var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3794;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3794","0","מה בעצם מגדיר בהמה גסה/דקה?","12/09/10 22:19","ד תשרי","תשע"א","22:19","שמואל מ","שאלה מחבר - מה בעצם מגדיר בהמה גסה/דקה, וכן בחיה? הגמרא מסתפקת אם ארי הוא חיה גסה או בהמה גסה (למרות שבין כך ובין כך "שבור הוא אצל מלאכה"). ואילו חיה גסה שעושים בה מלאכה, מצאה הגמרא דוגמה של ערוד שמטחינים בו בריחים. והיותר צ"ב, שמבואר בגמ' וכן נפסק בשו"ע יו"ד סי' יז, שחיה גסה כבהמה דקה לפרכוס, מדובר אם כן בחיה טהורה הניתרת בשחיטה, ואיזה חיה טהורה היא חיה גסה? במהדורת שוטנשטיין התקשו כנראה ג"כ בזה, והציעו שהכונה לשור הבר. אבל הרי זו מח' תנאים אם הוא חיה או בהמה.","173","","4983","True","True","False","","3724","84.229.28.101","0","0","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3797","3794","חיה גסה, אולי אחד מהמנויים בפסוק","13/09/10 00:05","ה תשרי","תשע"א","00:05","דוד כוכב","בדברים יד, ה:
אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר.","125","","4982","True","True","False","","279","212.76.114.94","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3811","3794","תשובה","13/09/10 16:19","ה תשרי","תשע"א","16:19","משיב מאורות דף היומי","לגבי ההבחנה בין בהמה/חיה גסה לדקה, ההבדל הוא האם יש לו מספיק כוח מצד עצמו כדי לעשות מלאכה, כמו בקר, או שאינו יכול לעשות מלאכה מפאת חולשתו הפיזית כמו צאן.

למרות שאריה שבור הוא אצל מלאכה, הוא חיה גסה כי לא חסר לו כח ורק אינו מבויית מפסיק כדי לעבוד.

הספק אם אריה הוא בהמה או חיה גסה, הוא רק כלפי הדינים שלו, אבל ברור שהוא חיה.

צבי הוא חיה גסה, כי יש לו כוח לעשות מלאכה ולסחוב עגלה, ולכן אינו מוגדר כחיה דקה.","142","","4982","True","True","False","","378","82.166.18.134","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3817","3794","תשובה מאת משה רענן","13/09/10 20:53","ה תשרי","תשע"א","20:53","מנהל הפורום","בעל המדור החי והצומח בתלמוד:

לענ"ד הרעיון להגדיר גסה ודקה על פי היכולת לבצע עבודה בעייתית משום שאז נצטרך לדון מהי מלאכה לעניין זה שהרי אפילו אווזים ותרנגולים ראויים למלאכה: "בעי רבה בר רב הונא: דש באווזין ותרנגולים, לרבי יוסי ברבי יהודה מהו? בכל כחו בעינן - והא איכא, או דלמא בידיו וברגליו בעינן - והא ליכא? – תיקו" (בבא מציעא צא ע"ב). נראה לי שהמשתנה הקובע הוא הגודל ולצורך זה ערכתי טבלה עם משקלי בהמות וחיות ובתוכם כאלו שמעמדם ברור מתוך הגמרא: אריה, ערוד, פרה, כבש, עז, סוס. לאור כך שחמור מוגדר כבהמה גסה הגבול הוא כ – 100 ק"ג. לאור כך אין ספק שבעלי חיים כמו יחמור, ראם לבן ואולי הג'ירפה (זמר) הם חיות גסות. המספרים בסוגריים ליד הכבש והעז מציינים זנים חדשים שככל הנראה לא היו קיימים בעבר.","49","jpg","4982","True","True","False","","1011","84.229.57.226","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב","0-jpg"),new Message("6435","3794","עלה כעת מאמר בנושא זה","19/01/11 15:46","יד שבט","תשע"א","15:46","מנהל האתר","כאן.
ודבריו של "משיב מאורות הדף היומי" מוזכרים במאמר. ישר כח.","1","","4854","True","True","False","","322","77.126.74.217","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3807","3797","לא הבנתי","13/09/10 15:42","ה תשרי","תשע"א","15:42","שמואל מ","אחר בקשת המחילה, לא הבנתי מה הוסיפה התשובה על השאלה?","173","","4982","True","True","False","","188","95.86.107.159","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3810","3807","הסבר","13/09/10 16:15","ה תשרי","תשע"א","16:15","משיב מאורות דף היומי","הרב דוד אומר שצבי הוא חיה גסה טהורה.","142","","4982","True","True","False","","317","82.166.18.134","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("4329","3811","צבי הוא חיה גסה??","08/10/10 12:36","ל תשרי","תשע"א","12:36","שמואל","משיב מאורות הדף היומי כתב 'צבי הוא חיה גסה, כי יש לו כוח לעשות מלאכה ולסחוב עגלה'.
ראית פעם צבי בגן חיות? [סביבות ירושלים אפשר לראותו גם בטבע] כבשה גדולה יותר ממנו ויכולה לסחוב יותר ממנו.","164","","4957","True","True","False","","190","77.125.166.195","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3818","3817","לא מסכים","13/09/10 21:09","ה תשרי","תשע"א","21:09","משיב מאורות דף היומי","המהלך שלך קשה לי עוד יותר.

