var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30596;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","44"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30596","0","רברברותיה דמר","02/10/13 01:12","כח תשרי","תשע"ד","01:12","הודו_כי_טוב","למה כעס רב יהודה?
והרצון שההלכה תמסר על שמו וכשהיא רשומה על שמו לא במידת הגאווה והכבוד הם?","207","","3860","True","True","False","","751","46.117.14.249","0","0","פסחים|קד ע"ב",""),new Message("30598","30596","הוא לא כעס, הוא הוכיח את בנו, ובלשון רכה","02/10/13 01:50","כח תשרי","תשע"ד","01:50","דוד כוכב","אילו ההלכה היתה נאמרת משמו של הבן רב יצחק היתה זו זכות עצומה עבורו, כדברי רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק במסכת סנהדרין דף צ ע"ב: "כל מי שנאמרה הלכה בשמו בעולם הזה - שפתותיו דובבות בקבר, שנאמר דובב שפתי ישנים". (נוסח קרוב משום רשב"י במסכתות יבמות דף צז ע"א; ובכורות דף לא ע"ב).

ובכדי שבנו יקבל ממנו את התוכחה, הוכיחו רב יהודה בכבוד רב - תוך הזכרת שמו בתואר המכובד "מר" בגוף שלישי שלוש פעמים.","125","","3860","True","True","False","","106","212.76.96.184","0","30596","פסחים|קד ע"ב",""),new Message("30611","30596","החשוקי חמד מביע בחדות מאי הווה:","02/10/13 13:54","כח תשרי","תשע"ד","13:54","יהודי_קדום","חשוקי חמד פסחים דף קיג עמוד א

"...הדברים נוראים שהרי רב יצחק הוסמך להוראה וכמו שנאמר רב יצחק בריה, וגם אביו קורא לו מר, ובכל זאת מייסר אותו בתוכחה קשה וקורא לו מלים בוטות, כי רב יהודה ידע שאמנם התוכחה קשה, אבל רב יצחק בנו יקבל אותו בהבנה, וכמו רופא הצריך לחתוך בבשר בנו שהבן מבין ולא כועס, כך הבין רב יהודה ברב יצחק בנו..."","233","","3860","True","True","False","","180","79.177.147.168","0","30596","פסחים|קד ע"ב",""),new Message("30601","30598","לגבי התואר "מר"","02/10/13 08:07","כח תשרי","תשע"ד","08:07","הראל","נראה אולי לפרש דוקא שקרא לו בכינוי זה בציניות/בלגלוג על כך שנהג בעצמו בגאוה (ברברבנות ובסררות).","46","","3860","True","True","False","","253","84.229.234.92","0","30596","פסחים|קד ע"ב",""),new Message("30613","30598","הוא כן כעס הוא הוכיח את בנו, ובלשון קשה","02/10/13 14:41","כח תשרי","תשע"ד","14:41","יהודי_קדום","הוא הוכיח את בנו על שהשתמש בכוח השררה ("וסררותיה") של אביו ראש הישיבה ושלח את אחד התלמידים הצעירים במקומו.

הוא הוכיח את בנו שלא התגבר על יצר הרברבנות היא הנטייה הידועה שבה מנסים להתפאר ולהרשים את הסביבה ע"י "הורדת פקודות" שקיבלת לדרג הנמוך יותר - רב יהודה כועס כי הוא יודע שזה יכול להגיע עד ל-ש.ג (שגיאה גסה) שברכת ההבדלה לא תתפרש כמעשה עולא.

רב יהודה מלמד את בנו הרב כיצד יש לשאת את השררה ואת עולה(א) של ההבדלה... סליחה... של התורה","233","","3860","True","True","False","","149","79.177.147.168","0","30596","פסחים|קד ע"ב",""),new Message("30607","30601","לא יעלה על הדעת, משני טעמים","02/10/13 13:14","כח תשרי","תשע"ד","13:14","דוד כוכב","א. אין דרכם של חכמי המשנה והגמרא להתבטא בציניות ובלגלוג. "אמר רב נחמן: כל ליצנותא אסירא בר מליצנותא דעבודה זרה דשריא" ( מסכתות מגילה דף כה ע"ב; וסנהדרין דף סג ע"ב).

