var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30514;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30514","0","רב הונא ובנו","28/09/13 21:59","כד תשרי","תשע"ד","21:59","דוד כוכב","מדוע התחמק רב הונא מסעודת כלולות בנו?

על כך כאן.","125","","3870","True","True","False","","950","212.76.96.184","0","0","פסחים|קא ע"א",""),new Message("30515","30514","ומנין שהיה זה בזמן כלולות בנו?","28/09/13 22:31","כד תשרי","תשע"ד","22:31","Almuaddib","בנו את בית הכלולות למועד הנישואין - ואחר כך נותר בית זה בחצר. מאחר ובו היה נר - הלך לשם רב הונא.

בנו - לא מוזכר בסיפור.

מתי היו הנישואין - גם כן לא מוזכר.


דומני שאתה משלים מהרהורי לבך סיפור שלם, אלא שכדברי נבואה דבריך, שאין להם בסיס.","107","","3870","True","True","False","","197","77.126.152.21","0","30514","פסחים|קא ע"א",""),new Message("30521","30515","לא יתכן","28/09/13 23:44","כד תשרי","תשע"ד","23:44","דוד כוכב","תיאורך שמדובר רק בשיירי הכלונסאות לא יתכן. הן משום הלשון - אין זה נקרא בי גנני. והן משום שלא יותירו אחר החופה שהיא ביום חול נר שידלוק לשוא בלית אדם כאשר השמן היה ביוקר. וגם השמן ודאי יכלה אחר כל כך הרבה זמן, שהרי מסקנת הגמרא במסכת כתובות דף ה ע"א שבערב שבת לא נישאין, גזירה שמא ישחוט בן עוף (וההיא דריש דף ז ע"א שם, י"ל שהחופה היתה יום קודם). ועוד שהגמרא לא היתה מספרת לנו את האופן המיקרי כיצד נותר איזה נר.

בי גננא פירושו כפי האמור במסכת כתובות דף ז ע"ב: "תנו רבנן: מברכין ברכת חתנים בבית חתנים", החתן שרוי שם כל שבעה, ומהדין אין מברכין שבע ברכות אלא במקום כזה (שו"ע אה"ע סב, ה). ותיאורם במסכת סוטה דף מט ע"ב: "מאי חופת חתנים? זהורית המוזהבות. תניא נמי הכי: אלו הן חופת חתנים? זהורית המוזהבות, אבל עושה פפירית ותולה בה כל מה שירצה". ושם בירושלמי: "אילו הן חופות חתנים סדינים מצויירין וסהרוני זהב תלויין בהם".","125","","3870","True","True","False","","166","212.76.96.184","0","30514","פסחים|קא ע"א",""),new Message("30534","30521","כעת אתה מצטט ממני את שלא כתבתי?","29/09/13 09:52","כה תשרי","תשע"ד","09:52","Almuaddib","איפה "שיירי הכלונסאות"? בנו לפני כמה ימים בית חתנות - ועדיין הוא עומד. ולשאלתך הלא-נשאלת מדוע יש בו נר דולק, יכול אני להביא עשר סברות, כולן קלות לעיכול יותר מטענתך שרב הונא נעדר מחתונת בנו-שלו.

אתה מהפך בסברות כדי להצדיק את האגדה שהמצאת - אך אין למעשיה זו שום בסיס. יתר על כן, היא לא תואמת את ההלכה שבתולה נישאת לרביעי.

שהרי הסיפור מתרחש בליל שבת, ולשיטתך - שהיה זה ליל כלולותיו של בנו - היו הנישואין צריכים להתרחש אז, או בערב שבת.


ועדיין שב אני ושואל: מניין לך?

על סמך מה אתה מביא סיפור כזה, שאין לו לא בסיס, לא עוגן, לא אסמכתא ולא סיוע כלשהו? שמא נבואה נזרקה בך?","107","","3869","True","True","False","","197","84.228.64.213","0","30514","פסחים|קא ע"א",""),new Message("30538","30534","לא ליל כלולות אלא שבת שבע ברכות","29/09/13 10:26","כה תשרי","תשע"ד","10:26","דוד כוכב","הוא רצה להעדר רק מה'קידוש', אבל גם זה יותר מדאי.","125","","3869","True","True","False","","307","212.76.96.184","0","30514","פסחים|קא ע"א",""),new Message("30543","30538","מצאתי לי חיזוק בברטנורא, ב"ב פ"ו","29/09/13 11:29","כה תשרי","תשע"ד","11:29","Almuaddib","שהרי המשנה הקישה שם בית חתנות לבית אלמנות, וכך הסביר הברטנורא:

בית חתנות לבנו - שדרך אדם לעשות לבנו בית כשנושא אשה:

בית אלמנות לבתו - כשמת בעלה ושבה אל בית אביה. אבל בחיי בעלה היא אצל בעלה, שאין דרך חתן לדור עם חמיו:


כלומר - בית חתנות זה הבית הראשון של החתן. האדם קובע עם הבנאי לבנות לו בחצרו בית לבנו ולאשתו הטריה. זה - בדומה לבית אלמנות, אם בתו שבה לגור בבית אביה, כך נהגו.

