var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=54552;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","61"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","41"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("54552","0","הבטחת ה לאברהם","25/01/18 20:14","ט שבט","תשע"ח","20:14","אדר","בס"ד
האם ניתן לחשב בדיוק לפני כמה שנים הבטיח ה' לאברהם את ארץ ישראל?","661","","2287","True","True","False","","825","95.86.90.201","0","0","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54572","54552","ע"פ הפשט","28/01/18 01:29","יב שבט","תשע"ח","01:29","חננאל","ההבטחה היתה כשאברהם היה בן 75, כי יצא בן 75 מחרן, ורש"י אומר שברית בין הבתרים היתה כשהיה בן 75. וא"כ
בשנת 2023 לבריאת העולם. לפני 3755 שנים מהיום","81","","2284","True","True","False","","245","87.69.124.31","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54575","54572","י"כ, מדוייק! וזה לפי שיטת החישוב הנהוגה","28/01/18 09:36","יב שבט","תשע"ח","09:36","יהודי_קדום","המחשבת לפי בריאת העולם (ולא לפי בריאת אדם הראשון - היא השיטה הבבלית שלא התקבלה).
שנת 2023, בחישוב שמראה ר' חננאל, מתקבלת בהוספת 75 השנים לשנת לידת אברהם אבינו שהייתה ב 1948 לבריאת העולם.","233","","2284","True","True","False","","116","79.182.93.61","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54584","54572","(שוב חוזר הניגון...)","28/01/18 19:45","יב שבט","תשע"ח","19:45","אברם העברי","למי שעדיין לא ברור שסדר עולם שגה (או לחלופין - הטעה בכוונה) - ממליץ לעיין היטב כאן, יש תרשימים, הסברים ואפילו מאמר המשך. הדעה הזו מוסכמת גם על כמה משלומי אמוני ישראל, לא צריך ישר לזעוק חמס על חוקרים כופרים וכו'.
מכאן, אגב, שהסיבה שמונים למניין יוונים ולא לבריאת העולם היא שלא היתה מסורת ברורה כמה שנים עברו מבריאת העולם, ולכך נצרכו כל הסימנים השונים והמורכבים, שניתנו בדיעבד אחרי שעשו "יישור קו".","432","","2284","True","True","False","","120","185.3.147.240","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54576","54575","הערה חשובה","28/01/18 11:32","יב שבט","תשע"ח","11:32","אור חדש","שיטתו של 'בעל סדר עולם' שיש בתנ"ך מספיק מידע כרונולוגי כדי ליצור ציר זמן מסודר לכל הארועים המוזכרים בו, קשה ביותר ויוצרת סיבוכים מיותרים בהבנת פשטי הכתובים וכן סתירות מול המחקר המודרני.
בנוסף, כפי שהבאתי כאן, אין כלל הסכמה על מסקנותיו ושיטותיו של בעל סדר עולם וניתן לערער עליהן בהנתן ראיה נגד דעתו.
לכן לדעתי הטענה שאנו יודעים לחשב במדוייק את מניין השנים מאז לידת א"א הינה בעייתית מאד מאד ולמעשה אף בטוחני שכלל איננה נכונה (כמות הסתירות בין התארוכים של ספר מלכים לבין דה"י מבטלת כל אפשרות לקבוע בודאוות דבר מה בעניין, וזאת בהתעלם מהשאלה אם יש ערך כרונולוגי לנבואות).
אומנם בכך אני מבטל מראש(היתי רוצה לפחות) כל נסיון לחשב את הקץ וכד' על סמך מניין שנות העולם וכד' אך יש בכך רק יתרון ואין שום חסרון למרות דעותיהם של טעים ומטעים למינהם שכבר אמרו עליהם חז"ל 'תיפח רוחם'","458","","2284","True","True","False","","110","213.151.55.26","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54577","54576","לא כל כך רלוונטי","28/01/18 16:11","יב שבט","תשע"ח","16:11","חננאל","א. לא התבססתי על סדר עולם. אלא הפוך: משני חיי אברהם הלכתי אחורה.

