var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=66134;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("66134","0","לפי תוס' קריאת שמע בלילה ולא בזמן שכיבה?","06/01/20 20:51","ט טבת","תש"פ","20:51","איתיאל","מדברי התוס' בד"ה הראשון בש"ס, וגם בע"ב ד"ה א"ל ר"י מוכח שס"ל שזמן קריאת שמע תלוי בהגדרת זמן לילה (זמן תפילת ערבית, וע"פ מחלוקת חכמים ורבי יהודה בזה) ולא בזמן שכיבה.

ויש לדון בזה:

א. לכאורה לא מסתבר לחבר בין זמן התפילה לזמן קריאת שמע. זה זמנה בלילה וזה זמנה "בשכבך". וכפי שכותב הר"ן על הרי"ף, שאפילו אם הגיע זמן לילה וערבית "מכל מקום אין מי שעולה למיטתו בשעה זו, ועדיין אין השעה כשרה לקריאת שמע של בשכבך".

ב. לכן נראה לענ"ד שתוספות פוסקים כפי דעת רב יהודה שמובאת בגמרא לקמן כא. שקריאת שמע דרבנן, וביאר אביי שדורש "בשכבך ובקומך" על דברי תורה.
ממילא אין זמן קריאת שמע תלוי בזמן שכיבה, אלא הוא מצווה דרבנן שחיובה בלילה.

ג. אמנם צ"ע, שכל הסוגיות משמע בפשטות שקריאת שמע דאורייתא, ונלמד מ"בשכבך ובקומך".

ריש הגמרא: "תנא היכא קאי דקתני מאימתי? ...בשכבך ובקומך".

וכן בית הלל ובית שמאי נחלקו בדרשת "בשכבך ובקומך" אם קאי על צורת האמירה או על זמנה, אבל פשיטא להו שקאי על קריאת שמע.

גם רבי טרפון שהיטה לקרות וסיכן בעצמו מפני הליסטים לחוש לדעת בית שמאי - לכאורה עשה כן מפני "ספק דאורייתא לחומרא" (אלא שטעה בכך ש"בית שמאי במקום בית הלל אינה משנה", ואפילו לחוש אין צורך).

ושמא יש לומר לדעת רב יהודה ש"בשכבך ובקומך" היינו אסמכתא בעלמא לתקנה דרבנן של קריאת שמע, ונחלקו איך תיקנו וכו'. ועדיין צע"ג.

ד. לפי זה, דברי הירושלמי "למה קוראים אותה בבית הכנסת? כדי לעמוד בתפילה מתוך דברי תורה" יתפרשו: כיוון שסבירא ליה שאין מצווה דאורייתא של קריאת שמע, מדוע תיקנו חכמים לקוראה בבית הכנסת בתפילת ערבית?
אלא תיקנו כן כדי שיעמוד אדם לתפילה מתוך דברי תורה.","842","","1578","True","True","False","","858","213.151.52.16","0","0","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66144","66134","רק בדעת רבי יהודה","06/01/20 23:47","ט טבת","תש"פ","23:47","מצולות ים","תוספות לא אומרים כן אלא בדעת רבי יהודה כפי שמפורש בתוספות בעמוד ב', בנוגע לדעת רבי טרפון ראה בקובץ מפרשים (הנדפס בסוף המסכת במהדורות החדשות, כמדומני ממלוא הרועים או נמוקי הגרי"ב) שאכן הוא סובר כדעת ב"ש ורבי יהודה הוא תלמידו סובר כמותו שאין הפסוק 'בשכבך ובקומך' נדרש לגבי שעת הקריאה שהרי היא תלויה ביום ולילה, אלא נדרש אך ורק לגבי צורת הקריאה.","794","","1578","True","True","False","","81","185.24.206.253","0","66134","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66145","66134","עיין פני יהושע","07/01/20 00:22","י טבת","תש"פ","00:22","רוגן","שסובר שכל הזמנים בדף ב עמוד ב הם דרבנן והעיקר של הגמרא היא מתי דרבנן תיקנו זאת
וגם במה שכותב הדברי דוד שבאמת אין קושיא מכל אלו כי באמת סמיכת גאולה לתפילה לא שייכת לזמן קש אלא לברכות
ומתוס משמע שכן תולי זה בזה ולכן אם התפללו מסתמא גם קיימו קש כי אחרת זה לא סמיכה לגאולה לפי תוספות אבל אין ראיה מזה שהזמן של קש תלוי באמת בתפילה וודאי שלא","844","","1577","True","True","False","","89","141.226.9.107","0","66134","ברכות|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);