var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=63109;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("63109","0","רבי אליעזר שמותי.","31/10/19 23:31","ב חשון","תש"פ","23:31","david7031","התוספות מסבירים ששמותי היינו שהיה מבית שמאי. אולם לכאורה קשה. כי הגמרא אומרת שרבי יהושע לא מקבל את ההכרעה כבית הלל, כי הוא לא משגיח בבת קול אם כן, מה רלוונטי זה שרבי אליעזר שמותי. הרי רבי יהושע מוכן לפסוק כמוהו?","470","","1642","True","True","False","","713","199.203.227.29","0","0","נידה|ח ע"א",""),new Message("63110","63109","התוס'","01/11/19 07:56","ג חשון","תש"פ","07:56","אור חדש","קשה מיניה וביה
מניין לו שלר"א היה ספק בהתר תפילין למנודה, אולי פשיטא לו שמותר?
וכן בעצמם מודים שנהג בעצמו נידוי אז איך רוצים להוכיח שלא היה מנודה?!?","458","","1641","True","True","False","","120","141.226.155.4","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("63113","63109","פסקו כבית הלל גם ללא קשר לבת הקול","01/11/19 11:21","ג חשון","תש"פ","11:21","דוד כוכב","","125","","1641","False","True","False","","158","213.151.59.44","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("63111","63110","אתה מדבר על התוספות אצלנו?","01/11/19 09:53","ג חשון","תש"פ","09:53","david7031","איפה הוא מזכיר תפילין?","470","","1641","True","True","False","","77","199.203.227.28","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("63112","63111","סליחה","01/11/19 10:04","ג חשון","תש"פ","10:04","אור חדש","זה על הערת הראבי"ה הצמודה לתוס'","458","","1641","True","True","False","","96","141.226.155.4","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("63115","63113","[ללא נושא]","01/11/19 11:36","ג חשון","תש"פ","11:36","david7031","כן, אבל אם לא פוסקים בגלל הבת קול, אלא בגלל כללי פסיקה כאלה ואחרים, מה החשש הגדול שינהגו העם כרבי אליעזר?","470","","1641","True","True","False","","88","199.203.227.28","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("63116","63115","כי "בית שמאי במקום בית הלל אינה משנה"","01/11/19 13:55","ג חשון","תש"פ","13:55","דוד כוכב","","125","","1641","False","True","False","","174","213.151.59.44","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("63162","63116","מה תוקפה של הוראה זו?","10/11/19 11:36","יב חשון","תש"פ","11:36","אור חדש","על איזו הלכה בהלכ' ממרים ניתן להסמיך סוג כזה של הכרעה?","458","","1632","True","True","False","","84","213.151.55.26","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("63163","63162","ע' ביאור הגר"א חושן משפט סימן כה ס"ק ז","10/11/19 16:41","יב חשון","תש"פ","16:41","דוד כוכב","וכמו בהקדמה ליד החזקה לרמב"ם:
"נמצא רבינא ורב אשי וחבריהם. סוף גדולי חכמי ישראל המעתיקים תורה שבעל פה. ושגזרו גזירות והתקינו התקנות והנהיגו מנהגות ופשטה גזירתם ותקנתם ומנהגותם בכל ישראל בכל מקומות מושבותם".

וזה בכלל: (דברים ל, יב-יד)
לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא... כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ.
אליך, בפיך, של כלל ישראל, לא של איש הישר בעיניו.","125","","1632","True","True","False","","150","213.151.62.142","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("63164","63163","קשה","10/11/19 16:45","יב חשון","תש"פ","16:45","אור חדש","נראה שההכרעה לבטל דברי ב"ש התקבלה כאשר עדיין היו מגדולי ישראל שהיו שמותים
וכן דבר זה עצמו לא נתברר מקורו, מה תוקפו של הסכמת חכמי ישראל ללא שנעשה דיון מסודר בשאלה ספציפית וכיצד ייתכן להכריע שהלכה לעולם כx בלא לדון לגופם של דברים, גישה זו וודאי לא מיושבת עם שאר ההלכות שם וגם לא עם הנהגת כל גדולי ישראל לאורך הדורות שבשאלות שבאו אליהם למעשה ליבנו הסוגיה כשמלה ולא הסתפקו ב'כך מקובל'","458","","1632","True","True","False","","79","37.26.146.188","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("63165","63164","אלה שני דברים שונים","10/11/19 18:43","יב חשון","תש"פ","18:43","דוד כוכב","כשמבררים בראשונים ובאחרונים את כוונת הגמרא, מחפשים את האמת ההסטורית.

ואילו בית הלל ובית שמאי ביררו ביניהם היטב כל מחלוקת, ולפעמים חזרו בהם. וכשלא חזרו בהם היה זה משום שכל שיטה עומדת בזכות עצמה. וכאשר נפסקת הלכה בארץ - בשמים מסכימים, וזה עדיף מבת קול שהיא כעין נבואה.","125","","1632","True","True","False","","157","213.151.62.142","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("64166","63165","לא הבנתי","11/11/19 10:38","יג חשון","תש"פ","10:38","אור חדש","מה הם שני הדברים השונים ומה בדיוק ההבדל בינהם?