ב. המחקר המודרני בתיארוכי התנ"ך, חשוב כקליפת השום, מכל מיני סיבות:

1. כל שיראתו קודמת לחכמתו וכו'.
2. כמי שמכיר מקרוב את חוקרי המקרא ואת מחקריהם - הקשר בין 'מחקר' למה שהם עושים בפועל הוא שואף לאפס.
3. הנחת המוצא של כל החוקרים, היא שכל פעם שיש סתירה בין התורה לבין מקורות אחרים - בתורה יש טעות במקרה הטוב, ועיוות במקרה הרע (לא תיתכן טעות אצל הגויים. רק אצלנו). מחקר כזה אינו מחקר. אלו הן דעות קדומות של אתיאיסטים, המחפשים צידוק עצמי.
4. בקובץ שציינת ישנו עירבוב והכללה בין דברי תורה לדברים שהם מהנביאים וכתובים לדברי חז"ל, ששם הכללים הם קצת שונים.","81","","2284","True","True","False","","235","87.69.124.31","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54578","54577","הבהרות","28/01/18 16:36","יב שבט","תשע"ח","16:36","אור חדש","א: אתה לא יכול למנות עד ימנו ללא שימוש בסדר עולם, הוא זה שיצר עבורך את המסגרת הכרונולוגית שמקשרת בין כל המניינים הכרונולוגיים שהוזכרו לאורך הדורות, בתנ"ך וחז"ל עד ימנו אלה.
לכן ענתך שאתה יכול למנות בלעדיו לברית בין הבתרים זה כמו לטעון שאתה יכול למנות את כל היסודות של טבלת מנדלייב בלי להשתמש בעבודתו, זה פשוט מופרך.

ב: לטעון ש"דברי כל החוקרים הינם כקליפת השום" זו יוהרא שמעידה בעיקר על בורותו של אומרה וכלל לא על כלל הידע שצברה האנושות במליוני שעות מחקר.
כמובן שזה לא אומר שכל דברי המחקר והשערותיו אמת ובטח שזה כשלעצמו לא מהווה קושיה חמורה על בעל סדר עולם אך זה וודאי מהווה סניף לשאלה 'לאן הדעת נוטה' בבואנו לדון בשאלה זו

4: בקובץ שציינתי אליו לא מוכר לי שום עירבוב, לפחות אם מבינים את מטרת כתיבתו ובודקים אם טענתו אכן הגיונית ומביא לה ראיות מסתברות.

אם לא הבנת את המאמר הקצר אסכם לך כאן:

לגבי הציון הנבואי שמרד אבשלום התרחש 'בשנת 40' יש מחל' בנדרים בהבנת ביטוי זה
יש דעה שיש כאן ציון זמן כרונולוגי שמאפשר לנו ליצור רצף כרונולוגי בין ארוע זה לארועים קודמים בספר שמואל (שזו הגישה שדבק בה בד"כ 'סדר עולם' ביחס לציוני זמנים בתנ"ך ועליהם מבסס מניינו)
ויש דעה (שנראת כמסקנה) שהמניין כלל לא מתייחס לשום ציר זמן ממשי אלא בא לבטא עניין רוחני שעבר על עם ישראל באותו דור, הוספתי עוד מס' דוגמאות בהן התייחסות לציון כרונולוגי כביכל כאל ציון רוחני גורם להבנה פשוטה יותר של המסר הנבואי
מהנ"ל הצעתי שגישתו של בעל סדר עולם כלל לא היתה מוסכמת על כל חז"ל וממילא אין חובה לקבל דבריו והרי בקבלתנו הגישה השניה נוכל להבין יותר טוב הכתובים מחד (עד כאן הכל על טהרת ה'קודש' ודעת חז"ל) וכן לא נכנס כלל לוויכוחים מיותרים עם המחקרים מאידך (אם זה מטריד אותך מאד תוכל למחוק תוספת זו)","458","","2284","True","True","False","","126","213.151.55.26","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54582","54577","רק החסרת משפט שנפוץ במחקרים","28/01/18 17:47","יב שבט","תשע"ח","17:47","יהודי_קדום","ובהרצאותיהם, למשל: "הסופר שכתב את ספר שמות" או היו שני ישעיהו ועוד יר"ה. ב"ה, לנו אין חלק עמהם ונמשיך להחזיק רק בדרך אשר יורונו חז"ל - כפי שעולה מדבריך הנעימים.","233","","2284","True","True","False","","136","79.182.93.61","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54579","54578","מתיבי","28/01/18 16:49","יב שבט","תשע"ח","16:49","חננאל","א. אין מחלוקת בין כלל היהודים על שזו שנת התשע"ח (עיין כוזרי מאמר א). זו מסורת. לא מעניין אותי בכלל אם זה הולך ע"פ סדר עולם או לא.

ב. לא דייקת במה שאמרתי. לא אמרתי כל החוקרים. ואפילו לא אמרתי כל חוקרי המקרא. למרות הנחות היסוד הפגומות בעצם מחקר זה. וכן, עסקתי בתחום זה באוניברסיטה.
עכ"פ, ראה לדוגמא את מחקריו של פרופ' וליקובסקי בדבר כל התיארוך של המזרח התיכון, ותראה כיצד יהודי שאינו מגדיר את עצמו כמאמין, טוען שמבחינה מחקרית - התנ"ך צודק ורוב הארכיאולוגים וההיסטוריונים טועים.

