var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40980;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40980","0","בקשה לביאור כוונת רע"א בגליון הש"ס","26/08/15 22:29","יא אלול","תשע"ה","22:29","יעקב קופל","אני פונה ושואל מה כוונת רע"א הגליון הש"ס דף ד : ד"ה גמ' ויך ויקח כתיב. דומה שהבנתי את ההפניה לשמות ז ,איני מבין ההפניה לשמות כ
תודה","534","","3173","True","True","False","","1227","84.94.81.172","0","0","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40981","40980","ניסיון ביאור","26/08/15 23:19","יא אלול","תשע"ה","23:19","דוד כוכב","לשון רבי עקיבא איגר:
"ויך ויקח כתיב. עיין בפירוש רש"י בחומש שמות ז' כ' ולקמן דף י"ט ע"א".

בפשטות המשמעות אינה גם לשמות ז' וגם לשמות כ' אלא לשמות פרק ז פסוק כ - גם שם מוזכרת המילה ויך כפעולה אחת מבין שתי פעולות:
וַיַּעֲשׂוּ כֵן מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' וַיָּרֶם בַּמַּטֶּה וַיַּךְ אֶת הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר.

אלא שעל פסוק זה אין פירוש רש"י! ואולי הכוונה לפירוש הרמב"ן:
"וירם במטה ויך את המים - שהרים ונטה ידו על ארץ מצרים כנגד כל הרוחות, ואח"כ הכה המים אשר ביאור".
הרמב"ן הדגיש שסדר הפעולות הוא בדוקא, כדברי הגמרא שלנו.

וכן בהפניה השניה של רע"א - למסכת נזיר דף יט ע"א: "ת"ל: והזיר... והביא".
שם הכוונה אכן לרש"י, או ליתר דיוק למפרש המכונה רש"י, שפירש את חשיבות סדר הפעולות:
"ת"ל והזיר לה' את ימי נזרו והביא [כבש בן שנתו לאשם] - לפיכך הקדים הכתוב והזיר להבאת אשמו לומר לך אף על פי שלא הביא הזיר".","125","","3173","True","True","False","","179","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41019","40980","אצלי הגיהו את דברי גה"ש בשני אופנים:","27/08/15 15:00","יב אלול","תשע"ה","15:00","כדי","שבמקום ז, כ צ"ל או טז, כ או ד, כ.

וכתוספת על ציוניו, ע"ע בהוריות (יב.): והכתיב "ויצוק" ובסוף "וימשח", הכי קאמר, מה טעם "ויצוק" משום ד"וימשח".","249","","3172","True","True","False","","402","79.182.135.90","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40987","40981","עדיין לא ברור כ"כ","27/08/15 10:15","יב אלול","תשע"ה","10:15","אור חדש","סברא פשוטה היא שצריך לעשות כסדר המצווה וכן בפשטות תאור מעשים נעשה בצורה הכרונולוגית (הטענה "אין מוקדם ומאוחר בתורה" באה להסביר עניינים יוצאי דופן ולא נאמרה על דרך הכלל כמובן).
חז"ל אומרים שמשה רבינו התפלא מחכמתו של בצלאל שידע לשנות בסדר בניית המשכן מהציווי.
מה החידוש בהפניה לשמות ז ולדף יט אצלינו, הרי יש אינספור דוגמאות לתקפות הכלל ש"מסתמא נרשם כסדר"?","458","","3172","True","True","False","","156","37.26.148.203","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40991","40987",""סברא פשוטה, בפשטות, כמובן"","27/08/15 10:45","יב אלול","תשע"ה","10:45","דוד כוכב","הרבת במילים לחזק טענה ללא שום ראיה או מקור.
האם חיפשת ראיה או מקור לסברה שעלתה על לבך ש"אין מוקדם ומאוחר בתורה" הוא רק ביוצאי דופן? האם בדקת ומצאת שכל המקומות בהם אין מוקדם ומאוחר בתורה הם יוצאי דופן?