א. צ"ע למה הקרטריון של משקל הוא יותר מוצלח מזה של המלאכה?

ב. להיפך, מבואר להדיא בב"ק לגבי החילוק בין שור ושה לגבי תשלום ד' וה', שור שביטלו ממלאכה חייב ה', שה שלא ביטלו ממלאכה רק ד'.

מבואר שפשוט לגמרא ששור עושה מלאכה ושה לא. ופשוט ששור הוא מאפיין של בקר, ושה של צאן.

ג. המלאכה לענ"ד היא חרישה או למשוך בעגלה, והיא חילוק הנובע מהחיים עצמן, המשקל הוא קריטריון מדעי-מספרי שאין לו שום זיקה למציאות.
בקיצור, מה זה משנה כמה הוא שוקל?

גמר חתימה טובה.","142","","4982","True","True","False","","315","85.130.130.141","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3821","3818","הנושא נראה כמסובך","13/09/10 22:13","ה תשרי","תשע"א","22:13","שמואל מ","מתוך הדעות דלעיל, ניכר בבירור כי אין בידינו הגדרה מדוייקת להגדרה המפורסמת כל כך של בהמה גסה ודקה. וזה תמוה. במיוחד במה שנוגע להלכה מפורשת בשו"ע לגבי פרכוס חיה גסה, בעוד אין בידינו הגדרה כלשהי להלכה מעשית ממש.
לא הבנתי מה הראיה מהגמ' בב"ק לגבי שור שביטלו ממלאכה ושה שלא ביטלו ממלאכה. הלא את העובדה שמשתמשים בשור למלאכה ובשה לא, לא צריך להוכיח מגמ'...
גם הקביעה הקודמת של הרב ממאורות שארי כשיר למלאכה מבחינה פיזית, צריכה כמדומני בדיקה. ובכל אופן כנראה כונתו העקרונית היא לחלק בין בע"ח הראוי למלאכה מבחינה פיזית, היינו בגלל מבנה שריריו וכו', לעומת בהמה דקה הנתפסת אצלינו כרככוכית.
מאידך לקבוע שהכל תלוי במשקל, ואף לקבוע קו גבול ממוצע, באין לנו מספיק נתונים ברורים מביניהם אפשר לנקוט את הממוצע, נראה ג"כ משונה.
סוף כל סוף, משונה מאוד שנושא עקרוני כזה לא מוגדר כלל. (חוץ מנושא בהמה וחיה, שגם הוא כידוע לא מוגדר כל הצורך).","173","","4982","True","True","False","","170","95.86.107.159","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3830","3818","תגובה ל"לא מסכים"","14/09/10 08:48","ו תשרי","תשע"א","08:48","שיננא","המהלך שלך נראה קשה עוד יותר:

א. צ"ע למה הקרטריון של משקל הוא יותר מוצלח מזה של המלאכה?
הוא יותר מוצלח משום שדקה וגסה זה קטנה וגדולה. ממתי למי שעושה מלאכה קוראים גדול?

