var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32526;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32526","0","לא מבין את תשובת ר' יוחנן","05/01/14 22:22","ד שבט","תשע"ד","22:22","שאינו יודע לשאול","מנא הני מילי (דאין מעילה בדמים)?
אמר עולא אמר קרא לכם שלכם יהא
דבי רבי שמעון תנא לכפר לכפרה נתתיו ולא למעילה
ור' יוחנן אמר א''ק הוא לפני כפרה כלאחר כפרה מה לאחר כפרה אין בו מעילה אף לפני כפרה אין בו מעילה ואימא לאחר כפרה כלפני כפרה מה לפני כפרה יש בו מעילה אף לאחר כפרה יש בו מעילה אין לך דבר שנעשית מצותו ומועלין בו


הגמרא שאלה מנין שאין מעילה בדמים (בפשטות - מדובר לאחר שנעשית מצותו).
ור' יוחנן ענה "מה לאחר כפרה אין בו מעילה..." - אבל על זה גופא אנו דנים - שמנין לך שכך הדבר!","48","","3772","True","True","False","","1051","84.229.143.252","0","0","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32527","32526","יש לדייק בשאלת הגמרא המובאת על הברייתא:","06/01/14 05:22","ה שבט","תשע"ד","05:22","יהודי_קדום",""מנא הני מילי" (דאין מעילה בדמים מדאורייתא לאחר שנעשתה מצוותן?) (1).
דיוק זה הכרחי משום שהמשנה אומרת במפורש שמכרו את הדמים שזרמו בנחל קדרון לחקלאים ואם המעילה הייתה מן התורה לא הייתה המשנה אומרת כן. (וגם כמובן מההמשך).
וכן שהגמרא אומרת לפני כן בפירוש שלכו"ע אין מעילה מהתורה והמחלוקת בברייתא היא רק אם יש מעילה בדמים שזרמו בנחל קדרון שרבי מאיר ורבי שמעון אומרים יש מעילה ולחכמים אין מעילה.
עד כאן הפשט ההכרחי לענ"ד.

לפי הנ"ל לכאורה התשובה לשאלתו פשוטה (אם הבנתי את שאלתו נכון...):
בהמשך הגמרא אומרת: " אין לך דבר שנעשית מצוותו ומועלין בו" ומכאן מתחילים דברי ר' יוחנן: שהדמים שזרמו לנחל קדרון כבר אינם 'קודשי ה'' משום שכבר נעשתה מצוותן, ולכן ודאי אין בהם מעילה! - כך ששאלת כב' לגבי ר' יוחנן, לענ"ד, לא מתחילה! ורק על בסיס זה בהמשך הוא לומד מהמילה 'הוא' שדין זה, שאין מעילה בדם, הוא קבוע בכל מקרה - גם ללפני הכפרה.

(1).
אם יש קושי הרי הוא בשאלה מדוע יש כאן לימוד על דם שעדיין לא נעשתה מצוותו (דם שעדיין לא נזרק = לפני כפרה) כשהמשנה מדברת על הדמים שזרמו בנחל קדרון שנעשתה מצוותן?","233","","3771","True","True","False","","200","79.176.118.202","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32541","32526","לולי דמסתפינא - על דרך שיטת המחקר","06/01/14 13:33","ה שבט","תשע"ד","13:33","שיננא","הייתי מציע שאולי ר' יוחנן מעולם לא ניסה לענות על השאלה בסוגייתנו, אלא דן בעניין אחר, ומסדרי הגמרא הביאו את כל דבריו ממקום אחר (ככתבו וכלשונו) וצירפו לסוגייתנו, כי מתוך דבריו (שנאמרו בהקשר אחר כאמור) יוצא שהוא מסתמך על ההנחה שלאחר כפרה אין בו מעילה כי אין לך דבר שנעשית וכו'.

ואכן - אם היה מתייחס ישירות בסוגיה שלנו הרי שהיה עונה כך מיד: "ור' יוחנן אמר אין לך דבר שנעשית מצותו ומועלין בו".


וכפי שמופיע לפעמים אצל החוקרים, בלשונם - "סוגיה מועתקת". (ראו לדוגמא אצל אלבק במבוא לתלמודים, נדמה לי שיש לו שם פרק בנושא זה)","146","","3771","True","True","False","","333","192.115.90.150","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32542","32526","מדברי עולא, דבי ר' ישמעאל ור' יוחנן יוצא","06/01/14 14:31","ה שבט","תשע"ד","14:31","יהודי_קדום","שאין מעילה בדם הקורבנות לפני זריקתו.
ראה קצת הסבר בתגובתי הראשונה באשכול זה.

וכן ראה מעילה יא. משנה: "...דם בתחלתו אין מועלין יצא לנחל קדרון מועלין".


.","233","","3771","True","True","False","","145","79.176.118.202","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32528","32527","לא הצלחתי להבין מה כבודו ענה","06/01/14 08:27","ה שבט","תשע"ד","08:27","שאינו יודע לשאול","הארכת מאוד, ולא הצלחתי לברור מתוך הדברים שלך מה הוא נסיון התשובה שלך.

