var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36501;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36501","0","האם סטנדר נחשב לתשמישי קדושה?","05/08/14 13:42","ט אב","תשע"ד","13:42","שאינו יודע לשאול","תשמישי מצוה נזרקין,
תשמישי קדושה נגנזין.
ואלו הן תשמישי מצוה סוכה לולב שופר ציצית,
ואלו הן תשמישי קדושה דלוסקמי ספרים תפילין ומזוזות ותיק של ס''ת ונרתיק של תפילין ורצועותיהן.
אמר רבא מריש הוה אמינא האי כורסיא תשמיש דתשמיש הוא ושרי כיון דחזינא דמותבי עלויה ס''ת אמינא תשמיש קדושה הוא ואסור.


ראיתי הבוקר (ט' באב) הרבה מתפללים שלוקחים סטנדר והופכים על הרצפה ויושבים עליו.
מעבר לכך שנצבט לי הלב על כך שהסטנדר שמשמש כל השנה להניח עליו סידורים וגמרות וכו' נהפך פתאום למושב - הרי שהסתפקתי האם יש קדושה בסטנדר לאור הסוגיה המצוטטת מעלה.

מה דעתכם?","48","","3555","True","True","False","","1103","77.126.79.12","0","0","מגילה|כו ע"ב",""),new Message("36527","36501","ניסיון תשובה","09/08/14 22:09","יג אב","תשע"ד","22:09","עומר","בס"ד

א. מי אמר שסידור ייחשב כדבר קדוש? יותר נראה לי שלסידור אין קדושה כלל (אין זה קלף או אשורי), ולכן זה הסידור ייחשב כדבר מצווה.
ב. לדבר מצווה אין 'תשמיש' כמו דבר קדושה; שהרי אנו רואים שתשמיש קדושה היינו הדבר שנוגע (או מסייע) לדבר הקדוש - כמו נרתיק של ס"ת, שהדבר הקדוש הוא הס"ת, והנרתיק נחשב התשמיש. לעומת זאת בתשמישי מצווה - אנו רואים שמדובר על המצוות עצמן (ציצית, לולב וכו'). [גם רש"י מבאר את הלשון תשמישי מצוה - דבר ששימשו בו מצוה].
ולכן אם הנחות א+ב נכונות - אין שום קדושה בסטנדר.. (שתי ההנחות סברות בעלמא, ללא מקור כתוב שראיתי)

[גונזים בגלל שמות ה' שלא ניתן לזורקם, אך אין זה אומר שהסידור ייחשב קדוש. למדנו בר"ה יח: שהגמ' חששה לשמות ה' באשפה על שטרות בעלמא, אך אני לא חושב ששטרות אלו נקראו דבר קדוש..]
שבוע טוב!

נ.ב. מצטער שאני לא עונה לשאלות, אני פשוט בדרך כלל רודף אחרי הדף יומי ולא הפוך, ולכן אני לא רלוונטי לשאלות.. וגם אני באינטרנט כעת רק בגלל בין הזמנים","59","","3551","True","True","False","","135","46.19.86.194","0","36501","מגילה|כו ע"ב",""),new Message("36534","36527","לא נראה לי כך","10/08/14 01:59","יד אב","תשע"ד","01:59","דוד כוכב","א. מנין לטעון שקדושה יש דוקא בדבר מקלף? הציץ היה כמין טס של זהב ויש בו קדושה.
ואותיות הסידור בהחלט נחשבות לכתב אשורי.
ב. הספרים נמצאים על הסטנדר, בדיוק כשם שספר תורה נמצא על התיבה, ויש בתיבה קדושה, כמו ששנינו (מסכת מגילה דף כו ע"א) "תיבה - לא יקחו בית הכנסת".

