var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=59690;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("59690","0",""שחיטת מכונה"","09/12/18 21:31","א טבת","תשע"ט","21:31","אליצפן","התלמוד מסכת חולין (דף יב עמוד ב) אומר: "זרק סכין לנועצה בכותל והלכה ושחטה כדרכה
- רבי נתן מכשיר, וחכמים פוסלין.
הלכה כרבי נתן. והא בעינן מוליך ומביא! שהלכה ובאה כדרכה:

וכך פוסק הרמב"ם (הלכות שחיטה פרק ב' הלכות יא-יב): "<יא> אֵין שְׁחִיטַת הַחֻלִּין צְרִיכָה כַּוָּנָה; אֶלָּא אֲפִלּוּ שָׁחַט כְּמִתְעַסֵּק אוֹ דֶּרֶךְ שְׂחוֹק, אוֹ שֶׁזָּרַק סַכִּין לְנָעֳצָהּ בַּכֹּתֶל וְשָׁחֲטָה בַּהֲלִיכָתָהּ - הוֹאִיל וְהַשְּׁחִיטָה כָּרָאוּי בִּמְקוֹמָהּ וְשִׁעוּרָהּ, הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה
<יב> לְפִיכָךְ, חֵרֵשׁ אוֹ שׁוֹטֶה אוֹ קָטָן אוֹ שִׁכּוֹר שֶׁנִּתְבַּלְבְּלָה דַּעְתּוֹ וּמִי שֶׁאֲחָזַתּוּ רוּחַ רָעָה שֶׁשָּׁחֲטוּ וַאֲחֵרִים רוֹאִין אוֹתָן שֶׁהַשְּׁחִיטָה כְּתִקְנָהּ - הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה;

כיום יש רובוטים המבצעים ניתוחים מסובכים ביותר, וודאי שהם מסוגלים לבצע שחיטה כהילכתה.

מדוע שלא תהיה "שחיטת מכונה" שתהיה הרבה יותר כהילכתה מאשר שחיטה על ידי אדם?

מכונה לא מתעייפת, לא מפספסת, ניתן לתכנת אותה לפי כל כללי השחיטה, ניתן בין שחיטה לשחיטה לבדוק את הסכין , ע"י מצלמות שהן חלק מהמכונה, אם לא נפגמה.

וכמו שיש מצה שמורה (מכונה) לשם מצוות מצה, למה שלא תהיה שחיטת מכונה שאפילו כוונה לשם שחיטה אינה צריכה?","502","","1966","True","True","False","","1120","77.126.46.122","0","0","חולין|יב ע"ב",""),new Message("59692","59690","ראה בדפים טו-טז בגלגל שמסתובב מכח זרם","09/12/18 23:56","א טבת","תשע"ט","23:56","יהודי_קדום","המים, שבמקרה כזה השחיטה לא נעשית מכוח האדם ולכן שחיטה כזו פסולה, ואולי יש להשוות זאת לרובוט הפועל על זרם חשמלי ולא מכוח האדם.