ג.בענין לאן הדעת נוטה, ובכן הדעת נוטה במבט ראשון שעין תחת עין היא להוציא את העין, וקצותה את כפה כפשוטו וממחרת השבת וכו', ועוד ועוד. אבל במבט מעמיק ולא שטחי - מכם הוא ריק שאין אתם יגעים בו. ורק מי שעמל כראוי דברי התורה, יבין שדברי חז"ל הם התנ"ך ממש.

לא דנתי כלל במאמר עצמו על אבשלום, כי אף אם הוא נכון, הוא לא מוכיח את מה שרצית לטעון באופן מכליל.","81","","2284","True","True","False","","267","87.69.124.31","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54580","54579","אפי' לא אתקפתא","28/01/18 17:25","יב שבט","תשע"ח","17:25","אור חדש","א: מה מקור מסורת זו ומתי הפכה ל'נחלת הכלל'? (כמובן שהכוזרי זה לא מקור המסורת)

ב: אתה ממשיך באי הבנת טענתי, לך פשוט לבטל במחי יד דברי כל החוקרים (סליחה למעט אחד) לי לא פשוט לבטל אפילו דברי אחד ללא שבדקתי היטב דבריו. זאת מכיוון שיש לי כבוד בסיסי לחוקרים אני לא מרשה לעצמי לבטל דבריהם כלאחר יד ללא כל בדיקה וראיה.

אעירך שויליקובסקי כלל לא טען ש"שמבחינה מחקרית - התנ"ך צודק ורוב הארכיאולוגים וההיסטוריונים טועים" דבריו התייחסו לפערים מסויימים בתיארוך של השושלות המצריות הקדומות ויחסן לתיארוך א"י וקורותיה.
אומנם בכך הצליח לפתור חלק גדול מקושיות המחקר אך זה עדיין רחוק מהקביעה ששמת בפיו (אם כי נכון שטען שכולם מלבדו טועים אך זה קשור ליהירותם של החוקרים מסוגו ולא להצדקת הת"ך)


ושוב, הקושי מצד המחקר הינו רק סניף להבנתי בדעת חז"ל בנדרים ועוד מקומות.

ג: דמגוגיה בתחילה, עם הסיפא מסכים ומאמץ, לכן כיוון שהוכחתי שלפי דעת חז"ל (לפחות חלקם) מניין השנים בתנ"ך הינו לפעמים תאולוגי ולא כרונולוגי, הרי שכלל לא ניתן עוד ליצור לפי חז"ל סרגל זמנים רציף בין ימנו לימי אאע"ה.

ד: הטיעון שלך "אין לי שום דרך לסתור מה שכתבת אבל גם אם זה נכון זה לא יכול להוכיח את טענתך" הינו חלוש במידה שלא ציפיתי לפגוש באכסניה מכובדת זו.
במאמרי הקצר הנ"ל ביססתי גישתי שלפי חז"ל גישתו של סדר עולם (וממילא המסורת שבאה בעקבותיו) כלל לא מוסכמת על כל חז"ל וממילא המון קשיים לא מתעוררים כלל

מה גורם לך לא להצליח כלל לקרוא הדברים ולהשליך אחר יד התועלת הגדולה שבהם אינני מבין כלל","458","","2284","True","True","False","","116","213.151.55.26","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54581","54580","מי שלא מצליח לקרא הוא אתה","28/01/18 17:33","יב שבט","תשע"ח","17:33","חננאל","פעמיים ציטטת את דברים עם גרשיים, בלי לדייק. בנוסף לאי דיוקים נוספים.

הבנתי היטב את דבריך. תנוח דעתך. אינני רואה טעם בויכוח, מפני שעל כל טענה שלי בחטים אתה עונה בשעורים.

