var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=74193;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("74193","0","נר - לשון זכר או נקבה?","02/06/20 11:37","י סיון","תש"פ","11:37","לישועתך קויתי השם","ברש"י ברכות נב, ב ד"ה משום דלא שבת, כתב: "הואיל ונעבדה בו עבירה", ושם נג, א ד"ה למ"ש מברכין כתב: "נעבדה בה עבירה", האם זה לאו דווקא, ולא דייק כוליה האי, או שבאמת זה גם וגם?","1008","","1426","True","True","False","","597","213.137.64.85","0","0","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74199","74193","כאן מדובר על אור וכאן על עששית","02/06/20 12:04","י סיון","תש"פ","12:04","יום יום ידרשון","","919","","1426","False","True","False","","88","213.151.43.142","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74235","74193","קידושין ב,ב תוד"ה "קשו"","02/06/20 16:33","י סיון","תש"פ","16:33","אבי גרינבלט","יש"כ שכיוונת !
בלשון חכמים נר משמש בלשון זכר ובלשון נקבה.
ואף שבמקרא אין בלשון נקבה , אמרו חז"ל (חולין דף קלז ע"א) "לשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד".","539","","1426","True","True","False","","47","77.125.40.226","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74238","74193","אשכולות קודמים בענין זה","02/06/20 17:10","י סיון","תש"פ","17:10","דוד כוכב","באשכול זה.","125","","1426","True","True","False","","186","213.151.56.197","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74253","74193","גם וגם","02/06/20 22:03","י סיון","תש"פ","22:03","מרדכי דב זינגר","נר שכבתה אין זקוק לה - (שבת כא) בנקבה
נר שכבה (שבת דף מד.) זכר

ואל תתפלא.
רצ"ב אוסף מילים מעין זו
[מחנה]
מחנה משמש לשון זכר ולשון נקבה.
(תהלים כז ג) אם תחנה עלי מחנה, הרי לשון נקבה,
(לג ח) המחנה הזה, לשון זכר.
וכן יש שאר דברים משמשים לשון זכר ולשון נקבה,
[שמש]
(לעיל יט כג) השמש יצא על הארץ,
(תהלים יט ז) מקצה השמים מוצאו, הרי לשון זכר.
(מ"ב ג כב) השמש זרחה על המים, הרי לשון נקבה.
[רוח]
וכן רוח (איוב א יט) והנה רוח גדולה באה, הרי לשון נקבה,
(שם) ויגע בארבע פנות הבית, הרי לשון זכר,
(מ"א יט יא) ורוח גדולה וחזק מפרק הרים, הרי לשון זכר ולשון נקבה.
[אש]
וכן אש (במדבר טז לה) ואש יצאה מאת ה', לשון נקבה.
(תהלים קד ד) אש לוהט, לשון זכר:

[יונה]
רש"י בפרשת נח בראשית פרק ח יא
טרף בפיה - אומר אני שזכר היה
לכן קוראו פעמים לשון זכר ופעמים לשון נקבה,
לפי שכל יונה שבמקרא לשון נקבה,
כמו (שה"ש ה יב) כיונים על אפיקי מים רוחצות,
(יחזקאל ז טז) כיוני הגאיות כולם הומות,
וכמו (הושע ז יא) כיונה פותה:

[חצר]
רש"י שמות פרק לה יז
את עמודיו ואת אדניה - הרי חצר קרוי כאן לשון זכר ולשון נקבה,
וכן דברים הרבה:

רש"י ישעיהו פרק לה ט
[דרך]
דרך משמש לשון זכר ולשון נקבה
כדכתיב את הדרך אשר ילכו בה (נחמיה ט) הרי נקבה,
בדרך אחד יצאו אליך (דברי' יח) הרי זכר:

[רוח הקדש]
רש"י קהלת פרק ז כז
...אמר רבי ירמיה בן אלעזר
רוח הקדש פעמים משיחה בלשון זכר ופעמים משיחה בלשון נקבה
כתוב אחד אומר (תהלים ע) עזרי ומפלטי לי
וכתוב אחד אומר (שם /תהלים/ מ) כי אתה עזרתי,
כתוב אחד אומר (נחום ב) קול מבשר
וכתוב אחד אומר (ישעיה ח) קול מבשרת ציון:

[שבת]
שמות ל"א י"ד-יד וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם (נקבה)
ישעיהו נ"ו ו'-ו ..כָּל-שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי (זכר)
(הרב אלדד יונה)

[נר]
נר שכבתה אין זקוק לה - (שבת כא) בנקבה
נר שכבה (שבת דף מד.) זכר
[יד]
וְהִנֵּה־יָ֖ד שְׁלוּחָ֣ה אֵלָ֑י וְהִנֵּה־"ב֖וֹ" - זכר
וַיִּתְמֹ֣ךְ יַד־אָבִ֗יו לְהָסִ֥יר "אֹתָ֛הּ" - נקבה
[חמור]
השוכר את החמור וה"בריקה" - נקבה
כִּֽי־תִרְאֶ֞ה חֲמ֣וֹר שֹׂנַאֲךָ֗ "רֹבֵץ֙" - זכר
(ע"פ תוס' חגיגה כה. ד"ה בגלילא ותוס' קידושין ב: ד"ה קשו)
(הרב שמואל נשר)

[כותל]
עירובין פרק ז משנה ב'
נפרצה הכותל עד י' אמות מערבין שנים ואם רצו מערבין אחד (נקבה)
בבא קמא פרק ד משנה ו
שור שהיה מתחכך בכותל ונפל על האדם (זכר)
וכמובן לשון השו"ע דלעיל

[סכין]
"נפלה סכין ושחטה" (משנה חולין ב, ג),
"סכין שנפגם" (זבחים פח ע"א)

[פנים]
רוּחַ צָפוֹן תְּחוֹלֵל גָּשֶׁם וּפָנִים "נִזְעָמִים" לְשׁוֹן סָתֶר (משלי כה, כג).
והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים "יפות" (אבות א, טו)

[יתד]
וְיָתֵד "תִּהְיֶה" לְךָ עַל אֲזֵנֶךָ (דברים כג, יד);
אִם יִקְחוּ מִמֶּנּוּ יָתֵד לִתְלוֹת "עָלָיו" כָּל כֶּלִי (יחזקאל טו, ג)

[דיו]
הלומד זקן למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר מחוק (אבות פ"ג)
כל נקב שהדיו עובר עליו אינו נקב" (חולין קיט ע"ב),
כל נקב שהדיו עוברת בו אינו נקב" (שבת קח ע"א).

[כד]
זכר: מִלְאוּ אַרְבָּעָה כַדִּים מַיִם (מלכים א, יח לד)
נקבה: כַּד הַקֶּמַח לֹא כָלָתָה (מלכים א יז טז)
[עת]
זכר: עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ (שיר השירים ב יב)
נקבה: כִּי עֵת נְקָמָה הִיא (ירמיהו נא ו)
[כנף]
זכר: כְּנַף שִׁקּוּצִים מְשֹׁמֵם (דניאל ט כז)
נקבה: כְּנַף-רְנָנִים נֶעֱלָסָה (איוב לט יג)
(הרב אורי שטרן)

