var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29811;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","48")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29811","0","לא תשחט על חמץ בקרבן התמיד","25/08/13 09:06","יט אלול","תשע"ג","09:06","מתפעל","שיטת ר' יהודה שקרבן התמיד של ערב פסח אחה"צ, גם עליו עוברים אם יש לשוחט חמץ.

נשאלת השאלה,
בקרבן הפסח כתוב שעוברים אם יש לשוחט חמץ או לזורק או לכל אחד מן המנויים.
לפי זה, בהקבלה לקרבן התמיד, צריך להיות שאם יש לאחד מבני ישראל חמץ, יעבור השוחט שכן הקרבן שייך לכל כלל ישראל.
האכן?


ובאותו ענין,
הגמרא אומרת שאם יש לזורק הדם חמץ, הוא עובר על לאו זה.
אבל הגמרא לא מביאה שום לימוד על זה. הרי כתוב בתורה לא תשחט, מנלן שגם הזורק עובר?","148","","3907","True","True","False","","988","212.29.198.117","0","0","פסחים|סד ע"א",""),new Message("29815","29811","יש הבדל","25/08/13 14:16","יט אלול","תשע"ג","14:16","דוד כוכב","קרבן פסח הוא קרבן יחיד שכל אחד מבני החבורה מתמנה לו - ברשותו של בעל הקרבן. מה שאין כן קרבן תמיד שהוא קרבן ציבור, ולא ניתן להוציא אחד מישראל מכלל הציבור, ואין יחיד יכול לפוסלו.

ובאותו ענין,
אמרו בדף סג ע"א: "אמר רבי שמעון בן לקיש: לעולם אינו חייב עד שיהא החמץ לשוחט או לזורק". ופירש רש"י: "לזורק - הדם, דזריקה נמי איתרביא במכילתא מדם זבחיך".","125","","3907","True","True","False","","138","164.138.120.149","0","29811","פסחים|סד ע"א",""),new Message("29853","29811","למה יעבור בשחיטת תמיד על חמץ?","26/08/13 22:22","כ אלול","תשע"ג","22:22","ינון","בס"ד

לשון הפסוק באיסור שחיטה על חמץ הוא: "לא תשחט על חמץ דם זבחי". היכן מצינו שקרבן תמיד נקרא "זבח"?","301","","3906","True","True","False","","165","213.57.106.104","0","29811","פסחים|סד ע"א",""),new Message("29928","29811","המלבי"ם על : "לא תשחט", "לא תזבח"","29/08/13 23:38","כג אלול","תשע"ג","23:38","יהודי_קדום","כך לומד רבי יהודה:

לֹא תִזְבַּח עַל חָמֵץ דַּם זִבְחִי וְלֹא יָלִין חֵלֶב חַגִּי עַד בֹּקֶר: נאמר על קרבן התמיד
לֹא תִשְׁחַט עַל חָמֵץ דַּם זִבְחִי וְלֹא יָלִין לַבֹּקֶר זֶבַח חַג הַפָּסַח נאמר על קרבן פסח

קרבן התמיד הוא הקרבן היחיד הנקרא "המיוחד לי" ונלמד "מקרבני לחמי" ומכך שגם "זבחי" הוא "המיוחד לי" הרי "זבחי" הוא קרבן התמיד.

אפשר להראות דבריו גם כך:

התמיד=המיוחד לי
זבחי=המיוחד לי

-------------------
מסקנה: זבחי = התמיד


מלבי"ם שמות פרק כג פסוק יח

" לא תזבח על חמץ דם זבחי. חוזר למ"ש את חג המצות תשמור שבעת שישחט הזבח המיוחד בחג הזה שהוא הפסח לא ישחטנו בעוד שנמצא לאחד מהם חמץ בביתו, ובמ"ש דם זבחי מקפיד גם על זריקת הדם, וטעמא דר' יהודה נ"ל ממה דכתיב בפ' תשא לא תשחט על חמץ דם זבחי ולא ילין לבקר זבח חג הפסח, שיש שם זרות גדול בלשון, שכלל הוא כשבא שם אחד שני פעמים יבא ראשונה בבאור ובשניה יבא בכנוי או בקצור ואם הכל מדבר בפסח לבד היה לו לומר לא תזבח על חמץ דם זבח הפסח ולא ילין חלבו עד בקר, לא שיאמר בראשונה סתם זבחי, ובשניה בפרוטרוט זבח חג הפסח, ומזה הוכיח שמ"ש דם זבחי אינו הפסח לבד רק כולל גם התמיד, וז"ש בפסחים (דף סד) זבחי המיוחד לי, ולדעת ר"ש שם כפל זבחי זבחי לדרשה, עיין שם:"","233","","3903","True","True","False","","717","109.65.119.44","0","29811","פסחים|סד ע"א",""),new Message("29924","29815","יישר כח - לפי זה","29/08/13 16:40","כג אלול","תשע"ג","16:40","מתפעל","מה לגבי המקבל את הדם, גם הוא חייב?

