var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30859;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30859","0","הערה קטנה","09/10/13 11:27","ה חשון","תשע"ד","11:27","כדי","כך איתא בסוגיא שלנו:
רב ירמיה בר אבא איקלע לבי רב אסי. אישתלי וטעים מידי. הבו ליה כסא ואבדיל. אמרה ליה דביתהו, והא מר לא עביד הכי. אמר לה, שבקיה כרביה סבירא ליה. ע"כ.

וכאשר למדתי הדברים, הם הזכירו לו מעשה דומה מאוד שמופיע בש"ס, שזו לשון הגמרא במסכת שבת (יב:):
ר' ירמיה בר אבא איקלע לבי רב אסי. קם שמעיה קא בדיק לנהורא דשרגא. אמרה ליה דביתהו, ומר לא עביד הכי. אמר לה שבקיה כרביה ס''ל. ע"כ.

והנה כאן, אצלינו, נחלקו רש"י ורשב"ם והתוס' מיהו רביה דר' ירמיה, האם הכוונה לרב או לרב הונא. אך שם אין מה להסתפק, שוודאי הכוונה היא לר' ירמיה עצמו שהיה רבו של שמשו.
אולם מה שמעניין הוא ששני המעשים הם סביב הסיפור שר' ירמיה נקלע לביתו של רב אסי, ובאופן מפתיע שני המעשים התרחשו בשבת. משכך, לא מן הנמנע הוא להניח ששני המעשים היו באותה השבת, ובעלי הש"ס חילקו אותם והעמידו כל אחד על מקומו. וכה"ג כתבו התוס' בבכורות (לד:) ז"ל: ואומר רבי דשלושתם שאל בבת אחת, והש"ס קבע כל אחת במקומה כפי מה ששייכא. עכ"ל. וכ"כ עוד בכ"מ.

ועוד ניתן לדלות מאותו הסיפור את צורת ההתייחסות של נשות הת"ח לבעליהן, שאנו רואים שכינתה את בעלה "מר" ולא בלשון נוכח [עי' בברכות (כז:) והיינו דקאמר ליה רבי ירמיה בר אבא לרב מי בדלת אמר ליה אין בדילנא ולא אמר מי בדיל מר. ועי' בתוס' ערכין (ה.) ואכמ"ל]. אכן לעומת זאת מצאנו לכאורה בכמה מקומות (כגון בברכות י. כח. שבת קנא: ב"מ נט: ועוד הרבה) שלא הקפידו על כך.






_______________

הלב כואב ועדיין מתקשה לעכל את הבשורה המרה בדבר הסתלקותו של מרנא הגאון האדיר הגר"ע יוסף זצוק"ל. מחשבות חכמים יתמהו ורעיוני מהירים יתמהמהו, לבבות עמדו מלדרוש ולשונות נלאו מלפרושׁ את שבחו ומעלתו של האי גברא רבה צדיק ונשגב. אם כנים הדברים, יהיו הם לעילוי אחר עילוי לנשמתו הטהורה.","249","","3862","True","True","False","","917","109.66.172.174","0","0","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30861","30859","סתם מתוך סקרנות איך פנו זו לזה","09/10/13 12:04","ה חשון","תשע"ד","12:04","קותי","בלי נוכחות זרים
שהרי בנוכחות זרים לפחות לפי הנימוס הפולני פונים עם תואר
זה מה קלטתי כמדומני בילדותי
עכשיו בשביל הקוריוז אין בפולנית "לשעבר"
שר ליום אחד נשאר לו תואר שר ואין מזכירים לו ירידתו
מבחינת לוחות ושברי לוחות מונחים בארון

ראוי שישבר ליבנו על מי שהתיר אלף עגונות וריפא את שיברן
נדמה לי שאין תקדים לכך אולי רק ר' משה פיננשטיין שהתיר עגונות לאחר השואה","217","","3862","True","True","False","","270","79.176.225.155","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30863","30859","הערה קטנה על הערתו: לא ייתכן שבאותה","09/10/13 12:36","ה חשון","תשע"ד","12:36","יהודי_קדום","שבת אירעו שני המקרים:

רב ירמיה בר אבא (השני) חי בדור השלישי/רביעי לאמוראים והוא תלמידו של רב הונא.
רב ירמיה בר אחא חי בדור השני והוא שהיה תלמידו של רב.