אדרבה, מצינו שיש מוקדם ומאוחר הוא יוצא דופן, במסכת סנהדרין דף מט ע"ב: "אמר רבא אמר רב סחורא אמר רב הונא: כל מקום ששנו חכמים דרך מניין - אין מוקדם ומאוחר, חוץ משבעה סמנין". חפש במפרשי המקרא וראה כמה נפוץ הכלל שאין מוקדם ומאוחר.","125","","3172","True","True","False","","168","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40996","40991","לשיטתך הגליון טעה?","27/08/15 11:19","יב אלול","תשע"ה","11:19","אור חדש","והביא ראיה ממקרים יוצאי דופן, שמסתמא הדברים נכתבים כסדר, בעוד שבאמת מסתמא הכל בלא סדר כלל למעט יוצאי דופן מסודרים?!?!?","458","","3172","True","True","False","","163","37.26.148.238","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40998","40996","אתה תופס קיצוניות, או פשיטא כך או להיפך","27/08/15 11:27","יב אלול","תשע"ה","11:27","דוד כוכב","רע"א הראה מקומות בהם דורשים את הסדר, וביחוד במילה "ויך".
ואין מקום לתמיהתך עליו כאילו שהדבר פשיטא.","125","","3172","True","True","False","","156","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40999","40998","לדבריך קשה","27/08/15 11:34","יב אלול","תשע"ה","11:34","אור חדש","אם אין פשיטא ו"לעיתים כך ולעיתים כך,, מה תועלת בזה שמצא הגליון שני מופעים שהם "כך" הלא כנגדם, לדבריך, יש רבים שהם "אחרת" והדרא קושייתי "מה הועיל הגליון בציוניו?"","458","","3172","True","True","False","","126","95.86.101.18","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41000","40999","פשוט מאוד","27/08/15 11:39","יב אלול","תשע"ה","11:39","דוד כוכב","רע"א הביא דוגמות בהם ציינו חכמים שיש חשיבות לסדר הפעולות שבפסוק.
אדרבה, מצא עוד מקומות כאלו, כי אז תוכל להוסיפם כהגהה להגהת רע"א.","125","","3172","True","True","False","","179","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41002","41000","לא הבנת השאלה","27/08/15 11:44","יב אלול","תשע"ה","11:44","אור חדש","אם, כדבריך, אין "מסתמא" בתורה ביחס לסדר הדברים בכתובים אזי לא מובנת דחיית הגמרא וכן לא מובן מה הועיל הגליון בזה שמצא דוגמאות לעניין שאיננו חוק בצורת כתיבת הפסוקים?

אלא וודאי שהבינה הגמ' שאם נכתב ויך, ויקח הרי שמסתמא היה כסדר, וגם הגרא"ע הביא ראיות לעניין זה, שהסדר משמעותי הוא מ הסתם.
ולא כדבריך","458","","3172","True","True","False","","150","95.86.101.18","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41027","41000","מקור לעקרון הסדר","27/08/15 17:56","יב אלול","תשע"ה","17:56","אור חדש","גמ' סוטה
משנה יט ע"א
היה משקה ואחר כך מקריב את מנחתה רבי שמעון אומר מקריב את מנחתה ואח''כ היה משקה שנאמר {במדבר ה-כו} ואחר ישקה את האשה את המים אם השקה ואחר כך הקריב את מנחתה כשרה
גמ' ע"ב:
ורבנן בדיעבד לא פתח קרא
רש"י:
בדיעבד לא פתח קרא. אין דרך הכתוב לומר בתחילת דבריו שלא כדרך מצותן אלא בתחילה סדר משפט דבריו ולבסוף מרבה מקראות לדרוש:","458","","3172","True","True","False","","138","95.86.101.18","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41005","41002","ראיית רע"א היא","27/08/15 11:56","יב אלול","תשע"ה","11:56","דוד כוכב","שבסיטואציה כזו למדים מהסדר, למרות שבסיטואציות רבות אין מוקדם ומאוחר.","125","","3172","True","True","False","","168","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41007","41005","והמיוחד ש"בסיטואציה כזו" הוא?","27/08/15 11:59","יב אלול","תשע"ה","11:59","אור חדש","","458","","3172","False","True","False","","111","95.86.101.18","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41008","41007","בחד עניינא","27/08/15 12:04","יב אלול","תשע"ה","12:04","דוד כוכב",""בחד עניינא, מאי דמוקדם - מוקדם, ומאי דמאוחר - מאוחר" (מסכת פסחים דף ו ע"ב).
ועדין צריך לעיין מה בדיוק נחשב לחד ענינא.
ומראה רע"א מקומות שבהם דרשו את סדר הפעולות שבפסוק אחד. מכאן שזה נחשב לחד עניינא.","125","","3172","True","True","False","","174","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41009","41008","היה לך הו"א שחד עניינא זה פעולה אחת?","27/08/15 12:07","יב אלול","תשע"ה","12:07","אור חדש","אם כך אין בזה מוקדם ומאוחר