מתי חוץ מאשר בעליתו של בן גוריון התנהל דיון מסודר בין ב"ה לב"ש בשאלה כלשהי כך ששתי השיטות התבררו כראוי?

דומני שלהפך, רק על ב"ה אומרים שלמדו דברי ב"ש והקדימום לדבריהם (ולכן הלכה כמותם לפי הסבר זה) ואילו ב"ש סמכו על חריפותם וביטלו דברי ב"ה [אומנם כמובן שאין זה בגדי הלכ' ממרים לברר דעת החולק עליך בלא דיון איתו ממש]

מתי ובאיזו סמכות נפסק כב"ה בכל דין עד כדי מחיקת דעת ב"ש, היכן רמוז בהלכ' ממרים שניתן למחוק דעה לדורות?","458","","1631","True","True","False","","83","213.151.55.26","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("64169","64166","הסבר","11/11/19 14:24","יג חשון","תש"פ","14:24","דוד כוכב","תמיד התנהל דיון רציני מסודר. אילולא כן לא היו קורים המקרים שנאמר בהם: "וחזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי".
בתולדות ישראל מסופרים רק פרטי ההסטוריה העיקריים. זו לא סיבה לחשוד את התנאים בחוסר רצינות.
שום דעה לא נמחקה לעולמים. לכשיבוא בית דין1 של סמוכים2 הגדול יותר בחכמה3 ובמנין4 הוא יוכל לחזור ולפסוק כהבנתו. ככתוב בתורה: (דברים יז, ח-י) כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ. וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט. וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה' וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ. (המספרים מציינים את התנאים, לאפוקי למשל יחיד המחשיב את עצמו כמבין יותר).
מובא בספרים משם האריז"ל שלעתיד לבוא תהיה הלכה כבית שמאי.","125","","1631","True","True","False","","156","213.151.62.142","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("64170","64169","[ללא נושא]","11/11/19 14:29","יג חשון","תש"פ","14:29","אור חדש","א: לא ניתן כלל להוכיח על 'תמיד' ע"ס מקרים פרטיים מה עוד שאתה מבטל מקרה סותר
ב: פשוט שההוראה שהלכה כב"ה לא נאמרה רק כסיכום של כל המחלוקות בבה"ד הגדול שבו כל המחלוקות נדונו והוכרעו כראוי אלא כהכרעה מאוחרת וכללית בלי התייחסות לפרטי הדין וכמובן ר"י שהיה גדול דורו לא קיבל סוג כזה של הכרעה
ג: גדול בחכמה ומנין נצרך לבטל גזרות, כשחולקים בדרשה אין את ההגבלה הנ"ל","458","","1631","True","True","False","","71","213.151.55.26","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("64171","64170","[בנושא הנ"ל]","11/11/19 14:58","יג חשון","תש"פ","14:58","דוד כוכב","א. התנאים תמיד למדו ופסקו בשיא הרצינות.
ב. בזמניהם בית דין הגדול היה פעיל ורבן גמליאל וצאצאיו היו הנשיאים, ופסקיהם מחייבים ככל דיני בית דין הגדול.
ג. גם בזמן האמוראים היה פעיל בית דין הגדול, ופסיקה במערבא היתה מחייבת אף את חכמי בבל. וכל החכמים ובתי הדין לא ההינו לנסות לבטל את הכרעות הגדולים הקדמונים שכבר התקבלו.","125","","1631","True","True","False","","158","213.151.62.142","0","63109","נידה|ח ע"א",""),new Message("64172","64171","[ללא נושא]","11/11/19 15:14","יג חשון","תש"פ","15:14","אור חדש","א: ברור, ובכ"ז אם לא התקיים דיון במעמד כל בעלי הדעה בבה"ד הגדול ולא עמדו למניין הדעות אין זו הכרעת ב"ד הגדול וממילא אינה מחייבת (לפחות כך בממרים).
לפי המסופר בפ"א דשבת נמנעו בכוונה ב"ש מלקיים דיון מחייב שכזה
ב: מה שהתקבל בב"ד וודאי מחייב (מלבד ב"ד שיבוא אחריהם שיכולים לדרוש בהפך) אלא שכאמור מחלוקות ב"ה וב"ש לא הוכרעו במניין מלבד אותם 18 דברים המנויים בשבת שם
ג: הענווה של פוסקי הדורות מוכרת
זה וודאי הנהגה שראויה להלמד, אומנם מבחינת ההלכה נטו יכול כל ב"ד גדול לבטל דברי קודמיו ללא צורך בגדלות מיוחדת וכאומרם 'יפתח בדורו כשמואל בדורו' וכנסמך על דברי התה"ק שאל השופט אשר יהיה בימיך אליו תשמעון","458","","1631","True","True","False","","72","213.151.55.26","0","63109","נידה|ח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);