var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=54591;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","54"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("54591","0","צידן","28/01/18 22:20","יב שבט","תשע"ח","22:20","עלי","האם אמנם צידן נחשבת כחו"ל ? הרי זה אומר שכל מה שצפונית לכנרת הוא חו"ל ?! ( כמו כל מה שמצפון לעכו ), האם זה אומר שדיני הגליל העליון לעניין שביעית וכן תרו"מ שונה ממה שדרומית לכנרת ?
האם אפשר לקבל הסבר בסיסי בעניין הן מבחינת מהלך הגבול הצפוני של א"י והן מבחינת הדינים הנוגעים לימינו ?","209","","2283","True","True","False","","817","95.86.127.5","0","0","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54595","54591","פירוש חו"ל","28/01/18 22:47","יב שבט","תשע"ח","22:47","אור חדש","הכוונה כאן לכל מקום שלא היה בו יישוב יהודי בימי בית שני, מה שהיה מיושב כראוי נחשב כחלק מ'הארץ' מה שלא נחשב חו"ל

א- האם מצוות הארץ תלויות בגבולות עולי מצרים (שהתקדשו לזמנן וממילא לעתיד לבוא עד עולם) או עולי בבל?
תשובה (מקובלת)- בבל בלבד
ב- מה תוקפו של חיוב התרו"מ מימי שיבת בבל?
תשובה(מקובלת)- דרבנן

האם יש קשר בין הנ"ל למצוות ישיבת א"י?
לא, כך אמרו חז"ל: הקונה בית בסוריא כקונה בפרברי ירושלים (כלומר נקבע לפי עולי מצרים)","458","","2283","True","True","False","","152","213.151.55.26","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54596","54591","אם צידון כחו"ל","28/01/18 22:48","יב שבט","תשע"ח","22:48","חננאל","זה לא אומר כלום לגבי הגליל העליון. כל מה שנכבש - הרי הוא קדוש","81","","2283","True","True","False","","255","87.69.124.31","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54602","54591","מאמר על גבולות הארץ לעניין מצוות שמיטה","29/01/18 00:01","יג שבט","תשע"ח","00:01","יהודי_קדום","של מכון גבוה ללימודי היהדות","233","pdf","2282","True","True","False","","128","79.182.93.61","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א","0-pdf"),new Message("54605","54591","גבולות ישוב עולי בבל בצפון","29/01/18 10:50","יג שבט","תשע"ח","10:50","דוד כוכב","אמרו בספרי דברים פרשת ראה פיסקא פ:
"מעשה ברבי אלעזר בן שמוע ורבי יוחנן הסנדלר שהיו הולכים לנציבים אצל רבי יהודה בן בתירה ללמוד ממנו תורה והגיעו לציידן וזכרו את ארץ ישראל זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם וקראו את המקרא הזה: (דברים יא, לא-לב) וִירִשְׁתֶּם אֹתָהּ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ>>וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂוֹת אֵת כָּל הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים; אמרו ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה חזרו ובאו להם לארץ ישראל. סליק פיסקא".
ציידן היתה תחילת חוצה לארץ בדרך לנציבים, בקרן הצפונית מזרחית של ארץ ישראל.

גם דרומית לציידן היו מקומות שנחשבו כחוצה לארץ. במסכת חולין דף ו ע"ב:
"העיד רבי יהושע בן זרוז בן חמיו של רבי מאיר לפני רבי על רבי מאיר שאכל עלה של ירק בבית שאן, והתיר רבי את בית שאן כולה על ידו. חברו עליו אחיו ובית אביו, אמרו לו: מקום שאבותיך ואבות אבותיך נהגו בו איסור, אתה תנהוג בו היתר?!".

ואילו מהעבר השני, בקרן הצפונית מערבית, אמרו בירושלמי מסכת שביעית פרק ו הלכה א: "עכו יש בה ארץ ישראל ויש בה חוצה לארץ". ועוד אמרו לפני כן שם: "המהלך מעכו לאכזיב מימינו למזרח הדרך טהורה משום ארץ העמים וחייבת במעשרות ובשביעית עד שתיוודע לך שהיא פטורה משמאלו למערב הדרך טמיאה משום ארץ העמים ופטורה מן המעשרות ומן השביעית עד שתיוודע לך שהיא חייבת עד שהוא מגיע לאכזיב". ועכו היא מעט צפונית מציידן, ואכזיב צפונית עוד יותר.