מכל מקום - תודה על נסיון המענה.","48","","3771","True","True","False","","225","84.228.97.136","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32530","32528","צודק שהארכתי, אעתיק רק התשובה:","06/01/14 08:36","ה שבט","תשע"ד","08:36","יהודי_קדום","בהמשך הגמרא אומרת: " אין לך דבר שנעשית מצוותו ומועלין בו" ומכאן מתחילים דברי ר' יוחנן: שהדמים שזרמו לנחל קדרון כבר אינם 'קודשי ה'' משום שכבר נעשתה מצוותן, ולכן ודאי אין בהם מעילה! - כך ששאלת כב' לגבי ר' יוחנן, לענ"ד, לא מתחילה! ורק על בסיס זה בהמשך הוא לומד מהמילה 'הוא' שדין זה, שאין מעילה בדם, הוא קבוע בכל מקרה - גם ללפני הכפרה.

אבל כדאי לראות גם תוס' בזבחים מו. ד"ה אין לך..","233","","3771","True","True","False","","172","79.176.118.202","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32531","32530","אבל","06/01/14 08:41","ה שבט","תשע"ד","08:41","שאינו יודע לשאול","ראה ציטוט הגמרא:
[1]
ור' יוחנן אמר א''ק הוא לפני כפרה כלאחר כפרה מה לאחר כפרה אין בו מעילה אף לפני כפרה אין בו מעילה
[2]
ואימא לאחר כפרה כלפני כפרה מה לפני כפרה יש בו מעילה אף לאחר כפרה יש בו מעילה
[3]
אין לך דבר שנעשית מצותו ומועלין בו

רק סעיף [1] זה דברי ר' יוחנן, ואילו אתה כתבת:
בהמשך הגמרא אומרת: " אין לך דבר שנעשית מצוותו ומועלין בו" ומכאן מתחילים דברי ר' יוחנן:
ואני שואל על כך:
מכאן מתחילים דברי ר' יוחנן?
האם אלו בכלל דברי ר' יוחנן?","48","","3771","True","True","False","","252","84.228.97.136","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32532","32531","לא, זו הנחת היסוד של ר' יוחנן עוד לפני","06/01/14 08:44","ה שבט","תשע"ד","08:44","יהודי_קדום","שאמר לימודו על המילה "הוא" שבפסוק!

כתבתי בפירוש: הגמרא אומרת: "אין לך דבר שנעשית מצוותו ומועלין בו"

ברור שלא ר' יוחנן אמר","233","","3771","True","True","False","","146","79.176.118.202","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32533","32532","יפה, אבל","06/01/14 08:46","ה שבט","תשע"ד","08:46","שאינו יודע לשאול","אז למה ר' יוחנן לא ענה כך מיד בהתחלה:
"אין לך דבר שנעשית מצותו ומועלין בו"
וזהו.

מדוע ענה מה שענה? ולא ענה כמובא מעלה בתחילת הודעה זו?

ולמה לר' יוחנן להשמיענו הדין בנוגע ל"לפני כפרה" - הרי לא בכך עסקינן?","48","","3771","True","True","False","","249","84.228.97.136","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32534","32533","היכן הכוונה "מיד בהתחלה"?","06/01/14 08:54","ה שבט","תשע"ד","08:54","יהודי_קדום","ר' יוחנן כמו שני קודמיו מביא דעתו מדוע אין מעילה וכו' בהסתמכו על לימוד מילה בפסוק (כל אחד למד אותו דין מאותו פסוק אך ממילה אחרת).

עליו שואלים משום שהשוני בדבריו הוא ההשוואה ל'לפני הכפרה' שלא על זה הדיון!","233","","3771","True","True","False","","142","79.176.118.202","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32536","32534","הרחבת ההסבר","06/01/14 09:00","ה שבט","תשע"ד","09:00","דוד כוכב","רבי יוחנן מסתמך מלכתחילה על הידוע ומפורסם, שאין מעילה בדבר שנעשתה מצוותו. למשל בהמה שהקדישוה לשלמים; לאחר שחיטתה וזריקת דמה, הבשר הראוי לכהנים הותר לכהנים והראוי לבעלים הותר לבעלים.
בהמשך שאלה הגמרא: למה לא נלמד מהפסוק שהדין בדם שונה מהרגיל. ומסיקה הגמרא שאין להוציא מן הכלל: "אין לך דבר שנעשית מצוותו ומועלין בו". גם סברת הדין מוצקה וללא ערעור.","125","","3771","True","True","False","","105","95.86.123.199","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32538","32536","לחלק השני: הרי מצינו להלן דף ס עמוד א","06/01/14 09:34","ה שבט","תשע"ד","09:34","יהודי_קדום","שתרומת הדשן, בגדי לבן ועגלה ערופה שעל אף שנעשתה מצוותן יש בהם מעילה - אלא שיש כאן שני כתובין המלמדים רק על עצמם וכו׳. ורק לאחר הבנה כזו הדברים לא מעורערים, כך שמה שכתב ״ ומסיקה הגמרא שלא מצאנו שום יוצא מן הכלל לכלל: "אין לך דבר שנעשית מצוותו ומועלין בו". גם סברת הדין מוצקה וללא ערעור״ -- יהא נכון רק לאחר דף ס עמוד א. כך לענ״ד.","233","","3771","True","True","False","","142","79.176.118.202","0","32526","יומא|נט ע"ב",""),new Message("32539","32538","נכון.","06/01/14 12:07","ה שבט","תשע"ד","12:07","דוד כוכב","ושיניתי מעט את הלשון בהודעתי.","125","","3771","True","True","False","","126","95.86.123.199","0","32526","יומא|נט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);