var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36164;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36164","0","שילה, האמנם ?","21/07/14 13:46","כג תמוז","תשע"ד","13:46","עלי","אין בין שילה לירושלים אלא שבשילה אוכלין קדשים קלים ומעשר שני בכל הרואה ובירושלים לפנים מן החומה. ראו במפרשים והקל ביותר בשטיינזלץ על אתר.
לשילה לדבריהם לא היתה חומה אלא פרזות ישבה, ולכן הותר לאכול קדשים קלים בכל הרואה.
מאז הוחל בחפירות הארכיאולוגיות במה שמכונה 'תל שילה' ליד ולמרגלות הישוב שילה בימינו, זוהה תל זה כתל העיר העתיקה שילה, בעיקר על בסיס זיהוי המקום על ידי הנוצרים, שהקימו בסמוך לו כמה כנסיות שכבר נהרסו ב"ה ושרידיהן נותרו שם, ונקרא המקום סילון בידי הערבים.
כבר כתבתי לי מאמר בטיוטא שלא רצו לפרסמו, בו כתבתי שלענ"ד מבחינת מקורות ההלכה ניתן להוכיח שתל שילה אינו אתרה של שילה.
היום בעת לימוד הדף היומי עלתה בדעתי ראיה נוספת.
בשנים האחרונות בוצעו חפירות נרחבות בתל שילה, ונחשפו סביבה חומות ענקיות.
הנה אפוא הוכחה פשוטה שתל שילה אינו שילה המקראית...
אגב, גם ה'משטח הצפוני' שבתל שחשבו בעבר שהוא המקום בו עמד המשכן, התברר מהחפירות שאינו מקום עמידת המשכן כי אינו כלל משטח ישר אלא מלא עתיקות מתחת למשטח, וממילא מחפשים עכשו היכן עמד המשכן וכמובן שלא מצאו עדיין,,, אבל אף אחד לא יצא בודעה ובהודאה על עובדה פשוטה זו מכל אלה שהאמינו בכך לשוא. כשכתבתי את מאמרי הנ"ל כבר טענתי ( עוד לפני החפירות הללו ) שאין זה יכול להיות מקום עמידת המשכן, כי הוא נצפה כעל כף היד ממרום הישוב שילה, ואם כן לו היה עומד שם כהן ועובד היו רואים אותו העומדים מחוץ למשכן מחוץ לקלעים המיועדים להסתיר אותו. אשמח לתגובות.","209","","3570","True","True","False","","1278","95.86.83.74","0","0","מגילה|י ע"א",""),new Message("36166","36164","ואתה בטוח שהחומות לא נבנו לפני או אחרי?","21/07/14 13:50","כג תמוז","תשע"ד","13:50","Almuaddib","ארכאולוגיה היא מדע חמקמק מאד, הזהירות יפה גם למבקרים, לא רק לארכאולוגים.","107","","3570","True","True","False","","146","195.200.205.133","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36168","36166","לא","21/07/14 14:17","כג תמוז","תשע"ד","14:17","עלי","כל שכתבתי הוא שאם אמנם לפי המצאי הארכיאולוגי היו לשילה חומות ענק, אזי אין הדין המובא במשנה יכול להתקיים בה. ודאי שאם נאמר שחומות אלו נהרסו על ידי יהושע בן נון ולא נבנו ושילה ישבה פרזות אזי אכן אפשר שנהגו בה כבכתוב במשנה, אבל אם היו לה חומות כנעניות, מה ההגיון בהריסת חומותיה לאחר כיבושה והשארתה ללא הגנה ? כמו כן אינני ארכיאולוג ואינני זוכר מאלו תקופות החומות שנמצאו שם בתל, רק כאמור, חשבתי כך על הדברים הבקר בעת הלימוד...
וצריך בירור עם הארכיאולוגים החופרים במקום ואינו בידי כעת ( אני כידוע ירושלמי עסוק... ).
ואגב, למיטב ידיעתי, אין שום ממצא ארכיאולוגי עתיק אחד מימות ההתנחלות ועד סוף ימי בית שני, המוכיח שאכן זו שילה.","209","","3570","True","True","False","","148","95.86.83.74","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36175","36168","המממ","21/07/14 15:08","כג תמוז","תשע"ד","15:08","Almuaddib","ראשית, כשבאים לנסות לאתר את מקומה של שילה העתיקה, לא מתחילים בארכאולוגיה מייד, מתחילים בתנ"ך.

