var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30431;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","71"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30431","0","שאלת עריכה","18/09/13 08:37","יד תשרי","תשע"ד","08:37","הודו_כי_טוב","האונן (סוף דף)

צורם לי בעיניים שמשנה חדשה נפתחת בסוף דף
ממש בסוף הדף
מה ההכרח שמנע מהעורכים לפתוח בדף הבא בריישא ?","207","","3884","True","True","False","","1076","46.117.14.249","0","0","פסחים|צ ע"ב",""),new Message("30435","30431","בטח יש כאן מבינים גדולים בעימוד יותר ממנ","18/09/13 10:17","יד תשרי","תשע"ד","10:17","ינון","בס"ד

אבל שמעתי פעם משהו, ועד כמה שאני נתקלתי בדפי הגמרא זה די עקבי:

אם תשים לב תוכל להבחין שנדיר למצוא בפירושים של רש"י ותוספות על הדף ד"ה שאינו שייך לאותו עמוד. לפי מה ששמעתי, כתבי היד והדפוסים הראשונים היו מסודרים אחרת: הגמרא כתובה למעלה, מתחתיה פירוש רש"י ותחתיו פירוש תוספות. המסדר הראשון של צורת הדף הייחודית הזו הקיימת עד היום לקח לעצמו משימה לפשט עד כמה שאפשר את ההתמצאות בפירושים. בצורה היררכית כמו שזה היה לפני-כן קשה לעבור מהגמרא לפירוש רש"י ולחזור ממנו שוב לגמרא, וכן לגבי תוספות. בעימוד הנוכחי ניסו המסדרים לסדר כך שתחילת הדף תהיה למעלה עם פירושיו, אמצע הדף באמצע עם פירושיו וסוף הדף בסוף עם פירושיו (כמובן שזה לא ממש אפשרי להביא את כולם לאותו גובה ויש שונות גדולה מאוד בין הדפים). באופן כזה קצת יותר קל לנווט בעמוד הגמרא, וזה גם תורם מאוד לזיכרון הלימוד, שהרי אלפי דפי הגמרא, אם היו נותרים דומים זה לזה היה קשה מאוד להתמצא ולהצליח "לדקור" מהזיכרון כל דבר במקורו הנכון - גם לבקיאים, אבל באופן זה, שכל דף שונה מחבירו יותר קל לזכור באמצעות צורת הדף את מיקומו בש"ס.
עוד מטרה שנלקחה היא למסגר כל ד"ה בפירוש רש"י ותוספות בעמוד לו הוא שייך, ושהד"ה הראשון בעמוד מסויים יתחיל בעמוד זה ולא לפניו, ושהד"ה האחרון בעמוד מסויים יסתיים בעמוד זה ולא יגלוש לעמוד הבא (ברש"י זה כמעט מוחלט, אבל גם בתוספות מספר הדיבורים שגולשים מעמוד לעמוד הוא קטן ובטל במאה ואחד). תוכל לראות גם שבפירושים שבאים בשולי הגליון - כמו אלו של ר"ח ותוס' רי"ד ואחרים - הכלל הזה לא עובד.

דבר זה חשוב כשלעצמו אם נזכור שבדפוסים הישנים לא היו סימני הפיסוק של תחילת וסוף דיבור ברש"י ותוספות. מאוחר יותר הוסיפו את הנקודות, ורק בעשורים האחרונים התחילו להדגיש את הד"ה. אבל כל ההוספות האלה היו על גבי צורת העימוד הזו שכבר היתה לפניהן.

ומכיוון שבגמרא היו הסימנים לציטוט המשנה, לא חשו המסדרים לבלבול בין דברי משנה לדברי גמרא, ועוד- מכיוון שכל המסכת (או לפחות כל הפרק) נתספה בעיניהם כרצף אחד לא בער להם להעביר את המשנה לתחילת העמוד הבא רק בשביל "הסגנון". ולבסוף - בזמנו הדפוס והנייר היו יקרים מאוד, ולכן ניצלו כל מקום אפשרי בדף לצורך ההדפסה, ולא יצרו "חורים" בסופי הדפים. המקומות היחידים בהם הדפוס לא מגיע עד סוף העמוד הם המקומות בהם שלחה הצנזורה את ידה.","301","","3884","True","True","False","","559","213.57.106.104","0","30431","פסחים|צ ע"ב",""),new Message("30437","30431",""צורת הדף"","18/09/13 10:34","יד תשרי","תשע"ד","10:34","דוד כוכב","אכן לא היה הכרח לכך.
אבל מצד שני לגוי המעצב של צורת הדף גם לא היה אינטרס שהדף יתחיל דוקא בתחילת ענין.
הספר התורה החדש שלי מעוצב על פי תיקון הסופרים של התימנים - כל עמוד מתחיל תמיד בתחילת פסוק. וזה תענוג, לא צריכים כל פעם להקפיץ את העינים במהירות שמא יקראו מילה שלא מתוך הכתב.

בעיה נוספת ב"צורת הדף" של הדפוסים, שנשמטו כל אותן רווחים שבין סוגיה לסוגיה כפי שהן קיימות בספרי התורה בין פרשיה לפרשיה.
על חשיבות אותם רווחים, בספרא ויקרא דבורא דנדבה פרשה א, ט; ותחילת פרשתא ה: "וכי מה היו הפסקות משמשות ליתן ריוח למשה להתבונן בין פרשה לפרשה ובין ענין לענין".","125","","3884","True","True","False","","253","212.76.100.82","0","30431","פסחים|צ ע"ב",""),new Message("30445","30435","למען הדיוק","18/09/13 12:17","יד תשרי","תשע"ד","12:17","המכריע","גם דפוסי שונצינו וונציה הראשונים כבר היו במתכונת שלנו.","199","","3884","True","True","False","","198","31.44.134.78","0","30431","פסחים|צ ע"ב",""),new Message("30454","30445","אני לא מסתפק בתשובתו הקצרה ","18/09/13 14:35","יד תשרי","תשע"ד","14:35","יהודי_קדום","ויש היודעים מדוע...","233","","3884","True","True","False","","110","109.67.103.3","0","30431","פסחים|צ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);