ב. הוכחה בציניות ובלגלוג היא המרשם הבדוק בכדי שתהא התוכחה דבר שאינו נשמע. "ואמר רבי אילעא משום רבי אלעזר ברבי שמעון: כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע" (מסכת יבמות דף סה ע"ב).","125","","3860","True","True","False","","139","212.76.96.184","0","30596","פסחים|קד ע"ב",""),new Message("30612","30601","הייתה ביקורת קשה של אב על בנו,","02/10/13 14:05","כח תשרי","תשע"ד","14:05","יהודי_קדום","קשה אולי, אבל עדיין רב יצחק הוא לא רק בנו של רב יהודה אלא הוא גם בנו של ראש הישיבה "החייב באחריותו".

רב יצחק לא שמע בקול אביו ללכת בעצמו אלא שלח תלמיד צעיר בשם אביי ובכך לא הבין מראש את כוונות אביו כששלחו, למשל: את רצונו הטבעי של האבא הרוצה שבנו יצבור שמועות על שמו .
וגם - רב יהודה מלמד (בכעסו העצור והמכובד) שגם (ואולי ראוי לומר דוקא וביותר) בן של ראש ישיבה חייב לציית לאביו ולא להעביר המשימה למישהו אפילו אם הצעיר הוא צעיר מבטיח כאביי.

בדף קיג. הקרוב נפגוש הדרכת אב לבנו (רב הוא האבא ואיבו הבן) שם השיעור הוא לחיים בכלכלה גשמית.

אצלנו אב מסר לבנו שיעור לחיים הרוחניים.","233","","3860","True","True","False","","149","79.177.147.168","0","30596","פסחים|קד ע"ב",""),new Message("30637","30601","ובשטיינזלץ בעיונים פירש כמוך","02/10/13 20:59","כח תשרי","תשע"ד","20:59","דוד כוכב","ודאי שאין האב קורא לבנו "מר" ברצינות, ובא רק להדגיש בכך את רברבנותו של הבן.
והנלע"ד כתבתי.
ומ"ש שודאי שאין האב קורא לבנו "מר" ברצינות, במסכת קידושין דף לג ע"ב הסתפקו במעין זה: "איבעיא להו: בנו והוא רבו, מהו שיעמוד אביו מפניו?".

וראה עוד בקידושין שם ובעמוד שלפני כן ששמואל הוכיח את רב יהודה שלא נהג כבוד כראוי באביו מפני שסבר רב יהודה שהוא עצמו חכם גדול. ובסוגייתנו רב יהודה מכבד את בנו החכם - שהגמרא מכנה אותו "רב", ובנו אינו נוהג בו כבוד כראוי.","125","","3860","True","True","False","","140","212.76.96.184","0","30596","פסחים|קד ע"ב",""),new Message("30616","30613","האם הלל היה כועס במקרה כזה?","02/10/13 15:52","כח תשרי","תשע"ד","15:52","דוד כוכב","גם רב יהודה יכל שלא לכעוס, אלא לגעור ולהוכיח את בנו לגופו של ענין.","125","","3860","True","True","False","","138","212.76.96.184","0","30596","פסחים|קד ע"ב",""),new Message("30619","30616","ההבדל בין כעס לגערה +:","02/10/13 16:28","כח תשרי","תשע"ד","16:28","יהודי_קדום","אבל לפני כן אשאל: ואם רב יהודה היה "רק" גוער, האם אשכול חשוב זה לא היה נפתח?

ודאי וודאי היה נפתח והודו לה' כי טוב.

מיד בקריאת דבריו והעולה מהם ידעתי שבכל מקום שכתבתי לשון כעס באשכול זה יש להחליפו ללשון גערה. ולא בגלל שגערה רכה יותר מכעס (כפי שאפשר להבין מדבריו) אדרבה, גערה היא ביטוי חריף ומשמעותי יותר מכעס.

בגערה יש מימד של דיבור במילים ובהכרח זו נזיפה, זהו בדיוק המקרה של רב יהודה הוא דיבר בכעס אל בנו תוך הבעת תוכחה כלפיו - רב יהודה נזף בבנו.

כעס לעומת זאת אינו מחייב דיבור - כעס יכול להתבטא גם ללא מילים: אדם יכול להתמלא כעס ולהביע מורת רוח בלי להוציא הגה - ולא זה מה שעשה רב יהודה.

...ושמא היה כעסו של רב יהודה רק כעס חיצוני ולא באמת כעס אלא רק לחנך רצה (בודאי צפה מה יכתוב הרמב"ם...).","233","","3860","True","True","False","","177","79.177.147.168","0","30596","פסחים|קד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);