var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30379;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30379","0","שאלה ברש"י","16/09/13 16:00","יב תשרי","תשע"ד","16:00","חילק","לשון הגמרא:
רבא אמר: "מה הן" קתני והכי קתני: כל הנאכל בשור הגדול בשלקא יאכל בגדי הרך בצלי ומה הן ראשי כנפים והסחוסים.

פירוש רש"י בד"ה מה הן:
מה הן קתני. והכי קאמר כל הנאכל בשור הגדול בשליקה יאכל בגדי הרך צלי ומה הן ראשי כנפים והסחוסין.

מה רוצה רש"י?
הרי הוא העתיק מילה במילה (וכמעט אות באות) את לשון הגמרא. ההבדל היחיד שמצאתי זה "קתני" לעומת "קאמר" של רש"י, ו"בשלקא" לעומת "בשליקה" ברש"י, אבל זה לא נראה לי משמעותי במיוחד.

שאלתי באופן אישי את אחד מהכותבים בפורום והוא כתב לי שדרכו של רש"י לעיתים להעתיק את הגירסא הנכונה להציל משיבוש, ושלח אותי לעיין במהר"ץ חיות בחולין (נא.). עוד כתב שיתכן שלפני רש"י הייתה גירסא אחרת יותר מקוצרת ובהמשך הזמן נכנס פירושו לגוף הטקסט של הגמרא שלנו.

עדיין אין דעתי נוחה כ"כ.

יש למישהו הסבר אחר?","404","","3877","True","True","False","","705","109.64.178.212","0","0","פסחים|פד ע"א",""),new Message("30395","30379","בכמה מקומות ניכר שההסברים שהבאת נכונים","16/09/13 22:58","יב תשרי","תשע"ד","22:58","דוד כוכב","","125","","3877","False","True","False","","102","164.138.120.149","0","30379","פסחים|פד ע"א",""),new Message("30405","30379","מה שכתבו לו בתשובה האישית נכון וחשוב!","17/09/13 12:26","יג תשרי","תשע"ד","12:26","יהודי_קדום","לנכדיי אני אומר לקבל ידיעה זו כחלק בלתי נפרד מהמאמץ להבין את רש"י שבלעדיו לא היו לנו חיים.

נושא הפירוש של רש"י, כמעט תמיד, הוא ד"ה הקשה להבנה בלבד ואינו מקיף את כל הסוגיא וכ"ש לא את כל המקומות בש"ס הדנים באותו נושא (כמו התוס' למשל).

במקרה דנן, נראה לענ"ד, שרש"י הפרשנדתא הענק, לקח את לשון הגמרא והסיר ממנה, באמצעות לשון הדיבור של זמנו, את אי-הבהירות שהייתה יכולה להתקבל מלשון הגמרא. אבהיר ע"י הדגשת ההבדלים - הבלתי נראים כמעט כפי שהעלה:

לשון הגמרא:
מה הן קתני והכי קתני כל הנאכל בשור הגדול בשלקא אותו חלק יאכל בגדי הרך בצלי ומה הן ראשי כנפים והסחוסי'
לשון רש"י:
מה הן קתני. והכי קאמר כל הנאכל בשור הגדול בשליקה יאכל בגדי הרך צלי ומה הן ראשי כנפים והסחוסין:

אפשר לקצר בשני ההבדלים הראשונים ולומר שרש"י פירש ע"י תרגום בלבד ואולי יצאנו ידי ההבנה המינימלית הנצרכת.
אבל האם נבין שכוונת הגמרא כשהיא אומרת: כל הנאכל בשור הגדול בשלקא יאכל בגדי הרך אפילו (ב)צלי ?

ננסה לקרוא את לשון הגמרא עם השינוי של רש"י ונראה כי פורש לנו הרבה.

אהההה... גם רש"י לא כתב אפילו? ובכן הוא שאמרנו שינוי הלשון הבלתי נראית כמעט מפרשת: אותה ה-"ב" שהחסיר רש"י מהמילה "בצלי" אינה נצרכת בלשון תקופתו והלאה, אנו אומרים: "יאכל צלי" ולא אומרים "יאכל בצלי" והפירוש המלא הוא של דברי רבא:
"המשנה אומרת שאם ניתן לאכול בשור הגדול חלק ע"י בישולו זמן רב יאכל בקורבן פסח אפילו ע"י צליה בלבד "

כך גם לשון המשנה בזבחים ה,ח: "הַפֶּסַח אֵינוֹ נֶאֱכָל אֶלָּא בַלַּיְלָה, וְאֵינוֹ נֶאֱכָל אֶלָּא עַד חֲצוֹת וְאֵינוֹ נֶאֱכָל אֶלָּא לִמְנוּיָיו, וְאֵינוֹ נֶאֱכָל אֶלָּא צָלִי ","233","","3876","True","True","False","","139","109.67.103.3","0","30379","פסחים|פד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);