var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=78121;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","68"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("78121","0","פטנט - איך להעצים עיני מת... מבלי להזיזן","04/08/20 22:00","יד אב","תש"פ","22:00","מרדכי דב זינגר","תניא רשב''ג אומר
הרוצה שיתעצמו עיניו של מת (לענ"ד - מתכוון על שבת שא"א בידים)
-נופח לו יין בחוטמו
-ונותן שמן בין ריסי עיניו
-ואוחז בשני גודלי רגליו .........

והן מתעצמין מאליהן

Ⓒ","807","","1370","True","True","False","","473","95.86.116.91","0","0","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78124","78121","תוספתא שבת (פי"ח הי"א) גרס בשבת","05/08/20 00:41","טו אב","תש"פ","00:41","התלמיד","ובמתיבתא הביא(לג) שכ"כ א"ר (שי"א כד)
ובמעשה רקח על הרמב"ם (כ"ו ה"כ) שהשמיט דין זה. שסבר דבר זה אף בחול.
ויש לבאר מדוע בחול? ואולי חושש שעדיין גוסס ולא רוצה ליגע בו בעיניו.
ומשמע שדוקא בעינים יש יותר בחינה של יציאת הנשמה וצ"ע","1101","","1369","True","True","False","","75","164.138.125.207","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78137","78121","ראה 'מעשה רקח'","05/08/20 08:31","טו אב","תש"פ","08:31","אבי גרינבלט",""ויותר נראה דסבירא ליה דלאו לענין שבת נאמרה דאה"נ דבשבת גם זה אסור דנקרא נמי מזיז אבר על פי פי' רש"י שפירש עוצרן באצבעותיו אלא דבר סגולה בעלמא השמיענו רשב"א שאם אינו רוצה לסוגרן להדיא יעשה כן וכו"","539","","1369","True","True","False","","79","77.125.5.89","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78164","78121","לענ"ד בא להורות איסור","05/08/20 17:43","טו אב","תש"פ","17:43","איתיאל","כלומר: מעשים אלו מקרבים להדיא את המיתה ולכן אסורים אפילו בחול, כמו לעצם את עיניו.

והלשון שנשמעת כלכתחילה, מצאנו סגנון כזה בעוד מקומות כשהכוונה להורות ממה להימנע: "הרוצה להפסיד נכסיו ישכור פועלים ואל ישב עמהם וכו'"","842","","1369","True","True","False","","117","","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78125","78124","בחזון יחזקאל..","05/08/20 01:31","טו אב","תש"פ","01:31","מתי","ר' חצקל אברמסקי גרס בתוספתא בלי המילה שבת. וכוונתו בחול. אבל בשבת לא, כי הנגיה בבוהן יכולה לקרב מיתתו.","860","","1369","True","True","False","","92","95.86.82.168","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78149","78125","אבל מדובר אחרי שהוא נפטר ?","05/08/20 13:32","טו אב","תש"פ","13:32","מרדכי דב זינגר","","807","","1369","False","True","False","","53","95.86.116.91","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78150","78137","זה נקרא להזיז איבר ? זה כמו לסגור דלת...","05/08/20 13:35","טו אב","תש"פ","13:35","מרדכי דב זינגר","סוגר דלת נקרא בונה ?

ובכלל אם זה לא בשבת....אז מי מפריע לו לעמץ/לעצם בידיו ממש ?","807","","1369","True","True","False","","71","95.86.116.91","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78163","78149","אכן כן.","05/08/20 17:12","טו אב","תש"פ","17:12","מתי","וטעיתי בהודעה הקודמת, האיסור בשבת הוא ודאי משום מוקצה, כי אחרת גם בחול יהיה אסור.
אלא ודאי אחרי מיתה. ובשבת משום מוקצה.","860","","1369","True","True","False","","65","91.195.162.2","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78151","78150","להלן","05/08/20 13:38","טו אב","תש"פ","13:38","אבי גרינבלט","א. להזיז איבר של המת בדיוק זה הזזת מוקצה ואסור.
ב. דלת אינה מוקצה ('פקק החלון' נדון כבר ושם יש ענין בונה) ולכן אין עניינה לכאן.
ג. אם זה לא בשבת - משום שפ"ד כאמור (היות ויכול להיות שהנדון ממש רגע טרם שעת הפטירה).","539","","1369","True","True","False","","68","77.125.5.89","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78152","78151","....","05/08/20 13:51","טו אב","תש"פ","13:51","מרדכי דב זינגר","א. הוא לא מזיז.... הוא בסה"כ נוגע חזק בבהונות...
ב. גם לגעת במת זה לא איסור מוקצה. האיסור הוא טילטול.
גם הדלת אם תהיה מפורקת מציריה תהיה מוקצה. ולמרות זאת כשהיא מחוברת אין בעיה.
ג. לא הבנתי","807","","1369","True","True","False","","48","95.86.116.91","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78154","78152","בהתייחס לדברי 'מעשה רקח'","05/08/20 13:57","טו אב","תש"פ","13:57","אבי גרינבלט","א. המעשה שלו גורם להזזה.
ב. נכון אלא שהמת הוא מוקצה והדלת לא (פשוט כאשר היא מחוברת) ובמת אין מציאות שאינו מוקצה.
ג. שפ"ד משום "המעמץ"