ג. המלאכה לענ"ד היא חרישה או למשוך בעגלה, והיא חילוק הנובע מהחיים עצמן, המשקל הוא קריטריון מדעי-מספרי שאין לו שום זיקה למציאות.
דווקא נראה שלקריטריונים מדעיים מספריים יש זיקה למציאות יותר מאשר קריטריונים הנקבעים על ידי בני אדם.
בקיצור, מה זה משנה כמה הוא שוקל?
זה בוודאי משנה. מדוע שיהיה הבדל לעניין פירכוס בין בהמה שעושה מלאכה ושאינה עושה מלאכה? אני מבין שבהמה גדולה וקטנה שונות באופן הפירכוס ובהמה קטנה עשויה לפרכס באופן שונה.משום שקל יותר להזיז רגל גם לאחר מיתה ולכן היא צריכה לפשוט ולהחזיר ואילו בהמה כבדה די לבצע פעולה אחת כדי להוכיח שעדיין הייתה בחיים בשעת השחיטה. אמת שבהמה גדולה גם מבצעת מלאכה אבל מדוע ללכת בדרכי עקיפין?

בכלל ממהלך הסוגיה ברור ההיפך: אם ההגדרה של גסה ודקה הוא עשיית מלאכה מדוע יש צורך לתרץ שמדובר בארי שבור או שסתם ארי שבור הוא אצל מלאכה ובכך להסביר מדוע מותר למכור לגוי ניתן לתרץ הרבה יותר פשוט. אריה הוא בהמה דקה משום שאינו ראוי למלאכה. מכאן שקיים קריטריון אחר כלשהו (גודל) המכריח לומר שאריה הוא בהמה גסה ולכן צריך לומר שלמרות היותו בהמה גסה אין איסור למוכרו כי הוא איננו ראוי למלאכה.הגמרא לא משתמשת בנימוק של שבור כדי לתרץ מדוע אריה הוא בהמה גסה אלא להסביר מדוע למרות היותו בהמה גסה הוא מותר למכירה..

לגבי ההשוואה שלך לתשלומי ד' וה' - סעיף ב:
אני לא מבין מה הקשר בין חיפוש קריטריון כללי להגדרת בהמה גסה ודקה למקרה הפרטי של שור ושה [זה מזכיר לי את הספור של ההוכחה שיעקב חבש שטריימל מתוך כך שכתוב ויצא יעקב מבאר שבע].
החטלת שהקריטריון הוא עשיית מלאכה ולכן בגלל ששור עושה מלאכה והוא גם בהמה גסה זו הוכחה לכך שבהמה גסה נקבעת על פי עשיית מלאכה.","146","","4981","True","True","False","","276","77.126.150.114","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3823","3821","הסבר","13/09/10 22:26","ה תשרי","תשע"א","22:26","משיב מאורות דף היומי","כונת הראיה מב"ק היא לענות על הטענה שאין המלאכה גדר ברור היות וניתן לדוש עם תרנגולין. ועל זה באה התשובה דהבדל מלאכה בין בקר וצאן הוא ברור לחז"ל.

למה זה שארי כשיר למלאכה טעון בדיקה?

בקיצור, לא הבנתי מה לא ברור לגבי החילוק דלהלן: בהמה וחיה גסה: בעלת פוטנציאל של מלאכה, דקה ללא פוטינציאל.","142","","4982","True","True","False","","245","85.130.130.141","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3825","3823","הסבר","14/09/10 00:00","ו תשרי","תשע"א","00:00","שמואל מ","שאלתי היתה דוקא לגבי ראיית כבודו מדין גנב שור משלם חמשה ושה משלם ארבעה, שלא הבנתי מה זה מוסיף לנו. העובדה ששור עומד למלאכה ושה לא, אינה זקוקה לראיה, והראיה לא מוסיפה כלום. מ"מ לא מדובר שם לגבי הגדרת בהמה גסה/דקה.

האם כבודו אכן בטוח שארי מסוגל פיזית למלאכת החרישה? וכן צבי?","173","","4981","True","True","False","","147","95.86.107.159","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3826","3825","הבנתי","14/09/10 00:24","ו תשרי","תשע"א","00:24","משיב מאורות דף היומי","עניתי לטענה של משה רענן, לא לדברים שלך.

פשוט לי שלאריה יש מספיק כוח כדי למשוך מחרישה או עגלה, רק שקשה להשתלט עליו.