בין אותן הקצוות היו מקומות ישוב יהודיים נוספים מזמן התנאים, שהיו צפונית לציידן.","125","","2282","True","True","False","","195","213.151.39.220","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54604","54602","תודה עד כה, אבל","29/01/18 10:31","יג שבט","תשע"ח","10:31","עלי","תודה למשיבים.
א. לא ראיתי בקובץ המצורף התיחסות לצידן אלא רק לגבולות הדרומיים ולאיזור המערבי של הגליל אך לא לאיזור של צידן. לא ברור לי האם איזור צידן היה מובלעת גויית או הגבול הצפוני של התישבות היהודים בתקופת התלמוד בא"י, והאם מדרבנן שמרו צפונית לה שמיטה או שנהגו שם כמו בחבל עזה והערבה בימינו. גם מה שנכתב שכל מה שנכבש בימינו נחשב א"י כלל לא מוסכם וברור.
יש לכך חשיבות עצומה אם האיזור שצפונית לצידן נחשב כמו הערבה לעניין שמיטה כי ניתן יהיה לגדל שם ולמכור בשמיטה כמו בערבה ולפתור חלק גדול מהבעיות של אספקה חקלאית.
אשמח אפוא לקבל התיחסות יותר רצינית ואם אפשר לשאול במכון התורה והארץ התיחסות רשמית יותר לעניין","209","","2282","True","True","False","","205","194.114.146.227","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54606","54604","תשובה לא מספקת לצערי","29/01/18 10:54","יג שבט","תשע"ח","10:54","אור חדש","כל שהיה חו"ל בימהם נהגו בו כבחו"ל
מה היה חו"ל?
שאלה שקשה לנו לענות עליה
יש רשימת נ"צ בחז"ל לגבולות הארץ אך הן כוללות גם 'רצועות' שבלטו לצדדים ומעולם לא כללו מפה מוסמכת עם קו גבול מסומן לכל אורכו, כ"כ לא ברור האם רק נק' זמן ספציפית של בית שני היא שיכלה לקדש או שכל מקום שהיה בו ישוב רציני בזמן כלשהו מימי בית שני התקדש באותה קדושה, לפי זה עניין הגבולות נהיה עוד יותר נזיל.
לכן אין לנו ממש יכולת להכריע בוודאות בעניין הגבולות הצפוניים שהרי שם היו רצועות וכן שינויים במפת ההתיישבות במהלך בית שני.
לעומת זאת העדרה של התיישבות יהודית (או בכלל) בערבה הדרומית הינו עובדה מוסכמת למדי כך שניתן לסמוך ע"ז להתיר שם שמיטה וכד' למ"ד ש'כיבוש בן גוריון' לאו שמיה כיבוש (אומנם יש לדעת שהרב אליהו זצ"ל סבר שאף באילת יש להחיל הדינים מחמת כיבוש צה"ל...)","458","","2282","True","True","False","","84","213.151.55.26","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54612","54604","ראה בקישור","29/01/18 14:01","יג שבט","תשע"ח","14:01","חננאל","

כתובות אינטרנט נלוות:
קישור 1","81","","2282","True","True","False","","201","87.69.124.31","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54611","54605","אני מציין בכוונה","29/01/18 12:40","יג שבט","תשע"ח","12:40","עלי","את ציידן כי קרוב לודאי שכל האיזור שמצפון לציידן, כלומר כל אצבע הגליל של ימינו הינה חו"ל לפי כל מה שנאמר עד כה, ובכ"ז לא שמעתי מעודי שאיזור זה יוגדר ע"י מכון התורה והארץ או הרה"ר כחו"ל לעניין מצוות התלויות בארץ, הכיצד זה כ"כ בקלות קבעו כך לגבי איזורים אחרים ולא לגבי אצבע הגליל ? וכי יש ישובים יהודיים ידועים צפונית לציידן ( לא מערבית כמו עכו צפת וציפורי ) שלא נחשבו חו"ל ? הרי הנפ"מ המעשית לגבי קביעת אצבע הגליל כחו"ל למשל לגבי שמיטה היא עצומה ?!
יש לזכור שבכלל איזור אצבע הגליל היה מיושב מעט מאד לפני קום המדינה עד שיהודים התיישבו באיזור זה בשל העובדה שבעמק החולה היו ביצות.","209","","2282","True","True","False","","243","194.114.146.227","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54679","54605","חוששני שהתבלבל לך בין ציידן לבין צידון","01/02/18 12:42","טז שבט","תשע"ח","12:42","Almuaddib","ציידן, כפי שכתבו כאן כבר, הרי היא לחוף הכינרת. ועיין מעשה ברשב"ג בירושלמי שקלים פ"ו ה"ב, משם ברור כי ציידן נמצאת לחוף הכנרת.