ראה גם דף לא "נפלה [הסכין] ושחטה שחיטתו פסולה דכתיב וזבחת ואכלת מה שאתה זובח אתה אוכל" כו'
...בינתיים רובוט אוכל רק זרם חשמלי ולא סטייק...

~~~שו"ע יו"ד סימן ז - הקובע סכין בגלגל אם מתר לשחט בו

א יָכוֹל אָדָם לִקְבֹּעַ סַכִּין בְּגַלְגַּל שֶׁל אֶבֶן אוֹ שֶׁל עֵץ, וּמְסַבֵּב הַגַּלְגַּל בְּיָדוֹ אוֹ בְּרַגְלוֹ, וּמֵשִׂים שָׁם צַוַּאר הַבְּהֵמָה אוֹ הָעוֹף עַד שֶׁיִּשְׁחֹט בִּסְבִיבַת [בסיבוב, י.ק.] הַגַּלְגַּל; וְאִם הַמַּיִם הֵם הַמְסַבְּבִים אֶת הַגַּלְגַּל וְשָׂם הַצַּוָּאר כְּנֶגְדּוֹ בְּשָׁעָה שֶׁסִבֵּב וְנִשְׁחַט, הֲרֵי זוֹ פְּסוּלָה, (ל' הַרַמְבַּ''ם שָׁם דִּין י''ג) וְאִם פָּטַר אָדָם אֶת הַמַּיִם עַד שֶׁבָּאוּ וְסִבְּבוּ אֶת הַגַּלְגַּל, וְשָׁחַט בִּסְבִיבָתוֹ, הֲרֵי זֶה כְּשֵׁרָה בְּדִיעֲבַד, שֶׁהֲרֵי מִכֹּחַ אָדָם בָּא; בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בִּסְבִיבָה רִאשׁוֹנָה שֶׁהִיא מִכֹּחַ הָאָדָם, אֲבָל מִסְבִיבָה שְׁנִיָּה וּלְאַחֲרֶיהָ, פְּסוּלָה שֶׁהֲרֵי אֵינָהּ מִכֹּחַ הָאָדָם, אֶלָּא מִכֹּחַ הַמַּיִם בְּהִלּוּכָן.

החלק המודגש, אולי פירושו שתצטרך להפעיל את הרובוט בכל שחיטה...
ואפשר [להחליף בהלכה זו את " וְאִם הַמַּיִם הֵם הַמְסַבְּבִים אֶת הַגַּלְגַּל...הֲרֵי זוֹ פְּסוּלָה" ב- "וְאִם הרובוט שוחט ..הֲרֵי זוֹ פְּסוּלָה."].


וכן:


שו"ע יו"ד סימן ג - שחיטה אינה צריכה כוונה

"..... דִּבְעִינָן כֹּחַ גַּבְרָא (ע''ל סי' ז') . וְכֵן אִם הָיָה הַסַכִּין מֻנָּח בְּחֵיקוֹ אוֹ בְּיָדוֹ, וְנָפְלָה מִיָּדוֹ אוֹ מֵחֵיקוֹ שֶׁלֹּא בְּכַוָּנָה, כְּנָפְלָה מֵעַצְמָהּ דָּמֵי, וּפְסוּלָה".

~~אין צריך כוונה אבל צריך דעת...
~~שחיטה אינה ניתוח - לפני ניתוח אין מברכין...

וכן:

"שְׁחִיטַת קוֹף, פְּסוּלָה, (אוֹר זָרוּעַ וְהוּא בְּתוֹסֶפְתָּא רֵישׁ חֻלִּין) ."

====================================

מקרה קיצוני שבו הסכין אינה ביד השוחט בזמן השחיטה והשחיטה כשרה, מופיע בדף ל עמוד ב/לא עמוד א
"...רבא הוה בדיק ליה גירא לר' יונה בר תחליפא ושחט בה עופא בהדי דפרח ודלמא עביד חלדה חזינן גידפי דמיפרמי והא בעי כסוי וכי תימא דמכסו ליה והאמר רבי זירא אמר רב השוחט צריך שיתן עפר למטה ועפר למעלה שנאמר {ויקרא יז-יג} וכסהו בעפר עפר לא נאמר אלא בעפר מלמד שהשוחט צריך שיתן עפר למטה ועפר למעלה דמזמין ליה לעפר דכולה פתקא":","233","","1966","True","True","False","","245","79.177.59.82","0","59690","חולין|יב ע"ב",""),new Message("59695","59690","ברשותך...","10/12/18 09:13","ב טבת","תשע"ט","09:13","אבי גרינבלט","למרות שאתה מחפש מקורות ולא סברות , אציע בכל זאת סברה...
יש כמובן מצווה בשחיטה אך זו אינה חיובית , היינו אם תרצה לאכול בשר , הינך חייב בשחיטה (למעט כמובן מצוות אכילת קודשים אבל שם אין כלל שאלה היות וממילא צריך כוונה ומכונה אינה אופציה).
במצה , המצווה חיובית ואין כלל מצווה בעצם האפיה אלא באכילה (וגם זו , חובתה רק בלילה ראשון).","539","","1965","True","True","False","","178","81.218.144.99","0","59690","חולין|יב ע"ב",""),new Message("59708","59690","ראה בהמשך","11/12/18 17:46","ג טבת","תשע"ט","17:46","אבי גרינבלט","בדף טז,א
