var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=82995;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("82995","0","האור בקצה המנהרה","24/11/20 07:56","ח כסלו","תשפ"א","07:56","חיים א","עף על הדף

סימן: בנקיות

המשנה הראשונה במסכת פסחים עוסקת בשאלה מתי זמנה של בדיקת החמץ שמקיימים קודם לפסח.

אומרת המשנה:

אור לארבעה עשר יום לחודש ניסן בודקין את החמץ המצוי בבית לאור הנר.

תחילה שואלת הגמרא: מה משמעותו של "אור" בביטוי "אור לארבעה עשר"?

על כך ניתנו שתי תשובות. רב הונא אמר: אור, נוגה, כלומר - בוקר.

ורב יהודה אמר שפירוש "אור" כאן הוא לילה.

למסקנה אנו יודעים ש"אור ל..." שנאמר במשנה הכוונה לילה, אם כן, למה לא נאמר במפורש - שבליל יד בודקים את החמץ?

הגמרא (בדף ג) אומרת תשובה מדהימה: שהעדיפה המשנה לשון חיובית - אור, ולא לשון שלילית - לילה!

אולי זוהי כל מהות היציאה מעבדות לחירות -
בן חורין מצליח למצוא את האור והטוב גם בחושך, בלילה.

כך יוצאים בראש ובראשונה לחירות מנטלית שלאחר מכן תהיה גם חירות ממשית.

***

הדברים מוקדשים ליהונתן פולארד,
לוחם חירות אמיץ וגיבור,
שפעל למען עמו ומדינתו, וששמר על חירותו המנטלית לאורך עשרות בשנים,
וזוכה כעת לצאת ממאסרו ממש עם תחילתה של מסכת החירות שלנו - מסכת פסחים.
---
אהבתם? העבירו הלאה!❤️
---
מאירים את הדף - עומק אמוני קצרצר מתוך הדף היומי

להצטרפות:
https://chat.whatsapp.com/DMOadyEoe4dIppjn4BGGb4","1230","","1256","True","True","False","","401","212.76.103.66","0","0","פסחים|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);