כללי - לפי 'מעשה רקח' אין עניין השבת במקרה דידן , מה שנותר זה משום שפ"ד ובמוסגר הוא מוסיף שגם בשבת יש בזה הזזת איבר (כמובן לאחר המוות) ובזה יש מוקצה.","539","","1369","True","True","False","","62","77.125.5.89","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78156","78154","רק בביצה שנולדה....אסור לגעת","05/08/20 14:08","טו אב","תש"פ","14:08","מרדכי דב זינגר","א. לא כתוב שהוא צריך להזיז את הבהונות.... אוחז לא יותר.
ב. צודק. הראיה לא הכי...
ג. לכן אמרתי שמדובר אחר שהוא נפטר.

מה שמביא אותי למסקנא
שרשב"א רצה לתת לנו פטנט איך לעצים את עייני המת
מבלי שנכנס ח"ו לשפיכות דמים וטילטול מוקצה.
שהרי אדם בהול על מתו כדלעיל...","807","","1369","True","True","False","","58","95.86.116.91","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78168","78156","לכאורה יש להעיר על הנ"ל","05/08/20 18:41","טו אב","תש"פ","18:41","אסף אשכול","שאין כאן איסור טלטול מוקצה, דהוי כטלטול מן הצד.","962","","1369","True","True","False","","52","213.151.45.70","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78166","78164","אבל מדובר שהוא כבר מת...","05/08/20 18:30","טו אב","תש"פ","18:30","מרדכי דב זינגר","הרוצה שיתעצמו עיניו של מת","807","","1369","True","True","False","","45","95.86.116.91","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78170","78164","ראה 'מעשה רקח'","05/08/20 19:46","טו אב","תש"פ","19:46","אבי גרינבלט","אין הכרח מצד האיסור אלא מי שאינו רוצה לעשות פעולה זו בצורה ישירה.","539","","1369","True","True","False","","61","77.125.5.89","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78185","78168","להעצים עיניו - טילטול מן הצד ?","05/08/20 23:57","טו אב","תש"פ","23:57","מרדכי דב זינגר","למה ? איפה זה כתוב ?
הוא עושה את זה להדיא עם אצבעותיו.","807","","1369","True","True","False","","47","95.86.116.91","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78172","78170","עדיף לשפוך לו יין ושמן...?","05/08/20 21:55","טו אב","תש"פ","21:55","מרדכי דב זינגר","אני לא מבין אותו...
העיקר לא לסוגרן להדיא ?
למה להזיז את ידיו ורגליו ולהחזיק בהונות המת...ביום חול אין בעיה ...
מאיפה הוא לומד את זה ? פסוק רוה"ק ?

קטונתי.","807","","1369","True","True","False","","47","95.86.116.91","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78174","78172","כן","05/08/20 22:37","טו אב","תש"פ","22:37","אבי גרינבלט","יש מספיק שנרתעים מזה.
מכיר לא מעט שנרתעו מלהיכנס לפני הקבורה (כדרישה של ח"ק לזהות את הנפטר)","539","","1369","True","True","False","","77","77.125.5.89","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78184","78174","ולאחוז בגודליו הם לא נרתעו ?","05/08/20 23:54","טו אב","תש"פ","23:54","מרדכי דב זינגר","","807","","1369","False","True","False","","48","95.86.116.91","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78205","78184","ראה הוריות יג:","06/08/20 10:49","טז אב","תש"פ","10:49","אבי גרינבלט","","539","","1368","False","True","False","","44","147.161.13.235","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78208","78185","טלטול מן הצד הוא כל טלטול שלא כדרכו","06/08/20 12:21","טז אב","תש"פ","12:21","אסף אשכול","ולכן בנידו"ד שסגירת העיניים היא שלא כדרכה הרגילה, אין בזה איסור טלטול מוקצה.","962","","1368","True","True","False","","49","147.237.70.107","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78206","78205","אשמח למַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת","06/08/20 11:21","טז אב","תש"פ","11:21","מרדכי דב זינגר","סֵעֲפִים (סעיף ...) שָׂנֵאתִי וְֽתוֹרָתְךָ אָהָֽבְתִּי