וכן ביו"ד ז,א.
שאלתך מתחדדת וצריך להבין טעם מדוע חייבים כח גברא?","539","","1964","True","True","False","","120","95.86.72.42","0","59690","חולין|יב ע"ב",""),new Message("59699","59695","במצה שמורה יש כוונה","11/12/18 07:42","ג טבת","תשע"ט","07:42","אליצפן","למצת מצווה (אכילת אפיקומן) צריכה להיות ההכנה לשם מצת מצווה, ובכל זאת יוצאים בה, גם על ידי "מצה שמורה" מכונה.

למה ש"שחיטת מכונה" לא תהיה כמוה? שבה לא צריך "לשם מצווה" אלא פעולה מכנית בלבד.","502","","1964","True","True","False","","189","77.126.46.122","0","59690","חולין|יב ע"ב",""),new Message("59700","59699","ההבדל","11/12/18 10:34","ג טבת","תשע"ט","10:34","אור חדש","כפי שכבר הביא אלמואדיב, החסרון בשחיטה הוא שצריך 'כח גברא' ולא חסרון הכוונה לכן הראיה ממצה לא שייכת לנדון","458","","1964","True","True","False","","146","213.151.55.26","0","59690","חולין|יב ע"ב",""),new Message("59778","59700","אכן זה החסרון שאין פעולה ישירה של האדם","12/12/18 21:42","ד טבת","תשע"ט","21:42","אליצפן","רמב"ם הלכות שחיטה פרק ב הלכה יג

גלגל של אבן או של עץ שהיתה הסכין קבועה בו וסבב אדם את הגלגל ושם צואר העוף או הבהמה כנגדו עד שנשחט בסביבת הגלגל הרי זו כשירה,
ואם המים הן המסבבין את הגלגל ושם את הצואר כנגדו בשעה שסבב ונשחט הרי זו פסולה,
ואם פטר אדם את המים עד שבאו וסבבו את הגלגל ושחט בסביבתו הרי זו כשרה שהרי מכח אדם בא,
במה דברים אמורים בסביבה ראשונה שהיא מכח האדם אבל מסביבה שנייה ולאחריה אינה מכח האדם אלא מכח המים בהילוכן.

ולכן רק הפעלת המתג במכונה לשחיטה פוסלת את השחיטה.","502","","1963","True","True","False","","215","77.126.46.122","0","59690","חולין|יב ע"ב",""),new Message("59821","59778","למה מתג לא נחשב "כח ראשון"?","14/12/18 13:53","ו טבת","תשע"ט","13:53","אליצפן","(חולין דף טז עמוד א): "השוחט במוכני - שחיטתו כשרה. והתניא: שחיטתו פסולה!
ל"ק: הא בסרנא דפחרא, הא בסרנא דמיא.
ואיבעית אימא: הא והא בסרנא דמיא, ולא קשיא: הא בכח ראשון, הא בכח שני,

וכי הא דאמר רב פפא: האי מאן דכפתיה לחבריה ואשקיל עליה בידקא דמיא ומית - חייב, מ"ט? גירי דידיה הוא דאהני ביה; וה"מ בכח ראשון, אבל בכח שני גרמא בעלמא הוא.

במה שנה פתיחת סכר של מים שמטביע אדם וזה נחשב לרצח מאשר לוחץ על מקש במקלדת שפותח את הסכר או ששוחט בהמה?

זה כח ראשון וזה כח ראשון.","502","","1961","True","True","False","","193","77.126.46.122","0","59690","חולין|יב ע"ב",""),new Message("59822","59821","הערתך זו מעניינת במיוחד","14/12/18 14:41","ו טבת","תשע"ט","14:41","אבי גרינבלט","ראה ציץ אליעזר חלק יז,יא אות ד ובסימן עב אות יד בעניין ניתוק ממכונת החייאה שדין המנתק כרוצח בידיים היות ומת מכוח ראשון.
וצריך למצוא חילוק בין הפעלה או ניתוק של מתג לבין שחיטה ע"י מכונה שאינה כשרה.","539","","1961","True","True","False","","114","95.86.72.42","0","59690","חולין|יב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);