אם כן נלע"ד שמדובר בשני אמוראים בדורות שונים באותו שם - שאמרו דברים דומים מאוד על אירועים שונים.","233","","3862","True","True","False","","131","79.177.147.168","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30890","30859","מר = אדון. ואדני זקן בראשית חי, יב.","09/10/13 17:11","ה חשון","תשע"ד","17:11","דוד כוכב","עם זאת ציוותה עליו גרש את האמה וכו'. ואמר לי הרב מרדכי אליהו שאין לאשה דין כבן "ולא סותר את דבריו".","125","","3862","True","True","False","","125","212.76.96.184","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30893","30859","לעומתם יחס הנשים - יחס הבנות לאביהן","09/10/13 17:40","ה חשון","תשע"ד","17:40","כדי","מסתבר שגם כאן אין דברים ברורים.

מצד אחד, בעירובין (סה.): אמרה ליה ברתיה דרב חסדא לרב חסדא: לא בעי מר מינם פורתא כו'. הרי שכינתה את אביה בתואר כבוד.
ומנגד, בגיטין (מז.) חזינן שלא חששו לכך: אמרה ליה ברתיה [דריש לקיש] לא בעית מידי למזגא עליה וכו'. וכ"מ בסוטה (יב.) לגבי מרים ובע"ז (יח.) לגבי בתו של ר"ח בן תרדיון.

ומצאתי את שכתב הגאון חת"ס בחידושיו על התורה פרשת תולדות וז"ל:
יעקב דיבר עמו בלשון נוכח "קום נא" כדרך שבני ישראל מדברים אל אבותיהם מאז, אבל עשו היה מדבר עם אביו בלשון נסתר "יקום אבי" כדרך שהנכרים מדברים. והביאור, שלשון נוכח מוראה דביקות וקרבות כמו שאנו מדברים אל השי"ת, שאנו דבוקים בו ית', כמו שנאמר "ואתם הדבקים". ועל כן ישראלים שמדובקים זה בזה כגוף אחד, וברא מזכה אבא ומקיימו, לכן מדברים בלשון נוכח. אבל לשון נסתר היינו כאילו אינו כדאי לדבר עמו אלא כאילו מדבר לאחר, וחז"ל אמרו שבעשו כתיב "נפשות ביתם", שלכל אחד יש לו אלהות אחרת ותכלית אחרת, ולכן בנכרים שהם פרודים אומר יקום אבי. עכ"ל.

אולי כדאי לעשות פעם עבודה על זה.","249","","3862","True","True","False","","279","109.66.172.174","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30864","30863","מהיכן הבאת את ר' ירמיה בר אחא?","09/10/13 12:41","ה חשון","תשע"ד","12:41","כדי","(ובדקתי, והאות ח' והאות ב' אינן סמוכות במקלדת).

אנא, בדוק שוב את דבריך.","249","","3862","True","True","False","","274","109.66.172.174","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30865","30863","סימוכין למה שהבאתי:","09/10/13 12:48","ה חשון","תשע"ד","12:48","יהודי_קדום","רש"י בקידושין מו. : "נראין דברי תלמיד. עולא קמסיים למילתיה ואזיל וקאמר נראין דברי ר' ירמיה שהוא תלמידו של רב הונא:

אבל התוס' קשה להם אך מיישבים: " נראין דברי תלמיד. משמע הכא דרב ירמיה תלמידיה דרב הונא הוה וקשה דבפרק תפלת השחר (ברכות דף כז:). משמע דתלמיד חבר דרב הוה דקאמר התם רב צלי של שבת בע''ש א''ל רב ירמיה בר אבא מי בדלת א''ל אין בדילנא ומדלא קאמר ליה רב ירמיה מי בדיל מר שמע מינה שהיה לו תלמיד חבר ונראה דתרי רב ירמיה הוו:","233","","3862","True","True","False","","159","79.177.147.168","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30866","30864","חולין נ"א.: "אמר רב ירמיה בר אחא אמר רב","09/10/13 12:51","ה חשון","תשע"ד","12:51","יהודי_קדום","פשטה ידה לעמוד אע''פ שלא עמדה עקרה רגלה להלך אע''פ שלא הלכה..."","233","","3862","True","True","False","","152","79.177.147.168","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30868","30866","ר' יהודי לפני שכבודו מפליגני במרחבי הש"ס","09/10/13 12:55","ה חשון","תשע"ד","12:55","כדי","נא יואיל שוב להסתכל בגמרתו אצלינו בפסחים ובסוגיא (המתיימרת להיות) המקבילה בשבת.","249","","3862","True","True","False","","212","109.66.172.174","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30876","30868","נכונים דבריו! אך מסקנת דבריי קיימת:","09/10/13 13:26","ה חשון","תשע"ד","13:26","יהודי_קדום","גם אם אחליף את "רב ירמיה בר אחא" ל- "רב ירמיה בר אבא (הראשון)"

רב ירמיה בר אבא (הראשון) חי בדור השני ועפ"י ביצה כב: היה תלמידו המובהק של רב.