[כוס/ ספל / שדה / ככר / תהום / מטבע /אור - בבדיקה]","807","","1426","True","True","False","","105","212.76.102.81","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74205","74199","תודה. ומה לעצם השא' אם זה ל' זכר או נקבה","02/06/20 13:53","י סיון","תש"פ","13:53","לישועתך קויתי השם","","1008","","1426","False","True","False","","65","213.137.64.85","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74222","74205","זכר (למשל: נר ה'... חופש כל חדרי בטן)","02/06/20 15:34","י סיון","תש"פ","15:34","יום יום ידרשון","","919","","1426","False","True","False","","86","213.151.43.142","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74227","74222","המשך","02/06/20 16:05","י סיון","תש"פ","16:05","לישועתך קויתי השם","בלשון המקרא – זכר: 'יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת', 'לֹא יִכְבֶּה בַלַּיְלָה נֵרָהּ'.
בלשון חכמים – זו"נ: 'נֵר הַדּוֹלֵק', 'עֲשָׂרָה נֵרוֹת לֹא יָכְלוּ לְכַבּוֹת נֵר אֶחָד'; 'כָּבְתָה אֵין זָקוּק לָהּ וְאָסוּר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ לְאוֹרָהּ', 'הֲטָבַת שְׁתֵּי נֵרוֹת קוֹדֶמֶת לְדַם הַתָּמִיד, וְדַם הַתָּמִיד קוֹדֵם לַהֲטָבַת שְׁתֵּי נֵרוֹת'.","1008","","1426","True","True","False","","38","213.137.64.85","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74229","74227",">>>","02/06/20 16:19","י סיון","תש"פ","16:19","אבי גרינבלט","בלשון המקרא - "נרה" - סמיכות ולא קשור לזו"נ אבל בהחלט הנר בלשון זכר.
בלשון חכמים - הדיוק מדיקדוק ימינו בנוגע למספרים אינו רלבנטי ללשון חזל ושוב אין הוכחה לזו"נ בהכרח בזה.","539","","1426","True","True","False","","43","77.125.40.226","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74230","74229","לא הבנתי","02/06/20 16:22","י סיון","תש"פ","16:22","איכא מאן דאמר","מדוע "לא יכבה" אינו הוכחה שזה זכר?
ומדוע "נר הדולק" אינו הוכחה שזה זכר?
ומדוה "כבתה אין זקוק לה" אינו הוכחה שזו נקיבה?","998","","1426","True","True","False","","37","213.137.64.87","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74311","74229","חז"ל דקדקו במספרים","03/06/20 23:12","יא סיון","תש"פ","23:12","איתיאל","במסכתנו, דנו ארוכות אם שלוש או שלושה, נפק"מ אם מונים טפחים או אמות.

גם בתחילת המסכת שתיים שהן ארבע לעומת שניים שהן ארבעה - בהתאמה מלאה לפי זכר ונקבה (ועיי"ש תוספות בעניין מראות).

אם כבר, יש בעייה של מדפיסים שלא הבחינו בין זכר לנקבה. בפרט כשהיה לפניהם נוסח שקיצר וכתב "ב' שהן ד'" וכדומה, והדפס פתח בטעות שתיים או שניים.

לדוגמה: בריש מסכת סוכה:
ושאין לה שלש דפנות. דופן = זכר. בגלל צורת הרבים (ות) האופיינית לנקבות (אבל לאו דווקא. שמות, שולחנות וכו') המדפיס טעה וכתב שלש. וראה שם הערת מסורת הש"ס בגיליון שצ"ל שלשה.","842","","1425","True","True","False","","117","","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74232","74230","זה הוכחה, מי אמר שלא","02/06/20 16:25","י סיון","תש"פ","16:25","לישועתך קויתי השם","","1008","","1426","False","True","False","","32","213.137.64.85","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74237","74235","תודה רבה","02/06/20 16:40","י סיון","תש"פ","16:40","לישועתך קויתי השם","","1008","","1426","False","True","False","","39","213.137.64.85","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74256","74238","שמש","02/06/20 22:27","י סיון","תש"פ","22:27","איכא מאן דאמר","שמש צדקה ומרפא בכנפיה
השמש יצא על הארץ

אומרים בשם האבן עזרא (איני יודע מקורו) שכל שאין בו רוח חיים זכרהו ונקבהו.

לגבי שבת בתפילת ליל שבת אנו אומרים "וינוחו בה" ובשבת בבוקר אומרים "וינוחו בו"","998","","1426","True","True","False","","68","213.137.64.87","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74254","74253","יפה מאד! יישר כח!","02/06/20 22:06","י סיון","תש"פ","22:06","לישועתך קויתי השם","","1008","","1426","False","True","False","","63","213.137.64.85","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74301","74256","ובמנחה "בם"","03/06/20 21:45","יא סיון","תש"פ","21:45","מרדכי דב זינגר","כמו ששרים יונה מצא בו מנוח בים בם בום","807","","1425","True","True","False","","73","95.86.92.72","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74310","74256","שתי הערות:","03/06/20 22:54","יא סיון","תש"פ","22:54","איתיאל","אמנם הכלל מיוחס לראב"ע, אבל לא נמצא בדבריו. אדרבה, נראה מדבריו שיש הקפדה על זכר ונקבה, ומנה יוצאי דופן, להעיד על הכלל.