ועוד שאלה,

עומד אחד מבני החבורה לשחוט עבור כולם ומודיעים לו שאחד מבני החבורה לא ביער חמצו.

האם יש כאן מצב של עשה דוחה לא תעשה ובכל זאת ישחט?

לכאורה יש עוד אפשרות, שיוציאו את בעל החמץ מחבורתם.
האם זה תופס הלכתית להעיף מישהו מהחבורה?

לגבי קרבן תמיד הראה לי ת"ח אחד שיש ע"ז תוספות מפורש במנחות ע''ח ע''ב ד''ה או , שרק אם יש חמץ לשוחט חייבים.","148","","3903","True","True","False","","256","212.29.198.117","0","29811","פסחים|סד ע"א",""),new Message("29861","29853","זה מבואר בגמרא","27/08/13 02:03","כא אלול","תשע"ג","02:03","המכריע","בדף סד עמוד א בפיסקה השניה.","199","","3905","True","True","False","","218","31.44.134.78","0","29811","פסחים|סד ע"א",""),new Message("29962","29924","שלום מתפעל!","01/09/13 10:29","כו אלול","תשע"ג","10:29","כדי","תמהני על כבודו היאך שייך לומר עשה דוחה ל"ת, במקרה שהתורה עצמה הציבה את הל"ת על העשה עצמו. הא למה זה דומה? למקרה שנשאל את עצמינו מדוע אסור להקריב קרבן בעל מום, יבוא עשה וידחה ל"ת! והא ודאי ליתא. ומדהא ליתא, הא נמי ליתא. וסברא (פשוטה) זו מבוארת בצל"ח לעיל (מט.) ע"ש.

לגבי שאלתך האם רשאים 'להעיפו' - לכאורה התשובה חיובית. עי' לקמן (פט:) שרשאים לסלקו אם הוא זללן. וכ"ש הוא.","249","","3900","True","True","False","","213","79.182.206.141","0","29811","פסחים|סד ע"א",""),new Message("29961","29928","יישר כח יהודי","01/09/13 10:05","כו אלול","תשע"ג","10:05","מתפעל","","148","","3900","False","True","False","","196","212.29.198.117","0","29811","פסחים|סד ע"א",""),new Message("29965","29962","שלום לחכם כדי!","01/09/13 13:19","כו אלול","תשע"ג","13:19","מתפעל","עד שאתה תמה על כבודי אתמה אני על כבודך בחזרה,

וכי ניתן לדמות בעל מום לשוחט על חמץ? הרי מקריב בעל מום פסול אף בדיעבד, ואילו מקריב על חמץ הקרבן כשר.

הצל"ח אכן מדבר על מקריב על חמץ בנוגע עשה דוחה לא תעשה?

לגבי העפת המנוי מהקרבן, האם צריך את רוב המנויים שיצביעו בעד העפתו, או שיש ממונה שהיה אחראי למנויים והוא בסמכותו להעיף או שאולי צריך שכולם יסכימו?

יישר כח ושנה טובה","148","","3900","True","True","False","","232","212.29.198.117","0","29811","פסחים|סד ע"א",""),new Message("29973","29965","תמה תמה יקרא","01/09/13 15:29","כו אלול","תשע"ג","15:29","כדי","עד שאתה תמה עליי בחזרה, תמה אני עליך מלכתחילה:

מה הקשר?

מריה דכולי עלמא, מה ההבדל של לכתחילה ודיעבד נוגע לענייננו?

בכל אחד יתממש או לא יתממש הכלל של עדל"ת לפי איך ששייך בו.

וכן. הצל"ח מדבר על מקריב על חמצו.","249","","3900","True","True","False","","284","79.182.206.141","0","29811","פסחים|סד ע"א",""),new Message("30000","29973","אתה בהחלט צודק","02/09/13 06:48","כז אלול","תשע"ג","06:48","מתפעל","אני בודאי מקבל את מה שהבאת שלא שייך לומר כאן עשה דוחה לא תעשה בגלל שעל זה בא הלאו, על מצב שעומדים בפניך העשה לשחוט והחמץ שלא מאפשר לשחוט. ואם נאמר עשה דוחה, על מתי נאמר הלאו.
הרי התורה צווחת ואמרת 'אל תשחט על חמץ' ואיך יעשה נגד התורה וישחט.
זה טיעון חזק ונכון.

אבל הצושטעל לבהמה בעלת מום לא מובן לי.
מצינו סברות כאלה בעשה דוחה לא תעשה שהעשה קלוש אין בכחו לדחות וכדומה. אז גם כאן היה ניתן לומר שהלאו קלוש ובודאי ידחנו העשה.
כמדומני שיש תוספות מפורש היכן שהוא לגבי אם העשה בא ע"י פשיעה. וכאן הלאו בא ע"י פשיעה.

חזק וברוך.","148","","3899","True","True","False","","284","212.29.198.117","0","29811","פסחים|סד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);