רב ירמיה בר אבא (השני) חי בדור השלישי/רביעי לאמוראים והוא תלמידו של רב הונא.

ואחזור על מה שכתבתי (ויבדוק הרב דבריי עפ"י התוס' שהבאתי קודם):

אם כן נלע"ד שמדובר בשני אמוראים בדורות שונים באותו שם - שאמרו דברים דומים מאוד על אירועים שונים.","233","","3862","True","True","False","","144","79.177.147.168","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30879","30876","לא מובן כלל","09/10/13 13:43","ה חשון","תשע"ד","13:43","כדי","אף אם נקבל את הכרח התוס' שהיו תרי ר' ירמיה (ואגב, לא היית חייב ללכת עד מסכת קידושין כדי למצוא את המציאה. עדיף היה לך ללמוד את הדברים בתוס' אצלינו. אא"כ אתה מעוניין בשכר פסיעות), אינני מבין כלל וכלל מה ההכרח לומר שזה שמוזכר אצלינו אינו אותו אחד שמוזכר במסכת שבת.","249","","3862","True","True","False","","285","109.66.172.174","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30881","30879","עכשיו אני רואה את אור הספירים שבדבריו:","09/10/13 14:36","ה חשון","תשע"ד","14:36","יהודי_קדום","ראיתי ב-'תולדות תנאים ואמוראים חלק ב' עמ' 803,

"ר' ירמיה

בדבר האמורא המפורסם הזה נפלה ערבוביא גדולה עד שהוצרכו לומר ששנים היו, אחד רב ירמיה, ואחד ר' ירמיה, אבל האמת אך אחד הוה, ומה שאמרו בתוספות קידושין מו. שתרי ר׳ ירמיה הוו, התם קאי שתרי ר' ירמיה בר אבא הוו, האחד תלמיד חבר דרב ואחד תלמיד ר״ה ור' יוחנן...."

ערך זה העירני שבעצם אינני מתמקד בעיקר ואז אני רואה את אור הספירים היוצא מדבריו.
לבושתי סונוורתי ולא התמקדתי בעובדה שלפנינו, בשני המקומות אותו רבי אסי ומשכך כל שאר "הבדיקות" שלי היו עליו, בצדק, לטורח.

אני הולך לעמוד בפינה...","233","","3862","True","True","False","","141","79.177.147.168","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30882","30881","תנוח דעתך, שזכותך רבה כאן","09/10/13 14:40","ה חשון","תשע"ד","14:40","Almuaddib","בזכותך עברתי על כמה וכמה דברים כאן, כדי לבדוק עם מי הצדק.

ישר כוחך, וישר כוחו דמר שהעיר, שיפה הערתו בעיני.","107","","3862","True","True","False","","154","84.228.190.119","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30883","30882","תודה רבה. אני מרגיש וחושב ש-"הערה קטנה"","09/10/13 14:57","ה חשון","תשע"ד","14:57","יהודי_קדום","זו של הרב כדי היא ממש הארה גדולה. גם אם אשמע בומבסטי לא איכפת לי:
דבריו כאן של הרב כדי הם מהנפלאים ביותר שקראתי ולמדתי בבית מדרש זה.
מה יפו פעמיך הרב כדי.

תבורך מפי עליון.","233","","3862","True","True","False","","181","79.177.147.168","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30884","30883","ליבבתני ר' יהודי, ליבבתני","09/10/13 15:06","ה חשון","תשע"ד","15:06","כדי","","249","","3862","False","True","False","","260","109.66.172.174","0","30859","פסחים|קו ע"ב",""),new Message("30894","30893","באגרות חזון איש","09/10/13 18:32","ה חשון","תשע"ד","18:32","המכריע","יש מכתב הדרכה לאברך צעיר אודות קיום מצוות שנה ראשונה ושמח את אשתו, ובכלל איך לנהוג עמה, ובין שאר ההוראות הוא כותב לו שידבר אל אשתו בלשון נוכח יחיד ולא בלשון רבים או נסתר כפי שיש נוהגים.

בזכרוני שקראתי בס' יסור יסרני של הרב גיברלטר אודות עירו קובנה, והוא מספר שם (בלי דיוק בפרטים) אודות ת"ח אחד שאשתו היתה פונה אליו בלשון כבוד שכזו, ובעלה ביקש מהרב שלהם שידריך אותה לפנות אליו בלשון רגילה, והיא פרצה בבכי איך מכריחים אותה לזלזל בכבוד התורה....","199","","3862","True","True","False","","190","213.151.55.102","0","30859","פסחים|קו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);