var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29386;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","47"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29386","0","מה הסיבה לאיסור קטניות (לאור סוגייתנו)?","25/07/13 11:50","יח אב","תשע"ג","11:50","אבינועם","מקובל לומר שקטניות אסורות בגלל הדמיון שלהם ל-5 מיני דגן, והחשש שיחליפו ויתבלבלו ביניהם.

אך כשלמדתי את הסוגיה היום חשבתי שאולי הטעם הוא אחר - לחשוש לדעת ר' יוחנן בן נורי - "מפני שקרוב להחמיץ":
הני אין אורז ודוחן לא מנהני מילי ... לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות דברים הבאים לידי חימוץ אדם יוצא בהן ידי חובתו במצה יצאו אלו שאין באין לידי חימוץ אלא לידי סירחון... רבי יוחנן בן נורי אוסר באורז ודוחן מפני שקרוב להחמיץ.","45","","3931","True","True","False","","876","84.228.200.173","0","0","פסחים|לה ע"א",""),new Message("29389","29386","הבחן היטב בין אורז לבין קטניות","25/07/13 13:37","יח אב","תשע"ג","13:37","Almuaddib","לגבי אורז, יש גם דמיון חיצוני לחטה (אורז מלא, לא קלוף), גם מדובר בבן משפחה, מהבחינה הבוטנית - האורז הוא דגן - ויש גם דעת יחיד.

הואיל ודעת יחיד - דעת רבי יוחנן בן נורי - שהוא ממיני החמץ, ההחמרה בו אינה מפתיעה. באיסור כל כך חמור כמו איסור חמץ בפסח, היה מי שרצה להחמיר אפילו על דעת יחיד.

ואכן, מאורז נמנעים יותר מאשר נמנעים מקטניות - אם כי יש לנו עדויות ברורות כי האמוראים בבבל לא חששו, ואכלו אורז בפסח.


גזירת הקטניות בארצות אשכנז, עתיקה מאד, ולכן קשה לעמוד על מקורה. מקשיים אלו, נגזרו גם המנהגים השונים שיש בה, וחילופי המנהגים הללו רבים עד מאד.
ה"מקובל לומר" בו פתחת את דבריך, כנראה אינו נכון. אף אחד לא חושב שניתן להתבלבל בין פולי שעועית לבין גרגרי חטה. הסיבות שמשערים הן אחרות, החל מאריזה בשקים בהם יכול היה להיוותר משהו מהתוכן הקודם, ועד ספיח וסחיש בשדות באירופה.","107","","3931","True","True","False","","196","109.186.64.5","0","29386","פסחים|לה ע"א",""),new Message("29398","29386","אין הטעם משום חשש לריב"נ","25/07/13 21:50","יח אב","תשע"ג","21:50","דוד כוכב","שהרי אמר רב אשי במסכת פסחים דף קיד ע"ב: "שמע מינה דרב הונא: לית דחייש להא דרבי יוחנן בן נורי".

* מהרב שלמה פישר שמעתי שהטעם המקורי היה שלא יחליפו בין קמחם לקמח חיטה.
* יש פוסקים שהזכירו חשש שמעורב חיטה.
* יש הטוען שטעם המתנגדים למנהג זה [ראה בבית יוסף אורח חיים תחילת סימן תנג (כגון דברי רבינו ירוחם: "מנהג שטות")], שכך נהגו אלו שלא קבלו דרשות חז"ל.","125","","3931","True","True","False","","139","95.86.64.38","0","29386","פסחים|לה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);