"הנה חג ה' בשילה מימים ימימה אשר מצפונה לבית אל, מזרחה השמש למסילה העולה בית אל שכמה ומנגב ללבונה"

כלומר, כבר ספר שופטים מתאר לנו את המיקום, ובפירוט יוצא דופן. שילה נמצאתף, לפי תיאור זה:
1. מצפון לבית אל
2. ממזרח לדרך מבית-אל לשכם
3. מדרום ללבונה.


בית-אל הקדומה - מקומה ידוע, בסביבות הכפר ביתין. גם מקומה של לבונ כנראה מזוהה, באיזור לובן א-שרקיה. המסילה - נמצאת בתוואי, פחות או יותר, של הכביש מירושלים לשכם. הטופוגרפיה לא השתנתה.

אגב, העובדה שאחד מאבות הכנסיה, באונומסטיקון שלו, מתאר את מקומה של שילה כפי שהיה ידוע בתקופתו, לא מחייב שזו טעות.","107","","3570","True","True","False","","176","195.200.205.133","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36180","36175","אתה צודק","21/07/14 16:49","כג תמוז","תשע"ד","16:49","עלי","עקרונית אתה צודק כמובן. והרי לא הבאתי כאן את כל הטענות בשל אורך הדברים. ברם כאמור, מסלול זה שאתה כותב מהתנ"ך לגביו אינו קצר ויש עוד המון אתרים דרומית לתל שילה שיכלו להיות שילה המקראית לאורך הדרך מבית-אל המקראית ( שגם זיהויה משוער ולא ודאי ) לשכם.
כידוע, תל שילה מרוחק מרחק גדול ( קילומטרים ) מבית אל. ראה שהמצפה מזוהה כיום בתל א-נצבה ליד א-רם ( ג"כ משוער בלבד ).
והנה, מובא במדרש שמואל דעת רבי סימון, ששילה והמצפה חד הם ( חפש ומצא , אינו קשה )! אם אמנם נכונים דבריו, הרי ששילה דרומית מאד לתל שילה. יש גם מקורות המזהים את בית-אל עצמה עם שילה ( כלומר שקרובות הן מאד ).
אין כאן מקום לדיון ארוך זה כי בלאו הכי הוכחות של ממש, בין אם ארכיאולוגיות, מהתנ"ך וממקורות חז"ל או מקורות היסטוריים חיצוניים, לא שכנעו אותי עד כה לכאן או לכאן. רק רציתי להביא שיקול מסוים הנובע ממשנתנו. ( אין לי נגיעה להוכיח שלא כמו גם להוכיח שכן, אני רק מנסה לברר את העובדות מהמקורות השונים באורח שקול ).","209","","3570","True","True","False","","171","95.86.83.74","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36192","36180","מנין","21/07/14 23:03","כג תמוז","תשע"ד","23:03","דוד כוכב","לא מוזכר בגמרא ששילה לא היתה מוקפת חומה.
ראיתי עכשיו שיש מאמר של יואל אליצור המובא בפ. השו"ת, ולדבריו משמע במקרא ובחז"ל ששילה היתה מוקפת.","125","","3570","True","True","False","","111","95.86.109.128","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36204","36192","אם כן התוכל להסביר","22/07/14 12:52","כד תמוז","תשע"ד","12:52","עלי","מדוע נכתב שסיבת ההיתר לאכול קדשים קלים בכל השטח שממנו נראה המשכן מחוץ לשטח העיר הרי החומה היתה אמורה להסתיר ?","209","","3569","True","True","False","","122","194.114.146.227","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36205","36204","מהי הסיבה? דומני שהיא לא מפורשת כלל","22/07/14 13:14","כד תמוז","תשע"ד","13:14","Almuaddib",".","107","","3569","True","True","False","","77","195.200.205.133","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36215","36204","רואים את החומה","22/07/14 19:22","כד תמוז","תשע"ד","19:22","דוד כוכב","","125","","3569","False","True","False","","104","95.86.109.128","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36209","36205","אם כן","22/07/14 15:45","כד תמוז","תשע"ד","15:45","עלי","האם זהו פירוש מוטעה במפרשים כך ? אם כן יש לתקנו !","209","","3569","True","True","False","","95","194.114.146.227","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36211","36209","איזה מפרשים?","22/07/14 17:16","כד תמוז","תשע"ד","17:16","Almuaddib","בדקתי במפרשי המשנה במסכת מגילה, בדקתי גם בזבחים, במשנה המקבילה, ולא מצאתי מי שפירש כפי שאתה טוען.

