var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29544;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","59"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","39"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29544","0","הערות לפסחים מח","08/08/13 00:34","ב אלול","תשע"ג","00:34","המכריע","מח.

א. מה לי איסור גופו. קצ"ב מדוע זו אינה סברא אמיתית, דממשקה ישראל בא לאפוקי חפצא שאסור בעצמותו לישראל. ומדוע פשיטא להו דהוי אסמכתא ועיקר הטעם משום דאינו מה"ת.

ב. ועייל עצי הקדש. נ"ב צ"ב דגם בהקדש איכא עוד, משום הזיד במעילה, כדלעיל דף מז סוף עמ' א' ברש"י. וצ"ב.

ג. רבי אומר הלכה כר"א. עי' תוס' שכן הלכה. נ"ב וכ"כ רש"י בעמ' ב' בשם רבו.

ד. הא בחסיכתא. יל"פ שמיירי קביין של חיטין, לא של קמח או בצק, וטובות מקביין נפיק כמות מסויימת, וברעות מג' קבין של החיטין נפיק אותה כמות בצק. וכ"נ מר"שי. ולו"ד ייתכן אולי דטובות מחמיצות פחות מהר ואפשר ללוש יותר (או יל"פ דטובות מחמיצות דוקא מהר יותר).

מח:

ה. זה הכלל תפח תלטוש בצונן. מהברייתא להלן נראה דהדר בזה לדברי רבן גמליאל.","199","","3937","True","True","False","","886","212.76.109.12","0","0","פסחים|מח ע"א",""),new Message("29552","29544","ל-א.","08/08/13 02:18","ב אלול","תשע"ג","02:18","כדי","גם אני בלמדי נתקשיתי קצת בזה. ושוב נומיתי לעצמי שיתכן מאוד שכוונת הגמרא ע"פ מה שכתבו האחרונים לחלק דאיסורי דאורייתא הן בחפצא ואיסורי דרבנן רק בגברא, וא"כ זהו עצמו שאומרת הברייתא "יצא מוקצה שאין איסור גופו גרם לו וכו'", מוכיח שאיסורו מדרבנן, דאל"ה אמאי אינו איסור בגופו.
ואם כנים הדברים, מכאן מקור נאה לשיטתם.","249","","3937","True","True","False","","249","79.181.187.193","0","29544","פסחים|מח ע"א",""),new Message("29555","29544","ל-ב.","08/08/13 02:51","ב אלול","תשע"ג","02:51","כדי","הרש"ש גם נרגש בזה ושלח לעיין בתוס' מכות (כב.) שתירצו דלא חשיב אלא לאוי דאיתנהו בפחות משו"פ.","249","","3937","True","True","False","","253","79.181.187.193","0","29544","פסחים|מח ע"א",""),new Message("29553","29552","שוב ראיתי","08/08/13 02:41","ב אלול","תשע"ג","02:41","כדי","לאחר שכתבתי את ההודעה נזכרתי שהרוגאצ'ובר כתב בתשובתו (שו"ת צ"פ דווינסק ח"ב סי' ט אות ב) שיש בנידון הנ"ל כמאה (!) סתירות בש"ס.
ומצאתי לו בצפנת פענח בריש הלכות תרומות (בטור ב') שהסביר כנ"ל את הגמ' דפסחים דידן (ורימז לזה בקצרה מאוד בתשובתו הנ"ל). והנאני.","249","","3937","True","True","False","","341","79.181.187.193","0","29544","פסחים|מח ע"א",""),new Message("29558","29552","באותו ענין","08/08/13 03:09","ב אלול","תשע"ג","03:09","דוד כוכב","גם אני נתקשיתי בזה. ונראה לומר כמה דברים. שהרי בעלמא למדים בבנין אב בלא לחלק חילוקים דקים בין איסורים שונים. והרי גם טבל אינו פגם ואיסור בגופו ממש, אלא איסור מחמת שהבעלים חייבים לתרום ולעשר. ודומה למה שכתב המרדכי שבשבת אין איסור ללכת בד' כנפות ללא ציצית שהרי אינו רשאי לתלותם אז (ואינו דומה ממש כי בטבל יש גם לאו). ופשט "איסור דבר אחר גרם לו" - איסור לא תסור בלבד, שהוא איסור צדדי לגמרי התלוי רק בהשתדלות, שלכן אם עבר בשוגג אין בזה צער כלל, ואין המוכר נבלה דרבנן חייב לפצותו. וזה קרוב לדברי האחרונים בענין איסור גברא.","125","","3937","True","True","False","","141","164.138.120.149","0","29544","פסחים|מח ע"א",""),new Message("29566","29552","כל דאורייתא בחפצא?","08/08/13 08:29","ב אלול","תשע"ג","08:29","המכריע","דומני שיש סוגיות גבי התפסה שיש איסורי גברא בהחלט מן התורה, וכי אוכל ביום הכיפורים יש איסור מה"ת בחפצא, וכן לרוב עד אין מספר?

עכ"פ לענייננו אולי מוקצה זה איסור חפצא באמת, אבל עדיין חילוקא רבתא יש בין חפצא שאסור מחמת מאיסותו העצמית, ובין חפץ שנאסר רק ביום מסויים וללא קשר למהותו של החפץ עצמו אלא למצב של חוסר הכנתו. כלומר בשעה שמשתמשים בו יסוד האיסור הוא שימוש בחפץ לא מוכן. וזו נראית לכאורה עדיין סברא מספיק אמיתית בכדי שלא להקשות על רבה.

דומני שעיקר הנידון (כגון בדברי סופרים ואצל הגרש"ש ) הוא בדברים שכן נראים חפצא, שרבנן אין בכוחם לשנות באמת את מהות החפץ ולטמאו וכדומה אלא רק להורות לגברא לנהוג בחפצא כאילו הוא טמא. משא"כ באיסורי חפצא דאורייתא. (אבל כנראה הצ"פ מדבר על ענין קצת אחר שאינו בזכרוני).","199","","3937","True","True","False","","226","212.76.109.12","0","29544","פסחים|מח ע"א",""),new Message("29577","29566","בודאי שלא","08/08/13 14:05","ב אלול","תשע"ג","14:05","כדי","אך איסורי דאורייתא מצאנו בהם איסורי חפצא משא"כ באיסורי דרבנן (לפ"ד חלק מהאחרונים). ואמרנו שזהו הביאור כאן, שיתכן שכוונת הדרש לפסול רק איסורי חפצא, וממילא אין איסורי דרבנן בכלל. ואה"נ שממועטים גם איסורי דאורייתא שהם מצד הגברא.

ובזה יש ליישב מה שלכאורה קשה, היאך מותר כלל להקריב קרבנות ביוה"כ, הא לא הוי ממשקה ישראל (אם נתעלם מהתירוץ הפשוט מדי שכך הוא גזה"כ), שכיוון דהוי רק איסור מצד הגברא לית לן בה (ושו"ר שקרוב לזה כתב בקוב"ש כאן באות קצז).","249","","3937","True","True","False","","230","79.182.184.181","0","29544","פסחים|מח ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);