שמח שמצאת מקור לטענתי שיש כלל ש"מאי דמוקדם - מוקדם, ומאי דמאוחר - מאוחר"
תודה רבה","458","","3172","True","True","False","","142","95.86.101.18","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41010","41009","להיפך","27/08/15 12:13","יב אלול","תשע"ה","12:13","דוד כוכב","הכלל בגמרא בפסחים שם הוא שאין מוקדם ומאוחר. הסדר: וקשרתם... והיו לאות אינו מעכב, ובודאי לא וכתבתם שבהמשך.
לא נכון מה שרצית לומר שהכלל אין מוקדם הוא יוצא דופן.
רק "בחד עניינא" יש מוקדם והוא היוצא דופן.","125","","3172","True","True","False","","157","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41024","41010","המשך - גדר חד עניינא","27/08/15 17:27","יב אלול","תשע"ה","17:27","דוד כוכב","שתי פעולות עשויות להקרא תרי ענייני גם אם הן באותו פסוק, (וכפי שהראה חכם כדי). כי חד עניינא יכול להתפרש שהוא רק בדברים העוסקים בגדר אותה הלכה ופעולה עצמה, שבהם דורשים כלל ופרט, כגון וכן תעשה לשורו - לכל אבידת אחיך. הענין הוא - במה מתקיימת מצוות השבת אבידה.","125","","3172","True","True","False","","153","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41020","41019","פירוש","27/08/15 16:12","יב אלול","תשע"ה","16:12","דוד כוכב","שמות טז, כ - וַיּוֹתִרוּ אֲנָשִׁים מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר וַיָּרֻם תּוֹלָעִים וַיִּבְאַשׁ.
ופירש רש"י: "וירם תולעים - לשון רמה. ויבאש - הרי זה מקרא הפוך, שתחלה הבאיש ולבסוף התליע, כענין שנאמר (פסוק כד) ולא הבאיש ורמה לא היתה בו, וכן דרך כל המתליעים".
כלומר זו קושיה, שמצינו שסדר הפעולות בפסוק יכול להיות הפוך.

שמות ד, כ - וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת בָּנָיו וַיַּרְכִּבֵם עַל הַחֲמֹר וַיָּשָׁב אַרְצָה מִצְרָיִם וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת מַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדוֹ.
ופירש רש"י: "וישב ארצה מצרים ויקח משה את מטה וגו' - אין מוקדם ומאוחר מדוקדקים במקרא".
גם כאן זו קושיה, שמצינו שסדר הפעולות בפסוק יכול להיות הפוך.

אולם בהפניה ללקמן דף יט אין זו קושיה. וצריך לבדוק בדברי רע"א, האם דרכו להביא ראיות לקיים ולסתור בחדא מחתא ממש?","125","","3172","True","True","False","","169","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41025","41019","ולענין ההיא דהוריות","27/08/15 17:40","יב אלול","תשע"ה","17:40","דוד כוכב","לא מבעיא לאידך מאן דאמר - דקפיד אסידרא דקרא, אלא אף למ"ד זה קפדינן אסידרא. וכאן הרי פירש את משמעות הסדר - דהכי קאמר, מה טעם "ויצוק" משום ד"וימשח".","125","","3172","True","True","False","","130","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41032","41027","שם למדו מיתור ג"פ ישקה וממילת 'ואחר'","28/08/15 01:50","יג אלול","תשע"ה","01:50","דוד כוכב","","125","","3171","False","True","False","","152","212.76.97.233","0","40980","נזיר|ד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);