var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29964;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","57"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","55"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29964","0","מחלוקת רש"י ותוספות?","01/09/13 11:08","כו אלול","תשע"ג","11:08","כדי","יעויין ברש"י כאן ד"ה דמחייב, שמשמע ממנו שאף למסקנת הסוגיא דמוקי לה בסמוך לווסתה (ומה שנקט רק מעוברת לכאו' נקט לשון קצרה) עדיין יש מצוות שמחה, אלא שמצוות פרישה סמוך לווסת דוחה אותה. ולעומת זאת בתוס' ד"ה באשתו, מבואר דליכא מצווה כלל.

ולכאורה מחלוקת רש"י ותוס' היא מחלוקת רחבה ועקרונית במקרה שיוצר סתירה בין שני ערכים (או מצוות) וההנהגה היא לעשות כערך אחד, האם אנו אומרים שהערך השני כמאן דליתא או שישנו אלא שלמיעוט איכותו לא נוהגים כמותו. והתוס' ב"ק (צא:) שהזכרנו בעבר הינם עניין לכאן.

הדוגמה הנפוצה לזה היא מצווה הבאה בעבירה, שגם שם ניתן לשאול במקרה והאדם עשה בכ"ז המצווה ע"י עבירה, האם אין ערך כלל למצוותו או שמא ישנה חשיבות מסויימת למצווה כשלעצמה אלא שהיא מתגמדת לעומת הנזק שבעבירה. ועי' בירושלמי (חלה פ"א ה"ה) בפלוגתא דתנאי האם אין עבירה מצוה או אין מצוה עבירה, ולכאורה פליגי בשאלה הנ"ל.

הנפק"מ (במובנה הבלתי פורמלי) בין שתי דיעות אלו תהיה לשיטת הראשונים *) שחשבון השכר והעונש של האדם לאחר מותו אינו מתקזז, אלא נפרעים ממנו על רעתו ואח"כ מקבלו שכרו משלם על מעשיו הטובים. שאם נאמר שעדיין יש כאן לחלוחית מצווה (כלשון רש"י), הדין נותן שלאחר שהאדם יקבל את עונשו על איסור נדה, יבוא על שכרו על מצוות שמחת אשתו. אך להתוס' אין כאן מצווה כלל ואין לו אלא עונשו.


_____

*) עי' לדוגמא בספר תומר דבורה (פ"א במדה ח "יכבוש עוונותינו") שח"ו לומר כן. לעומת זאת, עיין בספר חסידים סי' תרה. ואכמ"ל.","249","","3903","True","True","False","","967","79.182.206.141","0","0","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("29966","29964","בנדה עונשו כרת כיצד יקבל שכר?","01/09/13 13:28","כו אלול","תשע"ג","13:28","קותי","וכי יתכן שקודם יקבל שכרו ואחר כך כרת?","217","","3903","True","True","False","","190","79.181.220.44","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("29969","29964","אין זה מברך אלא מנאץ","01/09/13 14:44","כו אלול","תשע"ג","14:44","דוד כוכב","במסכת בבא קמא דף צד ע"א:
"תניא, ר' אליעזר בן יעקב אומר: הרי שגזל סאה של חטין, טחנה, לשה ואפאה והפריש ממנה חלה, כיצד מברך? אין זה מברך אלא מנאץ, ועל זה נאמר: בוצע ברך נאץ ה' ".
כלומר שהמצוה הבאה בעבירה היא עצמה עבירה ונאצה.
ובמסכת סוכה דף ל ע"א:
"ואמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: מאי דכתיב (ישעיהו סא, ח) כִּי אֲנִי ה' אֹהֵב מִשְׁפָּט שֹׂנֵא גָזֵל בְּעוֹלָה. משל למלך בשר ודם שהיה עובר על בית המכס, אמר לעבדיו: תנו מכס למוכסים. אמרו לו: והלא כל המכס כולו שלך הוא! אמר להם: ממני ילמדו כל עוברי דרכים, ולא יבריחו עצמן מן המכס. אף הקדוש ברוך הוא אמר: אני ה' שונא גזל בעולה, ממני ילמדו בני ויבריחו עצמן מן הגזל".","125","","3903","True","True","False","","156","164.138.120.149","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("29971","29966","קודם כל - כן.","01/09/13 15:24","כו אלול","תשע"ג","15:24","כדי","שנית - תלוי למה אתה קורא כרת.","249","","3903","True","True","False","","248","79.182.206.141","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("29970","29969","בחשבון הכולל.","01/09/13 15:23","כו אלול","תשע"ג","15:23","כדי","","249","","3903","False","True","False","","253","79.182.206.141","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("29974","29971","לפי ש"ת ק"כ עונשו בעולם הזה בלבד","01/09/13 15:32","כו אלול","תשע"ג","15:32","קותי","ואז יקבל שכרו מושלם בבא","217","","3903","True","True","False","","158","79.181.220.44","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("30224","29971","לפי פרק היום בהלכות תשובה ה"א","12/09/13 07:32","ח תשרי","תשע"ד","07:32","קותי","חוזרת הקושיא למקומה
כי כל הכריתות שווים ונכרת לגמרי מחיי העולם הבא","217","","3892","True","True","False","","164","79.181.202.216","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("29976","29974","הנה הנה - קטיגור נעשה סניגור.","01/09/13 15:34","כו אלול","תשע"ג","15:34","כדי","","249","","3903","False","True","False","","261","79.182.206.141","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("29979","29976","אכן זה הזמן","01/09/13 18:48","כו אלול","תשע"ג","18:48","קותי","עליכם ועלינו ועל כל ישראל ועל כל באי עולם שיעברון לפניך","217","","3903","True","True","False","","163","79.181.220.44","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("30238","30224","והתירוץ, כפי שכתבתי בתחילה - "כן".","12/09/13 11:18","ח תשרי","תשע"ד","11:18","כדי","ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו, וכפירוש אונקלוס שם.","249","","3892","True","True","False","","259","109.65.210.206","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("30241","30238","לא שאלתי על ה-"כן" שאלתי האם","12/09/13 11:31","ח תשרי","תשע"ד","11:31","קותי","מלשון רמב"ם גם משמע שזה כך
כי מפשט דבריו הבנתי שאם נכרת אז נכרת ולא מצאתי שמקבל שכר על מעשיו החיוביים","217","","3892","True","True","False","","200","79.181.202.216","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("30242","30241","הרמב"ם כלל לא עוסק כאן בנידון השכר","12/09/13 11:37","ח תשרי","תשע"ד","11:37","כדי","על מעשיו הטובים. כל שבא לבאר הוא רק את מהות עונש כרת.
כך שלא ניתן לדעת מהי דעתו של הרמב"ם בנושא זה לפי דבריו כאן.
מה שהדגשתי, שלבטח א"א ליצור קושייא על הדיעות הסוברות שגן יתוגמל, מדברי הרמב"ם כאן.","249","","3892","True","True","False","","253","109.65.210.206","0","29964","פסחים|עב ע"ב",""),new Message("30246","30242","יפה תירצת.","12/09/13 11:47","ח תשרי","תשע"ד","11:47","קותי","זה גם מתחייב מהפסוק "צדיק וישר הוא"
זה לא חשבון עו"ש שרק היתרה קובעת","217","","3892","True","True","False","","179","79.181.202.216","0","29964","פסחים|עב ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);