כי אריה אינו פחות חזק מפרה החורשת.

וכן צבי הוא גדול כמו סוס.","142","","4981","True","True","False","","229","85.130.130.141","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3827","3826","משקל או כושר עבודה","14/09/10 00:40","ו תשרי","תשע"א","00:40","איתן","המלאכות המוזכרות בתלמוד, עד כמה שאני זוכר, הם הובלת עגלה ומשיכת קרון, נשיאת משא, טחינה, דישה, וחרישה.

לגבי הדיון אם משקל או כשירות למלאכה - נראה לי שהדברים כרוכים זה בזה, משקל הבהמה או החיה ישפיע על כוחה ועל יכולתה לעבוד. בעלי החיים ששוקלים 20 ק"ג - לא יסכנו למלאכה, לעומת אלה ששוקלים 100 ק"ג ומעלה שיש להם מספיק כח לבצע את המלאכות דלעיל.
יש מלאכה אחת יוצאת דופן, דישה במוריגים. מלאכה זו תלויה רק במשקל הבהמה. אבל שאר המלאכות לעיל נראה לי כאמור שהכח קשור למשקל ונובע ממנו.

(אגב, האמירה של "משיב" שמשקל הוא קריטריון מלאכותי ואילו מלאכה הא קריטריון טבעי - נראית לי מוזרה, נכון שיחידות המשקל הן מלאכותיות אבל המשקל עצמו הוא טבעי לגמרי. לחלופין ניתן לטעון אותה טענה לאידך, שהמלאכה היא מלאכותית, ואכמ"ל).

אבל ישנו קריטריון נוסף והוא היכולת להשתלט על בעל החיים. שוורים נוטים להשתולל ולנגוח, ע' תוס' "אימור" דף ט"ו ע"א, ואריה בודאי שכמעט ולא ניתן להשתלט עליו.
ואולי שאלתו של רב נחמן "מאן לימא לן דארי חיה גסה הוא, דילמא חיה דקה הוא" תלויה בשאלה הזו של משקל או יכולת עבודה, כיון שארי אמנם שוקל מספיק וכוחו רב לו לבצע את המלאכות האלו, מאידך אי אפשר להשתלט עליו ובפועל הוא אינו ראוי למלאכה.

מה שהוזכר שצבי ראוי למלאכה - אני מסופק. גם לפי הטבלה של משה משקלו זעום.","123","","4981","True","True","False","","244","213.151.38.8","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3829","3827","נכון","14/09/10 08:31","ו תשרי","תשע"א","08:31","משיב מאורות דף היומי","התכוונתי שהבדלי משקל הם לא דבר הנובע מהחיים אלא מהידע משא"כ הבדל בכח מלאכה. כלומר בלי לשקול בע"ח אתה לא יכול להבחין באופן טבעי בין בהמה גסה לדקה. אבל מסכים איתך שכח העבודה נובע מהשקל.","142","","4981","True","True","False","","242","85.130.130.141","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3838","3830","נסיון אחרון של הסבר","14/09/10 17:13","ו תשרי","תשע"א","17:13","משיב מאורות דף היומי","שיננא, שביק חשבון ותא בתר סברא:

א. הקריטריון איתו מחליטים לסווג בין בע"ח חייב לנבוע ולהתאים לתפקוד שונה של שני קבוצות בעה"ח מתוך מציאות החיים של בני אדם עם בע"ח.

כלומר שבחיכוך שלהם עם עולם החי, בני אדם שמו לב, שהסיווג בין דקה לגסה הוא נכון ויעיל בכדי להגדיר את שתי הקבוצות.

הסיווג נובע מקריטריון פראקטי, ואינו נובע מקריטריון דיני כלומר דתי ותורני, אלא הוא קריטריון שמשתמשים בו במציאות החילונית של החקלאות ע"י שימוש בבע"ח.

ב. ועל זה נדמה לי שקריטריון של כח עבודה, הוא מעשי ורלוונטי עבור כל חקלאי, משא"כ קריטריון המשקל שהוא רלוונטי עבור המדען ולא עבור החקלאי. [רק הרעיון של איתן מקשר בין הדברים].