אבל מסתבר לכאורה שלסטנדר אין קדושה כי הוא לא מיוחד לספרי קודש בלבד, אלא גם לשימושים שונים נוספים.","125","","3550","True","True","False","","124","95.86.73.108","0","36501","מגילה|כו ע"ב",""),new Message("36536","36534","שבוע טוב!","10/08/14 02:19","יד אב","תשע"ד","02:19","עומר","בס"ד

אבהיר את כוונתי: אני מסכים שיש קדושה בחפצים מסוימים, שלא בהכרח כותבים בכתב אשורי ובדיו.. לכן ברור שלציץ עצמו יש קדושה, וכך גם לחפצי קודש מסוימים אחרים..

אבל לסידור אין סיבה שתהיה קדושה מחמת החפץ עצמו, שברור מאליו שאין זה כמו ציץ..
הסיבה היחידה שיכולה להיות לסידור קדושה היא מפני שנכתב בו שם ה', והדבר הנ"ל נראה לי לא נכון.. אמנם אנו מעוניינים ששם ה' לא יהיה בביזיון, אך זה לא מקנה קדושה למה שנכתב עליו שם ה'.
נראה לי יותר הגיוני שרק ספר שכתוב על קלף ובדיו מהווה חפץ של קדושה, ולכן הוא ייקרא תשמישי קדושה, משא"כ סידור ודומיו, שאין להם הגדרה של חפץ קדוש..

מקווה שהובהרתי!

נ.ב. ביחס לתשובתך - למה עוד משמש סטנדר סטנדרטי??","59","","3550","True","True","False","","192","46.19.86.194","0","36501","מגילה|כו ע"ב",""),new Message("36537","36536","למה אתה סבור שבקלף דוקא?","10/08/14 02:24","יד אב","תשע"ד","02:24","דוד כוכב","עור נחוץ לכשרות תפילין למשל, משום המותר בפיך, במסכת שבת קח. ואילו דברי תורה הכתובים על נייר צריכים גם הם גניזה משום קדושתם, וכן סידור.

את המשקפים, העט, פתק, טישו, נייד, לא מניחים על הסטנדר בצד הספר?","125","","3550","True","True","False","","94","95.86.73.108","0","36501","מגילה|כו ע"ב",""),new Message("36540","36537","התייחסות לשני החלקים..","10/08/14 02:36","יד אב","תשע"ד","02:36","עומר","בס"ד
צריכים גניזה משום כבוד ה', שלא ראוי שיהיו ברצפה, ולא משום קדושת החפצים עצמם.. דין סידור שנפל על הארץ אינו דומה לדין של תפילין או ס"ת שנופל על הארץ..
נ.ב לגבי דברים המצילים מפני הדליקה, ההלכה אומרת שעל ספר פחות מ-85 אותיות (ללא שם ה') לא מצילים, אבל לכאורה הוא חייב גניזה (נדמה לי שיש דיון על פסוקים קצרים שנכתבים בהזמנות לחתונה וכדומה, האם הם צריכים גניזה, וק"ו..)

ביחס לחלק השני של תשובתך: כל זה טפל מאד לספרים.. לא נראה לי שבימה של ספר תורה לא תוגדר כחפץ של קדושה בגלל שמניחים עליה את המשקפיים, העט, טישו ונייד, וכנ"ל כאן - אם סידור הוא חפץ של קדושה - דין הסטנדר כדין בימה
שבוע טוב","59","","3550","True","True","False","","185","46.19.86.194","0","36501","מגילה|כו ע"ב",""),new Message("36542","36540","בשו"ע או"ח שלד, יב","10/08/14 02:50","יד אב","תשע"ד","02:50","דוד כוכב",""כל כתבי הקדש מצילין האידנא מפני הדליקה וקורין בהם, אפילו כתובים בכל לשון ואפילו כתובים בסם ובסיקרא (פי' מיני צבעונים) ובכל דבר".
ועל ענין הצורך ב-פ"ה אותיות כתב המשנה ברורה שם שמדובר "רק לענין הצלה מדליקה אבל לענין גניזה פשיטא דבעינן".","125","","3550","True","True","False","","146","95.86.73.108","0","36501","מגילה|כו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);