתר ועלתה בידו חתיכת איסור, ואף על גב דאין מתכוין לזו - מלאכת מחשבת היא, וחייב, אלא הכי קאמר: לא אם אמרת בשאר מצות, שכן לא חייב בהן שאין מתעסק בדבר היתר ושגג באיסור כיוצא בו, כמתעסק בדבר היתר ועלה בידו איסור".

לדברי רש"י, לרב נחמן בר יצחק (בלבד) צריך אכן לשנות את נוסח הברייתא.","125","","3937","True","True","False","","129","95.86.64.38","0","29361","פסחים|לב ע"ב",""),new Message("29384","29361","פירוש","25/07/13 10:34","יח אב","תשע"ג","10:34","כדי","האמוראים העמיסו את דבריהם במילות הברייתא על מנת להצילה מהשיבוש.
דבריהם יכולים להיכנס (אמנם בדוחק) בלשון הברייתא (ולא כמו שכתבת שזה "ממש לא" מה שכתוב). שלפי דבריהם, מה שנאמר בברייתא: "לא, אם אמרת בשאר מצוות שכן לא חייב בהן מיתה" אין הכוונה לדין הכללי כפי שהובן בתחילה אלא למקרה פרטי של מתעסק (לכל מר כדאית ליה) שבהן מצאנו פטור מעונש מיתה או כל עונש אחר, לעומת הנאת מתעסק מהקדש שחייב בה מיתה. וא"ש.

ואכן, כפי שכתבת, כוונת רש"י היא אחרת לגמרי.","249","","3934","True","True","False","","216","109.65.223.206","0","29361","פסחים|לב ע"ב",""),new Message("29363","29362","זו לא קושיית רש"י","22/07/13 20:32","טו אב","תשע"ג","20:32","שיננא","","146","","3937","False","True","False","","170","77.126.43.103","0","29361","פסחים|לב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);