הערה שנייה:
לגבי שבת גם בתורה מצאנו זכר (זכור את יום השבת לקדשו) ונקבה (מחלליה מות יומת). יש כאן עוד להעיר:

הגיוני שבמקור שבת לשון זכר. אלא שהסיומת באות ת' גררה התייחסות כאילו זה נקבה, כדרך שמות נקבה המסיימים באות ת'. אלא שכאן הת' היא חלק מהשורש ולא מוספית.

עוד יש לצדד להיפך, ששבת לשון נקבה, וההתייחסות כזכר היא למילה יום. זה מסתדר ברוב המקרים בתורה, וגם כשלא - אפשר לומר שהכוונה ליום השבת והמילה יום מובנית מאליה גם אם אינה כתובה.

גם בתפילה, בתפילת הלילה מתייחסים לשבת, לכן בנקבה, בה. בשחרית מתייחסים ליום השבת (שהרי זו תפילת יום), בו. במנחה ההתייחסות היא לשבתות (כך לפי גירסאות מדוייקות), לכן בם.

גם לגבי שבת הגדול - אם נאמר ש"הגדול" תואר לשבת - הרי שזה זכר.

אלא שמסתבר ש"הגדול" אינו תואר לשבת. אלא זו השבת שבה "הגדול" - הרב, דורש דרשה מיוחדת. שבת של הגדול.","842","","1425","True","True","False","","130","","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74312","74310","הסברים נפלאים","03/06/20 23:43","יא סיון","תש"פ","23:43","איכא מאן דאמר","אם כי איני מסכים עם מסקנתם

הביטוי "והנחילנו ה' אלקינו באהבה וברצון שבת קדשיך וינוחו בו" לא מסתבר שהולך ה'בו' על היום שאינו מופיע כלל בתפילה.

כמו כן "שבת הגדול" הוא מהותו של שבת, ונקרא כן מצד הנס שנעשה בו.

גם הנוסח המקובל בפי ישראל הינו "שבת שלום ומבורך" ולא ומבורכת.

אולי אפשר גם להוסיף מפיוטו של האבן עזרא כי אשמרה שבת בו נאמר "בו אמצא תמיד נופש לנפשי",ועוד כמה פעמים בפיוט

כך שמשמע ששבת זה לשון זכר

ואחר שכבר מצינו בכמה וכמה דוגמאות בהם זה נאמר בוודאות כמו מחנה רוח אש שמש נר ועוד, הרי שאיני מבין מדוע בשבת יש לדחוק

לגבי השינוי בין התפילות זכורני שה"מאור עינים" מסביר את הדבר בדרך החסידות, ואיני זוכר כעת באיזו פרשה","998","","1425","True","True","False","","52","213.137.64.87","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74335","74310","דברי היד מלאכי על זכרהו ונקבהו","04/06/20 15:20","יב סיון","תש"פ","15:20","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","1424","True","True","False","","145","213.151.56.197","0","74193","ברכות|נב ע"ב",""),new Message("74367","74312","יש פעמים רבות מילה חסרה","04/06/20 23:36","יב סיון","תש"פ","23:36","איתיאל","רק השבת למדנו ברש"י (במדבר ה', ט"ז):

כי מנחת קנאות הוּא - הקמח הזה.

וכן רבים. מתייחסים למילה החסרה. ואינו קשה בעיני לומר ששבת - הכוונה ליום השבת.

בכל אופן זה רק פלפול בעלמא, כי ממ"נ כשר הן בזכר והן בנקבה. השאלה רק מה ההסבר לכך.

מדברי הגמרא בתחילת מסכת קידושין (בעניין דרך) משמע שיש הסבר מהותי מתי משתמשים בזכר ומתי בנקבה. ואמנם אנחנו לא נדע לפרש (ורק להעלות התמיהה: מדוע רחם - האבר הניקבי ביותר שקיים - לשון זכר?).
וכבר כתבו שם התוס' שאף שאין הסבר לכל המקרים, הש"ס טורח לבאר במקום שיש הסבר.
ולמדנו מכאן "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה".

ההסבר שאני מכיר בחסידות לעניין השבת הוא שליל שבת בחינת נוקבא ויום שבת בחינת גברא. ורמוז גם בבציעת החלה, שנהגו לבצוע התחתונה בליל שבת והעליונה ביום השבת. ואידך זיל גמור..","842","","1424","True","True","False","","118","","0","74193","ברכות|נב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);