","807","","1368","True","True","False","","36","95.86.120.23","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78207","78206","תמהני עליך ...","06/08/20 12:14","טז אב","תש"פ","12:14","אבי גרינבלט",""עשרה דברים קשים ללימוד .... והמסתכל בפני המת"
...לולא דמיסתפינא הייתי אומר זאת רק על מי שחושש ומקפיד בזה ועדיין זכות היא זו לבניו של הנפטר ובמיוחד לבכורו.","539","","1368","True","True","False","","79","77.125.5.89","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78210","78207","ואת הנפיחת היין ונתינת השמן...","06/08/20 14:05","טז אב","תש"פ","14:05","מרדכי דב זינגר","הוא עושה בלי להסתכל ?
-נופח לו יין בחוטמו
-ונותן שמן בין ריסי עיניו

וכשצריך לזהות ? נמנע ? שח"ו לא נשכח תלמודינו ?

גם יש עניין לא לקרא כתב שע"ג הקבר....אז מה עושים ביורצ"ט...
כנראה שאין לזה דין של חמץ במשהו....
יש לחלק בין ראיה להבטה....למרות ששתיהן הסתכלות.","807","","1368","True","True","False","","42","95.86.120.23","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78219","78208","ומה היא סגירת עיינים הרגילה במת ?","06/08/20 16:33","טז אב","תש"פ","16:33","מרדכי דב זינגר","","807","","1368","False","True","False","","45","95.86.120.23","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78211","78210","אבל עדיין לא ישבו למה דווקא עיניו?","06/08/20 14:59","טז אב","תש"פ","14:59","התלמיד","ראשית מה מפריע שהעיניים פתוחות, ולמה שם יותר נקרא שופך דמים?
האם החזקת אצבע לא שופכת דמים?(להצד שמדובר בגוסס ולא רוצה לקרב מיתתו)
נ.ב. לגבי טלטול מדוע חשבו שלא כדרכו והרי הרגילות להזיז ביד ואם לא במה?","1101","","1368","True","True","False","","25","95.86.80.19","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78220","78211","יפה שאלת וראה מסכת שמחות","06/08/20 16:38","טז אב","תש"פ","16:38","אבי גרינבלט",""הגוסס הרי הוא כחי לכל דבר... אין קושרין את לחייו ואין פוקקין את נקביו ואין נותנין כלי של מתכות ודבר שהוא מיקר על טבורו עד שעה שימות... אין מזיזין אותו ואין מטילין אותו על גבי החול ועל על המלח עד שעה שימות. אין מעמצין את עיני הגוסס. הנוגע בו ומזיזו - הרי זה שופך דמים. שהיה ר' מאיר אומר: משל לנר שהוא מטפטף, כיוון שנגע בו אדם מכבהו; כך כל המעמץ את עיני הגוסס, מעלין עליו כאילו הוא נוטל נשמתו" (מסכת שמחות פ"א, הל' א-ד).
הגמרא אצלנו 'קיצרה'","539","","1368","True","True","False","","83","77.125.5.89","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78248","78211","לשאלותיך","07/08/20 00:13","יז אב","תש"פ","00:13","מרדכי דב זינגר","א. שהעיינים פתוחות הוא רואה את המזיקין שמפחידים אותו (על פי השמועה)
ב. כדוגמא לנגיעה קלה ...אפילו...העעפיים...ואה"נ גם איברים אחרים
ג. זה מה שאני טוען...מדובר שהוא כבר מת...וע"י הפטנט הזה יעצמו עייניו.
ד. נ.ב. לא הבנתי","807","","1367","True","True","False","","38","95.86.120.23","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78236","78219","סגירת עינים רגילה - כמפורש במשנה","06/08/20 20:53","טז אב","תש"פ","20:53","אסף אשכול","שמעצים את עיני המת בידיו ממש, ולא באופן עקיף על ידי לחיצה על אגודליו.","962","","1368","True","True","False","","57","212.76.102.53","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78247","78236","אז אתה מסכים איתי שזה מדבר על שבת ?","07/08/20 00:08","יז אב","תש"פ","00:08","מרדכי דב זינגר","ששם יין ושמן ואגודלים....זה בשבת.
וביום חול עם האצעות על האפעפים ישירות.","807","","1367","True","True","False","","48","95.86.120.23","0","78121","שבת|קנא ע"ב",""),new Message("78299","78248","ישר כח על התשובות המוסברות -ונ.ב.","08/08/20 21:29","יח אב","תש"פ","21:29","התלמיד","מתיחס לשאלה של אחז השואלים מיני רבים באילן שיש איסור טילטול מהצד ואף אני הק' לא הבנתי מה הקשר.","1101","","1366","True","True","False","","36","95.86.80.19","0","78121","שבת|קנא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);