ואין תימה, שהרי מצידה המזרחי של הכנרת, אין דין א"י, בדיוק כמו המחלוקת לגבי בית שאן שהזכרת בדבריך.

אבל אינך הראשון שהתבלבל בכך. ראה, למשל, את הכלל הידוע לגבי הלכה כרשב"ג:

בבבלי, ב"ב פרק עשירי (קעד.) למדנו:
אמר רבה בר חנה אמר ר' יוחנן כל מקום ששנה רשב"ג במשנתנו הלכה כמותו חוץ מערב וצידון וראיה אחרונה

בירושלמי המקביל, ב"ב פרק עשירי, למדנו מנגד:
תמן מרין בכל מקום הלכה כרשב"ג חוץ מערב וציידן וראיה אחרונה.

במקומות נוספים בבבלי ראינו כתוב "וצידן" (בכורות, סנהדרין, גיטין, כתובות, ב"ק וב"מ). כתיב זה יכול לייצג כתיב חסר גם של ציידן וגם של צידון.

===

נציבין, מקום מושבו של רבי יהודה בן בתירא, היתה בצפון-מזרח סוריה/דרום תורכיה של ימינו. העיר קיימת גם היום בדרום תורכיה, ושמה בתורכית Nusaybin. העיר נמצאת סמוך מאד לגבול עם סוריה, כאשר צמודה אליה מהצד הסורי העיר קמישלי - עיר בה היתה על לפני כמה עשרות שנים קהילה יהודית.
כפי שניתן לראות מהמפה בנקל, כדי להגיע מארץ ישראל לנציבין, היו יוצאים מאיזור הכינרת לכיוון דמשק. מארץ ישראל לדמשק הוליכו שלוש דרכים עיקריות.
המזרחית - בה הלכו לאורך הירדן, ובאיזור של צומת צמח דהיום, העפילו מזרחה אל הדרכים שהוליכו צפונה לכיוון דמשק (על נתיב דומה לדרך M5 שחוצה את סוריה כיום). העפלה כזו יכלה להיות מאיזור פיק או מאיזור הכביש המעפיל כיום לכיוון קצרין מגשר אריק.
השניה - העפלה מזרחה מהצד הצפוני של הכנרת - איזור גשר בנות יעקב היום, ומשם המשך כמו בקודמת.
השלישית - הליכה לאורך דרך החוף ומשם העפלה צפונה לכיוון דמשק. העפלה כזו היתה יכולה להיות - מדרום לצפון - בדרכים שיצאו מאזור צור, צידון או בירות (כביש בירות-דמשק דהיום, עובר על בסיס הצירים העתיקים).

כלומר, האזכור של הגעה לציידן בדרך לנציבין, יכול להתאים גם לבקעת הבטיחה וגם לצידון.","107","","2279","True","True","False","","441","82.81.160.69","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("85701","54605","מעכו לכזיב","28/12/20 21:22","יג טבת","תשפ"א","21:22","אמלתראות","16/05/2019 07:22 יוסף רוטשטיין
בפרשת בהר יש את המצוה לשמור שמטה ולהפקיר את יבולי השדה אחת לשבע שנים בארץ ישראל. והיות שגבולות הארץ תלויים בקדושתה דהיינו כשבית המקדש קיים ואחרי החורבן בטלה קדושת הארץ, וכששוב חזרו לארץ בימי הבית השני השתנו גבולותיה כפי שמבואר בברייתא של התחומין בתלמוד ירושלמי (שביעית ו,א). ובקטע הצפוני מערבי ישנה שם עוד ברייתא המבארת שהגבול נמשך בדרך שמעכו (נ.צ. 156771-258629) לכזיב (נ.צ. 159768-272557), דהיינו, שלימין הדרך דהיינו למזרח הוא ארץ ישראל ולמערבה הוא חוץ לארץ. והברייתא מוסיפה עד שיוודע לך שלמזרח הוא גם כן חוץ לארץ או שלמערב הוא גם כן ארץ ישראל. ויש להבין שכשכובשים חבל ארץ ורוצים להתוות גבול צריך להשתמש בדבר מוגדר ולא כל כל כך מתאים לכבוש כמה מטרים לכאן או לכאן, גם לא נדע לעולם היכן הגבול? וההסבר הוא שישנן 3 דרכים ההולכים מעכו לכזיב. 1. הדרך שהיתה בשימוש במאות השנים האחרונות הנוטה יותר למזרח קרוב לרגלי ההר. 2. הדרך הרומית שהיתה כ-400 מטר מהים. 3. הדרך שהלכה על החוף. והגבול הלך בדרך הרומית שלמזרחה הוא ארץ ישראל עד שיוודע לך שהלכת בדרך החוף ואז גם למזרחה הוא חוץ לארץ, וכן לענין מערב שבדרך הרומית הוא חוץ לארץ עד שיוודע לך שהלכת בדרך המזרחית שגם למערבה הוא ארץ ישראל.","267","","1218","True","True","False","","46","172.58.228.145","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54614","54606","קישור נוסף","29/01/18 14:29","יג שבט","תשע"ח","14:29","חננאל","

