var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=75235;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("75235","0","הריגת כינה בשבת","23/06/20 09:45","א תמוז","תש"פ","09:45","אבי גרינבלט","הלכה נפסקה כחכמים שאין איסור בהריגת כינה בשבת היות ואינה פרה ורבה.

כך הרמב"ם , כך המחבר וכך כמובן פסק הגרע"י זצ"ל (בחזון עובדיה שבת, ח"ה עמוד קכח).

הגרע"י סובר שחז"ל בודאי הכירו מציאות שיש כמובן כינים הפרות ורבות וחז"ל ידעו זאת כשפסקו הלכה זו.
גם הגאון רבי אליהו דסלר זצ"ל, בספרו מכתב מאליהו (חלק רביעי), כתב שכל הדינים המיוסדים בש"ס, קבלום רבותינו בקבלה, איש מפי איש, ונתנו טעם לכל דין לפי דרכם, ולכן, אף אם התבטל כביכול הטעם, מכל מקום הדין לא ישתנה מחמת כן.

כיוצא בזה כתב הגאון רבי יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל בספרו שו"ת היכל יצחק (סימן כט).

יתושים ושאר המזיקים בדוגמתם , לא הוחרגו מאיסור זה.

העולה בזה שלמרות שבמציאות חיינו וימינו אין ספק שהכינים פרות ורבות , אין למעשה "משקל" לידוע לנו לאור דברי חכמים ומותר בימינו להרוג כינים .","539","","1410","True","True","False","","488","77.125.5.89","0","0","שבת|קז ע"ב",""),new Message("75238","75235","יש לא מעט שאוסרים להרוג כינה כיום","23/06/20 11:41","א תמוז","תש"פ","11:41","Almuaddib","ומבין האוסרים, תמצא שהם חולקים על הקביעה שחז"ל הכירו מציאות של כינים פרות ורבות.","107","","1410","True","True","False","","96","87.71.53.171","0","75235","שבת|קז ע"ב",""),new Message("75246","75235","עוד שאלה שצריכה להישאל","23/06/20 12:52","א תמוז","תש"פ","12:52","יום יום ידרשון","מנין שהכינים שלנו הם אותן כינים שדיברו עליהם חז"ל?
כלומר, אם נקבל את דעת הפוסקים שחז"ל לא טעו במציאות, הרי שודאי חז"ל דיברו על כינים שונות משלנו, וממילא אין היתר להרוג כינים בימינו.
ובמיוחד לאור העובדה שהגמ' עצמה אמרה שישנו מין שנקרא 'ביצי כינים' והוא כן פרה ורבה, ואולי הם הכינים שלנו.","919","","1410","True","True","False","","116","213.151.62.61","0","75235","שבת|קז ע"ב",""),new Message("75239","75238","לכן העליתי זאת","23/06/20 11:52","א תמוז","תש"פ","11:52","אבי גרינבלט","כיצד ניתן "להתעלם" ממציאות חיינו ולהתיר ?
אם יש הוכחה שחז"ל ידעו על מציאות הכינים כבימינו , ממילא הפוסקים לא יחלקו ומאידך אם אין הוכחה , מניין "הביטחון" שמן הסתם ידעו ולכן גם בימינו זה מותר ?
מובנת דרכו של הגרע"י זצ"ל לעקוב אחר פסקי המחבר (עפ"י רוב) וכך גם כאן.

עפ"י המתירים, לענ"ד מה שעולה כסברה שאכן ההיתר שניתן בתקופת התלמוד , אינו קשור במציאות שהיתה או לא היתה בזמנם בהשוואה לזמנינו אלא ליסוד שונה לחלוטין.

(ניתן למצוא התחבטות מעניינת בנושא ע"י הרב משה לוי זצ"ל ('מנוחת אהבה') ועדיין לא הורה לאסור)

לשון הביאור הלכה בסימן שטז,ט בסופו "אח"כ מצאתי בא"ר שגם הוא הביא שהרבה ראשונים מתירין בזה וע"ז סמכו העולם להקל ומ"מ סיים דירא שמים יש לו להחמיר כדעת הרא"ש והטור"","539","","1410","True","True","False","","58","77.125.5.89","0","75235","שבת|קז ע"ב",""),new Message("75243","75239","מדובר בויכוח עקרוני על דרכי קביעת ההלכה:","23/06/20 12:24","א תמוז","תש"פ","12:24","Almuaddib","ודיון זה מתקשר לדיון העתיק על טעם למצוות, יש או אין.

יש שיטה לפיה ההלכה נקבעת על ידי חכמים, ומשנקבעה - היא עומדת עצמאית בפני עצמה. משכך, הואיל ונפסק כי מותר להרוג כינים בשבת, מותר, ושום שינוי בידיעתנו, או שינוי הטבעים, לא יזיז הלכה זו ממקומה.

גישה אחרת היא, שהואיל והפסיקה היתה מבוססת על מידע - מיטב הידע המדעי של תקופתם - אך ידע זה השתנה, יש לשנות גם את הפסיקה. בדרך כלל, הגורסים בשיטה זו, נוקטים בה להחמיר בלבד, ולא להקל.

כמובן, בשאלה ספציפית זו, יש עוד הסברים אפשריים. למשל, שההיתר נובע מכמה סיבות, והסיבה של אינן פרות ורבות היא רק אחת, ומסיבה אחרת עדיין יהיה מותר.","107","","1410","True","True","False","","99","87.71.53.171","0","75235","שבת|קז ע"ב",""),new Message("75244","75243","יש"כ","23/06/20 12:41","א תמוז","תש"פ","12:41","אבי גרינבלט","","539","","1410","False","True","False","","42","77.125.5.89","0","75235","שבת|קז ע"ב",""),new Message("75254","75246","על מה תבסס את דבריך שמדובר במין אחר?","23/06/20 16:22","א תמוז","תש"פ","16:22","Almuaddib","כינים זה לא הכוח או האנקה. יש מסורת רציפה בקרב היהודים מהם כינים, וגם התיאורים שלהם מצדיקים את ההבנה.

כינים הן כינים. תוכל לטעון, כפי שטענו קודמים לך, שהכינים השתנו - נשתנו הטבעים - אבל שכינים הן מין אחר? מן דכר שמיה?","107","","1410","True","True","False","","106","87.71.53.171","0","75235","שבת|קז ע"ב",""),new Message("75260","75254","להלן דברים ממו"ר הרב נבנצאל שליט"א","23/06/20 18:04","א תמוז","תש"פ","18:04","אבי גרינבלט",""כינה , חז"ל קבעו את ההלכה לפי מראית עין שכינה לא פרה ורבה ולכן אמר אדמו"ר זללה"ה (הגרש"ז) מותר היום להרוג כינה.
ולולי דמסתפינא , אמינא שאין אנו מכירים הכינים שהתכוונו חז"ל".

לענ"ד חריג שהרב נבנצאל נוקט בלשון זו ביחס לדברי מורו ורבו הגדול.","539","","1410","True","True","False","","64","77.125.5.89","0","75235","שבת|קז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);