var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30911;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30911","0","גזל נכרי מותר?","10/10/13 08:56","ו חשון","תשע"ד","08:56","שיננא","ואל תעמוד על המקח בשעה שאין לך דמים

רשב"ם:
אל תעמוד על המקח. לסחור והמוכר ישראל הוא ואין לך דמים לקנות המקח ונמצא מפסידו חנם שלא יקחנו אחר מאחר שאתה מהפך בו:","146","","3852","True","True","False","","848","84.228.113.215","0","0","פסחים|קיב ע"ב",""),new Message("30913","30911","אל תעמוד על המקח - אינו רק גזל","10/10/13 10:37","ו חשון","תשע"ד","10:37","יהודי_קדום","אלא גם אונאה שהרי יודע הוא:
א. שאין בכוונתו/יכולתו לקנות
ב. "ונמצא מפסידו חנם שלא יקחנו ..." (טור חו״מ רכז-א).

לגבי הרשב"ם "אל תעמוד על המקח" : כשאני לא בטוח שברצוני לקנות או כשאני רק מתעניין אני מקדים ואומר זאת למוכר לפני כל שאלה על הסחורה.

להלכה אסור לגזול גוי. שו"ע חו"מ שנט א:א {א} אסור לגזול או לעשוק א] {ב} אפילו כל שהוא, ב {ג} בין מישראל <א> בין מעובד כוכבים; ב] ואם הוא דבר <ב> דליכא מאן דקפיד ביה, שרי; כגון ליטול מהחבילה או מהגדר לחצות בו שיניו; {ד} ואף זה אוסר בירושלמי, ממידת חסידות.

א] אסור לגזול או לעשוק כו'. דגם לא תעשוק את רעך כתיב [ויקרא י"ט י"ג], ובסמוך סעיף ז' ח' יתבאר מה בין גזל לעושק, וכן הוא בטור שם:
ב] אפילו כל שהוא. דחצי שיעור הוא איסור דאורייתא כמו שאסור חצי שיעור באיסורין:","233","","3852","True","True","False","","141","79.177.147.168","0","30911","פסחים|קיב ע"ב",""),new Message("30914","30913","אני לא מצליח להבין אם ענית על השאלה שלי","10/10/13 10:58","ו חשון","תשע"ד","10:58","שיננא","ואבהיר טוב יותר את השאלה:

גזל נכרי - אסור.

אך מרשב"ם - משמע שהבעיה היא רק אם המוכר ישראלי.","146","","3852","True","True","False","","208","84.228.113.215","0","30911","פסחים|קיב ע"ב",""),new Message("30923","30914","האם ניתן להבין מהרשב"ם שמדובר בגזל?","10/10/13 15:56","ו חשון","תשע"ד","15:56","יהודי_קדום","לענ"ד כלל וכלל לא!

גזל, לימודו ודינו נפרד מכאן.

רשב"ם מדבר אך ורק על מִקָּח וּמִמְכָּר (נקדתי כי רבים לא הוגים נכון) ומלשון רשב"ם ברור שהוא מלמד שלא לפגוע במוכר ישראלי בכל דרך שבה הקונה מתמקח ואינו מתכוון באמת לקנות, בין שיש כסף בכיסו ובין שאין.

הנזק למוכר יכול ליהיות, במקרה זה, התעסקות עם קונה זה על חשבון טיפול בקונים רציניים שרוצים לקנות מוצר זה (או אחר) באמת ונמצא המוכר מפסיד מכירות. גם הרי בסופה של התמקחות ריקנית זו יעזוב הקונה את החנות ללא שקנה המוצר ובכך יכולים אחרים להבין שיש בו פגם, מחירו לא הגון וכו' ויעזבו אף הם.

