var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29669;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","81"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29669","0","מתי נבראה הקשת?","13/08/13 22:42","ז אלול","תשע"ג","22:42","שילת","שלום לכולם.

בגמרא שלמדנו היום הובאה ברייתא:
"עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות. אלו הן: באר והמן וקשת כתב ומכתב והלוחות וקברו של משה ומערה שעמד בו משה ואליהו פתיחת פי האתון ופתיחת פי הארץ לבלוע את הרשעים"

מבואר שהקשת היא מן הדברים שנבראו בערב שבת בין השמשות.

אולם בדברי הרמב"ן אנו מוצאים דעה אחרת. כך כותב הרמב"ן על הפסוק (בראשית ט, יב) "ויאמר אלהים זאת אות הברית אשר אני נתן ביני וביניכם ובין כל נפש חיה אשר אתכם לדרת עולם":

"זאת אות הברית אשר אני נותן - המשמע מן האות הזה שלא היה קשת בענן ממעשה בראשית, ועתה ברא ה' חדשה לעשות קשת בשמים ביום ענן. ואמרו בטעם האות הזה, כי הקשת לא עשאו שיהיו רגליו למעלה שיראה כאלו מן השמים מורים בו, וישלח חציו ויפיצם בארץ (תהלים יח טו), אבל עשאו בהפך מזה להראות שלא יורו בו מן השמים, וכן דרך הנלחמים להפוך אותו בידם ככה כאשר יקראו לשלום למי שכנגדם. ועוד שאין לקשת יתר לכונן חצים עליו:
ואנחנו על כרחנו נאמין לדברי היונים שמלהט השמש באויר הלח יהיה הקשת בתולדה, כי בכלי מים לפני השמש יראה כמראה הקשת, וכאשר נסתכל עוד בלשון הכתוב נבין כן, כי אמר את קשתי "נתתי" בענן, ולא אמר "אני נותן" בענן, כאשר אמר זאת אות הברית אשר "אני נותן". ומלת קשתי מורה שהיתה לו הקשת תחלה. ולכן נפרש הכתוב, הקשת אשר נתתי בענן מיום הבריאה תהיה מן היום הזה והלאה לאות ברית ביני וביניכם, שכל זמן שאראנה אזכיר כי ברית שלום ביני וביניכם:"

פירוש לדברי הרמב"ן:
בתחילה דייק הרמב"ן מלשון הכתוב שהקשת נבראה לאחר המבול, על מנת לשמש אות לברית בין הקב"ה לבני האדם שלא יהיה שוב מבול על הארץ. אך הרמב"ן הקשה על כך מדברי המדענים (!) שהוכיחו שהקשת אינה בריאה העומדת בפני עצמה, אלא היא בסך הכל צורה הנגרמת על ידי השתקפות של אור במים, ולכן מסיק הרמב"ן שהקשת נבראה כבר בבריאת העולם ולא לאחר המבול.

אך לפי מסקנת הרמב"ן שהקשת היא השתקפות של אור במים (כפי שידוע לכולנו), אם כן הקשת נבראה ביום שנבראו אור ומים, ולא בערב שבת בין השמשות כדברי הברייתא.
ומצד שני, ניתן ליישב שהמציאות הזו שהשתקפות של אור במים יוצרת צורה של קשת לא הייתה קיימת כבר כשנבראו האור והמים אלא היא נוצרה לאחר מכן, ואז אפשר לומר כדברי הברייתא שהקשת נבראה בערב שבת בין השמשות. אך אם כן מדוע חזר בו הרמב"ן מפירושו הראשון, הלא לפי סברה זו ניתן לומר גם שהקשת נבראה לאחר המבול.","405","","3927","True","True","False","","1111","85.130.251.109","0","0","פסחים|נד ע"א",""),new Message("29671","29669","בע"ש ביה"ש","14/08/13 00:13","ח אלול","תשע"ג","00:13","המכריע","כפי שביארת בסוף דבריך בטוב טעם ודעת כיאה לעורך תורני.. וכלומר שתכונת המנסרה נבראה אז, והסיבה שהרמב"ן חזר בו היא בעקבות הפסוק נתתי כמבואר בדבריו שהעתקת לתועלת המעיינים.