הרי מכאן שאין זה דוקא לשבוע הכלולות, אלא בית. בית שבנה לו בחצרו רב הונא לרבה בנו, שיהיה לו היכן לגור מייד לאחר חתונתו.","107","","3869","True","True","False","","160","84.228.64.213","0","30514","פסחים|קא ע"א",""),new Message("30544","30543","שם זה משהו אחר","30/09/13 00:29","כו תשרי","תשע"ד","00:29","דוד כוכב","בית חתנות דב"ב זה בית שהוא בונה לבנו שיגור שם, 2 מטר על 3 בלבד, ועם תקרה. אין שם מקום רב לכל החוגגים. וכדברי רשב"ם שם דף צח ע"ב: "דרך האב לעשות לבנו יציע קטן סמוך לביתו שאין דרך החתן לדור אצל חמיו".

בית חתנים הוא מקושט לכבוד הנישואין, בימי שבע הברכות. כדברי רשב"ם פה: "לבי גננא דרבה בריה. בית חופת בנו שהיו שם נרות דולקין בבית המשתה". (משמעות ההדגשות - שהיו שם נרות רבים, משום שהיה זה בזמן ימי המשתה).
ונראה לי שהוא נעשה בחצר = בגינה, שגננא/גנני הוא מלשון גינה. (ראה בבראשית רבה פרשת וישלח פרשה פ' "לפום גנתא גננא" גינתא היא גינה). וכך הוא מרווח כדי שכולם יוכלו ליכנס שם לשמוח, לכן אינו של בנין אלא מקלונסאות, כמו שאמרו במסכת גיטין דף נז ע"א שהוא נעשה מארז ושיטה. ובני גנני הם גננים, "בני גננא דגזו להו אסא ביום טוב שני" (מסכת עירובין דף מ ע"א), "הנהו בני גננא דאעילו מייא במחיצה של בני אדם" (מסכת עירובין דף מד ע"ב), ולא רק גוזזים אסא לקישוט החופה כפירוש רש"י.
ורש"י במסכת מגילה דף ה ע"ב פירש שזה עשוי בתוך זה: "בנין בית חתנות לבנו - כשמשיא אשה לבנו הראשון היה בונה לו בית, ועושה לו חופה בתוכו".","125","","3868","True","True","False","","219","212.76.96.184","0","30514","פסחים|קא ע"א",""),new Message("30566","30543","פשטות דברי הרשב"ם שמדובר ב","30/09/13 20:14","כו תשרי","תשע"ד","20:14","שלמה שטרסברג","רשב"ם "לבי גננא דרבה בריה - בית חופת בנו שהיו שם נרות דולקין בבית המשתה בפשטות דברי הרשב"ם שמדבר על חופת בנו ועל בית המשתה שאכן הבין שזה אחד משבעת ימי המשתה ולא בבית הראשון של החתן שהרי לא דיבר על בית חתנות בנו אלא על בית חופת בנו וכן כתב שהיו שם נרות בבית המשתה ואם מדובר סתם בבית בנו שבחצרו מדוע לטרוח לציין שהיה זה בבית המשתה","205","","3868","True","True","False","","239","95.86.124.108","0","30514","פסחים|קא ע"א",""),new Message("30550","30544","היינו הך","30/09/13 08:57","כו תשרי","תשע"ד","08:57","Almuaddib","אקדים ואדגיש שוב:
אין לפנינו שום הוכחה לכך שהמעשה היה בימי המשתה של רבה בר רב הונא, אלא שאתה נצמד לדברי הרשב"ם כאילו הם דברי הגמרא עצמה - ולא היא. ערבך ערב נאמן הוא - אלא שגם דבריו אלו לא מתפרשים דוקא כפי שאתה מתעקש לפרשם - שהיה זה בימי המשתה, ולא רק בבית המשתה.

בסיפור כתוב "בי גניה", ובדבריך כתבת לתרגם "בית חופתו". "בית חתנים" לא כתוב שם, והחלוקה שאתה עושה בין "בת חתנות" של המשנה, לבין "בית חתנים" - אינני יודע על מה היא מסתמכת. "בית חתנות" מכירים אנו, "בית חתנים" - מן דכר שמיה? מהיכן הבאת לנו מושג זה, בטענה כי הוא מושג חדש?
סוף דבריך, אגב, חוזר ובא לדברי, שהרי שם נכתב "בית חתנות" - ופירוש רש"י שהבאת מצרפם לאחד - לא חתנים מול חתנות, כפי שהפלגת לפלג כאן.


סוף דבר - אין שום הוכחה לטענה כלפי רב הונא, כי בשמחת בנו, הוא אוכל לבדו בביתו, וכל הדרושים הנבנים על הבנה זו, אינם אלא מגדלים פורחים באויר. בשולי הדברים אוסיף, כי הסיפור בו פתחת את דבריך לעיל, אודות אותו "מתמיד עצום" - גנותו הם, ולא שבחו, ואכמ"ל.","107","","3868","True","True","False","","190","84.228.20.88","0","30514","פסחים|קא ע"א",""),new Message("30568","30566","ערבך ערבא צריך","30/09/13 21:39","כו תשרי","תשע"ד","21:39","Almuaddib","אף אם נאמר כדבריך, הרי שאין לנו שום אסמכתא לכך, וכפי שהכברתי מלים לעיל.","107","","3868","True","True","False","","136","84.228.20.88","0","30514","פסחים|קא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);