להבנה זו לענ"ד אין מקום לשאול על הרשב"ם כאן לעניין גזל הגוי אלא לדיני מקח וממכר עם גוי, טעותו של גוי במכירה, אונאה שלו וכו'.","233","","3852","True","True","False","","169","79.177.147.168","0","30911","פסחים|קיב ע"ב",""),new Message("30925","30923","אתה צודק לגמרי שלא מדובר פה בגזל","10/10/13 16:18","ו חשון","תשע"ד","16:18","דוד כוכב","אבל מדקדוק לשון הרשב"ם משמע שהוא גם לא מדבר על אונאה. הרשב"ם לא מציע "לשגע" לשוא אפילו לא נכרי.
לפירוש הרשב"ם מדובר בבעיה שלישית. כאשר קונה פוטנציאלי מתחיל במשא ומתן עם המוכר שאר הקונים הפוטנציאלים אינם ניגשים אפילו לנסות ולקנות, משום האמור במסכת קידושין דף נט ע"א: "עני מהפך בחררה ובא אחר ונטלה הימנו, מאי? אמר ליה: נקרא רשע", וראה שם את כל הסוגיה החל מהמשנה. לכן אם אין לך עדיין די כסף ואתה כבר מתחיל במשא ומתן, אתה חוסם כבר מעכשיו את האפשרות למוכר למכור בינתים לישראל אחר כי הם אינם ניגשים לקנות. ואילו במוכר גוי לא חששו להפסד כזה. והקונים הגויים יגשו אליו ממילא.","125","","3852","True","True","False","","128","212.76.96.184","0","30911","פסחים|קיב ע"ב",""),new Message("30928","30925","ובכ"ז אם אונאת ממון אין כן אונאת דברים","10/10/13 17:45","ו חשון","תשע"ד","17:45","יהודי_קדום","יש כאן. הרשב"ם משתמש במילה "לסחור" היינו יש דין ודברים, החלפת מילות מסחר בין ה-"קונה" למוכר. בדברים אלה, כשאין כוונת הקונה לקנות, רציתי לומר שזוהי אונאת דברים (חמורה מאונאת ממון).

ואם נדקדק עוד ברשב"ם הרי משאמר "ואין לך דמים לקנות המקח" משמע שאם יש לי דמים אני כן יכול לשגע את המוכר למרות שיש די כסף בכיסי לקניה. האפשרות השניה לא עולה על הדעת ומכאן לאונאה הדרך קצרה. אני רץ למנחה.....


את הפגיעה במוכר תיארנו מאוד דומה ועל תיאור","233","","3852","True","True","False","","150","79.177.147.168","0","30911","פסחים|קיב ע"ב",""),new Message("30931","30928","הלכה למעשה","10/10/13 21:05","ו חשון","תשע"ד","21:05","עם הארץ","הרמב״ם ובעקבותיו שולחן ערוך רואים בגזל הגוי איסור מהתורה
קצש״ע סימן נע
״ יט אסור לגנוב או לגזול אפילו פחות משוה פרוטה, בין מישראל בין מגוי, בין מגדול בין מקטן. ואפילו דרך שחוק אסור לגנוב, ואפילו על מנת להחזיר, או כדי לצערו, כדי שלא ירגיל עצמו לכך. וצריך ליזהר מאד באיסור גניבה, שלא נחתם גזר דינם של דור המבול אלא על הגזל, [אף שעשו עבירות חמורות אחרות]. וסאה עבירות, גזל מקטרג בראש, ובעון גניבה רעב בא לעולם. [ילקו"י דיני חינוך קטן עמוד שעד].

אמנם דעת רש"י (סנהדרין נז ע"א) היא שגזל הגוי מדרבנן, ואסור רק משום חילול ה'. וכך הבין את הדעה בגמרא (ב"ק קיג) שאמרה שגזל הגוי אסור. וזו לשון רש"י שם:

"ישראל בנכרי מותר - דלא תעשוק את רעך כתיב (ויקרא יט) ולא נכרי, ומדרבנן איכא למאן דאסר משום חילול השם בהגוזל בתרא (בבא קמא קיג, א)".","248","","3852","True","True","False","","280","184.33.116.60","0","30911","פסחים|קיב ע"ב",""),new Message("30935","30928","דיברתי רק על אונאת דברים","10/10/13 23:08","ו חשון","תשע"ד","23:08","דוד כוכב","אם יש לי די דמים אין מדובר באונאה ובלשגע סתם אלא במו"מ לגיטימי.","125","","3852","True","True","False","","92","212.76.96.184","0","30911","פסחים|קיב ע"ב",""),new Message("30957","30935","בדיוק. יראה סעיף א. בתגובתי הראשונה","11/10/13 08:06","ז חשון","תשע"ד","08:06","יהודי_קדום","שבאונאת דברים הכוונה בדיוק כפי שכתב.","233","","3851","True","True","False","","114","79.177.147.168","0","30911","פסחים|קיב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);