var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3450;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3450","0","מקמי דליפוש חרון אף","17/08/10 09:23","ז אלול","תש"ע","09:23","מתפעל",""דאמר רב חסדא מלך וצבור מלך נכנס תחלה לדין שנאמר (מלכים א ח) לעשות משפט עבדו ומשפט עמו ישראל [וגו']
וטעמא מאי? איבעית אימא: לאו אורח ארעא למיתב מלכא מאבראי.
ואיבעית אימא: מקמי דליפוש חרון אף".

רש"י מסביר שאם העם יכנס תחילה לדין, אם כן יתכן וכאשר יגיע תורו של המלך להישפט, הוא עלול לקבל חרון אף בגלל האחריות שלו בתור מלך ואם הציבור חוטא, גם הוא צריך להיענש.


לכאורה, לא כל כך מובן, ממה נפשך, אם אכן יש למלך אחריות ומגיע לו עונש בעבור פשעי הדור, אז למה שנרחם עליו ושלא יהיה דין צדק?
ואם באמת לא מגיע לו עונש ועיקר האשמה על הציבור, למה שנחשוש שיקבל עונש? וכי חשיד קודשא בריך הוא שלא יוציא דין אמת?

ועוד שאלה, דברי רב חיסדא שמלך נכנס תחילה, היה לגבי דין אצל הקב"ה או בדיני אדם?
אני הבנתי בפשטות שמדובר בדיני אדם, ולכן לכאורה האיבעית אימא השני לא רלוונטי.","148","","5004","True","True","False","","1330","80.74.119.82","0","0","עבודה זרה|ב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);