לסיכום, יש לי כבוד לדברי חז"ל יותר מלחוקרים. וזה לאחר שבדקתי היטב דבריהם (כלשונך).","81","","2284","True","True","False","","261","87.69.124.31","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54583","54582","אחכה בסבלנות","28/01/18 18:16","יב שבט","תשע"ח","18:16","אור חדש","שתצליחו לקרוא דבריי המבררים דעת חז"ל בלי לקפוץ ישר על איזכור צדדי של ה'מחקרים'

אם כבר, ההתעסקות בטפל ועזיבת העיקר זו המידה המגונה בין החוקרים","458","","2284","True","True","False","","91","213.151.55.26","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54587","54584","שתי מנגינות כאן: מנגינת הדברים הידועים","28/01/18 21:43","יב שבט","תשע"ח","21:43","יהודי_קדום","והמצוטטים שהבאת (גם בקישורים) - והם לימודים שאין בהם נפקות לא להלכה ולא למעשה:
למשל,
האם תוכל באמצעות, וע"ס, כל הידיעות שהבאת להראות לנו כיצד אתה מחשב ומוכיח ששנת ה'תשפ"ב הבעל"ט היא גם שנת שמיטה וגם שנה מעוברת? והשנה שתבוא שנתיים אחריה תהא גם היא מעוברת? מסופקני.

המנגינה השניה פותרת את השאלות לעיל בקלות וללא צרימות. המנגינה השניה היא דרך תורה שלמה שנהוגה והתקבלה בכל קהילות ישראל ואשר - כמו גם שאר חישובי לוח השנה - מאפשרת לעם ישראל לקיים את הפסח בזמנו, לקדש חודשים ועוד...
ומה נאים הם דברי הרמב"ם על חישוב, בהלכות קידוש החודש: "... וּבַדֶּרֶךְ הַזֹּאת תֵּדַע מוֹלַד כָּל שָׁנָה שֶׁתִּרְצֶה, וּמוֹלַד כָּל חֹדֶשׁ שֶׁתִּרְצֶה, מִשָּׁנִים שֶׁעָבְרוּ, אוֹ מִשָּׁנִים שֶׁעֲתִידִים לָבוֹא...", וראה שם (פרק ו יד-טו) עוד אופן חישוב עוד אירועי זמנים.","233","","2284","True","True","False","","150","79.182.93.61","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54590","54587","מיניה וביה אבא נישדי ביה נרגא!","28/01/18 22:07","יב שבט","תשע"ח","22:07","אברם העברי","לגבי חישוב השמיטה - ידוע לך, אני מקווה, שגם בנושא זה יש מחלוקת, וההסכמה היא מימי הגאונים.
לגבי חישוב העיבור ("סוד העיבור") - שוב מקווה שידוע לך שהחישוב שנמסר בשם ר"ג מקורו בחכמי בבל ויוון, וגם הוא סובל מסטייה קטנה שמצטברת לאיטה, ועתיד הפסח לחול לפני האביב בעוד כמה עשרות\\מאות שנים (טוב, עד אז יבוא המשיח...)
אגב, בימי בית שני היה לאנשי מגילות מדבר יהודה (הצדוקים ?) לוח שנה שמשי גאוני ומסודר הרבה יותר מהבלגן של הלוח השמשי-ירחי שלנו, ועל פי הפשט נראה שהלוח ההוא התאים לכוונת התורה (ע"ע "ממחרת השבת"), ולא כאן המקום.","432","","2284","True","True","False","","120","185.3.147.240","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54592","54590","גם אלה דברים ידועים ולא אצטנע ואומר","28/01/18 22:22","יב שבט","תשע"ח","22:22","יהודי_קדום","שעל אף שאני בקי בהם מאוד מאוד אני מחזיק ב'בלאגן' המסודר להפליא אותו הנחילו לנו מורה דרכנו!
גם מצוות הייבום מקורה בגויים אבל משניתנה לנו, הידיעה על מקורה היא ידיעה מעניינת ותו לא! כך גם בנד"ד.","233","","2284","True","True","False","","136","79.182.93.61","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54593","54590","עכ"פ, אני מבין מתשובתך שאין לך, או","28/01/18 22:36","יב שבט","תשע"ח","22:36","יהודי_קדום","לשיטת הלימודים שהבאת מענה לשאלותיי. האם כך?","233","","2284","True","True","False","","107","79.182.93.61","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54594","54593","אסביר לך תשובתו של אברם","28/01/18 22:41","יב שבט","תשע"ח","22:41","אור חדש","כל שהבאת נכון לחישובים שעליהם הסכימו חכמי ישראל בתקופות המאוחרות בהרבה מאשר תקופת המקרא ואף משל ראשית ימי בית שני

אין שום רבותא בכך שהסכמה זו מסתדרת עם מה שהסכימו הם עצמם

השאלה היא אם יש ערך כלשהו בהסכמה מאוחרת זו לתיארוך מאורעות עמנו בתקופות הקדומות להסכמה זו

כמובן שהתשובה הינה שלילית","458","","2284","True","True","False","","154","213.151.55.26","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54597","54594","ודע כי כל מצוות התורה התלויות בזמן","28/01/18 23:33","יב שבט","תשע"ח","23:33","יהודי_קדום","שנקבע בלוח העברי מקויימות על פיו!
די בעובדה זו לכפות עליך שתחזור בך מהאמירה שאין "ערך כלשהו בהסכמה מאוחרת זו לתיארוך מאורעות עמנו בתקופות הקדומות" (בטוחני שהעברי אותו באת להסביר ידחה את קביעתך זו).

