var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=454;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("454","0",""כל מה שיאמר לך בעל הבית עשה חוץ מצא"","03/08/09 21:25","יג אב","תשס"ט","21:25","שאינו יודע לשאול","על הקטע התמוה הזה כתב המאירי:
"ואין גורסים בה חוץ מצא אלא שבקצת ספרים נמצא כן ודרך הגהת ליצנים נשתבשו בה הספרים".
האם מישהו מכיר פירושים נוספים??","48","","5387","True","True","False","","1149","77.127.135.157","0","0","פסחים|פו ע"ב",""),new Message("456","454","ביאור שמצאתי","03/08/09 22:30","יג אב","תשס"ט","22:30","לינקוש",".
הרישא פשוטה ומובנת: על האורח לעשות את רצון המארח, ואם הוא מבקש ממנו לסעוד את ליבו אל לו לסרב.
דבר זה ניתן ללמוד בהדיא מהתנהגות המלאכים בפרשת וירא. אברהם מפציר בהם לאכול את המאכלים שטרח והכין עבורם, והם ממלאים את רצונו אע"פ שכמלאכים אינם זקוקים לכך: "והוא עומד עליהם תחת העץ ויאכלו".
אך מה פשר הסיפא: "חוץ מצא"? וכי יעלה על הדעת שאם יבקש בעל הבית מאורחו לסיים את ביקורו, יתעקש האורח ויאמר – אני נשאר בביתך בעל כרחך?
פירושים רבים נאמרו על כך בדרך הדרש, הרמז והסוד, אך מפי מו"ר הרצי"ה קוק זצ"ל שמענו על כך פירוש יקר על דרך הפשט:
הרישא באה להדגיש שבבואך להתארח בבית אחרים אל לך לנקוט יוזמה ולומר דרך משל: מתי כבר אוכלים? אלא עליך להמתין עד שיציע בעל הבית.
וכך אף נפסק הלכה למעשה בשולחן ערוך: "הנכנס לבית לא יאמר תנו לי לאכול עד שיאמרו הם (בעלי הבית)" (או"ח ק"ע, י"ג).
אלא שכאן באה הסיפא לסייג ולומר: "חוץ מצא" ללמדנו שבנוגע ליציאה מן הבית בתום האירוח אל לאורח לחכות למוצא פיו של בעל הבית, אלא לנקוט יוזמה ולצאת בעצמו לפני שיהיה לטורח. וזהו אפוא פשר המימרא: "כל מה שיאמר לך בעל הבית עשה" – ביוזמתו ולא ביוזמתך "חץ מצא" – שעליך להזדרז ולצאת ביוזמתך.

(מעט מן האור, גליון תע"ב, חנן פורת)","58","","5387","True","True","False","","272","77.127.9.115","0","454","פסחים|פו ע"ב",""),new Message("457","454","עוד פירושים","03/08/09 22:38","יג אב","תשס"ט","22:38","לינקוש","מסביר ה"ראשית חכמה" על הדברים של הגמרא, "כל מה שיאמר לך בעל הבית עשה, חוץ מצא" (מסכת סנהדרין פ"ו), "בעל הבית, דהיינו הקב"ה, כל מה שיאמר לך מהמצוות, עשה, חוץ מצא. שאם יאמר לך צא מביתי ואל תיכנס, כענין אלישע אחר, אל תשמע לו אלא תכנס בתשובה, כי זה חשקו של בעל הבית, אלא שמטעה אותך" (ר"ח שער הקדושה פי"ז).

כתובות אינטרנט נלוות:
קישור
קישור","58","","5387","True","True","False","","223","77.127.9.115","0","454","פסחים|פו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);