אני עובר על הגמרות כאן ושם, וגם כן לא מוצא מישהו שמפרש כפי שאתה טוען. מיהם אותם מפרשים שצריך לתקנם?","107","","3569","True","True","False","","141","195.200.205.133","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36235","36211","ראה","23/07/14 16:14","כה תמוז","תשע"ד","16:14","עלי","ציינתי שכך כתב שטיינזלץ, ואכן לדבריך אין לו מקור, אבל בגמרא מובא שבשילה היו רק שני מחנות ללא מחנה לויה, א"כ היה שם דין 'מחנה ישראל', אולם אם לא רק עד החומות אלא בכל הרואה, לכאורה משמע שלא היו שם חומות, כבתחילת דברינו, וצע"ג.","209","","3568","True","True","False","","122","164.138.117.235","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36236","36215","אין צריך. המשכן על הגבעה למעלה, והחומה","23/07/14 17:28","כה תמוז","תשע"ד","17:28","Almuaddib","מקיפה מלמטה.","107","","3568","True","True","False","","101","195.200.205.133","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36238","36236","בכל אופן","23/07/14 19:28","כה תמוז","תשע"ד","19:28","עלי","נראה לי שאנחנו מסכימים שהמובא בשטיינזלץ הן בפירוש והן בעיונים ששילה עיר ללא חומה היתה הוא מסופק מאד ואולי מוטעה.","209","","3568","True","True","False","","121","164.138.117.235","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36240","36238","לכל הפחות - פירוש שטעון ביסוס","23/07/14 21:26","כה תמוז","תשע"ד","21:26","Almuaddib","לפחות לפי מה שאני יודע כרגע - לא ראיתי מקור לפירוש זה.","107","","3568","True","True","False","","168","84.228.163.20","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36296","36240","תשובה לעלי","25/07/14 02:24","כז תמוז","תשע"ד","02:24","איתן","רש"י אומר כאן בפירוש "ובזבחים מפרש טעמא". ובזבחים (קי"ח ע"א-ע"ב) הביאו ראשוני אמוראי א"י מספר נימוקים,
מנא הני מילי
- א''ר אושעיא דאמר קרא
{דברים יב-יג} "השמר לך פן תעלה עולותיך בכל מקום אשר (אתה) תראה" בכל מקום אשר תראה אי אתה מעלה, אבל אתה אוכל בכל מקום שאתה רואה ...
- רבי אבהו אמר אמר קרא
{בראשית מט-כב} "בן פרת יוסף בן פרת עלי עין" עין שלא רצתה לזון וליהנות מדבר שאינו שלו תזכה ותאכל כמלא עיניה
- רבי יוסי ברבי חנינא אמר
{דברים לג-טז} "ורצון שוכני סנה" עין שלא רצתה ליהנות מדבר שאינו שלו תזכה ותאכל בין השנואין

(חלק מהדברים הובאו ע"י ר"ח במגילה),
בפשטות יש לומר שאינם חולקים, ר' אושעיא מביא את הנימוק ההלכתי, ור' אבהו ור' יוסי ב"ר חנינא מביאים את הביסוס הרעיוני,

על כל פנים מי שתלה זאת בחומה - כמדומני שטיינזלץ ושוטנשטיין - עליו להביא ראיה. כפי שאנו רואים אין שום קשר. ואפשר לפנות אליהם ולברר, מי מרים את הכפפה?