דבריך קשים מכל בחינה שהיא: לשכל ולידע בכלל - ולדחיית קביעות חז"ל בפרט.
העברי יודע, כך עולה מדבריו, מיהו פרופ' עלי מרצבך מהמחלקה למתימטיקה באוניברסיטת בר-אילן, מה הם מחקריו (הכשרים!) על לוחות שנה, על הבסיס המתמטי והאסטרונומי של הלוח העברי, על שעון הקיץ והנקודה היהודית ועוד ועוד.

האם לך יש את הידע המתימטי שהיה לבית הדין בירושלים בשאלה האם לעבר את השנה, כפי המופיע בסנהדרין בדף יא עמודים א+ב? או בראש השנה דף כא עמוד א?

האם תוכל לחשב עפ"י הקריטריונים והפרמטרים השונים שפורש הרמב"ם בהלכותיו בנושאי "סוד העיבור"? ועוד ועוד.

האם אין לדברים עצומים אלה ערך בעיניך בגלל היותם מקורות העוסקים ב"הסכמה מאוחרת זו לתיארוך מאורעות עמנו בתקופות הקדומות" (כדבריך...).

גם באורכי השנה נחלקו, אז מה?
נכון יש אי דיוקים בלוח העברי, אז מה? עדיין, כאמור, כל מצוות התורה התלויות בזמן מקויימות על פיו!

לא מזמן קראת בפרשת השבוע החודש הזה לכם...
ואני מקווה שאין צורך לפרט מהו "לכם" כמו עוד מקומות בדומה.

בכ"ז הנה דוגמא מהרמב"ם בהלכות קידוש החודש פרק ד' הלכות ב+ג:
ב על שלשה סימנין מעברין את השנה. על התקופה ועל האביב ועל פירות האילן. כיצד בית דין מחשבין ויודעין אם תהיה תקופת ניסן בששה עשר בניסן או אחר זמן זה מעברין אותה השנה. ויעשו אותו ניסן אדר שני כדי שיהיה הפסח בזמן האביב. ועל סימן זה סומכין ומעברין ואין חוששין לסימן אחר:
ג וכן אם ראו בית דין שעדיין לא הגיע האביב אלא עדיין אפל הוא. ולא צמחו פירות האילן שדרכן לצמוח בזמן הפסח. סומכין על שני סימנין אלו ומעברין את השנה. ואף על פי שהתקופה קודם לששה עשר בניסן הרי הן מעברין. כדי שיהיה האביב מצוי להקריב ממנו עומר התנופה בששה עשר בניסן. וכדי שיהיו הפירות צומחין כדרך כל זמן האביב:"

ואלה "הסכמות מאוחרות" שערכן רב!","233","","2284","True","True","False","","122","79.182.93.61","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54599","54594","ראה דברים בנד"ד שכתבת בעבר:","28/01/18 23:48","יב שבט","תשע"ח","23:48","יהודי_קדום","כאן ובכל האשכול.","233","","2284","True","True","False","","91","79.182.93.61","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54598","54597","אין שום שייכות למה שכתבתי","28/01/18 23:41","יב שבט","תשע"ח","23:41","אור חדש","ותגובתך
מקווה שמישהו אחר יוכל להסביר לך יותר טוב את כוונתנו
לילה טוב","458","","2284","True","True","False","","130","37.26.148.221","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54600","54598","??? ","28/01/18 23:50","יב שבט","תשע"ח","23:50","יהודי_קדום","","233","","2284","False","True","False","","102","79.182.93.61","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א",""),new Message("54601","54599","אני מכיר את מה שכתבתי","28/01/18 23:58","יב שבט","תשע"ח","23:58","אור חדש","ואף מצטרף להערכתך ללוח המסודר שתיקנו לנו חזל בבקיאותם הרבה(עד כדי מופתית) בהילוך המאורות

אומנם אין לזה שום שייכות לשאלה לפני כמה שנים התקיים מעמד ברית בין הבתרים או ליכולתנו לקבוע מתי ואף האם כלל התרחש ארוע כלשהו בהסטוריה. ובוודאי שאין שום דרך להוכיח מהנל מתי נברא העולם.","458","","2284","True","True","False","","93","37.26.148.221","0","54552","עבודה זרה|ט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);