ברוך בואך לשלום!","199","","3926","True","True","False","","229","212.76.109.12","0","29669","פסחים|נד ע"א",""),new Message("29676","29669","הרמב"ן מתלבט בשל שתי הלשונות: "נותן" מול","14/08/13 11:15","ח אלול","תשע"ג","11:15","Almuaddib",""נתתי".

ומה שהוא אומר לגבי חכמי היוונים, בתרגום ללשוננו אנו, זה שאת חוקי הטבע הגלויים לנו, לא ניתן להכחיש. כלומר, הוא לא חולק על כך שמדובר בשבירת קרני האור.

חכמה בגוים - תאמין. ההתלבטות שלו על הפירוש - בשל המלים.


נראה לי שאם יש מה לשאול - על הרמב"ן בפתיחת דבריו יש לשאול. שהרי זו משנה מפורשת במסכת אבות, שאלו מהדברים שנבראו בערב שבת בין השמשות - אך מפרש "נותן" כבריאה חדשה.

ואולי מכך ניתן ללמוד על פירושו של הרמב"ן את משמעות מאמר המשנה שם, על מהותם המשותפת של הדברים עליהם נכתב כי נבראו "בין השמשות".","107","","3926","True","True","False","","166","77.126.180.67","0","29669","פסחים|נד ע"א",""),new Message("29681","29671","ההבנה שלי בדברי הרמב"ן מעט שונה.","14/08/13 22:04","ח אלול","תשע"ג","22:04","שילת","נראה לי יותר שהסיבה שהוא חזר בו מפירושו הראשון (שהקשת נבראה לאחר המבול) היא דברי המדענים (היוונים), ורק לאחר שחזר בו הוא מצא דיוק שאפשר ללמוד ממנו שהקשת נבראה בששת ימי בראשית.
במילים אחרות: היו לו דיוקים לשני הצדדים, ודברי המדענים הכריעו.

מה שאני טוען זה שיתכן שדברי המדענים אינם רלוונטיים במקרה הזה, כי אפשר לומר שהתכונה של ההשתקפות והתוצאה של צורת הקשת נבראה לאחר בריאת האור והמים, ואם כן כפי שאפשר לומר שהיא בנראה בע"ש בין השמשות אפשר לומר גם שהיא נבראה לאחר המבול.
אם כי במחשבה שניה זו סברה קצת קשה, כיון שנראה יותר לומר שתכונת המנסרה היא חלק מהתכונה של המים בפני עצמם והאור בפני עצמו, ואם זה נברא אחר כך המשמעות שלך זה היא שהמים לא היו אותם מים והאור לא היה אותו אור. לא כן?

איך שלא יהיה, הוא מתעלם מדברי חז"ל שהקשת נבראה בע"ש ביה"ש.","405","","3926","True","True","False","","129","85.130.251.109","0","29669","פסחים|נד ע"א",""),new Message("29687","29681","ענין הנבראים בין השמשות","14/08/13 23:55","ח אלול","תשע"ג","23:55","דוד כוכב","הנבראים בין השמשות הם דברים הנראים כלמעלה מן הטבע - ולכן לא נבראו בסדר הטבע יחד עם שאר הברואים, אבל סוף כל סוף גם הם מהברואים, שאין חדש תחת השמש.
הרמב"ן הביא מחכמי האומות שהמנגנון הפיזי של הקשת תואם את חוקי הפיזיקה הרגילים. אעפ"כ הופעת הקשת לעין האדם יש בה חידוש ושינוי מרגילות הטבע הנראה, ולא נגלה טרם נח.
הרמב"ן לא יכל להעזר בדברי המשנה, שכן גם פי הבאר והמן למשל הם מהנבראים בין השמשות, אבל הם ניסים ממש שנתגלו בפועל רק בזמנם ורק אפשרות מציאותם היתה בין השמשות. ומסיק הרמב"ן, שהקשת אינה כן, ואין בה נס, למעט עיתוי התגלותה.","125","","3926","True","True","False","","170","164.138.120.149","0","29669","פסחים|נד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);