כתובות אינטרנט נלוות:
קישור 1","81","","2282","True","True","False","","259","87.69.124.31","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54621","54611","ד"ר אייל דוידסון-ציידן בעבר הירדן המזרחי","29/01/18 23:49","יג שבט","תשע"ח","23:49","זילבר פדואל","ולכן זה חו"ל
ציידן מזוהה עם פארק הירדן

ותודה לשכני ד"ר אייל דוידסון מפדואל","504","","2282","True","True","False","","393","213.151.32.163","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54626","54611","אין ראיה לאצבע הגליל","30/01/18 08:25","יד שבט","תשע"ח","08:25","דוד כוכב","כפי שכתב בהודעה מעלי.
ציידן היא בדרך לסוריה. כשהולכים בדרך צפונה לאורך חוף הכינרת מגיעים לצפון הכינרת וחוצים את הירדן, שם בדיוק נמצאת ציידן. משם ואילך - מהירדן ומזרחה זה חו"ל. אצבע הגליל שמערבית לירדן יכולה להיות ארץ ישראל.","125","","2281","True","True","False","","187","213.151.39.220","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54615","54614","ומה מטרת הקישור?","29/01/18 14:36","יג שבט","תשע"ח","14:36","אור חדש","","458","","2282","False","True","False","","69","213.151.55.26","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54616","54615","טעות. הופנה לעלי","29/01/18 14:37","יג שבט","תשע"ח","14:37","חננאל","","81","","2282","False","True","False","","260","87.69.124.31","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54617","54616","ניתן להכניס כמה קישורים באותה הודעה","29/01/18 14:39","יג שבט","תשע"ח","14:39","אור חדש","רק לוודא שכל קישור מופנה ממילים שונות בהודעה","458","","2282","True","True","False","","82","213.151.55.26","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54661","54621","אפשר בבקשה סימוכין ומקורות","31/01/18 20:01","טו שבט","תשע"ח","20:01","יהודי_קדום","ש"ציידן מזוהה עם פארק הירדן"?","233","","2280","True","True","False","","142","109.67.8.243","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54676","54661","ציטוט מ"דעת"","01/02/18 11:15","טז שבט","תשע"ח","11:15","דוד כוכב","משערים שציידן ישבה במקום הידוע בשם א-תל, ולידו חרבת א-דכה, בקרבת שפך הירדן לים כנרת. שם נתגלו גם שרידי בית כנסת מתקופת המשנה והתלמוד.
מקור.

ראה גם ערך בקעת הבטיחה (בקעת בית ציידה).","125","","2279","True","True","False","","202","212.76.115.178","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54680","54679","כתבת כדבריי באשכול","01/02/18 12:55","טז שבט","תשע"ח","12:55","דוד כוכב","וגם בציידן (בקעת הבטיחה = בקעת בית ציידה) עברה דרך רומית מושקעת וממוספרת בציוניוני דרך.","125","","2279","True","True","False","","175","212.76.115.178","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54690","54680","הבטיחה בפינה הצפון-מזרחית של ארץ ישראל?","01/02/18 17:33","טז שבט","תשע"ח","17:33","Almuaddib","","107","","2279","False","True","False","","125","82.81.160.69","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א",""),new Message("54700","54690","באיזור. וצידון - צפונית מערבית","01/02/18 22:14","טז שבט","תשע"ח","22:14","דוד כוכב","","125","","2279","False","True","False","","129","212.76.115.178","0","54591","עבודה זרה|יג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);