ג. ומכיוון שלדיני התורה תמיד אחיזה במציאות החילונית של החיים, כלומר אחיזה בחוויית המציאות, ולא בסיווגים מדעיים, המנותקים מחוויית המציאות, [דוגמא קטנה : מושג שקיעת החמה אינו מדעי, אבל הוא מתאים לחוויית היממה], נראה לי שחילוק המלאכה הוא מתאים למפגש וחיכוך האדם עם עולם החי, יותר מסיווג המשקל שמתאים יותר למחקר מדעי מדויק.

ד. הראיה מתשלום דו"ה היא רק לענות על טענת משה רענן שהחילוק בין ראוי למלאכה ואיננו ראוי הוא בעייתי, כי ניתן לדוש בתרנגולים. ועל זה עניתי, שחז"ל מתייחסים באופן לחילוק בין שור ושה לגבי ביטול של כח מלאכה, למרות הקושיה שהביא מדישה באווזים ותרנגולים.

גח"ט.","142","","4981","True","True","False","","309","82.166.18.134","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("3860","3838","יותר משכנע?","15/09/10 23:16","ז תשרי","תשע"א","23:16","משיב מאורות דף היומי","","142","","4980","False","True","False","","204","82.166.18.134","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("4337","4329","תשובה אפשרית","08/10/10 14:38","ל תשרי","תשע"א","14:38","משיב מאורות דף היומי","אף פעם לא היית בצפון פינלד (לפלנד) שם תראה שצבי סוחב עגלה עם אנשים על השלג? זה קיים לפחות בפולקלור של אזור זה.

אולי בגן חיות הצבי הוא קצת מסכן ולכן הוא רזה. נדמה לי שהצביים שראיתי באירופה הם גבוהים וחזקים מאוד. וכן הראמים.","142","","4957","True","True","False","","306","85.130.130.141","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("4338","4329","קישור לתמונות","08/10/10 14:40","ל תשרי","תשע"א","14:40","משיב מאורות דף היומי","קישור","142","","4957","True","True","False","","301","85.130.130.141","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("4344","4337","אבל לאיזה צבי התורה מתכוונת?","09/10/10 19:25","א חשון","תשע"א","19:25","שמואל","בצפון פינלנד זה אייל, לא צבי.
הצבי באזור המזרח הים התיכון הוא חיה קטנה מאוד, לא בעלת קרניים מסועפות. ונראה לי שאין כיום כמעט מחלוקת בזיהויו.","164","","4956","True","True","False","","139","77.125.166.195","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("4345","4338","כאמור, האיל הלפלנדי הוא אייל ולא צבי.","09/10/10 19:27","א חשון","תשע"א","19:27","שמואל","גם היחמור שייך למשפחה הרחבה הזאת, וכן עוד בעלי חיים ענקיים. אבל הצבי הוא חיה קטנה מאוד.","164","","4956","True","True","False","","111","77.125.166.195","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("4347","4344","שים לב לתשבת הרב דוד בראש האשכול","09/10/10 20:10","א חשון","תשע"א","20:10","משיב מאורות דף היומי","דברים יד, ה:
אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר.

כל הנידון היה מהי חיה גסה. אז תגיד שהאייל הוא חיה גסה.","142","","4956","True","True","False","","311","85.130.130.141","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("4348","4345","יפה, ואם כן, האייל הוא חיה גסה","09/10/10 20:13","א חשון","תשע"א","20:13","משיב מאורות דף היומי","","142","","4956","False","True","False","","267","85.130.130.141","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("4360","4347","[ללא נושא]","10/10/10 20:02","ב חשון","תשע"א","20:02","שמואל","אני הבנתי שכוכב מתכוון שכל המנויים בפסוק הן חיות גסות, אם רק אחד מהן - אזי מהו בדיוק הקריטריון?","164","","4955","True","True","False","","110","80.230.129.172","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב",""),new Message("4361","4360","ע' בהודעתי באשכול זה","10/10/10 20:04","ב חשון","תשע"א","20:04","משיב מאורות דף היומי","שחיה גסה היא חיה שיכולה לעשות מלאכה, כשור, וחיה דקה היא חיה שאינה יכולה לעשות מלאכה, כשה.

אם הצבי של א"י אינו יכול לעושת מלאכה, דינו כחיה דקה.","142","","4955","True","True","False","","250","82.166.18.134","0","3794","עבודה זרה|טז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);