אני קראתי בעבר ברפרוף את מאמרו הארוך מאוד של ד"ר עלי על שילה. ולא השתכנעתי. למשל עלי מפקפק באמינת הכתובת שבכנסיה הסמוכה לאתר, זו עם הכתובת לברך את יושבי שילה. אבל, הכנסיה הזו היא מתקופת התלמוד, והנוצרים בדורות הראשונים נחשבים כמעבירי מסורות ששמעו מהיהודים, להבדיל מהצלבנים שחשודים להמציא.
לענין השאלה שרואים את האתר מהגבעה שעליה שילה של ימינו - השאלה אמנם נסמכת על הברייתא בזבחים נ"ט סע"ב אמר ליה רבי יהודה ... אפשר כהן עומד ע''ג המזבח ועבודה בידו וכל העם רואין אותו מבחוץ ור' יוסי שם לא חלק עליו בעיקרון הזה,
אעפ"כ אפשר ליישב.
חשבתי לומר שאולי הקפידא היא רק למי שעומד מקרוב, אבל לא במי שצופה עליו ממרחקים. דרכו של עולם אדם מחפש להצטנע ממי שנמצא בסמוך לו ופחות אכפת לו מהרחוקים ממנו.
ומן הסתם יש תירוצים נוספים.","123","","3566","True","True","False","","273","95.86.127.224","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36300","36296","השאלה העיקרית","25/07/14 09:31","כז תמוז","תשע"ד","09:31","עלי","שנשארה אצלי ללא מענה עד היום היא ממדרש שמואל והגמרא בזבחים, לפיהן המשכן עמד בגבול נחלת בנימין ולא בנחלת יוסף ( בלבד ), כמו שהיה אח"כ בבית המקדש, מה שמחייב שמיקומו היה דרומה בהרבה מתל שילה, ואף אחד עדיין לא יישב לי את הקושי העצום הזה.
כמו כן ציינתי שלפי המדרש שמואל שילה היא המצפה וגם בית אל, כי כולן סמוכות זו לזו, וזה עוד מוסיף לקושי. קושי נוסף הוא ציון העובדה ששילה מצויינת כ'מחנה' ולא כעיר ( למיטב זכרוני בשום מקום שילה אינה נזכרת כעיר ), בניגוד למה שרואים בתל שילה שמדובר בעיר גדולה ומבוצרת של ממש.
על כן כתבתי שאני מסופק לגבי הזיהוי, אך באמת אינני יודע להחליט.
חבל שבשום פורום לא היו מוכנים לתת לי להסביר ברבים את הספקות המצריכים בירור וליבון יסודי.","209","","3566","True","True","False","","147","194.114.146.227","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36301","36300","ומה מפריע לך לפרטם כאן?","25/07/14 10:39","כז תמוז","תשע"ד","10:39","Almuaddib","","107","","3566","False","True","False","","108","84.228.163.20","0","36164","מגילה|י ע"א",""),new Message("36303","36301","המאמר","25/07/14 11:13","כז תמוז","תשע"ד","11:13","עלי","שאיתן קרא ארוך מכדי שאעלה כאן ולא נכתב אלא כטיוטא לעצמי עם הערות, אך מי שמעוניין אוכל בשמחה לשלוח לו אותו לדוא"ל לפי בקשה. ( אם אלמואדיב יבקש אשלח ).","209","","3566","True","True","False","","158","194.114.146.227","0","36164","מגילה|י ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);